BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Marco D op 11 December 2013, 14:32:46
-
Het wordt winter, en dus koud op zolder.
Tijd om weer eens na te denken.
Het totaal plaatje is ook veranderd, Mulligen en Markendam zijn verwisseld. Zal ik binnenkort laten zien / daarover later.
Over de tramlijnen heb ik al wel een en ander uitgewerkt.
Ik zet mijn ideeën hier maar even neer, dan kan er op geschoten worden.
Dit is een zijtak van het draadje http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,41577.15.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,41577.15.html) Marckendam
Eerst maar eens kijken hoe ik er ook al weer een plaatje op de site krijg..
(http://www.mcd.dds.nl/Trein/Images/tram343.GIF)
Mooi, da's gelukt
Dit is het schematisch plan (dus niet op schaal) van de geplande tramlijnen
Voor de overzichtelijkheid heb ik de ringlijn (3) gestippeld en
de sporen waar lijn 1 als enige rijdt groen gemaakt
Het idee achter deze opzet is dat ik de trams analoog bedienen, maar dat ik (of de kleinkinderen) toch de trams los besturen kan.
Daarom rijdt lijn 1 op de negatieve puls en alle andere lijnen op de positieve puls van de spanning.
En toevallig :) hebben de andere lijnen geen gezamenlijke trajecten. Zo heb krijg is ik dus vier onafhankelijk bedienbare tramlijnen.
Als ik lijn 1 opsplits in een traject heen en een traject terug kan ik dus met vijf trams los rijden.
Of: de lijnen 3, 9 en 11 rijden automatisch, en lijn 1 handgestuurd. Dan zie je maar hoe je met lijn 1 geen botsingen veroorzaakt...
In tegenstelling tot de realiteit in 1975 moet lijn 1 dan aan iedereen voorrang verlenen.
Xieje / Marco D
-
Dit is het idee om meer trams los te kunnen bedienen.
(http://www.mcd.dds.nl/Trein/Images/elecT341.GIF)
Het principe is:
a. Alle trams rijden alleen vooruit
b. Alle trafo's lopen in fase, de stekker mag dus niet omgekeerd !
c. Lijn 1 rijdt op de negatieve halve golf van de (wissel)stroom (Daarom moet de motor omgekeerd worden).
d. Andere lijnen rijden op de positieve halve golf en hebben geen gezamenlijk traject
In het voorbeeld is de linker spoorstaaf voor alle trams gemeenschappelijk. Lijn 1 kan op alle sporen komen, de andere lijnen alleen op hun eigen stukje. Elk van de drie trafo's bedient dus alleen zijn eigen tram.
Hoop ik.
Als je begrijpt wat ik bedoel kun je wellicht al aangeven of er gaten inzitten ?
Ik ben benieuwd. Als je dit zelf ook al bedacht of - nog beter ! - uitgeprobeerd hebt, dan hoor ik het graag. Ik heb het op dit forum nog niet kunnen vinden, en dit is toch wel het beste forum.
Anders zal ik het waarschijnlijk in de Kerstvakantie kunnen uitproberen op een proefbaantje.
Moeten wel de trams en de trafo's aangepast worden
gr
Marco D
-
Mij zegt het niks,maar ben wel benieuwd naar de bouw van dit plan ;D
-
Het ziet er ingenieus uit, en zeer interessante vorm. Desalniettemin lijkt het me echt de moeite waard om te investeren in digitalisering. Het maakt het geheel simpelweg overzichtelijker, makkelijker te bedienen en veeeel minder kans op storingen... Met meerdere multimausen kunnen je de kleinkinderen ook laten spelen.
-
Hoi Wes,
dank voor de erg zinvolle suggestie om het te gaan digitaliseren. Dat had ik waarschijnlijk een beetje verdrongen. Vooral omdat ik bij digitaliseren ook direct aan blokken en beveiliging denk. Nou daar mlot ik niet aan denken ! Al die spoordetecties aansluiten ! En bovendien rijden trams niet op blokafstand, dus elke rail een sectie zodat Koploper etc etc ? Ik was dus een beetje doorgeslagen.
Ik moet beperkt digitaliseren. Alleen de trams en de trafo. Goed idee ! Tegen de Kerst ben ik daar wel uit. Dank je wel
vr gr
Marco
PS @anderen. Ben toch benieuwd of het zou werken...
-
Ha Marco,
Ik zou niet weten of het zou werken, maar inderdaad, al die extra foefjes zijn in beginsel niet van belang. Elke tram een decoder, en wat multimausen (en benodigdheden) en je bent klaar. Dan alleen wel zelf letten dat je niet op je voorligger botst. (Maar dat is wel zo realistisch. Haha.)
Wes
-
Nou Wes,
dan gaan we maar digitaal.
dank voor de sluitende tip.
Xieje