BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Gerke op 14 December 2013, 20:12:36

Titel: Philotrain 8700, alle info gewenst
Bericht door: Gerke op 14 December 2013, 20:12:36
Hoi,

Kan iemand mij voorzien van zo veel mogelijk info over de Philotrain 8700'en?

Welke uitvoeringen zijn er geproduceerd, welke cat.nrs horen hierbij en welke locnummers dragen deze loc's?

Verder: hoe zijn de rij-eigenschappen?

En last but not least: foto's!

Hoor het graag!

Grt,

Ger
Titel: Re: Philotrain 8700, alle info gewenst
Bericht door: ingenium op 14 December 2013, 20:17:22
65A
NS rangeerloc 8701, Schwarzkopf, olijfgroen, groene dombekleding en schoorsteenkrans (1922-’39)
1986
oplage 55

NS rangeerloc 8716, Schwarzkopf, olijfgroen, met lage kolenbak, koperen dombekleding (1922-’39)
1986

65B
NS rangeerloc 8703, Schwarzkopf, olijfgroen, groene dombekleding zonder schoorsteenkrans (1945-’)
1986
oplage 10

NS rangeerloc 8735, olijfgroen, met hoge kolenbak
1986

65C
NS rangeerloc 8732 en 8729, Werkspoor, olijfgroen, koperen dombekleding en schoorsteenkrans, hoge kolenbak (1929-’39)
1986
oplage 90

65D
NS rangeerloc 8720, Werkspoor, olijfgroen, groene dombekleding zonder schoorsteenkrans (1945-’57)
1986
oplage 20
Titel: Re: Philotrain 8700, alle info gewenst
Bericht door: Gerke op 14 December 2013, 20:22:04
Dank!  (y) Mooi begin. Kan dus de conclusie trekken dat de vooroorlogse Duitse 8700'en géén koperen dom hadden en de Werkspoor loc's wel.

Nu nu nog wat Fotosch!
Titel: Re: Philotrain 8700, alle info gewenst
Bericht door: Gerke op 14 December 2013, 20:23:20
Toch niet! Vandaag een 8716 met groene dom in handen gehad  ??? ??? ???
Hoe zit dat dan?
Titel: Re: Philotrain 8700, alle info gewenst
Bericht door: FredH op 14 December 2013, 20:41:29
Uit de Philosophie nr 12 (blz 103):

De oorspronkelijke uitvoering van de NS 8700 (8701-8725) had een groene stoomdombekleding. De koperen krans om de schoorsteen werd in de tweede wereldoorlog verwijderd. Philotrain produceerde van dit type locomotief 60 stuks in de vooroorlogse versie  (65A) en 15 stuks in de naoorlogse versie (65B) . Bij de laatste uitvoering heeft de schoorsteen geen krans.

De tweede serie 8700-en werd bij Werkspoor te Amsterdam gebouwd en week op zeer veel punten af van de Schwartzkopf loc. Philotrain produceerde de NS8726-8735 ook weer in de voooroorlogse (65C, 85 stuks) en in de naoorlogse uitvoering (65D, 15 stuks). De vooroorlogse Werkspoormachines hadden een messing dombekleding.

Als je in een PB even je emailadres geeft maak ik een scan voor je.

Groeten,
Fred
Titel: Re: Philotrain 8700, alle info gewenst
Bericht door: FredH op 14 December 2013, 20:46:52
De prijslijst vanPhilotrain geeft overigens de geproduceerde aantallen waar Ingenium het over heeft.
Titel: Re: Philotrain 8700, alle info gewenst
Bericht door: Gerke op 14 December 2013, 21:52:33
Mooi mooi, weer wat wijzer  ;D

Foto's van de diverse uitvoeringen zouden de zaak compleet maken. Die die dingen moeten moeten toch links en rechts op de gevoellige plaat vast gelegd zijn  ???

Overigens: bovenstaande info spreekt zich tegen: de Schwartzkopf machines hadden dus een groene dom, terwijl bij de versie info van ingenium de 8716 koperen dom zou hebben -> ik heb 'm met groene dom vast gehad! ;D

Grt,

Ger
Titel: Re: Philotrain 8700, alle info gewenst
Bericht door: ingenium op 14 December 2013, 21:56:46
http://www.ebay.nl/itm/Philotrain-65A-NS-Stoomlok-8701-No-040-HO-1-87-Nieuw-OVP-c130694-/161024980100

65A
Titel: Re: Philotrain 8700, alle info gewenst
Bericht door: Gerke op 14 December 2013, 21:58:22
Ben er mee bezig!   ;D
Titel: Re: Philotrain 8700, alle info gewenst
Bericht door: ingenium op 14 December 2013, 21:59:21
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/65b.jpg)

65B foto van toenmalig NSinmodel
Titel: Re: Philotrain 8700, alle info gewenst
Bericht door: ingenium op 14 December 2013, 22:00:07
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/65c.jpg)

65C foto van toenmalig NSinmodel
Titel: Re: Philotrain 8700, alle info gewenst
Bericht door: Gerke op 14 December 2013, 22:08:48
Mooi! Blijft toch mooier, zo'n messing dom  (y)
Titel: Re: Philotrain 8700, alle info gewenst
Bericht door: Gerke op 14 December 2013, 22:29:59
Deze heb ik vanmiddag bekeken:

(http://i97.photobucket.com/albums/l209/germoon/20131214_112631_zpst7yrslpm.jpg) (http://s97.photobucket.com/user/germoon/media/20131214_112631_zpst7yrslpm.jpg.html)

Machtig mooi ding, maar ja, die dom, hè... ::)
Titel: Re: Philotrain 8700, alle info gewenst
Bericht door: ingenium op 14 December 2013, 23:35:25
Wat is het toch een afschuwelijk ding he...  ;D

Juist de messing dombekleding staat nog als beschikbaar bij philotrain. Dus....
Titel: Re: Philotrain 8700, alle info gewenst
Bericht door: Karst Drenth op 14 December 2013, 23:36:58
Ja,

Die koperen schoorsteenkrans moet er nog af ;) Dan ziet ie er al een stuk beter uit (y) :P

Grtzz,

K
Titel: Re: Philotrain 8700, alle info gewenst
Bericht door: ingenium op 14 December 2013, 23:39:02
Barbaar, je kan het gewoon niet hebben dat de dieseldrie nooit een schoorsteenkrans heeft gehad... ;D
Titel: Re: Philotrain 8700, alle info gewenst
Bericht door: Karst Drenth op 15 December 2013, 00:02:35
 ;D ;D ;D
Titel: Re: Philotrain 8700, alle info gewenst
Bericht door: roadster36 op 15 December 2013, 00:34:53
Floris Wagenaar had hem vandaag ook staan.
Uitvoering niet echt op gelet.
persoonlijk vin ik ut een lillik ding met die schuine waterkasten.
Titel: Re: Philotrain 8700, alle info gewenst
Bericht door: dh3201 op 15 December 2013, 09:52:44
De machinisten zullen destijds wel blij met die schuine waterkasten zijn geweest, konden ze toch nog wat zien wat er op het spoor gebeurde.
Titel: Re: Philotrain 8700, alle info gewenst
Bericht door: Gerke op 15 December 2013, 10:13:23
Jan,

Die heb ik gezocht, niet gevonden. Zal eens een mailtje sturen.  (y)
Titel: Re: Philotrain 8700, alle info gewenst
Bericht door: FredH op 15 December 2013, 20:55:32
De beide 8700-en die op eBay te koop zijn zijn op de veiling van Bouwman & Bouwman in mei ingekocht voor resp. ongeveer 520 en 600 euro (incl veilingcommissie).
699 euro voor een 8700 lijkt me aan de erg hoge kant. Dan zou ik liever bij Philotrain zelf eens informeren. Die krijgen af en toe ook 2e hands binnen.
Titel: Re: Philotrain 8700, alle info gewenst
Bericht door: FredH op 15 December 2013, 20:56:55
Jelle Molekamp in Haarlem zou er ook nog wel een te koop kunnen hebben. Op de afgelopen beurs in Houten had hij overigens bijna niets staan.
Titel: Re: Philotrain 8700, alle info gewenst
Bericht door: guest7823 op 15 December 2013, 21:47:49
De machinisten zullen destijds wel blij met die schuine waterkasten zijn geweest, konden ze toch nog wat zien wat er op het spoor gebeurde.
Rangeerders ook  ;). Die wisten dan dat de mcn de buffers kon zien, i.p.v. e.a. op de gok te doen
Titel: Re: Philotrain 8700, alle info gewenst
Bericht door: Gerke op 15 December 2013, 23:56:58
@ Fred,

2 8700 en op ebay? Zie er maar één!!  ???

Molenkamp heb ik bezocht en gesproken. Hij heeft er twee, waarvan één in niet- uitmuntende staat. Via hem vernam ik dat er twee uitvoeringen zijn (eigenlijk 4), dus vandaar dit draadje ;D

Bij Philotrain ook al aan de bel getrokken, verdere info volgt.

Dank voor jullie bijdragen tot nu toe!

Grt,

Ger
Titel: Re: Philotrain 8700, alle info gewenst
Bericht door: Tomasso op 16 December 2013, 08:39:08
Die John van eBay is een vriendelijke man hoor, maar altijd veel te duur... Dus ik zou nog even rondkijken...
Titel: Re: Philotrain 8700, alle info gewenst
Bericht door: FredH op 16 December 2013, 08:45:31
Dezelfde verkoper op eBay heeft er twee gehad. Blijkbaar is er dan al 1 verkocht.
Foto's van de locs kan je ook nog vinden op: http://www.veilinghuisbouwman.com/ onder submenu 'Opbrengsten', de veiling van mei 2013 selecteren en dan zoeken op philotrain.
Titel: Re: Philotrain 8700, alle info gewenst
Bericht door: Eelco Storm op 16 December 2013, 09:08:06
Dan maar even wat plaatjes van een 1:1 8700:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_8732.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_8732.jpg)
(NS 8732, uit eigen collectie)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/19_NS_8707.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/19_NS_8707.jpg)
(NS 8707, uit eigen collectie)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/14_NS_8702_neg.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/14_NS_8702_neg.jpg)
(NS 8702, uit eigen collectie)

Ik vind het wel aandoenlijke machientjes...  :)

Eelco
Titel: Re: Philotrain 8700, alle info gewenst
Bericht door: Besselspoor op 16 December 2013, 09:38:38
Voor wie er met de Philo's niet uitkomt en er maar zelf 1 gaat maken: wist je dat het chassis van de ultieme Fleischmann start-set stomer 1309 precies de goede asafstand heeft? je moet er alleen wel andere wielen in steken, en passend drijfwerk maken maar dan heb je een heel stabiele basis voor zelfbouw. ;)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/FL1309.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/FL1309.jpg)

Groet, Bessel
Titel: Re: Philotrain 8700, alle info gewenst
Bericht door: Gert Arkema op 16 December 2013, 10:01:06
Yes! Anna-wielen eronder en afbouwen!
Titel: Re: Philotrain 8700, alle info gewenst
Bericht door: Floris Dilz op 16 December 2013, 11:39:03
k had ooit plannen met zo'n ding: http://www.modellbahn-fokus.de/product/H0/Liliput/Dampfspeicherlok/4-6-0-003003-768-0-de-6-5-2-0-0-1-0-0/index.html maar toen vond ik nederlandse treintjes al een beetje stom.
Titel: Re: Philotrain 8700, alle info gewenst
Bericht door: Eelco Storm op 16 December 2013, 11:41:21
Volgens mij had de SHM plannen met zo'n soortgelijk locje, maar dan 1:1  ;D
Titel: Re: Philotrain 8700, alle info gewenst
Bericht door: sander1985 op 16 December 2013, 12:19:05

Het lastige van het apparaat dat floris aanhaalt is dat het drijfwerk omgekeerd zit (de cilinders zitten onder het mcn huis) t.o.v. een normale stoomloc. De motor in het model zit in het mcn-huis wat als je er een normale stoomloc van wilt maken de voorkant wordt gezien de positie van de cilinders.

Ik heb nog ergens wat delen staan van een 8700 op die liliput basis maar ik kreeg hem niet lekker rijdend dus het project is voor onbepaalde tijd op een zijspoor beland.
Titel: Re: Philotrain 8700, alle info gewenst
Bericht door: Floris Dilz op 16 December 2013, 12:26:15
cilinders naar de andere kant van t frame halen ging niet?
Titel: Re: Philotrain 8700, alle info gewenst
Bericht door: Gert Arkema op 16 December 2013, 13:44:24
Ben ik benieuwd hoe die motor een en ander aandreef, want gezien de hoeveelheid smalle motortjes die nu bijna voor t grijpen ligt lijkt mij een motorenwissel ( eentje die wel in de ketel past)  geen heksentoer.
Titel: Re: Philotrain 8700, alle info gewenst
Bericht door: guest7823 op 16 December 2013, 14:34:28
Tja, dat was "ooit" de SHM 6. Maar ......

- ander tijdperk qua ideeën binnen de SHM
- niet overeenkomstig wat de SHM wil uitbeelden op dit moment
- d'r klopte ongeveer "niks" van de loc om er een 8700 van te maken

Als er al ooit een 8700 gemaakt gaat worden is complete nieuwbouw handiger, echter ....... ik vermoed dat er andere loc's meer in aanmerking zouden komen

FYI: voor zover mijn bekend is, zijn veel giet- en smeedstukken wel bewaard gebleven, maar dat weet ik bij deze loc niet helemaal zeker. Van de "31" zijn dergelijke delen wel bewaard, voor zover die niet in de 30 zijn verdwenen