BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: E.r.i.k. op 14 December 2013, 11:29:02
-
Hoi allemaal,
Ik heb onlangs een Philotrain motorpost kunnen bemachtigen, maar helaas zonder (technische) handleiding. Heeft iemand wellicht een digitale kopie voor mij?
Onderop zitten 2 schuifschakelaars waarvan er 1 niet duidelijk is. De ene is om te kiezen of je de pantograaf wil gebruiken voor stroomafname, bij de andere staat slechts "on - off" - zie ook de foto's. Waartoe dient deze?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/philotrain_mP3000_on_off_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/philotrain_mP3000_on_off_1.jpg)
en close-up
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/philotrain_mP3000_on_off_closeup.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/philotrain_mP3000_on_off_closeup.jpg)
Pantograaf schakelaar
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/philotrain_mP3000_pantograaf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/philotrain_mP3000_pantograaf.jpg)
Normaal heb ik niet zo'n vrees om een trein open te maken, maar het is toch wel handig een beetje te weten waar de klemmetjes/schroefjes en draadverbindingen zitten. Is het het spannender dan de 4 groen omcirkelde schroeven los te draaien?
Groeten,
Erik.
-
Ik zou zeggen:stuur eens een mailtje naar Philotrain zelf... ;)
-
Uiteraard eerst een mailtje naar Philotrain gedaan, maar nog geen reactie.
Mvg,
Erik
<edit> Maar zie, zeer attent op zaterdagmiddag een antwoord van Philotrain:
Geachte heer,
Bij de mP 3000 hebben nooit papieren gezeten. Het technisch onderhoud bestaat uit het zeer zuinig smeren van de wielassen en daar houdt het wel mee op.
[...]
Met vriendelijke groet,
Wim Wolters
-
Ook nog nooit een gebruiksaanwijzing erbij gezien, maar ik meen me te herinneren dat je met de tweede schakelaar de sluitseinen kan uitzetten.
-
Probeer je toch gewoon uit, weet je snel genoeg waar het een en ander voor dient. (y) ;D ;D
-
Is om de verlichting geheel uit te schakelen. De tweede schakelaar ontbreekt bij mij, zit een plaatje overheen, de mijne is voor continue bovenleidingbedrijf geschikt gemaakt.
Gheghe, ff dooie topics omhoog schoppen. :police:
-
Hoi Erik,
Toevallig heb ik Dinsdagavond een poging gedaan om de motorpost te openen en kom ik nu ( Woensdagochtend ) het draadje met de vraag over het openmaken tegen.
Als je de vier groen omcirkelde schroefjes losmaakt komt de bodemplaat met de apparaatkasten los. De draaistellen blijven dan nog aan de kap zitten. De aandrijving zit op de bodemplaat en gaat naar ieder draaistel met een tweedelige cardan overbrenging.
Links en rechts naast ieder draaistel zitten ook schroefjes ( dus twee per draaistel ) waarmee je het voorste stuk van de bodemplaat met het cabine-interieur loshaalt.
1 draaistel met cabinebodem kon ik een stukje naar het midden van de bak schuiven en uitnemen, het andere draaistel blijft ergens achter haken en heb ik nog niet kunnen verwijderen.
Ook zitten er nog draadjes tussen onderstel en kap voor de verlichting en naar de pantograven. Dus het gaat allemaal niet zo makkelijk als bij een treinstel van nu, waar alle techniek en verlichting aan de bodemplaat vastzit.
Ben benieuwd of je dezelfde problemen tegenkomt met het uitnemen van de draaistellen.
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Dat heb ik dus ook allemaal gedaan eergister. ;D De montageplek van de draaistelplaatjes is echt lekker subtiel gekozen... vervolgens stuit de cabinewand tegen de schroef van de pantograaf.