BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: marieke4444 op 11 December 2013, 15:51:30
-
Hallo,
Ik had een vraag over hellingspercentages op de spoorbaan. Ik weet dat je per meter max 5cm kan stijgen en nog liever een cm of 3. Maar nu is mijn vraag net andersom. Met wat voor percentage kan je een trein laten dalen? Kan je die wel 10cm per meter later dalen bijv?
Vraag me dan namelijk het volgende af als leek zijnde: de trein rijdt een bepaalde snelheid op de baan, dan gaat hij dus de daling inzetten. Gaat hij dan gewoon sneller dalen of remt hij terug op de snelheid die hij reedt op het motortje wat erin zit? ALs hij op het motortje bijremt lijkt me dat ook niet goed, vandaar dus mijn vraag. Want ik lees namelijk wel heel veel over de stijging maar kon zo snel niets vinden over de maximale daling van een trein
Met vriendelijke groeten
Marieke
-
Misschien heb je hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,55682.0.html) wat aan ;)
En welkom op het forum trouwens (y)
-
Een steilere helling naar beneden is minder problematisch dan omhoog. De trein zal wat sneller rijden 8)
Geen idee of je analoog of digitaal rijdt, maar bij moderne(re) dedcoders zit er een lastergeling ingebouwd die zelf het toerental van de motor terugregelt zodat de snelheid constant blijft. Dan heb je sowieso geen probleem dat je motor overbelast wordt. Maar ook dan zou ik de helling niet te steil maken.
-
Hellingen echt niet stijler maken dan 3%.
Stijging/daling, noem het helling dan is de verwarring ook direct weg ;)
mvg,
Sander
-
Hey
Snelle reacties hier haha. Dank voor de warme welkom. Nou ik heb zelf nog geen modelspoor baan, maar ben druk bezig om iets te ontwerpen al twijfel ik nog tussen een bergbaan en een stadsbaan haha. Tja totaal verschillend maar goed dan moet ik eerst eens kijken of ik zelf wat stadshuizen kan maken want vind het aanbod maar beetje hetzelfde wat betreft de modelspoorhuisjes. Geen flatgebouwen enz.
Maar het beste is dus om gewoon de 3% regel zeg maar aan te houden voor zowel een stijging als daling. Dan zit je het veiligst zeg maar.
Groetjes
-
Zeker weten. ;D
-
Ok dan weet ik genoeg. Dan moet ik daar dus rekening mee houden bij het ontwerpen van de baan. Het zou natuurlijk wel willen met zahnrad, maar volgens mij werkt dat niet bij heel veel treinen of trammetjes
Nou even opnieuw naar de tekenafdeling haha
groeetjes
-
Er zijn maar een paar modellen uitgevoerd met een tandrad. Deze kunnen tot 35% stijging aan.
Voor een lokaal bergbaantje erg leuk!
mvg,
Sander
-
Ok dat dacht ik dus ook al. Mmm dus een trein gelijk een ondergrondse tunnel in laten rijden dan ben je al snel 1,5 tot 2 meter nodig zeg maar.
-
2 meter heb je inderdaad nodig om ondergronds te kruisen (schaal H0).
Je kan ook eens naar Klimspiralen kijken. Die kan je in een berg wegwerken.
mvg,
Sander
-
Ok, ik zal eens wat webshops bijlangs gaan en wat merken als faller en kijken wat er precies in het assortiment te verkrijgen is
Dank jullie wel
-
Het grote gevaar met stijle dalingen is dat de sleep met rijtuigen/wagons,tegen de lok aan duwt en dat bijkans miss het 1 en ander ontspoord omdat de lichtere wagons worden "weg gedrukt" .
En aangezien je met tandrad enkel een lok hebt die stijl aankan,heb je dr nog niet veel aan aangezien de wagons/rijtuigen niets kunnen met tandrad ;)
(ofwel een lok met 2@3 rijtuigjes is dan ook het max haalbaar)
*owjah welkom trouwens ;D*
-
Dank je wel Floris.
Mmm inderdaad het drukken van de wagons tegen de lok waardoor die ontspoort. Zo had ik het nog niet bekeken. Maar inderdaad
Heel veel geleerd vandaag als nieuwkomer haha
Dank daarvoor
-
Op mijn tuinspoor heb ik hellingen van 5%. Het is dan stevig aanpoten voor de tractie (zonder antislipbandjes). Berninabahn gaat zelfs tot 7%. Het totale gewicht van de wagens mag dan niet meer zijn dan 110% van het lokgewicht. Heb zelfs meegemaakt tijdens een RhB-fotosafari dat de loks in een bocht de trein moest laten terug rijden naar een recht stuk wegens ontsporingsgevaar. (Alp Grüm)
-
Ik heb ook nog een vraagje over hellingpercentages. Ik heb de encyclopedie gelezen en heb zelf in mijn h0 baan max 3% hellingen. Maar geldt dat voor alle schalen? Ook voor TT bijvoorbeeld?
-
Jawel. Een helling van 1 op 30 is namelijk net zo steil als een helling van 3 op 90.
Groet,
Bas
-
Maar voor zowel H0 als N, en ook voor andere schaalverhoudingen (uiteraard, zou ik haast willen zeggen), geldt dat het niet per sé 3% HOEFT te zijn. Minder mag ook. Liever zelfs.
-
Minder is beter. Zeker als er ook nog bogen in de helling zitten.
Peter
-
Dat minder dan 3 procent mag das duiselijk,maar de meeste missen de ruimte omdat voor elkaar te krijgen en hikken dus dicht tegen die max waarde aan ;)
-
Het ligt er ook aan wat je wilt nabootsen.
Een lokaal bergbaantje kan vast steilere hellingen hebben dan een doorgaande hoofdlijn.
-
Als je met korte treinen rijdt, dus bv met 3 of 4 wagons is 4% ook mogelijk, geen enkel probleem.
Heb hier ervaring mee, komt namelijk voor op mijn eigen baan.
-
Dat minder dan 3 procent mag das duiselijk,maar de meeste missen de ruimte omdat voor elkaar te krijgen
Als je te weinig ruimte hebt, dan kan je ook kiezen voor een ander sporenplan, zonder hellingen. ;)
-
Is natuurlijk ook een optie ;)
Of sommige dit echter ook zo zien is een 2e ;D
Hier zal het t.z.t. met die gestelde limiet echter wel moeten lukken.
Nou 1st weer is de tijd,zin,en inspiratie vinden,om dat laatste deel (de spiraal dus) te gaan maken :P
-
Een absoluut getal is natuurlijk klikklare onzin. Dat moet iedereen voor zn baan zelf beslissen aan de hand van welke treinen hij wil rijden op het traject, matrieel enz, wat het aankan, is de max. Als lichte wagons dreigen te onstporen, moet je ze achterin de trein plaatsen, enz, gewoon logisch gezond verstand en proefondervindelijk vaststellen wat 'werkt'.
Dat het 'in het echt' ook weleens mis kan gaan, en hellingen dus vooral ook op mogelijkheid en verwacht gebruik worden ingericht ipv absolute getallen zie je als af en toen weer eens een cargo blijft steken omdat ie niet genoeg aanloopsnelheid had en de fly/over dus niet haalt of in een tunnel blijft steken...
-
Helemaal mee eens
-
...... als af en toen weer eens een cargo blijft steken omdat ie niet genoeg aanloopsnelheid had en de fly/over dus niet haalt of in een tunnel blijft steken...
In het groot kan een trein inderdaad een helling overwinnen door voldoende snelheid te maken. Zie je o.a. bij de hogesnelheidslijnen in Frankrijk. Daar zijn sommige heuvels ook alleen maar te nemen doordat de trein met 300 km/u aankomt.
Maar in model liggen de massaverhoudingen heel anders, en kan je deze truc niet toepassen.
-
het ging om de illustratie van het toepassen van wat praktisch mogelijk is, ipv voorbedachte algemene regeltjes....
-
Het is een richtlijn, geen wet van Meden en Perzen. Of -zo je wilt- een ervaringsregel. Maar als iets anders in een specifiek geval ook zonder problemen werkt is dat prima.
Peter
-
Wat me vooral opviel aan de reacties was vooral, dit en dat getal en anders niets. Ipv het advies het logischerwijs zelf even uit te zoeken...
-
Misschien dat de antwoorden uit ervaring komen ::)
In ieder geval van ondergetekende wel.
Dacht ook, och zal wel loslopen.
Nou kan je vertellen dat als je e.e.a. moet slopen om het wel binnen de "norm" ;D te krijgen, dat je daar niet blij van wordt.
En ja nu met max 3% loopt het wel zoals gewenst.
Dus inderdaad geen wet van meden en perzen, maar wel een stuk ervaring.
Je kan dan wel een advies gaan geven, zoek het zelf uit wat werkt maar handiger is om te profiteren van ervaringen (y)
-
Ja, maar als ik het destijds van de ervarenen had moeten hebben dan had ik nooit een helling in mijn plan in kunnen passen, gelukkig was de wens van het bedachte ontwerp tot uitvoering belangrijker dan de theorie en advies van collegae met hele zolderetages tot de beschikking...
-
Tsja, je kunt het ook niet willen begrijpen :-X
-
Ik begrijp het best, maar de vraag wordt gesteld omdat de ontwerper wrsch geen plaats voor 3 procent hellingen heeft, dat dat als ideaal gezien wordt heeft hij overal al gelezen. Een antwoord waarin dat dan echt ten strengste wordt aangeraden is dus niet wat hij zoekt. Hij zoekt ervaringsdeskundigen die hem vertellen dat het wel meevalt of juist helemaal niet. Ik krijg zwaar de indruk dat dat niet in de vraagstelling begrepen wil worden voor de meeste respondenten...
-
Hij zoekt ervaringsdeskundigen die hem vertellen dat het wel meevalt of juist helemaal niet.
Dat zijn ook precies de antwoorden die zij heeft gekregen op basis van ervaringen van mensen die meestal ook geen complete zolderetages tot de beschikking hebben. Daaronder ook jouw antwoord voor zover dat niet over de antwoorden van anderen gaat. Vertel nog wat meer over je eigen oplossing. Daar heeft Marieke denk ik meer aan.
Oh ja, de beste helling is geen helling, maar dat is ook maar één mogelijke aanpak.
-
... omdat de ontwerper wrsch geen plaats voor 3 procent hellingen heeft,
In zo'n geval blijf ik erbij dat je maar beter een ander sporenplan kan ontwerpen.
De waarden 2% als ideaal, en 3% als uiterste komen niet zomaar uit de lucht vallen. Die komen voort uit ervaring.
Maar sommige vraagstellers schijnen te denken: als ik het maar lief genoeg vraag, dan mag 4 of 5% misschien ook wel. Nou, van mij mag het best, maar je moet niet raar kijken als je dan problemen krijgt.
-
Een helling van 4% is best mogelijk. Ik overbrug 20 cm hoogte met een lengte van 5 m. = 4%.
Het enige wat dan niet kan is met lange treinen rijden, dus maximaal 3 of 4 wagons.
Gr, Arie
-
Maar sommige vraagstellers schijnen te denken: als ik het maar lief genoeg vraag, dan mag 4 of 5% misschien ook wel. Nou, van mij mag het best, maar je moet niet raar kijken als je dan problemen krijgt.
;D
-
Als je de Berninabahn natuurgetrouw wilt nabouwen, kun je tot 7% gaan, dat doet de echte ook ;D
-
Een antwoord waarin dat dan echt ten strengste wordt aangeraden is dus niet wat hij zoekt. Hij zoekt ervaringsdeskundigen die hem vertellen dat het wel meevalt of juist helemaal niet. Ik krijg zwaar de indruk dat dat niet in de vraagstelling begrepen wil worden voor de meeste respondenten...
Dan heb ik een antwoord dat aangeeft dat zelfs sommige fabrikanten het gewoon neerzetten bij de modellen. Bijvoorbeeld Brekina bij de Schi-stra-bus (http://www.brekina.de/de/modellprogramm/schienenfahrzeuge/schi-stra-bus-h0-massstab.html) die geven gewoon aan dat het maximaal 3% helling mag hebben.
Met spiralen kom je ook ver om een hoogteverschil te overwinnen, dan kan je binnen de 3% blijven. Helemaal zonder hellingen is natuurlijk nog mooier :)
Groet Ronald.