BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: JoKe op 29 November 2013, 14:11:37

Titel: Verschillen tussen 2-rail en 3-rail locs.
Bericht door: JoKe op 29 November 2013, 14:11:37
Hallo sorry als het een  domme vraag is.(zit pas drie maanden in treinen)
Ik zie vaak de termen twee raillock of drie rallock voorbij komen
Wat moet ik me daarbij voorstellen
Ik hoor het graag         grt joke
Titel: Re: Verschillen tussen 2-rail en 3-rail locs.
Bericht door: Bert van Gelder op 29 November 2013, 14:16:42
Hallo Joke,

Kijk eens in de encyclopedie:

http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Systemen (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Systemen)

Groeten,

Bert
Titel: Re: Verschillen tussen 2-rail en 3-rail locs.
Bericht door: Sander op 29 November 2013, 14:20:54
2-rail en 3-rail komt van vroeger uit het gelijkstroom systeem en wisselstroom systeem.

Vele fabrikanten gebruikten alles volgens het principe gelijkstroom. Deze maakte gebruik van de 2 spoorstaven. (2-rail)
Märklin gebruikte als basis wisselstroom. Dit systeem maakte gebruik van 2 spoorstaven en 1 middengeleider. (3-rail)

Aangezien we in het digitale tijdperk niet meer over wisselstroom of gelijkstroom kunnen praten, daar de digitale "spanning" een blokspanning is spreken we tegenwoordig alleen nog maar over 2-rail of 3-rail digitaal systemen.

Kort gezegd komt het er op neer: een 3-rail loc kan niet op een 2-rail baan rijden, een 3-rail loc kan niet op een 2-rail baan rijden.

Echter, met wat elektrotechnische aanpassingen is dit wel te realiseren. Maar daar zou ik mij als beginner zeker nog niet over gaan buigen of in verdiepen. Eerst de basis....dan de rest  ;)

mvg,
 Sander

EDIT: de pagina van de encyclopedie geeft het prima weer!
Titel: Re: Verschillen tussen 2-rail en 3-rail locs.
Bericht door: Klaas Zondervan op 29 November 2013, 14:23:04
Het belangrijkste verschil zit in de stroomafname. Bij 2-rail komt de stroom binnen over de ene railstaaf, en gaat weer retour over de andere. Om dat goed te laten verlopen zijn de wielen van elkaar geïsoleerd, anders zou je kortsluiting krijgen.

Bij 3-rail heb je zoals het woord al zegt een derde rail, en dat is een rij puntcontacten in het midden. De stroom wordt toegevoerd over de puntcontacten naar een sleper onder de loc en gaat retour over de beide spoorstaven. Bij 3-rail zijn de wielen dus niet van elkaar geïsoleerd.

Een verder verschil is dat bij 3-rail de flenzen iets hoger zijn en ook een iets andere vorm hebben.
3-rail wordt ook wel aangeduid als het Märklin systeem.
Titel: Re: Verschillen tussen 2-rail en 3-rail locs.
Bericht door: JoKe op 29 November 2013, 14:27:27
Mooi alle drie bedankt , weer wat wijzer geworden
Grt joke