BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Gerke op 14 December 2013, 20:12:36
-
Hoi,
Kan iemand mij voorzien van zo veel mogelijk info over de Philotrain 8700'en?
Welke uitvoeringen zijn er geproduceerd, welke cat.nrs horen hierbij en welke locnummers dragen deze loc's?
Verder: hoe zijn de rij-eigenschappen?
En last but not least: foto's!
Hoor het graag!
Grt,
Ger
-
65A
NS rangeerloc 8701, Schwarzkopf, olijfgroen, groene dombekleding en schoorsteenkrans (1922-’39)
1986
oplage 55
NS rangeerloc 8716, Schwarzkopf, olijfgroen, met lage kolenbak, koperen dombekleding (1922-’39)
1986
65B
NS rangeerloc 8703, Schwarzkopf, olijfgroen, groene dombekleding zonder schoorsteenkrans (1945-’)
1986
oplage 10
NS rangeerloc 8735, olijfgroen, met hoge kolenbak
1986
65C
NS rangeerloc 8732 en 8729, Werkspoor, olijfgroen, koperen dombekleding en schoorsteenkrans, hoge kolenbak (1929-’39)
1986
oplage 90
65D
NS rangeerloc 8720, Werkspoor, olijfgroen, groene dombekleding zonder schoorsteenkrans (1945-’57)
1986
oplage 20
-
Dank! (y) Mooi begin. Kan dus de conclusie trekken dat de vooroorlogse Duitse 8700'en géén koperen dom hadden en de Werkspoor loc's wel.
Nu nu nog wat Fotosch!
-
Toch niet! Vandaag een 8716 met groene dom in handen gehad ??? ??? ???
Hoe zit dat dan?
-
Uit de Philosophie nr 12 (blz 103):
De oorspronkelijke uitvoering van de NS 8700 (8701-8725) had een groene stoomdombekleding. De koperen krans om de schoorsteen werd in de tweede wereldoorlog verwijderd. Philotrain produceerde van dit type locomotief 60 stuks in de vooroorlogse versie (65A) en 15 stuks in de naoorlogse versie (65B) . Bij de laatste uitvoering heeft de schoorsteen geen krans.
De tweede serie 8700-en werd bij Werkspoor te Amsterdam gebouwd en week op zeer veel punten af van de Schwartzkopf loc. Philotrain produceerde de NS8726-8735 ook weer in de voooroorlogse (65C, 85 stuks) en in de naoorlogse uitvoering (65D, 15 stuks). De vooroorlogse Werkspoormachines hadden een messing dombekleding.
Als je in een PB even je emailadres geeft maak ik een scan voor je.
Groeten,
Fred
-
De prijslijst vanPhilotrain geeft overigens de geproduceerde aantallen waar Ingenium het over heeft.
-
Mooi mooi, weer wat wijzer ;D
Foto's van de diverse uitvoeringen zouden de zaak compleet maken. Die die dingen moeten moeten toch links en rechts op de gevoellige plaat vast gelegd zijn ???
Overigens: bovenstaande info spreekt zich tegen: de Schwartzkopf machines hadden dus een groene dom, terwijl bij de versie info van ingenium de 8716 koperen dom zou hebben -> ik heb 'm met groene dom vast gehad! ;D
Grt,
Ger
-
http://www.ebay.nl/itm/Philotrain-65A-NS-Stoomlok-8701-No-040-HO-1-87-Nieuw-OVP-c130694-/161024980100
65A
-
Ben er mee bezig! ;D
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/65b.jpg)
65B foto van toenmalig NSinmodel
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/65c.jpg)
65C foto van toenmalig NSinmodel
-
Mooi! Blijft toch mooier, zo'n messing dom (y)
-
Deze heb ik vanmiddag bekeken:
(http://i97.photobucket.com/albums/l209/germoon/20131214_112631_zpst7yrslpm.jpg) (http://s97.photobucket.com/user/germoon/media/20131214_112631_zpst7yrslpm.jpg.html)
Machtig mooi ding, maar ja, die dom, hè... ::)
-
Wat is het toch een afschuwelijk ding he... ;D
Juist de messing dombekleding staat nog als beschikbaar bij philotrain. Dus....
-
Ja,
Die koperen schoorsteenkrans moet er nog af ;) Dan ziet ie er al een stuk beter uit (y) :P
Grtzz,
K
-
Barbaar, je kan het gewoon niet hebben dat de dieseldrie nooit een schoorsteenkrans heeft gehad... ;D
-
;D ;D ;D
-
Floris Wagenaar had hem vandaag ook staan.
Uitvoering niet echt op gelet.
persoonlijk vin ik ut een lillik ding met die schuine waterkasten.
-
De machinisten zullen destijds wel blij met die schuine waterkasten zijn geweest, konden ze toch nog wat zien wat er op het spoor gebeurde.
-
Jan,
Die heb ik gezocht, niet gevonden. Zal eens een mailtje sturen. (y)
-
De beide 8700-en die op eBay te koop zijn zijn op de veiling van Bouwman & Bouwman in mei ingekocht voor resp. ongeveer 520 en 600 euro (incl veilingcommissie).
699 euro voor een 8700 lijkt me aan de erg hoge kant. Dan zou ik liever bij Philotrain zelf eens informeren. Die krijgen af en toe ook 2e hands binnen.
-
Jelle Molekamp in Haarlem zou er ook nog wel een te koop kunnen hebben. Op de afgelopen beurs in Houten had hij overigens bijna niets staan.
-
De machinisten zullen destijds wel blij met die schuine waterkasten zijn geweest, konden ze toch nog wat zien wat er op het spoor gebeurde.
Rangeerders ook ;). Die wisten dan dat de mcn de buffers kon zien, i.p.v. e.a. op de gok te doen
-
@ Fred,
2 8700 en op ebay? Zie er maar één!! ???
Molenkamp heb ik bezocht en gesproken. Hij heeft er twee, waarvan één in niet- uitmuntende staat. Via hem vernam ik dat er twee uitvoeringen zijn (eigenlijk 4), dus vandaar dit draadje ;D
Bij Philotrain ook al aan de bel getrokken, verdere info volgt.
Dank voor jullie bijdragen tot nu toe!
Grt,
Ger
-
Die John van eBay is een vriendelijke man hoor, maar altijd veel te duur... Dus ik zou nog even rondkijken...
-
Dezelfde verkoper op eBay heeft er twee gehad. Blijkbaar is er dan al 1 verkocht.
Foto's van de locs kan je ook nog vinden op: http://www.veilinghuisbouwman.com/ onder submenu 'Opbrengsten', de veiling van mei 2013 selecteren en dan zoeken op philotrain.
-
Dan maar even wat plaatjes van een 1:1 8700:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_8732.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_8732.jpg)
(NS 8732, uit eigen collectie)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/19_NS_8707.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/19_NS_8707.jpg)
(NS 8707, uit eigen collectie)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/14_NS_8702_neg.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/14_NS_8702_neg.jpg)
(NS 8702, uit eigen collectie)
Ik vind het wel aandoenlijke machientjes... :)
Eelco
-
Voor wie er met de Philo's niet uitkomt en er maar zelf 1 gaat maken: wist je dat het chassis van de ultieme Fleischmann start-set stomer 1309 precies de goede asafstand heeft? je moet er alleen wel andere wielen in steken, en passend drijfwerk maken maar dan heb je een heel stabiele basis voor zelfbouw. ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/FL1309.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/FL1309.jpg)
Groet, Bessel
-
Yes! Anna-wielen eronder en afbouwen!
-
k had ooit plannen met zo'n ding: http://www.modellbahn-fokus.de/product/H0/Liliput/Dampfspeicherlok/4-6-0-003003-768-0-de-6-5-2-0-0-1-0-0/index.html maar toen vond ik nederlandse treintjes al een beetje stom.
-
Volgens mij had de SHM plannen met zo'n soortgelijk locje, maar dan 1:1 ;D
-
Het lastige van het apparaat dat floris aanhaalt is dat het drijfwerk omgekeerd zit (de cilinders zitten onder het mcn huis) t.o.v. een normale stoomloc. De motor in het model zit in het mcn-huis wat als je er een normale stoomloc van wilt maken de voorkant wordt gezien de positie van de cilinders.
Ik heb nog ergens wat delen staan van een 8700 op die liliput basis maar ik kreeg hem niet lekker rijdend dus het project is voor onbepaalde tijd op een zijspoor beland.
-
cilinders naar de andere kant van t frame halen ging niet?
-
Ben ik benieuwd hoe die motor een en ander aandreef, want gezien de hoeveelheid smalle motortjes die nu bijna voor t grijpen ligt lijkt mij een motorenwissel ( eentje die wel in de ketel past) geen heksentoer.
-
Tja, dat was "ooit" de SHM 6. Maar ......
- ander tijdperk qua ideeën binnen de SHM
- niet overeenkomstig wat de SHM wil uitbeelden op dit moment
- d'r klopte ongeveer "niks" van de loc om er een 8700 van te maken
Als er al ooit een 8700 gemaakt gaat worden is complete nieuwbouw handiger, echter ....... ik vermoed dat er andere loc's meer in aanmerking zouden komen
FYI: voor zover mijn bekend is, zijn veel giet- en smeedstukken wel bewaard gebleven, maar dat weet ik bij deze loc niet helemaal zeker. Van de "31" zijn dergelijke delen wel bewaard, voor zover die niet in de 30 zijn verdwenen