BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Falcon10 op 14 December 2013, 18:45:48
-
Heb al een deel uitgewerkt van het baanplan voor op men zolder.
Had ondertussen al eens graag jullie mening gehad.
Bovenaan links heb je dus het grote kopstation met het bijhorende BW.
Vanaf het hoofdspoor van dit kopstation ga je door de tunnel en kom je uit aan het doorrijstation aan de andere kant van de zolder. Als je dit verder volgt ga je terug een tunnel in en kan je jiezen om linksaf te gaan, terug richting kopstation, maar ga je de ondergrondse opstelsporen op ( moeten nog aangevuld worden ), ga je de andere kant op in de tunnel ga je omhoog en kom je uit op een dubbelspoor boven het doorrijstation, dat nog verder moet doorgetrokken worden. Bij dit bovenste hoofdspoor zal weer in een tunnel verdwijnen met ervoor een zijspoor naar de grote steenkoolmijn ( paar bouwpakketten van Trix ).
(http://home.scarlet.be/~file10/falcon/stuff/baansmall.jpg)
Linkje naar de grote foto : http://home.scarlet.be/~file10/falcon/stuff/baan2.jpg (http://home.scarlet.be/~file10/falcon/stuff/baan2.jpg) ( opletten : 2 Mb groot )
Suggesties/opmerkingen van jullie ?
Ik ga gebruik maken van het Roco line spoor zonder ballast, voor de hoofdsporen heb ik de 10° wissels gebruikt, ondergronds en in tunnels worden het de 15° wissels.
-
Iets beter te bekijken plaatjes zou aardig zijn.
T is moelijk te zien wat wat is ;)
-
Heb ze iets verder uitgewerkt ondertussen, en opgedeeld en proberen dudielijker te maken :
Overzicht :
(http://home.scarlet.be/~file10/falcon/stuff/baan3.jpg)
Geel = het grote kopstation ( op 20 cm boven 0 niveau )
Groen boven = Het BW aan het kopstation ( op 20 cm boven 0 niveau )
Rood = schaduwstation onder het kopstation ( op 0 niveau )
Blauw = doorrijstation ( op 5 cm boven 0 niveau )
Groen onder = Paradespoor + steenkoolmijnemplacement ( op 25 cm boven 0 niveau )
Zwart = de tussenstukken tussen de verschillende delen
Iets meer in detail van de grote delen :
(http://home.scarlet.be/~file10/falcon/stuff/baan3-1.jpg)
(http://home.scarlet.be/~file10/falcon/stuff/baan3-2.jpg)
Momenteel zit ik nog beetje met 2 dilemmas :
- het koppelstuk tussen het bovenste deel en het onderste is eigenlijk helemaal leeg ( de zwarte sporen zitten allemaal ondertunneld, ik zit dus met een gans stuk, waar eigenlijk niets van treinen te zien is ofzo. Wat zou ik hier nog kunnen maken ?
- Bij het onderste deel tussen het doorrijstation en het paradespoor zit ik met 20 cm hoogteverschil : is dat misschien niet wat weinig ? Of zou dat zo mogen blijven ?
-
Ik denk dat je in elk geval een ander probleem hebt:
Een quote van jezelf:
Geel = het grote kopstation ( op 20 cm boven 0 niveau )
Groen boven = Het BW aan het kopstation ( op 20 cm boven 0 niveau )
Blauw = doorrijstation ( op 5 cm boven 0 niveau )
Als tussen bovenstaande 2 kleuren en het blauwe deel nog bovenleiding moet komen en het is niet van de lange kanten aan weerszijde bereikbaar,dan kom je dus moeilijk bij een gestrande trein in t blauwe deel ???
(t zal zelfs zonder bovenleiding nog lastig worden als er in dat blauwe deel meerdere treinen rijden en je kan er niet van 2 kanten bij,dit even afhankelijk van hoe breed/diep dat deel zal worden wat je blauwe spoor moet dragen)
(zijn er nog zogenaamde mangaten ingepland,waar je in geval van problemen gebruik van kan maken ? )
Is verder nog de vraag wat moet er gaan rijden,stoom,diesel,anders ?
Welk tijdperk ?
Lange treinen/rijtuigen/treinstellen
Enz enz
En dan nog de hamvraag,hoe wil je het gaan besturen.
De tekeningen zijn in elk geval wel iets duidelijker geworden i.c.m. de uitleg van de kleurtjes ;D
-
Het kopstation heeft geen omloopsporen of omloopwissels. Hiermee beperk je jezelf tot het gebruik van treinstellen of moet je met een (rangeer)loc je loc's vrijtrekken. Op zich deden ze dat op de grotere kopstations in Londen (en Den Haag) ook wel, maar of dat is wat je wilt ........
Persoonlijk zou ik je binnenkomende wissels van je kopstation verder naar rechts leggen en daarmee meer nuttige perronlengte overhouden, maar dat is dus persoonlijk :-\
-
Op zich deden ze dat op de grotere kopstations in Londen (en Den Haag) ook wel, ...
En Zandvoort en München, om maar een paar buitenplaatsen te noemen.
-
Naast de omloopwissels bij de perronsporen mis ik het rangeerterrein dat in werkelijkheid, ver voordat de perronsporen beginnen, gepasseerd wordt. Deze rangeer-/ opstelsporen zijn een veelvoud van de daadwerkelijke perronsporen. Zelf zou ik wat minder perronsporen kiezen en een rangeerterrein aan de rechterzijde aanleggen. Bij het stationcomplex met de grootte van de BW, welke je voor ogen hebt, is dat geen overbodige luxe. De ruimte heb je. Verder een mooi plan. Succes met de bouw.
mvg Martin
-
Tijgernoot : Ik begrijp je eerste probleem, en dat is mijn fout : tussen het kopstation en het doorrijstation komt eigenlijk vrije ruimte, heb het plan snel even aangepast, het grijze gedeelte is gewoon bewandelbare plaats. Zodat je dus gewoon overal aan kan.
Momenteel nog geen mangaten voorzien. Momenteel zijn de verschillende stukken 2 meter 20 cm breed. Het geheel van de baan komt net boven de 10 meter op 6,5 meter.
Waarschijnlijk zal er vanalles rijden : zowel stoom, diesel als elektrisch. De stoom meer uit een soort van "historisch museum", tijdperk zal dus eerder V zijn.
Vooral een boel lange passagiers- en goederen treinen en een paar pendeldiensten.
Besturen wordt zobiezo digitaal. Ben alleen nog niet uit welk systeem. Roco Z21 centrale blijkt best een aantal positieve punten te hebben, het andere systeme dat ik overweeg is Uhlenbrock.
Paul : die omloopsporen moet ik inderdaad eens nakijken, zegt me niet direct iets, maar lijkt me inderdaad wel een goed punt.
Martin : Ja, rangeer/opstelsporen heb je een goed punt, dat heb je inderdaad meestal bij zulke stations wel. Heb alleen wat bang dat ik dan de open ruimte die ik op de baan heb zowat helemaal weg ga doen. Is een dilemma waar ik inderdaad nog wel mee zit.
-
Heb intussen al even het plan wat aangekleed :
(http://home.scarlet.be/~file10/falcon/stuff/baan2_notunnel.jpg)
Bij het gele kopstation : Links de verschillende personenperrons ( waarschijnlijk wordt het overkapping ) + hoofdstation, rechts het goederenperron met loods.
Bij het groene BW : De grote draaischijflocloodsen, met ernaast een ketelhuis, op de sporen de bekolingsinstallatie, waterkranen en een kraan en links nog een aparte loods voor locomotieven.
Bij het blauwe doorrijstation : Station + perrons, hoewel 4 me wat veel lijkt.
Groene industriegebied : Zolverrein steengroeve.
De bergen heb ik beetje ruw getekend, en een rivier die door het hele landschap gaat, en waar dus 3 spoorbruggen over komen.
Boven het gele kopstation en links van het groene BW zal de stad komen.
Maar het hele rechtse deel is dus "kaal" en daar weet ik nog totaal niet wat mee gedaan ( nee, geen grote kermis, dat theme zegt me eigenlijk niet veel ).
-
Is het geen optie dat je de 2 sporen die vanuit je rode schaduwstation komen gewoon in het zicht te laten? Deze liggen op niveau 0 en kan je door een mooi glooiend dal laten gaan.
Ik zou dan de sporen wat in een grote boog leggen. Deze sporen verraden nauwelijks waar de trein heen gaat en vandaan komt, omdat er aan de ene zijde een schaduwstation ligt en aan de andere zijde voldoende spoorlengte om er eventueel in beide richtingen nog een opstel- /passeerspoor naast te leggen. Het is maar een suggestie, maar wel een reële.
Martin
-
Goed idee Martin.
Ga ik eens bekijken.
Ben trouwens ook aan het kijken om het kopstation meer schuin te zetten ipv gelijk met de baanrand.
Als ik het van rechtsboven naar linksonderk an laten komen, kan ik de eindsporen misschien terug laten samenkomen naar 2 hoofsporen en deze langs de zijkant laten doorgaan naar het groen paradespoor en steenkoolmijnemplacement.
Dan zit ik al niet meer met het probleem van de treinen waarvan de loc aan een kant staat in het kopstation, en geen stuurstandrijtuig ofzo aan de andere kant en zijn omloopsporen dus niet meer nodig.
-
Voor wat het betreft omloopspsoren en de noodzaak ervan zou je is in mijn draadje "moeten" kijken.
Ik heb ze daar ook niet .
De trein/loc met trein sluit zich op ,en aan de andere kant verschijnt een nieuwe loc en die vertrekt met de trein later,zodat de binne gekomen loc wordt "vrijgespeelt".
Die kan je dan evt naar een je stoomloc verzorgings sporen sturen om te worden "bijgetankt".
In het stoom tijdperk werd dit vrij vaak zo gedaan bij kopstations en t geeft je meer gepuzzel en rangeerwerk (y)
T is maar wat je leuk vind en wilt ;)
-
Waarom lopen al die sporen evenwijdig met de grondplaat?
Het wordt veel speelser als je het een klein beetje scheef zet. 4, 5 graden is al genoeg.
Zo verleg je de aandacht van de basisvorm naar de spoorlijn.
Hendrik Jan
-
Met zo'n ruimte kun je inderdaad zoveel meer dan dat je nu laat zien. Dit is gewoon een grote ruime versie van een ovaal. Echt levendig en speels wordt het niet. Beetje jaren zestig ontwerp. Waarom altijd die 'tafels' langs de muur? Wat mij betreft het zoveelste plan wat een prachtige ruimte niet volledig tot zijn recht laat komen. Ze zijn in het engels, maar een Model Railroad 'Planning' of 'Trackplans' boekje (of iets anders van bv Iain Rice ;-) kan je laten zien dat het ook best een stuk interessanter kan...
-
Dat is ok zo slecht nog niet bedacht tijgernoot ! Ga ik ook eens over nadenken.
Hendrik Jan : je hebt inderdaad gelijk. Ik ben aan het proberen de sporen iets schuiner tov de grondplaat te leggen, want het oog nu inderdaad nogal onrealistisch doordat alles zo evenwijdig met elkaar loopt.
Mudhen : ik begrijp je punt, wat bedoel je met niet levendig en speels ? Het is inderdaad wel meer grootspoorban, ipv zijbaantje of fabrieksterrein met veel rangeermogelijkheden.
Heb hier een boel MIBA's etc liggen met baanplannen, en inderdaad die banen zijn speelser, maar ik vind niet echt hoe ik dat op de mijne kan toepassen.
-
Door zoals je al wilt gaan doen,de sporen ri het station inc station,wat schuin te leggen.
Juist met dingen die niet geheel de contouren van je plaat/bakken volgt,wordt e.e.a. wat speelser en leuker ;)
Wat je zou kunnen proberen is de gele sporen zodra die beginnen aan wissels,wat schuin naar beneden te leggen,en evt de groene sporen,wat schuin naar boven.
Dat maakt ook meer ruimte tussen je beide grote lappen rails die je kan gebruiken voor scenery,groen,wegen,dorpje en weet ik t wat.
-
Miba e.d. Zijn nog steeds Europees georienteerd. Amerikanen zijn een stuk verder wat ontwerp betreft. Hebben allemaal grote ruimtes en banen. Vaak hebasseerd op de realiteit. In de UK gaan ze daar vaak nog een stap verder in. Vandaar mijn suggestie voor Model Railroader. Kijk eens bij Kalmbach.com en zoek op trackplans. Is goed te bestellen vanuit USA en levert je vast een hoop noeuwe inzichten.
Succes!
-
Een modelspoorbaan is een afspiegeling van een (eventueel fictieve) werkelijkheid.
Je wilt, zoals iedereen hier, dat het zo "echt" mogelijk overkomt.
Je moet dus de aandacht afleiden van de (rechthoekige) grondplaat.
Daarvoor bestaan een aantal technieken, die allemaal terug te voeren zijn op het basisprincipe van camouflage, namelijk:
het doorbreken van het herkenbare patroon.
Voorbeeld;
een soldaat in een rood uniform is zeer herkenbaar in een groen bos. Een soldaat in een groen uniform is al veel minder herkenbaar maar heeft nog steeds een herkenbaar silhouet. Een soldaat in een groen-bruin-zwart gevlekt uniform valt niet meer op, omdat zijn silhouet wordt "gebroken" door de verschillende kleuren en vormen van zijn uniform.
Hetzelfde geldt voor dieren in de natuur (daar heeft die soldaat de kunst ook van afgekeken).
Nu naar het modelspoor.
-Rails die precies evenwijdig lopen met de grondplaat, benadrukken die grondplaat. Leg je de rails onder een kleine hoek t.o.v. de plaat, dan breek je het patroon. Wie nu naar de baan kijkt, vergeet dat de baan op een grondplaat ligt!
-Nog een tip: laat het principe van de rechthoekige grondplaat los. Waar 2 platen op elkaar aansluiten in een L-vorm, kun je die vorm ook afronden. Dit wordt in de VS veel gedaan. Ook dit breekt de vorm, en camoufleert de vorm van de grondplaat.
Met kleine aanpassingen aan je ontwerp ontstaat zo een veel mooiere baan. Mijn hoofdstation "Plankendam", maakt ook hoek van 7,5´ met de bodemplaat. Ineens lijkt het veel groter en echter....
Succes
Hendrik Jan
-
Hoi,
Helemaal met Hendrik Jan eens. Al die rechte sporen worden op een gegeven ogenblik nogal saai. Zet hier een daar een kleine knik 3-4 graden, of gebruik flexrails om een hele flauwe bocht in te brengen. Je hebt heel veel ruimte, ik zou er raad mee weten (jaloers op je ruimte!), veel industrieen aanbrengen en zinvolle treinbewegingen, waarbij meerder mensen zaken kunnen bedienen. Veel succes verder. Robert
O
Verstuurd vanaf mijn GT-P5110 met Tapatalk
-
Inderdaad, veel ruimte... Om jaloers op te worden. Een iets speelser plan zou niet verkeerd zijn. Iets onder een flauwe boog zou veel doen aan het plan. Zelf zou ik voor hele grote boogstralen gaan (y) Daar heb je de ruimte voor!
Succes met plannen!
Groet Ronald.
-
Met zo veel ruimte zou je ook een baan in "M"vorm kunnen overwegen. Zie bijvoorbeeld:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,45222.msg766806.html#msg766806
en dan met name vanaf reactie nr. 57.
Ook ik onderschrijf van harte het gebruik van zo ruim mogelijke boogstralen in het zichtbare bereik en het vermijden van sporen parallel aan de onderbouw.
Veel plezier met het ontwerpen !
Peter