BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Geoffrey Korstanje op 03 August 2007, 13:27:11
-
Het ongeluk is natuurlijk heel erg tragisch maar dat gaat het mij nu niet om.
Het gaat mij om de berichtgeving die ik net lees op de site van TT bij laatste nieuws.
Tijdstip: vrijdag 3 augustus, 11.28 uur
Het dodenaantal als gevolg van een ongeluk met een goederentrein in de Democratische Republiek Congo is opgelopen tot zeker 68. Dit heeft de vredesmacht van de Verenigde Naties donderdag gemeld. "Ook zijn velen ernstig gewond geraakt", aldus een lokale woordvoerder van de VN.
De trein raakte van het spoor in de provincie West-Kasai. "De slachtoffers waren illegale passagiers die gewoonlijk op de goederentrein meereizen zonder dat conducteuren dat weten", aldus een zegsman van de staatsspoorwegen SNCC.
Het SNCC is een onderzoek begonnen naar de oorzaak. Het is het tweede treinongeluk in drie weken tijd in de provincie West-Kasai. Treinongelukken komen relatief vaak voor in de DRC. Aan het spoorwegnet, dat dateert uit het koloniale tijdperk, is sinds de onafhankelijkheid in 1960 weinig onderhoud verricht.
bron: Total train (http://www.totaltrain.nl/main_frame.php?framerebuild=lastnews&id=1089)
Conducteur op een goederentrein ??? ??? ???
-
Volgens mij hadden we dat vroegâh (toen er nog niet zoveel geschiedenis was) in Nederland ook. In Amerika (U.S.A.) tegenwoordig ook nog vaak.
-
Nooit geweten dat ze op een goederentrein ook zitten.
Waarom dan?
-
Zoeken we op... Moet ik (thuis) in wat literatuur gaan spitten. Maar mischien zijn andere forummers beter op de hoogte.
-
Conducteurs op goederentreinen zorgden voor de administratie, en deden dit veelal onderweg. Bij het plaatsen cq uithalen van wagens bij klanten namen zij de documenten in ontvangst en verwerkten deze.
De wagens waren doorgaans voorzien van bureau, toilet en kachel.
Tegenwoordig met de PC is t niet meer nodig...
In Nederland hadden we de Dg, nu nog aan te treffen bij de SGB en VSM.
In Zwitserland had/heb je de Spoetnik.
Volgens de UIC-beschrifting zijn deze wagens ingedeeld in categorie P.
MfG, Arjan
-
Het meest opmerkelijke aan dat bericht vind ik dat er minstens 68 "reizigers" op die goederentrein zaten zonder dat de conducteurs dat wisten.
-
Zag gisteren toevallig op NGC "aircrash investigation" welke over een treinongeluk ging in Canada. De conducteur moest mede de seinstand ook in de gaten houden vanachter in zijn Caboose. Uiteraard zat hierin een radio en noodrem.
Gr, Marc
-
Hoi,
Ik heb een "dienstgeleidewagen" van Fl*..., welke mee kan rijden in een Duitse goederentrein in epoche III. Hij wordt echter nog niet ingezet, omdat mijn treinen nog niet rijden.
Volgens mij diende zo'n "dienstgeleidewagen" vroeger als kantoortje voor de conducteur van de goederentrein.
Henk
-
Jawohl.
-
Het meest opmerkelijke aan dat bericht vind ik dat er minstens 68 "reizigers" op die goederentrein zaten zonder dat de conducteurs dat wisten.
Dat lijkt me ook vrij onwaarschijnlijk...overigens is het in Afrika meestal illegaal, maar meestal ook niet ongebruikelijk dat reizigers met goederentreinen meerijden. Het lijkt me een geval van 'oogluikend toestaan'.
@ex-DR V100: Air crash investigation over een treinongeluk? Vliegtuig op trein neergestort? ;D. Crash scene investigation waarschijnlijk ;).