BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: UdV op 06 December 2013, 21:41:14

Titel: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
Bericht door: UdV op 06 December 2013, 21:41:14
Beste mensen,

Ik bied jullie bij voorbaat mijn excuses aan voor dit lange verhaal. Voor diegenen die het niet willen lezen maar mij wel willen helpen, aan het eind heb ik een paar vragen gezet. Ik heb dit niet alleen voor mezelf geschreven, maar ook voor anderen die op zoek zijn naar een digitaal systeem.

Ik ben herintreder en heb sinds een paar jaar een h0 baan van 3 x 1,5 meter. Tot nu toe analoog, maar ik wil overstappen op digitaal rijden met het DCC protocol. Ik wil mijn baan (voorlopig) niet aansluiten op een computer, zelf rijden is voor mij juist de lol.

Als je wilt beginnen met digitaal te rijden, wordt vaak het advies gegeven om eerst een Roco Multimaus aan te schaffen. Op zich logisch, want het werkt makkelijk en het kost weinig (€75 - €100). Bovendien kun je een Multimaus met veel andere centrales combineren. Een Multimaus heeft echter wel de nodige nadelen:
•   geen programmeerspoor uitgang: op te lossen door ergens anders een stukje rails neer te leggen (volledig gescheiden van de rest), dit als programmeerspoor te gebruiken en als een nieuwe trein geprogrammeerd moet worden, de aansluiting van de draden van het hoofdspoor en het programmeerspoor op de Multimaus verwisselen.
•   geen CV’s lezen: op te lossen door een andere booster en trafo te gebruiken maar daar gaat het prijsvoordeel (een veel gehoorde combinatie is een booster van Lenz met de Multimaus, maar bedenk dat een booster van Lenz (LV102) met trafo €230 kost).
•   CV’s hoger dan 255 konden tot voor kort niet geprogrammeerd worden. Dit kan sinds enkele weken worden opgelost met een softwareupdate naar versie 1.03. Echter, dit kan niet door de Multimaus op internet aan te sluiten. De update dient via een Multimaus Pro of z21/Z21 binnengehaald te worden. Of Roco infodagen bezoeken of opsturen naar Roco.
•   Multitractie is niet mogelijk. De NS staat bekend om zijn vele treinstellen die vaak tot lange eenheden zijn gecombineerd. Dat wil ik dus ook kunnen. Of denk aan 2200’en, 2400’en of 6400’en. Ik geef toe, mijn modelbaan is niet erg groot maar wel groot genoeg om lol te beleven aan multitractie.
•   Tenslotte vind ik persoonlijk het beeldscherm van de Multimaus beperkt. Voor de lage prijs kan je natuurlijk niet teveel verwachten en accepteer ik het beeldscherm zoals het is. Maar ik houd wel van een mooi beeldscherm.

Dit zijn mij teveel nadelen. Dus ik ben op zoek gegaan naar andere centrales. Ik ben wel een uitzoeker en er is genoeg geschreven op dit forum  (y) (y) (y) . En ik heb de nodige handleidingen gedownload en een paar winkels bezocht.

Dan is er nog iets. Als analoge rijder heb ik nu Fleischmann schakelaars om wissels te bedienen (nr. 6900 – 6913). Dat vind ik een leuke en makkelijke manier om mijn wissels te besturen en een dergelijk systeem wil ik in de toekomst ook hebben. Het liefst met werkend blokstelsel, bedienbare seinen, seinen die automatisch rood worden als een wisselstand verkeerd is, e.d. Het enige digitale systeem dat ik ken dat een dergelijke mogelijkheid heeft, is Track Control van Uhlenbrock. Ja ik weet dat het duur is en nee, ik zal het de komende tijd niet kopen. Maar ik wil wel voorbereid zijn op de toekomst, zodat ik later altijd nog de keuze kan maken of ik het wel of niet koop. Aangezien Track Control via het LocoNet protocol werkt, heeft een centrale die hiermee over weg kan, mijn sterke voorkeur.

De volgende centrales ben ik in mijn zoektocht tegengekomen. Ik beperk me tot de centrales die normaal verkrijgbaar zijn in de modelspoorwinkels. In de volgorde van minst interessant naar meest interessant zijn dat de volgende:

Piko Digi 1. Maximum stroomsterkte 1,8 A, kan volgens opgave van Piko maar 2 treinen tegelijk laten rijden. CV’s schrijven kan niet, met uitzondering van het lokadres. CV’s lezen kan het ook niet. Nee, nogal wiedes, er zit helemaal geen display op het systeem dus je kunt sowieso niets aflezen. De geselecteerde loc, de gekozen snelheidstrap, je moet alles onthouden. Multitractie kan niet, geen programmeerspoor uitgang. Het is duidelijk dat dit niet mijn systeem is.

Viessmann Commander. Op papier lijkt dit een interessant systeem. Het lijkt veel te kunnen en het display ziet er mooi en overzichtelijk uit. Echter, de Viessmann Commander is de enige centrale waarvan een aantal mensen problemen hebben beschreven die nooit zijn opgelost. De Z21 van Roco had in het begin ook problemen, maar die zijn inmiddels wel opgelost. Daar komt bij dat de Commander al van 2007 is en is daarmee ouder dan de rest (alleen de Multimaus is nog een jaar ouder). En het is ook nog de duurste van alle centrales (€590). Dit wordt hem ook niet.

Lenz. Technisch is Lenz goed. Uitvinder o.a. van Railcom en het ABC remmen. Maar wat jammer dat hun handregelaars zulke ondingen zijn. De LH01 en LH90 hebben een draaiknop met een paar toetsen maar geen 10 cijferig toetsenbord. En de LH100 heeft wel een 10 cijferig toetsenbord maar weer geen draaiknop. De LH01 en LH90 hebben een beperkt display, het display van de LH100 is iets uitgebreider maar vind ik nog steeds beperkt. Met dergelijke apparaten wil ik niet werken. De prijs van een LZ100 centrale met LH90 is zo’n €300 en een LZ100 met LH100 kost €335. Hier komt echter nog de prijs van een trafo bij, die bij Lenz €80 kost. Totale prijs is dus €380 of €415. Voor dat geld wil ik betere handregelaars met een mooier beeldscherm.

Roco. De opvolger van de Multimaus was de Multimaus Pro. Op zich is in dit systeem alles opgelost wat in de Multimaus een probleem was, en het is nog draadloos ook. De multitractie is beperkt tot 2 loks, wat ik nog steeds weinig vind, maar het is beter dan niets. Het heeft nog steeds hetzelfde beperkte display als de Multimaus. Bij de Multimaus accepteer ik dat, gezien de lage prijs. Maar een Multimaus Pro kost €500. Dan kan er toch wel een mooier beeldscherm vanaf zou ik zeggen. Ik vind hem erg duur in verhouding tot andere centrales, dus de prijs is op zich al genoeg reden om hem niet te kopen. De Multimaus Pro wordt echter uitgefaseerd dus als je hem nu koopt en later wil uitbreiden, kan dat niet. De Multimaus Pro is ook nergens anders mee te combineren, zelfs niet met de nieuwe z21/Z21, alhoewel Roco zegt dat dat nog wordt opgelost.

De nieuwste centrale van Roco is de z21/Z21. Eindelijk een centrale met een prima beeldscherm. D.w.z. het systeem heeft geen beeldscherm van zichzelf, maar je kan iedere smartphone of tablet erop aansluiten. In het begin waren er problemen maar die zijn inmiddels verholpen. De z21 (wit) zit in startsets en de Z21 (zwart) is de uitgebreidere centrale. Beiden zijn technisch goed maar de voorkeur gaat duidelijk uit naar de Z21 (zwart). Deze heeft zowel LocoNet, XpressNet, Sniffer en CAN bus uitgangen die inmiddels ook door elkaar heen gebruikt kunnen worden. De z21 (wit) heeft alleen XpressNet en heeft bovendien (weer) geen programmeerspoor uitgang. Wat heeft Roco daar toch mee? De Z21 kost €400. Een nieuwe smartphone of tablet kost nog eens tussen de €100 en €400. Ik heb al een smartphone. De Z21 app kun je gratis downloaden. Heb ik gedaan en het ziet er leuk en handig uit. Jammer is wel dat het systeem geen multitractie ondersteunt, maar Roco zegt op de Z21 website dat dat later nog wordt toegevoegd. En dan nog een handicap van mij: Ik heb er iets op tegen om mijn telefoon als handregelaar te gebruiken. Noem me ouderwets maar mijn telefoon is om met de buitenwereld te communiceren. Stel ik bedien een trein en ik word ineens gebeld, dan moet ik dus kiezen welke van de twee voorrang krijgt. Dat wil ik niet. Jammer genoeg heb ik geen tablet, volgens mij komt de Z21 dan pas echt tot zijn recht.
Ik vind de Z21 een leuk idee dat ik op de voet zal volgen, maar ik twijfel erover of ik hem nu al moet aanschaffen.

Op de tweede plaats is ESU geëindigd. De ECOS 2 voldoet aan al mijn eisen en wensen. Het is een prima centrale met een mooi en overzichtelijk display en handige manier van bedienen. Hier zie ik mezelf wel mijn treinen mee bedienen. De ECOS heeft geen LocoNet maar ECOSLink en S88. Gelukkig heeft ESU wel een L.Net converter ontwikkeld om LocoNet randapparatuur op aan te sluiten. Iets dat me tegenhoudt is de relatief hoge prijs van €575.
ESU heeft ook een goedkoop alternatief ontwikkeld, de Navigator. Verkrijgbaar voor maar €260. Maar het bedieningstableau staat me niet aan. Ik wil niet de snelheid regelen met een pookje maar met een draaiknop. En het heeft zelfs geen S88 maar uitsluitend ECOSLink als bus. Dit wordt hem niet.

Mijn winnaar van de digitale centrales is geworden Uhlenbrock met zijn familie Intelliboxen. Deze kunnen alles wat ik wil en ze hebben een prettige manier van bedienen. Ik zal eerlijk zijn, de lagere prijs en het bedieningsgemak geven de doorslag. Door de LocoNet uitgang kan ik later, als ik dat wil, altijd nog Track Control toevoegen. Het beeldscherm van de ECOS 2 vind ik dan wel weer mooier.
De Intellibox 1 en IR zijn niet meer in de handel maar wel tweedehands verkrijgbaar voor ongeveer €170 tot €200. Een trafo van €80 komt er nog los bij, dat brengt het totaal op €250 tot €280. Voordeel is de lage prijs en het kan alles wat ik wil. Nadeel is de seriële verbinding met de computer, het bedieningsgemak is wat minder t.o.v. de IB2 en ook dit beeldscherm is beperkt.
De Intellibox2 heeft wel een redelijk mooi beeldscherm en een betere verbinding met een computer (USB). De IB2 lijkt mij qua bediening handiger. En omdat hij nieuw is, heb ik fabrieksgarantie. Hij is tegenwoordig in sommige winkels afgeprijsd naar €370 (normale prijs €440). Met de trafo van €80 komt de totale prijs uit op €450.
De Intellibox Basic lijkt op een kruising tussen een Intellibox IR en een Intellibox2. Het heeft een deel van de techniek van de IB2 maar het beeldscherm en bedieningstableau van de IB IR. Grootste verschil voor mij: de IB Basic ondersteunt geen multitractie. Dat is jammer, daarmee is hij gediskwalificeerd. Voor de volledigheid: een IB Basic kost €300, met trafo erbij wordt dat dus €380.
Mijn verstand zegt me dat ik voorlopig aan een IntelliBox IR genoeg heb, maar mijn hart wil een Intellibox 2. Het mooiere beeldscherm, handige bediening, fabrieksgarantie en de nieuwere technieken spreken me aan. En ook qua prijs vind ik hem nu interessant. Mocht ik later toch andere ideeën krijgen, dan weet ik zeker dat ik een IB2 tweedehands goed kan verkopen.

Is er dan helemaal geen twijfel meer? Toch wel. Ik heb begrepen dat Uhlenbrock een slecht bedrijf is als het gaat om software updates of bugfixes.
Daarnaast snap ik niet dat Uhlenbrock in de handleiding zet dat op de IB2 een transformator van 16 tot 18 V, 70VA, moet worden aangesloten terwijl ze die niet in hun assortiment hebben. Wel een 15V, 70VA trafo. Dan vraag ik me toch af waarom Uhlenbrock opschrijft dat minimaal 16V nodig is. Ik mag aannemen dat hier over is nagedacht en blijkbaar vond men 15V ook goed? Pas dan de handleiding aan of zet het op de wegsite zou ik zeggen.
En ik heb ergens gelezen dat de Intellibox 2 problemen heeft met functies boven F8.

Mijn vragen zijn:
1.   Heb ik op deze manier een goede keuze gemaakt als ik voor een Intellibox kies?
2.   Kunnen jullie mij een goedkope tweedehands Intellibox IR aanraden of een duurdere maar handigere en mooiere Intellibox 2?
3.   Heeft de Intellibox 2 genoeg aan een transformator van 15V, 70VA? De handleiding zegt van niet, maar Uhlenbrock heeft alleen maar deze trafo (de trafo van 150VA niet meegerekend).
4.   Heeft de IntelliBox2 problemen met functies boven F8?
5.   Zijn er alternatieven voor Track Control, om wissels en werkende seinen met automatisch blokstelsel via een tableau te kunnen bedienen? Zo ja, dan kom ik misschien wel tot een andere conclusie voor een digitale centrale.

Alvast bedankt voor het lezen.

groeten van Ulco
Titel: Re: mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
Bericht door: roadster36 op 06 December 2013, 21:46:43
Wat een mooie analyse van de digitale systemen die er nu op de markt zijn.
Dit kan zo in de encyclopedie  (y)
Titel: Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
Bericht door: UdV op 06 December 2013, 21:56:37
Bedankt Roadster36. Het was ook leuk om uit te zoeken.
Titel: Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
Bericht door: GertMeering op 06 December 2013, 22:04:15
Hoi ,

Nou , ik zat een tijd geleden ook met 1 van jou vragen .
Ik heb net als jou jaren geleden met Fleischmann , en dus ook het meeste zitten regelen via Fleischmann 6900 - 6913 .

Ik doe dat nu ook weer , werkt gewoon mooi en makkelijk.
En je hebt gelijk een nette schakelboard .

Dus mijn treinen rijden gewoon via de Roco Multimaus , en de seinen en wissels doe ik gewoon via de Fleischmann 6900.
Maar das een ieder zijn eigen keuze ..
Heb zelf niet veel verstand van stroom dus dit werkt voor mij perfect , als ik sommige banen zie die via de PC rijden en wat ze er allemaal voor draden en kastjes onder spoortafel hebben , dan ben ik de weg al kwijt ...  ;D

Het zijn soms lastige keuzes die je moet maken , ligt misschien ook aan de grote van je baan .
Ik heb maar een U - Vorm baan HO en er als ik er 2 treinen heb lopen te gelijk dan vind ik dat goed .

Hoop dat je eruit komt , zou zeggen denk er goed over na.

Groeten

Gert



Titel: Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
Bericht door: Ferry As op 06 December 2013, 22:25:02
Hallo Ulco,

Op een paar van jouw vragen een antwoord :

1 - Ja, maar ik zeg erbij dat ik ook een IB gebruiker ben en dus wellicht niet 100 % objectief
Voor mijn schaal 0 baan gebruik ik een wat oudere IB, voor schaal nul een KM1. Dit is een omgebouwde IB2 met een hogere maximale uitgangsstroom van 7 A voor schaal 1.
Beide heb ik met veel plezier in gebruik.
2 - Aangezien ik beide heb zal ik je aanraden om een iets hogere investering te doen en meteen voor de IB2 te gaan. Het display , maar ook standaard bedieningsgemak als de directe toegankelijkheid van functies boven F4 is wel zo handig.
3 - Je zit niet vast aan een trafo van Uhlenbrock. Voor de oudere IB gebruik ik een Fleischmann 6812 trafo.
18V en 72 VA
4 - Ik heb daar nooit problemen mee gehad ( met de KM1 oftewel IB2 )
5 - Kan ik je niets over vertellen, geen ervaring mee.

Oftewel, ik denk dat je met een IB2 een goede keuze maakt.

Succes,

Ferry
Titel: Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
Bericht door: Sander op 06 December 2013, 22:30:50
Citaat
De Intellibox Basic is een kruising tussen een Intellibox IR en een Intellibox2.

Dit is niet waar volgens mij. De Intellibox, Intellibox IR en de Intellibox2 zijn centrales die verschillen met de Basic.
Denk aan PC interface en het spreken van diverse protocollen alsmede de S88 bus.

mvg,
 Sander
Titel: Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
Bericht door: guest7823 op 06 December 2013, 22:31:33
Boeiende opsomming. Heb me d'r nooit zo ver in verdiept als jij, maar globaal wel dezelfde weg bewandeld. Ik kwam ook bij de Intellibox uit en ben daar bijna 10 jaar op gebleven qua uitgangspunt voor de eventuele aanschaf.

Totdat ik vorig jaar op de BNLS stand zat en nog eens een goed gesprek had met een van de mede standbewoners. En diens advies heb ik naar volle tevredenheid opgevolgd. Zeker nu ESU ook een LocoNet aansluiting voor de ECoS levert

http://www.esu.eu/en/products/digital-control/lnet-converter/

Of dit je helpt .......... Persoonlijk vind ik de vormgeving en functionaliteit van de ECoS prettiger als van de Intelliboxen.. Dat ik voor LocoNet een adapter nodig heb vind ik een klein nadeel tov de vele voordelen die ik ervaar met de ECoS tov de Intelliboxen.  De hogere aanschafprijs heb ik voor lief genomen. Maar ik denk dat je met de Intellibox geen verkeerde keuze doet want er valt op je, zeer volledige, verhaal weinig tot niets af te dingen
Titel: Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
Bericht door: Dirk J op 06 December 2013, 22:40:01
De nieuwste centrale van Roco is de z21/Z21. ... Wat ik echter heel vreemd vind is de manier om wissels te bedienen. Dat kan alleen door een foto te maken van je spoorbaan en hierin schematisch de wissels aan te geven.

Afgelopen dinsdag heb ik de demonstratie van de Z21 bij Bentink gezien. De door jou genoemde manier is een mogelijkheid, maar je kunt ook zelf de wissels in een soort van schema plaatsen zonder een foto.
Bovendien kun je onder je wisselschema knoppen plaatsen waarmee je hele wisselstraten ineens omzet, en als je die gebruikt ook direct de resultaten in het display ziet.

Zodra ik aan een nieuwe centrale toe ben, is met de huidige stand van zaken de Z21 voor mij de keuze.
Titel: Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
Bericht door: Jeronimos op 06 December 2013, 22:42:10
3.   Heeft de Intellibox 2 genoeg aan een transformator van 15V, 70VA? De handleiding zegt van niet, maar Uhlenbrock heeft alleen maar deze trafo (de trafo van 150VA niet meegerekend).

Ulco, dit komt uit het Duitse handboek van de IB 2:
Trafo:
Zum störungsfreien Betrieb ist ein Trafo von min. 52 VA und 16 V Wechselspannung
notwendig. Bei voller Auslastung empfehlen wir den Uhlenbrock-Transformator 20 070 mit
70 VA

staat op pagina 13.

https://www.uhlenbrock.de/INTERN/20/1/Deutsch/I96EEA63-034.apd/Bes65100.pdf

Dus waarom zou die trafo niet geschikt zijn?
Titel: Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
Bericht door: UdV op 06 December 2013, 22:59:59
@ J J H S
Dat is nou net wat ik bedoel. In de handleiding bevelen ze de 20070 aan van 16V 70VA maar die is niet meer leverbaar. Uh* heeft nu de 20075 van 15V 70VA, wat één Volt scheelt. Maar de handleiding wordt niet aangepast en op de website staat ook niets.  ???
En ondertussen blijf ik met dat verschil zitten. Heeft een IB2 nou wel of niet genoeg aan 15V? Waarom brengen ze überhaubt een 15V trafo uit? Waarom niet gewoon de 20070 van 16V in het assortiment gehouden?
Titel: Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
Bericht door: Jeronimos op 06 December 2013, 23:13:36
Als je op de pagina van de IB II op de Uh * website kijkt en je scrollt geheel naar onderen dan zie je als zubehor wel de 20075. Dus die trafo is wel geschikt. Verder zou ik , maar misschien redeneer ik wel verkeerd zo,  het gek vinden wanneer Uh* een nieuwe trafo uitbrengt die niet meer kan samenwerken met de al bestaande apparaten.

Oh,

een plaatje staat nog weer onder die zubehor

https://www.uhlenbrock.de/INTERN/Produkte/digzen/I5663957-00A.apd/StromIB2.JPG
Titel: Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
Bericht door: Martin Welberg op 07 December 2013, 00:55:15
Mis Digitrax in het hele verhaal...
Titel: Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
Bericht door: Lolke Bijlsma op 07 December 2013, 05:05:50
Mis Digitrax in het hele verhaal...
Is Digitrax goed verkrijgbaar in Nederland?

Ik mis er wel meer maar sommige centrales zijn niet in Nederland te krijgen. Ik gebruik NCE, een van de twee grote merken in de VS maar helaas onbekend in Nederland. De NCE powercab zou een prima keuze geweest zijn.

Lolke
Titel: Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
Bericht door: Dirk J op 07 December 2013, 08:23:25
Als je geen smartphone of tablet hebt, zou ik niet aan deze centrale beginnen. Een nieuwe goede smartphone of tablet kost nog eens €200 tot €400.

Als je een tablet speciaal voor de Z21 nodig hebt, zijn er met regelmaat tablets beneden de €100 verkrijgbaar die daarvoor zeker voldoen.

Een in mijn beleving vervelend probleem van centrales die volledig als hardware doos geleverd worden (Ecos, IB, CS, etc.) is dat ze telkens achter lopen. Er komen telkens nieuwe mogelijkheden waar het gaat om de randapparatuur, zoals decoders met steeds hogere CV's en steeds meer functies. Nu kun je zeggen dat dat een keer ophoudt. Toen de PC op de markt kwam had deze 256k geheugen en een maximum van 640k, en dat "was meer dan je ooit nodig zou hebben". Moet je nu kijken... Dat zal met modeltreinaccessoires minder hard gaan, maar het gaat maar door. Al is het alleen al omdat fabrikanten willen blijven verkopen en dan helpt het als je steeds iets nieuws hebt, ook op digitaal vlak.

Dus komen er steeds functionaliteiten in de omgeving bij, die soms dingen vragen die je huidige centrale soms helemaal niet, en soms alleen op een lastige manier kan. Dan moet je op centrale gebied bij blijven, en dat kan een flinke kostenpost worden. Eerst had ik een IB. En dan: tja de bediening. IB IR? Weer wat later, er zijn decoders die weer meer kunnen: de keuze IB II of Ecos? En dan vind ik het om de paar jaar kopen van iets prijzigs als een centrale vervelend worden. Ik wil graag dat mijn centrale langer meegaat dan een gemiddeld mobieltje, en koop liever rollend materieel voor dat geld. Bovendien moet ik bij elke nieuwe centrale weer tijd stoppen in het ontdekken hoe dat ding in elkaar zit en bediend moet worden.

De filosofie van de Z21 spreekt mij daarom aan: houdt de centrale eenvoudig, zonder bedieningselementen. Gebruik daarvoor een ding dat een aantal mensen toch al heeft, en anders voor nog geen €100 al te koop is. Nieuwe functionaliteit kan dan gerealiseerd zonder het vervangen van hardware, en bovendien kan dat snel. We hoeven na het uitkomen van een decoder met 24 bits adressering  ;) niet eerst drie jaar te wachten voor er een centrale is die dat aansturen kan; zodra Roco de software upgrade online heeft staan kun je met je bestaande apparatuur verder.  En zo'n upgrade kan heel veel sneller dan het hele ontwikkeltraject van een nieuwe box, en kost vooral veel minder!

Uit economisch oogpunt is voor mij de Z21, desnoods met aparte Android tablet, de juiste keuze.

Een veel kleiner maar wel aardig voordeeltje vind ik dan dat bij deze oplossing je per decoder ook alleen die functietoetsen ziet die daadwerkelijk wat doen, en dat je niet uit je hoofd hoeft te weten dat bij lok xxx F4 de fluit is, F5 de ... enzovoort.
Titel: Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
Bericht door: henk op 07 December 2013, 08:59:17
Er staat eigenlijk nergens goed wat je verwachtingen zijn. Wat wil je met digitaal? Dat moet ik nu een beetje uit de besprekingen destilleren.

Verder vind ik dat Dirk een belangrijk punt maakt. Met de Z21 heeft Roco een basisapparaat neergezet met een hoop aansluitingen. De kwaliteit van de handregelaars, scherm en regelsofware bepaal je zelf door wat je eraan koppelt. Dat is een heel andere benadering dan een apparaat dat eigenlijk alles aan boord wil hebben. Dergelijke apparaten verouderen tot nu toe het snelst. De kwaliteit van zelfs een eenvoudig tablet scherm is vele malen beter dan het beste ingebouwde scherm. En de app kan de multitractie gaan regelen. Weet niet of dat al kan, maar zo niet, dan komt dat nog. Wisselstraten kan zeker al.

Ik ben zelf nogal van de basisapparaten en heb aan de Lenz genoeg. Notebook eraan en Henk heeft een machine waaraan geen enkel alles in één apparaat kan tippen. Veel mensen gebruiken hun IB trouwens ook zo, juist omdat een deel van de ingebouwde lol is verouderd. In het genre basisapparaat zou ik de Z21 momenteel het meest veelbelovend vinden en er zeker voor gaan als ik nu moest kiezen.

Een alles in één apparaat vertegenwoordigt een andere benadering. Dan is het inderdaad van belang dat bijvoorbeeld de multitractie in het apparaat zelf is geregeld. Maar vergelijken tussen een basisapparaat en een alles in één apparaat wordt al gauw appels met peren vergelijken.
Titel: Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
Bericht door: Bert Mengerink op 07 December 2013, 10:19:44
Beste Ulco,

Gelukkig wil je alleen met DCC rijden, want anders zijn de IB's te beperkt.
Ik gebruik zowel een IB als een ECoS, maar de laatste heeft mijn sterke voorkeur. Je kunt ermee alle soorten decoders mee lezen en schrijven. ESU produceert ook regelmatig updates, dus blijf je bij.
Ook kun je te de ECoS wisselstraten aansturen en zelf automatische routes aanmaken, zoals pendeltreinen. Nu is de ECoS ook goed te gebruiken in combinatie met LocoNet. Bijna al mijn besturing is op basis van LocoNet. Ik doe dit via de printen van Hans Deloof, omdat ik dan heel veel flexibiliteit heb. Het is dan ook redelijk gemakkelijk om een bedieningspaneel te maken, die je rechtstreeks via LocoNet bedient, zonder computer.

Groet,
Bert
Titel: Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
Bericht door: Sander op 07 December 2013, 11:28:30
Bert,

Hoezo zijn de IB's te beperkt? Die spreken ook de protocollen Motorola en Selectrix.
Verder vind ik je opsomming over de Ecos prima, maar 80% van de info die je geeft kan de IB ook.

Wellicht dat je de Ecos wat gebruiksvriendelijker vindt???

mvg,
 Sander
Titel: Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
Bericht door: Bert Mengerink op 07 December 2013, 11:31:00
Hoi Sander,

De IB geeft wel het Motorola-protocol, maar slechts 14 stappen en geen RailCom of MFX. Verder heeft de IB geen Selectrix.Aangepast, want was fout.

Groet,
Bert
Titel: Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
Bericht door: Martin Welberg op 07 December 2013, 11:39:19
Is Digitrax goed verkrijgbaar in Nederland?

Ik mis er wel meer maar sommige centrales zijn niet in Nederland te krijgen. Ik gebruik NCE, een van de twee grote merken in de VS maar helaas onbekend in Nederland. De NCE powercab zou een prima keuze geweest zijn.

Lolke

Yep, Inexspoor verkoopt het, geen problemen...
Titel: Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
Bericht door: Sander op 07 December 2013, 11:43:16
Bert,

Wat dat betreft spreekt de Ecos idd meer protocollen.
Echter spreekt de IB zeker wel Selectrix.

mvg,
 Sander
Titel: Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
Bericht door: pmh1962 op 07 December 2013, 12:02:33
Een in mijn beleving vervelend probleem van centrales die volledig als hardware doos geleverd worden (Ecos, IB, CS, etc.) is dat ze telkens achter lopen.
Dirk,

Weet niet of dat echt een nadeel is. Zelf rij ik met het Selectrix systeem (volgens mij uit 1992). Voldoet nog steeds prima (zonder software updates). Dus in mijn beleving is dat geen vervelend probleem.

Mvg
Paul.
Titel: Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
Bericht door: henk op 07 December 2013, 12:27:10
Niet als je de centrale voornamelijk als een doos beschouwt die de digitale signalen met opwekken en met de buitenwereld moet kunnen communiceren.  Dan gaan de veranderingen niet zo snel. Selectrix kan dan na al die tijd nog prima mee en DCC is in de kern ook al bijna 15 jaar hetzelfde. Eventuele toeters en bellen hang je dan aan die doos, of niet natuurlijk.
Het wordt een ander verhaal als de toeters en bellen in de centrale zelf moeten zitten. Dan veroudert de boel een stuk sneller.
Titel: Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
Bericht door: Dirk J op 07 December 2013, 14:25:08
Weet niet of dat echt een nadeel is. Zelf rij ik met het Selectrix systeem (volgens mij uit 1992). Voldoet nog steeds prima (zonder software updates). Dus in mijn beleving is dat geen vervelend probleem.
Paul, of dat een nadeel is ligt eraan. Als jij alleen Selectrix decoders gebruikt zal dat niet zo zijn. Als je nieuwe loks en treinstellen koopt waar DCC decoders in zitten met de mooiste toeters en bellen, kan het maar zo gebeuren dat je oude DCC centrale dat wel kan laten rijden, maar dat je veel opties niet benaderen of gebruiken kunt, of soms wel maar dan alleen op een omslachtige manier.

En dat is wat Henk ook al aangeeft: we weten niet precies wat Ulco bereiken wil, en dan kun je onmogelijk zeggen wat het beste is.
Het is net zoiets als "wat is de beste auto". Het antwoord op die vraag kan nogal variëren, afhankelijk van of je ermee door de woestijn moet rijden, boodschappen mee moet doen, een record vestigen op de Nürnburgring, of 40 ton aardappelen vervoeren.
Een vriend van me wil alleen zijn N-spoor treinen laten rijden, met de mogelijkheid van computerbesturing. Geen gedoe met extra functies op de decoders of wat dan ook. Voor hem is de "oude" IB een geweldig apparaat. Ik wil van alles en nog wat met mijn treinen, en loop wel telkens tegen de veroudering van apparaten aan. Voor mij is de Z21 een prachtige oplossing. En blijkbaar is voor jou je Selectrix systeem perfect.

Voordelen of nadelen, wat is de juiste keuze: vragen die je alleen kunt beantwoorden als je weet wat iemand bereiken wil. "Als je niet weet waar je heen wilt, kom je ergens anders terecht." *

* De Cheshire cat in een van de Alice in Wonderland bewerkingen
Titel: Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
Bericht door: UdV op 07 December 2013, 17:56:41
Bedankt voor alle reacties tot nu toe. Jullie maken het er niet makkelijker op  ;D

Naar aanleiding van jullie commentaar heb ik mijn opsomming bovenaan iets aangepast: o.a. de prijs van een tablet die ik bij de Z21 noemde, dat ESU een L.Net converter heeft t.b.v. LocoNet en de omschrijving van de IB Basic.

Dan zal ik eerst even toelichten waarom ik digitaal wil rijden, wat wil ik er mee bereiken? Ik dacht dat dat wel bleek uit de opsomming, maar blijkbaar ging ik daarbij teveel van mezelf uit. Ik zal het hieronder expliciet opschrijven.
- Ik wil gewoon mijn treinen laten rijden  ;D Maar ja, dat kan ik nu als analoge rijder ook dus daar zit geen winst in. Als ik overstap naar digitaal, wil ik ook gebruik maken van de voordelen die dit biedt.
- Ik heb een vrij kleine baan dus meer dan 2 treinen tegelijk aansturen gaat toch niet. Of ik moet twee treinen rondjes laten rijden en met een derde gaan rangeren, maar dat is het dan ook. Dus dat ik met digitaal alle treinen tegelijk en onafhankelijk van elkaar kan aansturen biedt in mijn geval maar beperkt voordelen.
- Als ik digitaal ga rijden, wil ik wel alle voordelen t.a.v. geluid en lichtfuncties volledig kunnen benutten.
- Ik wil multitractie kunnen rijden.
- Zoals uit het overzicht wellicht al blijkt, ben ik analytisch ingesteld. Als ik digitaal ga rijden, wil ik dus de instellingen van mijn decoders kunnen zien. Ik wil wel mijn CV's kunnen lezen. Geen CV's kunnen uitlezen vind ik net zo iets als niet kunnen zien wat op de harde schijf van je computer staat.
- Ik wil per trein de maximum snelheid, remvertraging, aanzetversnelling e.d. programmeren.
- Ik wil een programmeerspoor uitgang, zodat ik mijn treinen niet van het spoor hoef af te halen als ik eentje wil programmeren.
- Wissels bedien ik voorlopig nog analoog dus daar wil ik nu niet teveel op focussen. Maar ik wil wel een systeem hebben dat naar de toekomst toe handig is. Dus wil ik een centrale die LocoNet ondersteunt vanwege TrackControl (voor de duidelijkheid: ik weet nu nog niet zeker of ik Track Control ooit ga ga kopen, maar ik wil er nu wel rekening mee houden).
- Dat gezegd hebbende, ik wil altijd mijn wissels en mijn treinen tegelijk kunnen bedienen. Ik wil niet door allerlei menu's hoeven te bladeren om van wisselbediening naar treinbediening te navigeren. Wisselbediening en treinbediening moet in een fractie van een seconde na elkaar kunnen. En ik wil altijd mijn wissels en seinen grafisch voor me zien zodat ik kan zien welk wissel welke stand heeft en intuïtief te bedienen is.
- Ik wil geen gebruik maken van een computer. Ik ga zelf rijden. Wellicht verander ik ooit nog van gedachten maar volgens mij heeft iedere centrale tegenwoordig wel een aansluiting naar een computer dus dat kan ik later altijd nog uitzoeken.

Waarom ik geen Digitrax, NCE of andere merken in het overzicht heb opgenomen heeft twee redenen. Ten eerste zijn veel van de merken die ik niet heb opgenoemd moeilijk verkrijgbaar in Nederland. Ik wil niet van één of twee winkels afhankelijk zijn. Stel, die ene winkel gaat failliet of stopt om een andere reden, dan ben ik mijn ondersteuning kwijt. Dat vind ik een kwetsbare positie. De tweede reden is dat als ik alle systemen opsom, mijn overzicht nog veel langer zou worden. Het waren nu al 3 A4'tjes (ik heb het eerst in Word getypt en daarna gekopieerd naar het forum). Als ik alle systemen opnoem die moeilijk verkrijgbaar zijn kan ik er nog wel 3 A4'tjes aan toevoegen.  ;)

@ Dirk J. Niet alleen bij de Z21 kan je de functietoetsen programmeren onder welke knop ze zitten, van een symbool voorzien en weglaten wat je niet gebruikt. Dat kan dus ook met de IntelliBox 2. Dat vond ik juist één van de voordelen van de IB2.

@ Henk.
En de app kan de multitractie gaan regelen. Weet niet of dat al kan, maar zo niet, dan komt dat nog. 

Nee, de Z21 kan nog niet met multitractie overweg. Zie http://www.z21.eu/FAQ-Support/FAQ , vraag 26 onder het kopje 'Sonstiges'.

@ Henk en Dirk J:
Jullie zeggen dat alles in één apparaten kunnen verouderen en je op een gegeven moment alles weer opnieuw moet kopen. Dat is zo. Maar de Z21 is toch ook een apparaat, een doos met daarin hardware en software, die op een gegeven moment zal zijn verouderd? Ja, ik snap ook als je ooit de Z21 moet gaan vervangen, dan hoef je geen nieuw beeldscherm of handregelaar aan te schaffen want die heb je nog. Maar dan ga je ervan uit dat dit soort basissystemen ook in de toekomst beschikbaar blijft voor het grote publiek. En je mist dus de ontwikkelingen op het gebied van beeldschermtechniek en handregelaar als je die altijd blijft doorgebruiken.

Al met al zie ik voor mezelf nu drie mogelijkheden:
1. Ik maak een keuze tussen de IntelliBox2 en de ECoS2. Doordat de ECoS2 blijkbaar ook met LocoNet is te koppelen, is de keuze tussen deze twee een stuk moeilijker. Ik heb me eigenlijk veel meer in de IB2 verdiept omdat ik de ECoS2  vrij snel had afgeschreven vanwege LocoNet (onterecht naar ik nu weet) en de hogere prijs.
2. Ik kan voor de Z21 kiezen. Ik geef toe, het heeft wel een nieuwe standaard gezet. Het heeft een fantastisch beeldscherm, is handig in gebruik en wat ik belangrijk vindt: het heeft zoveel verschillend uitgangen dat je hier bijna alles (op S88 na) op aan kan sluiten. En dat is handig voor mij omdat ik nog aan het begin sta en nu nog niet kan overzien wat ik later wil. Maar, en dit is het geinige van de Z21, als ik deze zou aanschaffen, dan kan ik deze met twee tablets bedienen, eentje voor de treinen en eentje voor de wissels. Dan hoef ik Track Control niet want dan heb ik ook mijn wisselstand en -bediening grafisch, intuïtief en onafhankelijk van mijn regelaar voor de treinen. Qua prijs is het concurrerend met de IB2 en ECOS2, dus dit vind ik wel een serieus punt.  En blijkbaar kan je bij de Z21 je spoorbaan wel natekenen en hoef je niet persé gebruik te maken van een foto van je baan zoals ik eerder dacht. Al met al vind ik de Z21 wel een goede centrale.
3. Omdat ik het nu nog niet weet, ga ik volledig tegen mijn eigen principes en wensen in, toch eerst voor de Multimaus. Het ding is lekker goedkoop en ik kan het met veel andere centrales later weer gebruiken, ik weet alleen niet zeker of hij ook bij een ECOS2 past. Voordeel is dat ik de ontwikkelingen even aan kan zien. Het nadeel van alle centrales is zoals Henk en Dirk al zeiden, het zijn in feite computers en de ontwikkeling daarin gaat nog steeds snel. Dus als ik nog even afwacht, kan ik straks wellicht weer iets mooiers kopen.

Ik ben er dus nog niet uit. Waar ik, door jullie reacties in elk geval wel uit ben, is dat ik niet meer nadenk over een tweedehands IntelliBox IR. Ik ga voor nieuwe centrales, vanwege het gebruiksgemak, de nieuwe technieken en het mooiere beeldscherm.

groeten van Ulco
Titel: Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
Bericht door: Han Zijlstra op 07 December 2013, 20:23:07
De keuze is reuze in de digitale wereld. Als je toch aan het onderzoeken bent. ik mis verscheidene ook in europa goed verkrijgbare digitrax systemen, de Tams box, de Littfinski centrale, de Zimo met leuke handregelaars.

Ergens in je opsomming heb je het over de Viessmann commander en meldt dan is alweer van 2007, De IB is in de oer uitvoering nog veul ouder. Software updates zijn hier altijd een probleem.

In mijn specifiek geval heb ik mijn ib voor een Ecos ingeruild omdat ik domweg wil zien wat ik doe.
Een van de belangrijkste criteria voor keuzes vergeet je nl je leeftijd.
Herintreder dus ik schat zo in de reeks van 40 + Dat betekent dat je lerend vermogen minder is dan pak hem beet 20 jaar geleden. Mensen zijn daarnaast visueeel ingesteld en zullen dus veel meer hebben dan een goede grafische interface die hun die info geeft die ze willen hebben.

Een leuke combi waar mee je kunt starten is de volgnde reeks.
1 Digitale startset van Piko met infrarode regelaar ( handsfree)
2 Lokprogrammer van ESU om je lokdecoders goed te kunnen programmeren, uitlezen veranderen.
3 Lokprufstand in combinatie met 2
4 Ecos 2 met loconet optie

De handregelaar van Piko geeft je bewegingsvrijheid ( op de club bij ons hebben we er allemaal 1)
Later sluit je de piko box aan op een uitgang van de Ecos en je kunt nog steeds handsfree rijden en een aantal functies bedienen

Succes met je keuze!
Titel: Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
Bericht door: Bert Mengerink op 07 December 2013, 23:22:28
Hoi Ulco,

Nog een kleine aanvulling van mijn kant.
Als je graag multi-tractie wilt rijden, dan is het aan te bevelen om ook eens naar de decoders van T4T te kijken, want hierbij kunnen de locomotieven automatisch multi-tractie rijden. Bij de club in Den Bosch hebben ze b.v. 4 treinstellen op die manier gekoppeld, maar deze kunnen ook individueel rijden.

Groet,
Bert
Titel: Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
Bericht door: Leen Stolk op 07 December 2013, 23:44:51
Goedeavond,

Ook ik heb de zwarte Z21, ben er tevreden over, het ding kan eigenlijk alles in combinatie met de app.
Multitractie is geen probleem en kan haarfijn worden afgeregeld.
Verder heb je voor gelijktijdige trein en wisselbediening geen twee tablets nodig.
Kan gewoon op 1 scherm horizontaal, en dan b.v. linker deel je trein bediening en rechts je wissels.
Ook het op de foto van je baan aan te brengen wissels e.d.  werkt uitstekend, en laat in een oogwenk zien hoe ze staan.

Met vriendelijke groet,

Leen.
Titel: Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
Bericht door: henk op 08 December 2013, 09:07:21
Ulco, de Z21, maar bijvoorbeeld ook de Lenz en nog wel een paar bevatten eigenlijk alleen de basis van digitaal en die verandert helemaal net zo snel. Het DCC protocol is al jaren vrijwel hetzelfde. Meer functies toevoegen bleek geen probleem en er wordt al jaren geëxperimenteerd met zoiets als Railcom zonder dat het erg opschiet. Het zijn allemaal zaken die met softwareupdates zijn te regelen en dat kan met geen enkel apparaat zo gemakkelijk als met die Z21. Met Xpressnet en Loconet ben je verder vrijwel klaar en die zijn ook al 15 jaar hetzelfde. De veroudering gaat vooral snel bij de toeters en bellen als beeldschermen, regelaars en ingebouwde besturingssoftware.

En verder heb ik zelf nog nooit een programmeeruitgang gebruikt geloof ik. Doe alles in Pom. Hoef je een loc ook niet van de baan te halen. Alleen het adres moet je eerst even apart invoeren.
Titel: Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
Bericht door: Ed K. op 08 December 2013, 09:34:15
Als een tevreden multimuis gebruiker nog even een opmerking:
Multi-tractie is gewoon mogelijk met een multimuis.
Het alleen dat je er iets meer voor moet doen dan alleen simpel op een knopje drukken.
1. Je stelt je trein samen compleet met locs.
2. Je zet de multimuis in de POM modus.
3. Kies de eerste loc en programmeer het adres waarmee je de multitractie aan wil sturen in CV 19, bijvoorbeeld 99
4. Doe het zelfde met de tweede loc.
5. Als beide locs kop aan kont gekoppeld zijn kun je nu door adres 99 aan te sturen beide locs bedienen.
6. Als de locs kop aan kop of kont aan kont gekoppeld zijn verhoog je in 1 loc de waarde in CV 19 met 128(dus in het voorbeeld 99+128=227)
Als je klaar bent met de multitractie, zet je in beide locs de waarde in CV 19 weer op nul en reageren de locs weer op hun afzonderlijke adressen.

Dit klinkt allemaal omslachtig maar als je het een paar keer gedaan hebt dan kost het samenstellen van de trein meer tijd dan het programmeerwerk.
Het enige waar je echt aan moet denken is dat de multimuis in de POM modus staat. (anders reageren alle locs op de baan op het zelfde adres, ra ra hoe weet ik dat.)

Gr. Ed
Titel: Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
Bericht door: UdV op 08 December 2013, 15:45:31
@ Leen Stolk
Dus multitractie is wel mogelijk met de Z21? Heb je daar zelf ervaringen mee? Werkt het makkelijk? Hoeveel treinen kun je maximaal aan elkaar koppelen?
Op de website van de Z21 staat dat het niet kan en daar ging ik van uit maar die is dan niet meer up to date zeker. Zie http://www.z21.eu/FAQ-Support/FAQ , vraag 26 onder het kopje 'Sonstiges'.
Titel: Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
Bericht door: UdV op 08 December 2013, 16:03:25
@ Henk:
Dus je bedoelt dat de basiscentrale jarenlang goed blijft en het de randapparatuur is die zo nu en dan vervangen moet worden? Ik dacht dat je andersom bedoelde. Met mijn pc is het juist de kast die regelmatig vervangen moet worden en het beeldscherm, toetsenbord, muis enzo gaan veel langer mee. Daar vergeleek ik het mee maar met modelspoor is het dus juist andersom?

Maar ik denk dat je wel gelijk hebt. Als ik een Intellibox IR en een IB2 bijv. met elkaar vergelijk, leveren ze ongeveer dezelfde prestaties (belangrijkste verschil is m.i. het Selectrix protocol). Wat verschilt is het beeldscherm, bediening, software en de manier om randapparatuur aan te sluiten. Hetzelfde met de ECOS1 en 2. Misschien ga ik nu te kort door de bocht maar ik snap wat je bedoelt.

Ik geef toe dat de Z21 wel de mooiste centrale is die nu normaal verkrijgbaar is, ze heeft veel verschillende aansluitingsmogelijkheden en je kan makkelijk online updaten. Hopelijk blijft Roco de Z21 lang ondersteunen, dat is dan wel de achilleshiel.
De Z21 vind ik nu nog mooier nu ik weet dat multitractie wel kan en ik een sporenschema ook kan tekenen i.p.v. een foto gebruik te moeten maken.

Ik was toch al van plan komende zaterdag naar Houten te gaan. Ik neem aan dat de Z21 daar ook tentoongesteld staat? Dan zal ik daar eens uitgebreid naar kijken en dan mijn keuze maken. Voorlopig houd ik de IB2 nog in mijn achterhoofd, dat vind ik toch ook een erg leuk systeem. Ik heb zojuist uitgebreid de ECOS2 handleiding bestudeerd maar dat is toch niet mijn manier van bedienen, die valt af. En als ik er helemaal niet uitkom, neem ik toch maar, ondanks al mijn bezwaren, een Mulitmaus en dan stel ik de beslissing voor een grote centrale een jaar uit.

groeten van Ulco
Titel: Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
Bericht door: Dirk J op 08 December 2013, 19:02:20
Inderdaad. Het probleem met oudere centrales is meestal niet de basisfunctionaliteit. Waar dat aan de orde is, is een update van de software een oplossing, zolang de fabrikant dat tenminste doen wil. Vergelijk je opeenvolgende centrales, dan zie je met name wijzigingen in de knoppen en het display. Dat is hardware en kan dus niet met een software upgrade opgelost worden.
Als je die twee (basis en display/bediening) van elkaar los haalt kun je het een vervangen en het ander behouden. En dat is wat de Z21 biedt.
Titel: Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
Bericht door: Leen Stolk op 09 December 2013, 18:27:10
Ha Ulco,

Hoe je multi tractie uitvoert staat in de manual.
Verder is er zelfs een filmpje op you tube waarin dit duidelijk wordt gemaakt.
Ook de compactheid is heerlijk en de aansturing via tablet/smartphone, is na enige gewenning echt fijn om mee te werken.
Ik zou zeggen gewoon doen, je krijgt zeker geen spijt.

Groeten Leen.
Titel: Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
Bericht door: Han Zijlstra op 09 December 2013, 18:50:16
Benieuwd hoe je zoektocht eindigt Ulco!
Bedenk nog even het volgende.

De Z21 kan veel zeker straks met de kameraloks erbij die je op je tablet in de bedieningspositie kunt gaan zien.

Maar bedenk even het aantal foutproducerende items in de reeks van vinger tot rijdende trein.
Z21 met ingebouwde software, Router met ingebouwde lan software, Tablet met Android versie xx of Windows versie yy of Apple OS x,  App op je foon of tablet.  Je hebt minstens 4 dingen na te gaan bij elke verstoring van de treinenloop. Alle software op die apparaten moeten zo geconfigureerd zijn (en blijven) dat ze met elkaar kunnen blijven communiceren.
Titel: Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
Bericht door: UdV op 09 December 2013, 21:52:08

Hoe je multi tractie uitvoert staat in de manual.


Hoi Leen,

Kun je me dan de link doorsturen naar de manual die jij bedoelt? Ik kan op internet alleen een handleiding vinden van september 2012, daar staat weinig in vind ik. Over multitractie zwijgt het in alle talen en ook over het natekenen van je spoorbaan t.b.v. wissel- en seinbediening is slechts 1 pagina met algemene info.
Eén van de problemen van de Z21 vind ik dat de mogelijkheden en de bediening slecht gedocumenteerd is. Hier hoor je wat, daar lees je wat, je ziet iets op youtube of een modelspoorbeurs.... Maar gewoon een goede handleiding, ho maar. De Z21 is volgens mij echt de enige centrale waarvan de fabrikant niet vertelt wat je er mee kan of hoe het werkt.
Verder zie ik op de Z21 website een Z21 mobile app (die heb ik), een Z21 updater, een Z21 maintenance v1.05.exe en behalve de Z21mobile app staat nergens uitgelegd wat ze doen of wat de verschillen zijn tussen de drie bestanden/apps. Waarom hebben ze niet alles in één app of bestand gezet?

Overigens, in de app die ik heb gedownload, zie ik geen mogelijkheid om een multitractie aan te maken. Ik heb hem zojuist opnieuw geïnstalleerd om zeker te zijn dat ik de laatste versie heb, maar ik zie het niet.

Kunnen jullie mij wat meer duidelijkheid geven?

groeten van Ulco
Titel: Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
Bericht door: guest7823 op 09 December 2013, 22:04:41
............  Router met ingebouwde lan software
weet even niet meer wat het was, maar d'r zat iets in de Z21 waar ik als systeembeheerder erg sjagerijnig van werd. Volgens mij was het iets dat die z'n eigen WiFi AP maakte oid in ieder geval kon je hem niet zo in je netwerk hangen met je bestaande WiFi AP's (maar misschien dat dit inmiddels dmv een software update is opgelost)

Daardoor is de Z21 in ieder geval voor mij afgevallen. Ik hou niet van hardware leveranciers die me zo in een ongewenst stramien dwingen.
Titel: Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
Bericht door: Dirk J op 09 December 2013, 22:10:12
Volgens de Roco medewerker die vorige week de demo bij Bentink verzorgde wordt er een WLAN router meegeleverd, maar kun je ook zelf de Z21 configureren en bijvoorbeeld je al aanwezige WLAN gebruiken. De enige voorwaarde is dat de dekking daarvan ter plekke van je modelbaan wel voldoende moet zijn.

De meegeleverde router is een standaard TPLink WLAN router.
Titel: Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
Bericht door: santerdam op 09 December 2013, 22:45:32
@Paul Bender, je bericht verbaast me een beetje.

Kennelijk wordt je "erg sjagerijnig" van de Z21 omdat "Volgens mij was het iets dat die z'n eigen WiFi AP maakte", maar het klinkt niet erg zeker. Als ware systeembeheerder lees je toch eerst de specificatie's en de release-notes van de actuele updates voordat je een oordeel geeft.

Sander
Titel: Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
Bericht door: Han Zijlstra op 10 December 2013, 09:45:37
Hier vindt je de Z21 info
http://www.roco.cc/de/specials/z21/index.html

Helaas geeft Roco het Lan protocol niet vrij
"Das Protokoll wird bis auf weiteres nicht veröffentlicht."

grtz han

Titel: Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
Bericht door: UdV op 10 December 2013, 10:01:15
hoi Han,

Ja, ik ken de site. Heb hem ook helemaal doorgespit, ook www.z21.eu.
Aan de ene kant geven ze best veel informatie, aan de andere kant mis ik ook veel en is het zeker niet up to date. Er staat bijvoorbeeld dat multitractie nog niet mogelijk is en ik moet hier van het forum vernemen dat dat inmiddels wel kan. Dan had toch op de site moeten staan?
De enige handleiding die op de site staat is van september 2012.
Zelfs basisinformatie over hoe het apparaat aan en uitgezet moet worden ontbreekt hierin. Ik zet een apparaat altijd uit als ik het niet gebruik en haal daarna de stekker uit het stopcontact om beveiligd te zijn tegen kortsluiting en blikseminslag. Maar aan en uitzetten kan blijkbaar niet?

Onder 'Downloads' staan drie applicaties, de gewone app, een updater, die zijn duidelijk. Maar wat doet Z21 maintenance? Als ik het bekijk is het een hele belangrijke maar er staat op de site geen informatie en in de handleiding ook niet.

Het zal aan mij liggen maar het gebrek aan informatie over zo'n nieuw systeem vind ik echt vervelend.

groeten van Ulco
Titel: Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
Bericht door: Jeronimos op 10 December 2013, 10:03:55
Dit doet Maintenance:

Mit der Z21-Service-Applikation „Z21-Maintenance“ in der Version 1.05 können Sie Ihre Z21 über Ethernet oder WLAN konfigurieren und warten. Außerdem können Sie mit dieser Applikation Ihre Z21 auf die Firmware-Version V1.22 sowie Ihr smartRail auf die Version V1.15 updaten.
Titel: Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
Bericht door: guest7823 op 10 December 2013, 17:45:14
Het deel over de (WiFi) netwerkkoppeling van de Z21 afgesplitst naar dit draadje (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,55974.0.html). Dan kunne we hier weer verder over met de zoektocht.
Titel: Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
Bericht door: Leen Stolk op 10 December 2013, 21:14:38
Ha Ulco,

Ik deel je meming dat de beschikbare info en manual vrij beperkt is.
Echter is er veel info over dit systeem op internet te vinden.
Ook ik heb even moeten zoeken hoe het geheel werkend te krijgen, maar dit is uiteindelijk met behulp van mede forum leden heel goed gelukt.

Wat betreft net aansluiting is het niet anders dan het multimuis systeem, klaar stekker eruit, ik doe dit met een stekkerdoos met schakelaar, werkt prima.
Roco heeft een filmpje op you tube geplaatst waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe je multi tractie uitvoerd, het heet Z21 mehrfach traction.
En is eigenlijk heet straight forward.
Over de baan tekening importeren het volgende, zo als ik het begrijp kan je in een programma je baan tekenen en opslaan, dit ontwerp importeer je naar de app, wissels e.d selecteer je, en drag en drop je op de plaats waar je ze wilt hebben, configureer de functionaliteit en hoppa het werkt.
Snap echter niet zo wat een tekening voor voordelen heeft, ik heb gewoon een soort van vogelvlucht foto gemaakt, hierna wissels e.d. Erin gesleept en klaar.
Is heel eenvoudig en werkt feiloos, en operationeel gebruiksvriendelijk  links je lok keuze met rij functies en rechts je baan overzicht.
Alleen invoeren van treinen faalt regelmatig en doet de app vastlopen, verder echt dik tevreden.
Verder is het heel makkelijk even een handcontroller inprikken en werken maar, heb er nog twee multimuizen aanhangen, en alles kan tegelijk gebruikt worden.
Je zou het eens moeten proberen waar het systeem is opgesteld, alleen weet ik niet zo even 1,2,3 waar.

Groeten Leen.
Titel: Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
Bericht door: M. Regensburg op 11 December 2013, 07:08:49
Je zou het eens moeten proberen waar het systeem is opgesteld, alleen weet ik niet zo even 1,2,3 waar.

Misschien bij een van de mede forumleden (zoals mijzelf) gaan kijken hoe e.e.a. werkt.

Groet,
Michael
Titel: Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
Bericht door: Jeronimos op 11 December 2013, 11:22:58
Helaas geeft Roco het Lan protocol niet vrij
"Das Protokoll wird bis auf weiteres nicht veröffentlicht."

grtz han



@ Han

Er is een pdf over het Lan protocol beschikbaar. http://www.z21.eu/content/download/964/12131/file/Z21_LAN_Protokoll%20V1.02.pdf
Titel: Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
Bericht door: wimke op 11 December 2013, 13:58:40
vraagje is z21 aleen voor het dcc protocol beschikbaar of kun je er ook banenen met een ander protocol mee aan sturen
Titel: Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
Bericht door: Leen Stolk op 11 December 2013, 20:19:33
Ha Michael,

Ik bedoelde eigenlijk een winkel, bij mij zou ook kunnen hoor, maar ik ga ervanuit dat de speciaalzaak de verschillen kan laten zien tussen  verschillende systemen.
En ook een betere demonstratie kan geven dan ikzelf.
Hoop dat dit gaat lukken voor Ulco.

Groeten Leen.
Titel: Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
Bericht door: Bert Mengerink op 11 December 2013, 21:06:08
vraagje is z21 aleen voor het dcc protocol beschikbaar of kun je er ook banenen met een ander protocol mee aan sturen
Als je de specificaties goed leest, kun je er ook LocoNet commando's mee sturen.

Groet,
Bert
Titel: Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
Bericht door: Karst Drenth op 13 December 2013, 10:34:27
vraagje is z21 aleen voor het dcc protocol beschikbaar of kun je er ook banenen met een ander protocol mee aan sturen

De Z21 kan DCC en Motorola. ( versie 1.22 software )
Titel: Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
Bericht door: UdV op 24 December 2013, 22:16:03
Ik ben eruit!  :) Ik heb gekozen voor de Intellibox II.
Ik vind de bediening erg makkelijk en prettig en het beeldscherm is voor mij voldoende. Ik houd van echte knoppen en een echte draaiknop voor de snelheid. De touch screens van de Z21 en de Ecos 2 vind ik niet prettig werken.
Daarnaast is de Intellibox 2 uitontwikkeld, zodat je weet wat je koopt. Ondanks alle mooie verhalen en oogverblindende beeldschermen heb ik dat vertrouwen bij de Z21 niet helemaal. Dat zal ongetwijfeld ook een goed product zijn. Maar er komen nog zoveel updates van uit en de documentatie daarvan is zo slecht, dat ik daar als beginneling mijn handen niet aan ga branden.
En de Intellibox 2 is nu ook lekker afgeprijsd. Alhoewel de prijs niet echt meedeed in mijn afweging, ik keek vooral naar wat ik wil kunnen doen met een digitaal systeem en wat ik een prettige bediening vind.

En wat ik al eerder zei, mocht ik later van gedachten veranderen, dan weet ik zeker dat ik de Intellibox 2 tweedehands goed kan verkopen.

Ik heb de IB2 inmiddels thuis en alles werkt! Laat de digitale treinen nu maar komen!  ;D

Dan rest mij nog iedereen te bedanken die heeft meegeholpen bij mijn zoektocht. Ik ben erg blij met mijn IB2!  :)

groeten van Ulco
Titel: Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
Bericht door: Bert Mengerink op 24 December 2013, 22:31:13
Hoi Ulco,

Graag gedaan met de adviezen en welkom bij het digitale gebeuren.

Succes,
Bert
Titel: Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
Bericht door: john 56 op 25 December 2013, 09:14:32
Ik ben erg blij met mijn IB2   ;D

Ik ook  ;)

Groet John
Titel: Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
Bericht door: tijgernootje op 25 December 2013, 10:45:36
Mooi om te lezen dat je zoektocht over is en de vragen hierover dus op zijn  ;D  (y)
Ben benieuwd hoe de box je straks bevalt qua gebruikers gemak zodra je met 1 of meerdere treinen en dergelijke aan de gang gaat.
(wie weet ga ik in de toekomst ook nog wel is over naar iets anders en dan is een gebruikers test van de IB altijd meegenomen  ;) )
Titel: Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
Bericht door: UdV op 25 December 2013, 12:28:49
 Ik heb op dit moment 3 digitale treinen en 6 analoog. Ik heb de IB2 sinds vrijdag en ze bevalt super. De menu's zijn makkelijk doorheen te navigeren, de treinen zijn makkelijk te bedienen, de functieknoppen kun je per trein programmeren (welke functie onder welke knop, symbool ipv een cijfer en overtollige laat je weg). Programmeren en uitlezen van decoders gaat makkelijk. Het enige minpuntje is als je 128 snelheidstrappen hebt, dan draai je je ongans aan de draaiknop, dus heb ik alles op 28 stappen gezet, maar dat is niet erg. En de IB2 lijkt me erg onhandig om wissels enzo te bedienen. Dan moet je alle nummers van alle wissels weten en of ze rechtdoor of afleidend ligt of moet liggen. Dat is niet mijn ding. Ik ben meer van de bedieningstableaus waarbij de baan is nagemaakt. Dat wil ik de komende tijd doen met Fleischmann schakelaars, die heb ik nog van 20 jaar geleden. Heb ik straks ook nog wat te doen :-) En ik ga natuurlijk de rest van mijn treinen voorzien van een decoder ;-)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk