BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: everh003 op 07 December 2013, 15:55:26
-
Hallo,
in mijn baan zit een opklapbaar gedeelte, en op het scharnierpunt zit tussen de spoorsecties op de brug en op de 'vaste wal' een spleet van ongeveer 2mm.
Ik rijd N-spoor en diverse wagens zijn gevoelig voor het overbuggen van deze spleet.
Ik wil dit dus opvullen bijvoorbeeld met een stukje styreen.
Wat zijn de ervaringen in zulke situaties, hoe dit het eenvoudigst te doen?
Jeroen
-
Een eerste oplossing zou dit kunnen zijn:
http://forum.beneluxspoor.eu/index.php?topic=20596.0 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=20596.0)
Iemand andere tips en ideeën?
Jeroen
-
Misschien een andere oplossing: De railstaaf schuin doorzagen ? Dan heb je een langere overgang tussen de twee delen.
Groet Ronald.
-
Schuin doorzagen ........ bij N-spoor ???
Ik verwacht niet dat dit veel gaat opleveren. Weet niet uit mijn hoofd wat railkop breed is maar veel meer als 1 mm zal het niet zijn
Wat gaat er precies fout? Je kan wat trucen met ontsporingsgeleiders
-
Wat gaat er precies fout:
Het lijkt dat het wiel in de spleet zakt en bij het eruit trekken gaat het dan mis.
Nu ik dit zo tik vraag ik me ineens af of schuin afvijlen van de railkop al verbetering kan geven. zodat het wiel niet meer recht omhoog hoeft.
Jeroen
-
2 mm in N, waar je wieldiameter veelal beneden de 10 mm zit is in verhouding gewoon veel.
-
Wat ik me afvraag: hoe komt die spleet daar? Is dat nodig om voldoende speling te krijgen bij het openklappen, of is het onbedoeld ontstaan bij het spoorleggen?
Een foto van de situatie kan misschien duidelijkheid geven.
-
Hoe is het ontstaan; zoals gezegd ligt het op het scharnierpunt.
Bij het zagen ging het destijds mis en heb ik een stuk rails opnieuw gelegd. En dat verkeerd ingemeten.
Het afvijlen van de koppen heeft al verbetering gegeven, maar ik denk dat ik beter nogmaals het stuk rails kan leggen, over het scharnierpunt heen, en nogmaals doorzagen.
Dit blijft vml gerommel.
Jeroen
-
maar ik denk dat ik beter nogmaals het stuk rails kan leggen, over het scharnierpunt heen, en nogmaals doorzagen.
Het is dus geen bewuste kier, maar een bouwfoutje.
Maar waarom over het scharnierpunt heen leggen en doorzagen? Je kan ook aan één kant van het scharnierpunt een stuk spoor weghalen, en een goed passend stuk er voor in de plaats leggen.
-
Stukkie rail eruit halen
nieuw stukkie rail pas maken
nieuw stukkie rail er in plaatsen
klaar
Hendrik Jan
-
Ik heb het volgende gedaan: het stuk rail verwijderd en een nieuw stuk rail gepakt.
De laatste 5cm heb ik de bielsen vervangen door een stuk printplaat en deze aan de spoorstaven gesoldeerd.
Hierna de uiteinden van het spoor schuin afgezaagd zodat de kop verder uitsteekt dan de voet.
Nu kon ik de rails goed fixeren en goed aansluiten.
De overgang is nu heel soepel.
Jeroen