BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Fleurtje op 12 December 2013, 17:28:25
-
Hallo allemaal,
In al mijn haast en onhandigheid heb ik mijn FL lok laten vallen. :'(
Hij doet helemaal niets meer, zelfs de lichten doen het niet.
Wat is hier mogelijk aan de hand?
Fleur :-[
-
Draadje los.
-
:o open maken en een paar foto's ervan plaatsen. Misschien kunnen we dan meer zien om een oorzaak te benoemen ;).
-
Blijft na deze informatieve reacties nog over,maak is wat foto's van de loc zonder kap en dan kunnen we is zien wat er evt niet meer klopt ;)
(zoals al eerder is voorgesteld,ik weet t ;D )
-
Nou, het valt nog mee hoor Floris! Het had weinig gescheeld of ik had de zwaartekrachtwetten, zoals geformuleerd door Isaac Newton, er bij gesleept en uitputtend behandeld. Maar gelukkig heb ik me nog in kunnen houden.
Alle gekheid op een stokje, bij Fleischmann locs wil na een val wel eens een draadje van één (of meer) van de stroomafnemers losschieten, zeker als het een draaistelloc betreft. Best kans dus dat dat hier ook het geval is.Een feauteautje zou wat dat betreft meer info moeten bieden, mar goed, die hebben we nu niet.
-
Ik zal mijn best doen enkele foto's te bezorgen, maar dat zal waarschijnlijk niet meer voor vandaag zijn, vrees ik.
groeten,
Fleur
-
Fleur? Wat heb je gedaan? Je loc laten vallen?
Jonge jonge toch.
Maar er zijn hier vele ogen die licht werk maken.
Komt Goed.
Gr Sebas
-
Fleur is de naam van mijn kat !
-
@Sander,
Fleur is Emanuel.
@Emanuel,
En in die twee uur dat het draadje nu loopt had je de loc al lang open kunnen hebben om te kijken wat het probleem is ;D
-
Ik maak me meer zorgen om het uiterlijk, heb ooit een Lima NS1605 lok laten vallen nou de kap was compleet gebarsten...
-
De kap zal nog wel heel zijn , anders had hij ook wel kunnen zien als er een draadje los zat . :)
-
Behalve dat, Fl-locs zijn vaak van een taai soort kunststof gemaakt wat niet snel barst, dat is ook een reden van het prijsverschil met Lima.
-
Hallo allen,
Het gaat (ging) bijna 3 bladzijden over van alles behalve de oorspronkelijke vraag.
Daarom heb ik het draadje een beetje opgeschoond. Dus als je je bericht mist, dan zit deze zeer waarschijnlijk in het digitale archief.
Gr, Bert
-
Zoals gevraagd, enkele foto's
https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG3885.jpg
https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG3889.jpg
https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG3893.jpg
https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG3894_1.jpg
https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG3896.jpg
https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG3897_1.jpg
Ik kan hier niets verkeerd aan zien, zelfs geen los draadje.
Mijn fototoestel is niet sterk in macro opnames.
Voor de ongeduldigen: Ik had gisteren nog wat anders te doen !
En het is Emmanuel, niet Emanuel en voor de vrienden Manu.
Fleur ;D
-
Wat bij Fleischmann nog wel eens wil gebeuren bij modellen is dat een lipje van het draaistel naar het chassis niet goed meer zit. Dus niet contact maakt.
Wat ook kan is dat de steker van de decoder niet goed contact maakt in de steker verbinding.
En probeer eens het model analoog aan te sturen. Dus zonder decoder. Maar met overbrugging steker. Kijken wat die dan doet. Kan zijn dat de decoder een klap heeft gehad en daardoor niet meer wil functioneren.
-
Emmanuel ;D
Heb je een multimeter?
Dan kan je stap voor stap meten tot waar er spanning is.
Met het kale chassis zou je op de 4 lipjes de baanspanning moeten meten.
Werkt dat dan kan je de print terugzetten en op de decoderaansluitingen meten of de spanning daar komt, etc.
Gewoon logisch meten tot waar het fout gaat.
-
Je zou het losse motortje kunnen testen door het ding bij de borstels (ronde schroefjes aan de zijkant) via twee draadjes aan rijstroom te verbinden. Dan moet het ding gaan draaien. Maar dan moet je wel een analoge transformator hebben. Als het motortje draait, dan controleren of de stroomafnemers nog zitten waar ze zitten. ook kijken of er geen draadjes los zitten.
-
Hoy,
't is in orde hoor! De condensator was door de val verschoven en was kortgesloten
tegen het chassis van de lok.
Allemaal bedankt,
Fleur ( Emmanuel, Emanuel, Manu, toffe gast, miauw ) 8)
-
Ik dacht dat het in orde was, maar te vergeefs. De motor draait, dat is alles.
Heeft iemand een schema van de Fleischmann N BR 218? Ik heb hem helemaal
uit elkaar gehaald, wat ik zeer zorgvuldig gedaan heb, maar ik heb per ongeluk
alles door elkaar gegooid. Nu weet ik niet meer hoe de wielen er in zaten. Ik heb
gemerkt dat er twee wielen zwart zijn... Ramp :-[
Fleur :)
-
Misschien aan de hand van het ET-Blatt (http://www.fleischmann.de/doc/ET/2/DE/423402_13362.pdf) ;)
-
Bedankt Ruudns,
-
Hallo allemaal,
kan het dat de gegevens van de decoder van een lok veranderen na een val?
Ik had de mijne geprogrammeerd op nummer 1. Nu staat hij op 3 (default).
Groetjes,
Fleur ???
-
Ja natuurlijk, alle bits en bytes liggen nu door elkaar...
-
Grappig ! En kan ik dan nu een geloofwaardig antwoord krijgen a.u.b ?
-
Ja dat kan. De decoder kan zich gereset hebben. Dat kan doordat de lok misschien een tijdje zonder spanning heeft gestaan. En adres 3 is het standaard adres.
Groet Ronald.
-
Als die dingen eprom hebben kan in een worst case scenario die losgekomen zijn van de print. Of is die loc van voor de ROHS tijd?
Sent from my Lumia 920 using Tapatalk