BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Frontier op 16 December 2013, 01:53:52
-
Vroeger, van pak 'm beet mijn vierde tot mijn tiende levensjaar, had ik op zolder een H0 modelspoorbaan. Op een plaat van 2,5 bij 1,5 had ik een simpel rondje plus wat rangeersporen, alles analoog, een kinderhand is immers gauw gevuld. ;D Echter kreeg de zolder een andere bestemming en zodoende was er geen ruimte meer voor mijn spoorbaan. Nu, bijna twee decennia later, ben ik vastberaden een herstart te maken en de oude hobby weer op te pakken.
Het idee om weer te beginnen spookt al jaren door mijn hoofd, maar de ruimte was een probleem, echter is het de bedoeling dat ik binnenkort ga verhuizen en dan is hopelijk het ruimtegebrek iets wat tot het verleden behoort. Na een bezoek aan Eurospoor afgelopen oktober ben ik nu maar alvast informatie aan het verzamelen.
Een aantal vragen heb ik inmiddels al zelf (deels) kunnen beantwoorden:
H0 of N?
Hoewel ik eerst een neiging naar N had is dat inmiddels verleden tijd, mede door ervaring van een goede vrind. Het zeer beperkte aanbod is voor mij het grootste bezwaar.
Gelijkstroom of wisselstroom?
De keuze is gevallen op gelijkstroom. Bij wisselstroom heb je zo'n derde rail in het midden, dat vind ik afzichtelijk. Tevens heb je dan zo'n sleper onder de trein, dat vind ik eveneens afzichtelijk. Tevens is het me opgevallen dat wisselstroom veelal duurder is. Daarnaast ben je dan afhankelijk van een paar merken, terwijl bij gelijkstroom in principe alles met elkaar werkt.
Digitaal of analoog?
Digitaal, en dan bij voorkeur besturing vanaf de PC, aangezien ik dat op Eurospoor er wel fraai uit vond zien, maar verder heb ik me daar nog niet in verdiept.
Wat voor soort baan (tijdperk, materieel etc.) moet het worden?
Een ontwerp is er nog niet, als ik tegen die tijd precies weet hoeveel ruimte er beschikbaar is ben ik voornemens om op de pc een ontwerp te maken. Ik heb begrepen dat daar diverse programma's voor zijn, iemand met suggesties?
Het tijdperk zal een mix van V en VI worden. De bedoeling is om een L-vormige baan te maken waarbij de nadruk op de sporen en de treinen komt te liggen, dus geen uitgebreide scenery eromheen (ik was zeer gecharmeerd van de Belgische baan op Eurospoor, vrijwel alleen maar sporen en treinen en nagenoeg geen scenery eromheen).
Het idee is om rechte sporen langs de muur te maken, met een niveau 0 in de schaduw en een niveau 1 bovengronds in het zicht. Aan beide uiteinden van de 'L' (en wellicht ook in de hoek in het midden, afhankelijk van de beschikbare ruimte) wil ik een keerlus op schaduw niveau. Het is de bedoeling dat het bovengrondse gedeelte daar ook in een bocht naar het schaduw niveau gaat, om de bocht zoveel mogelijk uit het zicht te hebben. Ik wil zo min mogelijk bochten in het zicht, de bovengrondse bocht in de hoek van de 'L' is in principe de enige bocht die ik in het zicht wil hebben. Volgt u het nog? In mijn hoofd zie ik het zo voor me, maar een beschrijving geven valt nog niet mee merk ik. ;D
Bovengronds wil ik twee stations; een middelgroot fictief Nederlands station (bijvoorbeeld a la Haarlem of Maastricht) plus een nabij gelegen opstelterrein(tje). Het tweede station moet een fictief grensstation (a la Bad Bentheim) worden, dan kan ik leuk locwissels doen e.d. :)
Dan het materieel... Wel, de eerste trein is, met fikse korting, al gekocht op Eurospoor, te weten een DDAR. ;D Verder gaat de voorkeur uit naar een IC Berlijn (maar dat schijnt nog niet mee te vallen ???), een EuroNight/CityNightLine (nog niet echt in verdiept), een buitenlands stoptreintje (Klassiek motorstel van de NMBS zag er zeer fraai uit op Eurospoor, maar nergens te krijgen? ??? Of anders iets Duits wellicht...) en een huisvuiltrein (maar geschikte wagons daarvoor ben ik ook nog niet tegengekomen ???). De DDAR, IC Berlijn en EN/CNL als tractie een 1700, ik heb vernomen dat LS Models die aan het ontwikkelen is (en tot op heden ben ik zeer onder de indruk van hun producten), iemand die daar wellicht meer over weet? Hopelijk komt er dan ook een Locon 9900, als tractie voor de huisvuiltrein. :)
Waar hecht ik verder nog waarde aan?
-Afzonderlijk bedienbare front - en sluitseinen bij al het materieel.
-Geluid en interieurverlichting, handig als het er al standaard in zit en anders wel een vereiste om het zelf in te kunnen bouwen naderhand.
-Korte koppelingen, alles zo strak als mogelijk tegen elkaar gekoppeld.
-Seinen, sowieso leuk als ze er staan maar als ze ook echt functioneren zou nog veel leuker zijn.
-Bovenleiding, enkel voor de sier maar hij moet er wel hangen en de stroomafnemers moeten wel tegen de draad aan zitten tijdens het rijden.
-Electrisch bedienbare stroomafnemers, maar ik vrees dat ik dat voorlopig moet laten varen, want ik heb me op Eurospoor laten vertellen dat het weliswaar niet onmogelijk maar wel vreselijk ingewikkeld is.
-Weatheren, vastbesloten dat te gaan leren, want een glimmende schone 1700 loc is natuurlijk geen gezicht. ;D
En ik ben vast nog wel iets vergeten, maar dat voeg ik dan nog wel toe mocht er nog iets te binnen schieten.
Zo, kan er inmiddels geconcludeerd worden dat ik aan waanideeen lijd of is het vele nadenken en plannen in mijn hoofd alvast een goed begin? Opmerkingen, suggesties, commentaar, alles is welkom. (y)
-
Goedemorgen Frontier,
Allereerst: welkom op het forum. Zo te horen (lezen) behoor je tot dezelfde groep als ik: ook herbeginner zonder al te veel ervaring.
Juist om die reden kan ik je niet al je vragen/opmerkingen van suggesties voorzien. Wel is het zo (en dat is mij ook meerdere malen verteld hier op het forum) dat je het best met een testbaan(tje) kunt beginnen, zeker als je het digitale nog niet bekend is. Dus eerst mbv een testbaantje het digitale eens uitpluizen.
Goede baanontwerp-software die ik je ten zeerste aan kan raden: Anyrail. Wordt door veel forummers gebruikt (men kan evt. jouw gemaakte baanplan makkelijk bekijken en aanpassen mocht dat gewenst zijn) en het is een erg gebruiksvriendelijke tool.
Je stelt dat je keuze voor H0 berust op het feit dat het aanbod in N zeer (?) beperkt is. Oke, als je N met H0 vergelijkt: je wordt zowat blind van de hoeveelheid H0 op de markt (wat overigens nog steeds een prachtige schaal is), maar om nou te zeggen dat N-aanbod beperkt is? Nee. Ligt er grotendeels aan wat je wilt rijden.
En aangezien je al je DDAR in H0 hebt: lijkt me handig met H0 door te gaan :P
Succes, en ben benieuwd naar een baanplan, binnenkort 8)
Groeten,
Paul
-
Ik heb zelf HO 2 spoor. Rij digitaal en ben begonnen na 42jr met een Roco digitaal set wat mij ontzettend goed is bevallen. Zoals eerder gezegd is de variatie in N iets minder maar zeer zeker niet minder in kwaliteit. Vindt het nog atijd interessant om te zien hoe men deze kleine treinstellen kan maken die niet onder doen voor HO
In HO wordt je letterlijk overspoeld en soms zie je door de bomen het bos niet meer. Daarin tegen is de keuze beperkt met 3 spoor. Daarom mijn andere keuze.
Ik kan je alleen maar zeggen ga eerst op zoek wat je zelf wilt en dat heb je in feite al aangegeven nl. HO. Dan zou ik als je was langzaam beginnen met een digitaal set. Uitbreiding mogelijkheden zijn er genoeg maar nogmaals doe niets overhaast dan kom je je zelf een keer tegen en dat is niet goed voor de hobby en voor je zelf .
Begin simpel en eenvoudig daarna de zaak uitbouwen. Lees de berichten hier op dit forum, zat mensen die je willen helpen bij je vragen. Daar zijn we voor hier
Sterkte met je keuze
Wim
-
Goede baanontwerp-software die ik je ten zeerste aan kan raden: Anyrail. Wordt door veel forummers gebruikt (men kan evt. jouw gemaakte baanplan makkelijk bekijken en aanpassen mocht dat gewenst zijn) en het is een erg gebruiksvriendelijke tool.
Die kende ik nog niet, eens zien of het wat is. Kwam ook nog SCARM tegen, maar verder nog niet gekeken of dat (ook) wat is.
Je stelt dat je keuze voor H0 berust op het feit dat het aanbod in N zeer (?) beperkt is. Oke, als je N met H0 vergelijkt: je wordt zowat blind van de hoeveelheid H0 op de markt (wat overigens nog steeds een prachtige schaal is), maar om nou te zeggen dat N-aanbod beperkt is? Nee. Ligt er grotendeels aan wat je wilt rijden.
Vooral dat laatste inderdaad ja. Het aanbod wat betreft Nederlands materieel is bijzonder mager, en de treinen waar mijn voorkeur naar uit gaat zijn er al helemaal niet. ;)
En aangezien je al je DDAR in H0 hebt: lijkt me handig met H0 door te gaan :P
Ja, dat is wel zo handig (al ken ik iemand die vorig jaar enthousiast met N begon maar inmiddels toch maar naar H0 is gegaan ;D).
Wim eveneens bedankt voor de reactie!