BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Meppelspoor op 13 December 2013, 10:22:34

Titel: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: Meppelspoor op 13 December 2013, 10:22:34
Nabij Nijkerk is vanochtend het achterste treinstel van een trein losgeschoten. Passagiers werden met ladders geëvacueerd uit de trein.

De reizigers moesten na een wandeling door de polder hun reis voortzetten met de bus. Radio 1-verslaggever Hans Lambrechts, die zelf in het treinstel zat, plaatste foto's op Twitter van de ontruimingsactie.

Het treinstel is niet ontspoord, maar zou losgeschoten zijn door een probleem met de koppeling. Vermoedelijk is er sprake van een 'spontane ontkoppeling van twee treinstellen', zei een woordvoerder van de NS tegen persbureau ANP. Bij het ongeluk is niemand gewond geraakt.

De trein was met ongeveer vijfhonderd passagiers onderweg van Zwolle naar Utrecht. Ter hoogte van de Amersfoortseweg in Nijkerk liet het achterste treindeel het voorste stel los. Door beveiligingsmaatregelen remmen de treindelen dan direct en automatisch af.

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) onderzoekt wat er precies is gebeurd.

(http://static2.ad.nl/static/photo/2013/8/0/14/20131213094813/media_xll_1995749.jpg)
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: Gert1 op 13 December 2013, 10:24:07
Is dat al niet eens eerder gebeurd met dit type materieel?

mvg,
Gert
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: Cambalou op 13 December 2013, 10:34:31
Niet hetzelfde soort incident. Dat eerder incident bij Sassenheim waren 2 bakken die los elkaar raakten, hier betrof het de koppeling van 2 treinstellen. Het betrof in beide gevallen DDZ, maar minder ernstig dus.
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: Eelco Storm op 13 December 2013, 10:37:55
De kop roept bij de vraag op wat er met de passagiers zonder ladders is gebeurd....  ;D

Ik ken wel het verschijnsel van losgeschoten koppelingen als de loc met een te harde ruk wegreed. Maar een koppeling tussen twee treinstellen die losschiet.... Het lijkt me vooralsnog niet gevaarlijk, maar wel apart dat het kan.

Eelco
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: Gert Arkema op 13 December 2013, 10:58:45
Mag de kop svp wat minder spectaculair? Dit is het Beneluxforum, niet de Telegraaf. Volgens mij gaat het hier in hoofdzaak om het incident van het losgeschoten treinstel. Het is mijns inziens vrij logisch dat er bij geen perron een soort trapjes nodig zijn om de passagiers over te laten stappen.
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: Besselspoor op 13 December 2013, 11:07:07
Nee de Telegraaf maakt het veel bonter, die beweren dat er een sprinter was losgeschoten ;D
http://www.telegraaf.nl/binnenland/22136930/__Trein_verliest_treinstel_in_Nijkerk__.html
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: Daan! op 13 December 2013, 11:11:25
Frappante is alleen dat je de twee treinstellen daar gekoppeld ziet staan. Dus waar zit nou die breuk? Toch tussen de bakken?

Ach het zal wel loslopen uh rijden
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: Gert Arkema op 13 December 2013, 11:35:58
Als je het zo ziet denk je eerder dat de vergrendeling is losgeraakt, de treinstellen een beetje zijn losgekomen en dat er onmiddellijk een remming is ingezet ( losraken of breuk = remming). Als beide treinstellen nog met wat vezels en bloedvaten aan elkaar zaten, dezelfde massa, snelheid en remvermogen hebben, dan zullen ze logischerwijs vlak bij elkaar tot stilstand komen. Bij een vermoeden van defect laten ze de hele trein natuurlijk niet verder rijden, dus worden bussen ingezet.
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: Remco vM op 13 December 2013, 11:44:37
Niet hetzelfde soort incident. Dat eerder incident bij Sassenheim waren 2 bakken die los elkaar raakten, hier betrof het de koppeling van 2 treinstellen. Het betrof in beide gevallen DDZ, maar minder ernstig dus.
minder ernstig ::) lijkt me beide even ernstig, een trein die breekt tijdens de rit,of het nou een schroefkoppeling of een automatische koppeling betreft.
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: Henk Boshuyzen op 13 December 2013, 12:28:11
Is dat al niet eens eerder gebeurd met dit type materieel?

mvg,
Gert
Ja, is eerder gebeurd. maar dan met locs en DDAR.
verschil met treinstellen is dat je hier nog met buffers zit en bij treinstellen niet.
Hier moet je na koppelen goed controleren of de koppeling juist gekoppeld zijn.
maar kan ook slijtage van een component zijn wat dan onopgemerkt blijft
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: ex44 op 13 December 2013, 12:31:35
Alleen de passagiers met ladders zijn geëvacueerd.
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: Remunj op 13 December 2013, 12:51:40
Nee de Telegraaf maakt het veel bonter, die beweren dat er een sprinter was losgeschoten ;D
http://www.telegraaf.nl/binnenland/22136930/__Trein_verliest_treinstel_in_Nijkerk__.html
Wees al blij dat in ieder geval de juiste foto erbij staat.  :D

En nog zo'n mooie uitspraak:
"Vermoedelijk is er sprake van een „spontane ontkoppeling van twee treinstellen”, zei een woordvoerder van de NS."
Mag toch hopen dat ze dat inderdaad niet express doen  :'( 8)

En dat zoiets vandaag gebeurd. De datum helpt in ieder geval een beetje mee  ;D

Ben wel blij dat ik altijd een ladder in mijn tas heb zitten.  :)
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: ex44 op 13 December 2013, 13:04:23
Citaat
Ben wel blij dat ik altijd een ladder in mijn tas heb zitten.  :)

Je kunt ook gewoon panty's aantrekken.
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: Remunj op 13 December 2013, 13:09:02
Ssssssst  ;D
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: ruudns op 13 December 2013, 13:34:14
Citaat
Ben wel blij dat ik altijd een ladder in mijn tas heb zitten. 

 8) ik kijk er niet gek meer van op, zo'n telescoopladder (http://www.google.nl/images?hl=nl&q=telescoopladder&gbv=2&sa=X&oi=image_result_group&ei=wP2qUt7XE-r07Aa96IHQDg&ved=0CE4QsAQ) past best in een beetje tas ;D.
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: Emiel_nl op 13 December 2013, 13:36:10
Frappante is alleen dat je de twee treinstellen daar gekoppeld ziet staan. Dus waar zit nou die breuk? Toch tussen de bakken?

Ach het zal wel loslopen uh rijden
Het kan zijn dat de achterste tegen de voorste aan tot stilstand is gekomen na de snelremming. Treinen remmen nou eenmaal niet voor de volle 100% hetzelfde. In dit geval remde de voorste dan net iets beter dan de achterste. En dan lijkt het dat ze "gewoon aan elkaar zitten", terwijl ze dan toch echt los van elkaar zijn en gewoon tegen elkaar aan staan.
Groetjes,
Emiel
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: Nederduitsemeester op 13 December 2013, 13:44:38
minder ernstig ::) lijkt me beide even ernstig, een trein die breekt tijdens de rit,of het nou een schroefkoppeling of een automatische koppeling betreft.
Dit is toch minder ernstig, bij het incident in Sassenheim was het de koppeling tussen twee rijtuigen, en dus op een plek waar reizigers over kunnen lopen. In geval van losschietende AK's, zoals in dit draadje beschreven, zijn het alleen de treinstellen die elkaar verliezen. Vervelend, maar de kans dat er zwaar gewonden en/of doden vallen is een stuk kleiner. Hooguit door het aan tikken van de twee delen. Aangezien die beide delen ongeveer hetzelfde remmen, zal die tik nooit zo gek hard zijn.
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: Daan! op 13 December 2013, 13:56:11
Wees al blij dat in ieder geval de juiste foto erbij staat.  :D

En nog zo'n mooie uitspraak:
"Vermoedelijk is er sprake van een „spontane ontkoppeling van twee treinstellen”, zei een woordvoerder van de NS."
Mag toch hopen dat ze dat inderdaad niet express doen  :'( 8)

En dat zoiets vandaag gebeurd. De datum helpt in ieder geval een beetje mee  ;D

Ben wel blij dat ik altijd een ladder in mijn tas heb zitten.  :)

Ja, want het is niet zo dat een machinist per ongeluk een knop heeft ingedrukt waardoor deze ontkoppelen??
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: RobbertJan op 13 December 2013, 14:26:33
Dat is niet mogelijk, er kan alleen ontkoppeld worden vanuit de tussen cabine's en niet vanuit
de bediende cabine.

Gr.

Robbert Jan.
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: Jorick op 13 December 2013, 15:00:50
Daarnaast is het systeem dusdanig beveiligd dat op het moment dat voorop (of ergens in de trein) de stuurstroom is ingeschakeld, de ontkoppelknoppen in de niet-ingeschakelde cabine niet te bedienen zijn. En dubbel stuurstroom is niet mogelijk.

In het geval van een 'gecoördineerde' actie (lees: het daadwerkelijk moeten splitsen van twee stellen) zal ook nooit je treinleiding (die de remming veroorzaakt bij een treinstel-breuk) leeg lopen. Zou dat hier tijdens de rit gebeurd zijn, dan was het andere stel 'aan de rol' gegaan. Ongecontroleerd verder rollen, dus. Dán had wel de ATB-rolbeveiliging weer aangesproken en alsnog de treinleiding geopend, maar goed... Dat is een ander verhaal.

Moraal: een machinist die met het verkeerde knopje heeft zitten spelen is uit te sluiten. Dat durf ik je op een briefje te geven.
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: manuelspot op 13 December 2013, 15:11:57
Das niet de eerste keer dat een nieuwe DDZ losbreekt.
Serieus probleem lijkt het me nu wel.

(https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash2/215799_496584967042587_1730663138_n.jpg) (https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash2/215799_496584967042587_1730663138_n.jpg)
Deze blijft dus nog wel even van toepassing. :P
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: ex44 op 13 December 2013, 15:34:23
Het vriest niet, het is niet "extreem" warm, de blaadjes zijn weg, het stormt niet, geen onweer...
Dan zal het wel van de extreem matige kou komen...
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: dwem op 13 December 2013, 16:15:41
Er treedt onmiddellijk een noodremming op dus is er een goede kans dat de stellen elkaar bij het remmen weer ontmoeten (en mogelijk even spontaan weer mechanisch koppelen).

Nu maar wachten tot de Onderzoeksraad voor Veiligheid adviseert om op elk balkon een keukentrapje mee te voeren.
Die constructiewijziging kan dan gelijk met de toiletten inbouw plaatsvinden.

Dirk
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: Edwin2121992 op 13 December 2013, 17:09:09
Er moeten wc's ingebouwd worden, want DDZ heeft wc's....? Prima beredenering...

En wat hier eerder is gezegd, dit is heel anders dan de breuk van eerder, dat was tussen twee rijtuigen waar iemand zich dus in de overgang zou kunnen bevinden, in dit geval niet. Appels en peren vergelijken noemen we dat.

Bij mat'54 kwam het in het begin wel eens voor dat een treinstel spontaan ontkoppelde omdat de conducteur in een van de cabine's z'n voet per ongeluk op de ontkoppelknop zette, daarvoor is later een extra kraan in de leiding gezet, die moet eerst open voor je kan ontkoppelen (gaat met lucht), maar ik begrijp uit een eerder verhaal dat dat hier niet kan beurt zijn?

Groeten Edwin
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: Gert1 op 13 December 2013, 18:19:22
Alleen de passagiers met ladders zijn geëvacueerd.

Wel grappig om te merken dat meerdere mensen opmerken dat de titel niet klopt.
Een kleine aanpassing doet wonderen: Passagiers door middel van ladders geëvacueerd uit losgeschoten treinstel

Ach ja, waar is de tijd gebleven dat de leerkrachten die voor de klas staan zélf nog fatsoenlijk Nederlands leerden?   ;)

mvg,
Gert
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: WWestley op 13 December 2013, 18:25:16
Kranten zijn alleen sensatie belust en niets anders. Overdrijven is hun vak anders deugen ze niet. Zich beperken tot de waarheid kennen ze niet. Vandaar de kreet vaklui in overdrijven.

Wim
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: Gert1 op 13 December 2013, 18:30:40
De titel "Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein" is door Meppelspoor ingetikt toen hij dit draadje opende.
Het lijkt mij dat je daar niet speciaal een bepaalde krant de schuld van kunt geven...

mvg,
Gert
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: Eelco Storm op 13 December 2013, 18:32:15
"met behulp van ladders" lijkt me correcter.
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: Eelco Storm op 13 December 2013, 18:33:41
Kranten zijn alleen sensatie belust en niets anders. Overdrijven is hun vak anders deugen ze niet. Zich beperken tot de waarheid kennen ze niet. Vandaar de kreet vaklui in overdrijven.

Over generaliseren gesproken...  :-\

Eelco (oud SvJ-er)
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: RobertvM op 13 December 2013, 18:34:10
Op de foto zijn inderdaad de treinen weer gekoppeld.

Beide treinen zijn op zo'n 50 meter van elkaar tot stilstand gekomen. Na controle heeft de machinist de treinen weer gekoppeld en een remproef genomen. Na overleg mocht de trein uiteindelijk toch niet doorrijden, iets wat de machinist wel van plan was.

Dit is dus de reden dat de treinen op de foto's gewoon gekoppeld zijn.

Bron: een collega die in de voorste trein zat... Tijdens het hele gebeuren werden ze overigens opmerkelijk goed op de hoogte gehouden.


Groet,
Robert
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: Daan! op 13 December 2013, 19:02:47
Over generaliseren gesproken...  :-\

Eelco (oud SvJ-er)

Ik heb er ook gezeten, maar jij weet ook dat je een sprekende kop moet hebben. Dat journalisten steeds vaker een freelancer worden en zichzelf dus moeten verkopen en dus echt nieuws moeten hebben. Daardoor maken ze vaak iets groter dan het is. Los daarvan is de informatie vaak niet kloppend of niet geheel. Althans dat is wat ik merk als het over spoor(vervoer) gaat. Daarom ga ik er gemakshalve vanuit dat dat bij andere onderwerpen niet anders is.
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: Eelco Storm op 13 December 2013, 19:07:29
Dat is wel heel erg gemakshalve...

Wanneer zat jij op de SvJ?
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: Daan! op 13 December 2013, 20:09:05
Waarom is dat gemakshalve?

Tot vorig jaar.
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: Edwin2121992 op 13 December 2013, 20:39:59
Wat is er mis met de titel? Dat je het op twee manieren kan lezen is toch niet meteen een probleem... als de titel luidt 'Koeien met ladders uit sloot geholpen' snapt iedereen toch ook waar we het over hebben, daarnaast staat er bij het artikel een plaatje van de trein met ladders bij de deuren en uitstappende passagiers, duidelijk genoeg lijkt me. Wat een geneuzel :-X

Groeten Edwin.
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: mDDM op 13 December 2013, 21:11:59
Waarom de reizigers met ladders laten uitstappen en niet gewoon met beide treinstammen afzonderlijk (voorzichtig) doorgereden naar het volgende station?
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: vrijbuiter55 op 13 December 2013, 21:23:08
Waarom makkelijk doen, als het moeilijk kan ???
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: SBBcargo op 13 December 2013, 21:37:33
Op het journaal heb ik geen ladders gezien  ;D wel nette trapjes met leuningen  ;). Zijn die altijd aanwezig in die treinstellen  ???

Marius.
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: Bert van Gelder op 13 December 2013, 21:55:02
Waarom de reizigers met ladders laten uitstappen en niet gewoon met beide treinstammen afzonderlijk (voorzichtig) doorgereden naar het volgende station?

Ik zat in de trein die er achter aan kwam (van een half uur later....) en moest stoppen te Putten. Daar hebben we een half uur gestaan, toen is die sprinter weer terug gegaan richting Zwolle. Van de HC begreep ik dat IL&T eerst onderzoek wilde doen naar de oorzaak van het onverwachte loskoppelen.

Overigens viel het me op dat we prima op de hoogte werden gehouden van de vorderingen. Nog voordat we bij Putten aankwamen werd al gemeld dat we niet verder gingen. Tenminste elke 10 minuten werd er omgeroepen wat de stand van zaken was. En dan serieus nog reizigers die aan het bellen zijn en zeggen dat
- ze niet geïnformeerd werden,
- het belachelijk was dat er nog geen bussen waren

Wat een stelletje z**ksnorren kom je dan tegen in je coupé..

Gr, Bert
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: Bert van Gelder op 13 December 2013, 21:59:07
Over de titel gesproken. We zijn blij dat deze titel een 'groot deel van de lading dekt'! Je wilt niet weten hoe moeilijk het voor velen is om een mini- samenvatting (lees: een titel) te maken.

Wat mij betreft kun je hier verschillende titels voor gebruiken, zoals 'Treinstellen spontaan ontkoppeld tijdens rit', of de titel die nu gebruikt is.

Gr, Bert
(Die per week zo'n 30 titels leesbaar maakt!)
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: Emiel_nl op 13 December 2013, 22:20:37
Dat is niet mogelijk, er kan alleen ontkoppeld worden vanuit de tussen cabine's en niet vanuit
de bediende cabine.

Gr.

Robbert Jan.
Aanvullend hierop: de knoppen voor ontgrendelen (twee stuks, tegelijk te bedienen) zijn alleen bedienbaar als de stuurstroom uit staat. Met de stuurstroom in is ontkoppelen niet mogelijk.
Groetjes,
Emiel
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: Emiel_nl op 13 December 2013, 22:26:22
Bij mat'54 kwam het in het begin wel eens voor dat een treinstel spontaan ontkoppelde omdat de conducteur in een van de cabine's z'n voet per ongeluk op de ontkoppelknop zette, daarvoor is later een extra kraan in de leiding gezet, die moet eerst open voor je kan ontkoppelen (gaat met lucht), maar ik begrijp uit een eerder verhaal dat dat hier niet kan beurt zijn?

Groeten Edwin
Bij Mat'54 (en o.a. mat'64, SGM en ICM) gaat het ontkoppelen direct via een ontkoppelkraan en een luchtpedaal. Bij mDDM/DDRA/DDZ (maar ook VIRM) wordt het ontkoppelventiel elektro-pneumatisch bekrachtigd door het indrukken van twee knoppen in de tussencabine. Is er stuurstroom ingeschakeld, werken deze knoppen gewoon niet.
Groetjes,
Emiel
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: vrijbuiter55 op 13 December 2013, 22:43:15
Zeg nooit nooit.
Het is en blijft een stukje techniek en er kunnen altijd een of meerdere storingen optreden.
Maar ja, blijf het ook wel raar vinden.
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: Emiel_nl op 13 December 2013, 23:55:51
Als het zou zijn gekomen door een storing in het ontkoppel-systeem, dus onterecht ontkoppeld "op de reguliere manier", dan zou je niet op beide stellen een snelremming krijgen. De voorste rijdt gewoon door en de achterste krijgt een ATB-snelrem-ingreep omdat de stuurstroom uitvalt en de ATB dan een onterechte beweging van de trein waarneemt.

Raakt een koppeling onterecht los, dan sluit de treinleiding niet en loopt deze op beide treindelen leeg, wat een snelremming veroorzaakt, precies hetgeen bij Nijkerk is gebeurd.
Groetjes,
Emiel
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: dwem op 14 December 2013, 14:01:39
Over de titel gesproken. We zijn blij dat deze titel een 'groot deel van de lading dekt'! Je wilt niet weten hoe moeilijk het voor velen is om een mini- samenvatting (lees: een titel) te maken.

Wat mij betreft kun je hier verschillende titels voor gebruiken, zoals 'Treinstellen spontaan ontkoppeld tijdens rit', of de titel die nu gebruikt is.

Gr, Bert
(Die per week zo'n 30 titels leesbaar maakt!)

Maar het zijn helemaal geen treinstellen.

Dirk
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: Ronald69 op 14 December 2013, 14:12:04
En wat dan wel Dirk?

Grt, Ronald.
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: Emiel_nl op 14 December 2013, 15:14:05
Maar het zijn helemaal geen treinstellen.

Dirk
Sinds de renovatie zijn het treinstellen, mede omdat de oorspronkelijke stuurstroomsleutel en rijrichtingssleutels niet meer meegenomen te hoeven worden naar de andere zijde (die zitten nu vast in het blok). Er wordt nu gewoon gebruik gemaakt van de standaard DOM-sleutel om het schakelblok te ontgrendelen. Feitelijk gaat het nu net als bij VIRM, SLT, SGM en ICM: machinist zet aan de ene zijde de stuurstroom uit, andere machinist zet de stuurstroom meteen weer in.
Groetjes,
Emiel
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: Nederduitsemeester op 14 December 2013, 16:27:57
Dan waren mat'34 t/m '57 getrokken materieel? Daar moest je toch ook de stuurstroom-, compressor-, en rijrichtingsleutels naar de andere zijde meezeulennemen ;D ;D

langs de weg: sorry voor OT :-[
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: Dpc Fo op 14 December 2013, 18:39:14
Krijg nou wat! Twee meesters die elkaar de les gaan lezen  ;) :P
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: timtrein op 14 December 2013, 18:50:04
DDZ zoals het nu rijdt is een beetje een buitenbeentje: het zijn in bedrijf treinstellen geworden, maar dan wel met buffers en normaal stoot- en trekwerk. Van alles net niks zeg maar ;)
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: Emiel_nl op 14 December 2013, 19:04:14
De stuurstroomsleutel van mDDM/DDAR/1700 was niet alleen voor stuurstroom, maar ook om de hoogspanningskabel tussen de rijtuigen of tussen loc en stam los te kunnen maken. Omdat die stuurstroomsleutel er nu niet meer is en ontgrendeld moet worden met een DOM-sleutel, is het feitelijk treinstel-regime. De sleutels van mat'54 en aanverwante waren alleen maar voor het opbouwen of eventueel aarden, verder nergens voor. Vanaf SGM en ICM werden losse sleutels niet meer toegepast en DOM-sloten ingevoerd voor het ontgrendelen van de vaste stuurstroomhendels om niet meer van stelgebonden losse sleutels afhankelijk te zijn.
Groetjes,
Emiel
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: Martijnstein op 14 December 2013, 19:07:04
DDZ zoals het nu rijdt is een beetje een buitenbeentje: het zijn in bedrijf treinstellen geworden, maar dan wel met buffers en normaal stoot- en trekwerk. Van alles net niks zeg maar ;)
Euh, d'r hangen automatische BSI koppelingen aan hoor. ;)
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: guest7823 op 14 December 2013, 19:50:15
En nog zo'n mooie uitspraak:
"Vermoedelijk is er sprake van een „spontane ontkoppeling van twee treinstellen”, zei een woordvoerder van de NS."
Mag toch hopen dat ze dat inderdaad niet express doen  :'( 8)
Dat is wel weer heel nieuwerwets denken. Was een eeuwe geleden dagelijkse praktijk.

Kapitein Kniesoor, die nu heel hard moet gaan zoeken wanneer sliprijtuigen voor het laatste zijn ingezet
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: Eelco Storm op 14 December 2013, 20:06:46
De NRS schijnt het als enige Nederlandse spoorwegmaatschappij toegepast te hebben. Dus voor 1890.

Eelco
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: guest7823 op 14 December 2013, 20:44:06
Kapitein Kniesoor heeft soms anglofiele (http://en.wikipedia.org/wiki/Slip_coach) neigingen en dat heeft kennelijk inmiddels ook invloed op associaties in z'n geheugen
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: Petertrein81 op 14 December 2013, 21:18:15
Het is op zich helemaal niet iets nieuws.
De ICE3 treinstellen van DB hebben in de begintijd ook een dergelijk probleem gehad. Ook daar ontkoppelde het 2e treinstel spontaan tijdens het rijden. Enige interessante daarbij was dat alleen het achterste treinstel een noodstop maakte en het voorste gewoon doorreed. De machinist kreeg wel een melding dat het achterste treinstel was afgekoppeld.
Het is snel opgelost, maar ik kan me niet herinneren wat het probleem was. Het was volgens mij wel iets elektronisch.

Groet Peter,
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: Thom op 14 December 2013, 22:24:58
Er moeten wc's ingebouwd worden, want DDZ heeft wc's....? Prima beredenering...

En wat hier eerder is gezegd, dit is heel anders dan de breuk van eerder, dat was tussen twee rijtuigen waar iemand zich dus in de overgang zou kunnen bevinden, in dit geval niet. Appels en peren vergelijken noemen we dat.

Bij mat'54 kwam het in het begin wel eens voor dat een treinstel spontaan ontkoppelde omdat de conducteur in een van de cabine's z'n voet per ongeluk op de ontkoppelknop zette, daarvoor is later een extra kraan in de leiding gezet, die moet eerst open voor je kan ontkoppelen (gaat met lucht), maar ik begrijp uit een eerder verhaal dat dat hier niet kan beurt zijn?

Groeten Edwin
Die afsluitkraan is niet later pas toegevoegd maar heeft er al vanaf de bouw gezeten.

De enige aanpassing is dat er in die kraan een gaatje is geboord.
Als de kraan dan in de 'open' stand staat ontsnapt daar lucht door de cabine in zodat hoorbaar is dat de kraan open staat. Een simpel verklikkertje dus  ;)

Verder, bij een scharfenberger in ieder geval, worden de inwendige kranen van de doorgaande leidingen in de koppeling alléén gesloten als deze door het ontkoppelpendaal tot ontkoppelen bediend worden.

Of anders gezegd, met het ontkoppelpendaal stuur je lucht naar een cilinder in de koppeling die vervolgens de koppelkop terug trekt  én de inwendige kraan sluit.

Élk andere wijze van ontkoppelen, zoals het ontkoppelen met de hand (dmv het trekkoord aan de koppeling) of door een technisch defect zal alléén het mechanische deel bedienen waardoor de koppelkop terug trekt, en kan nooit de inwendige luchtkranen meedoen sluiten waardoor altijd de treinleidingen van beide treinen leeg zullen lopen met remmingen als gevolg.

Euh, d'r hangen automatische BSI koppelingen aan hoor. ;)
Op de kop einden van de stammen ja, maar tussen de bakken van de teinstammen zit er toch echt normaal stoot en trekwerk  ;)

Nu maar wachten tot de Onderzoeksraad voor Veiligheid adviseert om op elk balkon een keukentrapje mee te voeren.
Dan zijn ze te laat, men is al bezig materieel te voorzien van vluchtladders...  ;)
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: Emiel_nl op 15 December 2013, 00:33:16
Kleine aanvulling op het gebruik van "het trekkoord": dat is alleen nog maar bij mat'64 en SGM. Die hebben nog een aparte hendel bovenop de koppeling achter de koppeldoos die met de hand moet worden gesloten als de koppeling met het trekkoord in de sluitstand wordt getrokken. Bij de VIRM, ICM, DM'90 en SLT (en ooit de DHI, DHII en SM'90) wordt de treinleiding wel gesloten bij gebruik van het trekkoord en hebben er zodoende dus geen aprt hendel meer op de koppeling zitten.
Groetjes,
Emiel
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: Dpc Fo op 15 December 2013, 14:15:52
De NRS schijnt het als enige Nederlandse spoorwegmaatschappij toegepast te hebben. Dus voor 1890.

Eelco

Nee, ook de HSM en de NBDS hebben dit principe toegepast. De HSM deed dit o.a. vanaf 1 oktober 1888 te Bussum, waar een AB + C van trein 234 werd losgekoppeld en sinds 1886 bij trein 39, die te Vogelenzang een AB slipte. Kennlijk was het in die tijd een soort modeverschijnsel, want de NBDS deed het tot de zomer van 1888 ook te Oeffelt, waar trein 10 van Boxtel naar Wesel niet stopte, maar een C-rijtuig met remmershuisje 'dropte'. Ik vermoed dat het op een gegeven moment verboden is geworden.

O, kijk hier eens: tot 1904 zelfs te Bussum! http://www.nicospilt.com/index_sliprijtuigen.htm
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: robin binsbergen op 15 December 2013, 22:38:16
Sinds de renovatie zijn het treinstellen, mede omdat de oorspronkelijke stuurstroomsleutel en rijrichtingssleutels niet meer meegenomen te hoeven worden naar de andere zijde (die zitten nu vast in het blok).

Zijn VIRM'en dan ook rijtuigen? Ondanks dat er ipv een haak een automatische koppeling gebruikt wordt zijn het wel losse rijtuigen incl stelers en HS-kabel, net als DD-AR :-)

Overigens zou de oude stuurstroomsleutel nog steeds op de trein aanwezig moeten zijn voor het losmaken van de HS- kabel tussen mDDM en volgend rijtuig.

Iig zou de eerste DDZ dan nog een motorrijtuig met rijtuigen geweest moeten zijn aangezien bij deze bij aflevering de oude sleutels nog gebruikt diende te worden  ;D

Mvg,
Robin

Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: Jorick op 16 December 2013, 03:01:51
De Faiveley-sleutel is nog steeds aanwezig. Zit nu in de kast waar je o.a. de stroomafnemerkranen kan bedienen voor het vergrendelen van de stroomafnemers. Is een heel mooi speciaal sleutel-bakje voor gemaakt... :)
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: robin binsbergen op 16 December 2013, 18:36:36
Oh, ligt ie daar, kon hem al niet vinden. Van de week alle kasten bekeken zonder resultaat... Toch eens beter kijken  ;D

Mvg,
Robin
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: Jorick op 17 December 2013, 15:31:37
Het staat notabene in de mat-gids!  ;D

Kast noodgereedmaken
Controleer HS-Voltmeter 0 volt
Neem Faiveleysleutel uit bakje, links in de kast
[...]


 :P
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: Menno op 17 December 2013, 17:54:57
Met het risico dat dit off-topic gaat, ga ik het toch vragen.

Ik ben, vergeleken met de gemiddelde treinreiziger, bepaald niet onbekend met de terminologie, maar bij 'noodgereedmaken' kan ik me nog steeds niets voorstellen. Het zal natuurlijk wel zijn dat bepaalde procedures die bij normaal gereed maken overgeslagen worden, maar daar houdt mijn voorstelling ervan op.

Het enige beeld wat in me opkomt is een brand in een aangekoppeld treinstel, waarbij snel ontkoppeld wordt en het niet brandende treindeel 'noodgereedgemaakt' wordt. Maar ik vermoed dat ik er naast zit. Kan iemand dat eens uitleggen?
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: AlfaArjen op 17 December 2013, 17:56:38
Noodgereedmaken doe je op het moment dat een trein niet voldoende luchtdruk of batterijspanning meer heeft om de trein "aan te zetten" ( om het even heel eenvoudig te houden ).
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: robin binsbergen op 17 December 2013, 18:33:59
Het staat notabene in de mat-gids!  ;D

Tja, die lees ik nooit  ;D

Mvg,
Robin
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: Emiel_nl op 17 December 2013, 19:18:02
Tja, en die ene keer dat ik de mat-gids op een DDAR een keer nodig had, kon ik vreemd genoeg de lamp-melding niet terugvinden. Bij nader inzien bleek het de mat-gids van DDM-1 te zijn... (gelukkig kan ik nu de mat-gidsen ook via m'n iPad ook inzien).
Groetjes,
Emiel
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: robin binsbergen op 18 December 2013, 01:40:40
Lamp melding?

Mvg,
Robin
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: Emiel_nl op 18 December 2013, 14:24:44
Zie het streepje ertussen: een lamp-melding. In dit geval een storingsmelding via een knipperend lampje op het signaleringspaneeltje op de stuurtafel. Ik weet alleen niet meer uit m'n hoofd welke melding het was.
Groetjes,
Emiel
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: robin binsbergen op 18 December 2013, 17:13:26
er kan er maar eentje knipperen bij mijn weten, en dat is het lampje SNS  ;) meestal duidt dat op opstarten van de centrale.
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: Emiel_nl op 18 December 2013, 19:37:40
Er zijn er nog wel meer, aldus de mat-gids DDAR:

7 Meldlampen
Meldlamp ‘BATT ENR 1’ of ‘BATT ENR 2’ knippert
Meldlamp ED REM DEFECT brandt
Meldlamp ‘Oliekoeling’ brandt
Meldlamp ‘Oliekoeling’ knippert
Meldlamp ‘OMZ DD’ brandt vanuit Bvk
Meldlamp ‘OMZ LOC’ knippert vanuit mDDM
Meldlamp ‘OMZ LOC’ brandt vanuit mDDM
Meldlamp ‘SNS UIT’ brandt vanuit mDDM
Meldlamp ‘SNS UIT’ knippert vanuit mDDM
Meldlamp ‘SNS UIT’ brandt vanuit Bvk

Groetjes,
Emiel
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: Menno op 18 December 2013, 20:47:58
@ AlfaArjen: dank! Wel een beetje lullig, dát had ik ook nog kunnen bedenken! Haha.

Is de term 'nood' er dan vooral aan vastgekoppeld omdat er zo snel mogelijk gezorgd moet worden voor 'spanning van boven' (of depotvoeding) om de batterijen op peil te houden/brengen?
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: AlfaArjen op 18 December 2013, 20:52:26
Nou nee hoor, niet lullig, zo'n gekke opmerking is het niet hoor.

Ik weet het niet precies, maar ik denk dat 'nood' vooral gebruikt wordt omdat de situatie afwijkend is van normaal bedrijf. Als je een trein opbouwt heb je normaal gesproken altijd wel genoeg luchtdruk en batterijspanning. Het gebrek daaraan vind men schijnbaar 'nood'. Men had ook kunnen kiezen voor 'alternatiefgereedmaken' maar dat bekt niet lekker  ;D
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: Thom op 18 December 2013, 22:40:32
Het idee zal zijn dat je deze methode moet toepassen uit 'nood' omdat de normale methode niet mogelijk, dwz als noodgreep toepassen.
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: AlfaArjen op 18 December 2013, 22:43:03
Dat lijkt me een goede verklaring.
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: robin binsbergen op 18 December 2013, 23:21:06
Er zijn er nog wel meer, aldus de mat-gids
Op die manier wel ja, ik zat alleen bij de mDDM/DDZ
Ben alleen omzetter loc even kwijt of die ook kan knipperen bij mDDM?
(Ik dacht van niet)

Mvg,
Robin
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: Emiel_nl op 19 December 2013, 01:04:58
Zowel branden als knipperen van ‘OMZ LOC’ kan als je solo rijdt met mDDM.
Groetjes,
Emiel
Titel: Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
Bericht door: robin binsbergen op 20 December 2013, 01:18:43
Vrijdag late dienst, zal eens in de boeken duiken, ben nieuwsgierig hoe het ook alweer zat :-)

Mvg,
Robin