BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Ronaldp op 29 November 2013, 09:19:15
-
Ga een baantje maken van fleischmann rails n spoor met bedding.
De grond plaat wordt van multiplex.Maat is 200x 90 cm.
Wordt een baan met veel bergen.En diverse verhogingen van rails.Tunnels en bruggen.
Nu zit ik te twijfelen als ik geluid demping onder de rails wil gaan leggen.
Rails wil ik vast zetten met dubbelzijdig tape.Dus niet spijkeren of schroeven.
Wat zouden jullie doen?
mvg Ronald
-
Wat voor dubbelzijdig tape? Dat spul is al gauw afdoende geluidsisolatie van zichzelf.
-
Denk dat de geluidsproductie in N enorm meevalt. Als je dan ook nog de rail met kunststof bedding gebruikt is geluidhinder te verwaarlozen.
JohnT
-
Ben het met John eens. Denk dat de geluidsproductie bij N reuze meevalt.
Het vastplakken met dubbelzijdig tape: Kan maar zou niet mijn voorkeur hebben. Dat laat op een gegeven ogenblik los. Ja ervaring :)
Vastzetten met flexibele lijm zoals boekbinderslijm zou dan mijn voorkeur hebben. Die kan je later met een lauw warme doek wel weer loskrijgen.
Groet Ronald.
-
En vast spijkeren of schroeven?
Is dat dan een goede optie?
Onderplaat wordt van 9mm hard hout multiplex.
mvg Ronald
-
Als geluid echt een probleem is, dan liefst niet spijkeren of schroeven. Met het metal van spijker of schroef bring je de geluidsgolven als het ware over naar de houten ondergrond die dan juist meer geluid produceerd dan wanneer de rails los zou liggen.
Los laten liggen van de rails is waarschijnlijk geen optie, maar ik zou dan echt proberen deze vast te leggen zonder metal contact naar het hout
-
Spijketen is heel gunstig voor extra geluid en n-spoor kan nog behoorlijk geluid produceren. Alleen kunnen wij niet weten wat jij hinderlijk vindt. Probeer eens een rondje. Lijmen met bijvoorbeeld boekbinderslijm is altijd beter dan spijkeren. Een laagje geluiddempend materiaal ertussen is nog wat stiller. Maar je kan het dus alleen zelf bepalen.
-
Zaakje "vast lijmen" met fixeermiddel over t spoor en ballast is ook een idee.
Kan met warm water ook weer worden losgeweekt als je wilt.
Verder is t zoals al gezegd maar net wat vind jij hinderlijk qua geluid,geluid is er in t echt ook ;)
-
Ja, maar in het echt klinkt het minder houterig.
-
Zoals het er nu uit ziet
Ga ik voor om de rails rechtstreeks op de multiplex plaat te lijmen met boekbindersslijm.
Bedankt voor de adviezen.
mvg Ronald
-
Ondanks dat het N is zou ik toch voor dit gaan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_blauw.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_blauw.jpg)
Ondervloer voor parket dik 3mm, verkrijgbaar bij Gamma e.d..
Gr. Jaap
-
Wel demping gebruiken dus!!!
Ik heb een gedeelte van mijn (h0) baan al voorzien van ballast met de houtlijm methode zonder demping en heb er ontzettend spijt van. Zodra de trein dit stuk spoor op rijdt schiet het geluidsniveau omhoog. Echt irritant!
Zo erg zelfs dat ik dit stuk er binnenkort uit ga halen en dan eerst een laag kurk aanbreng.
Mijn advies is dus wel demping.
Groet Pascal
-
Ik bouw momenteel een H0 baan Met roco rails zonder bedding. Ik heb 2 mm Kurk als geluiddempende laag ertussen. Dat kurk heb ik gelijmd met waterkit (vloerbedekkinglijm Bison). De rails heb ik toch gespijkerd omdat het echt vast moet liggen. Mijn ervaringen zijn dat geluid natuurlijk ook lok afhankelijk is. De ene hoor je betere dan de andere. Het geluid is aanvaardbaar en in ieder geval minder dan op een kale plaat. Dus ik zeg: doen!
Succes, Rob
-
Ach, echte treinen maken ook herrie ;)
-
Ach ja, het blijft persoonlijkdus.
Ik rijd Ho op roco line zonder bedding en zonder isolatie.
Ja je hoort ze maar IK vind het geen probleem.
Op een vorige baan had ik het maar na het ballasten met boekbinderslijm was het effect o goed als verdwenen.
Ernest
-
Roco line bied ook al een behoorlijke isolatie. Met lijmen maak je een klankbrug naar de ondergrond.
Het beste is om isolatie materiaal op je tracé (ondergrond) te lijmen en daarop je rails met ballast zonder dat de lijm van de rails of ballast de isolerende ondergrond overlapt. Voor het lijmen van de rails gebruik ik acrylkit. De ballast met de bekende verdunde houtlijm methode. Als isolatiemateriaal gebruik ik kurk, houtlijm hecht hier beter op dan op kunststoffen zoals styrofoam.
JohnT
-
Kwam dit tegen op YouTube http://www.youtube.com/watch?v=hcWVelvWkm4
Had ik nog nooit van gehoord.
Ronald
-
Bitumen, of anti-dreunplaat is niet zo'n heel gek idee. Het wordt vaak toegepast in de autowereld, en zit dan aan de onderkant van de motorkap geplakt.
Of in de (plezier)scheepvaart, waar het regelmatig wordt toegepast in de motorruimtes van scheepsdiesels.
Voor zover mij bekend is het een zware massa, die de trillingen met lage frequenties dempt, door te voorkomen dat de plaat gaat resoneren. Voor hogere frequenties heeft het minder effect.
Gr, Bert
-
Ik eis zelfs dat mijn trein zich laat horen. ;) Ik rij spoor 1m, buiten is daar weinig van te horen. Maar binnen (op multiplex) des te meer. Bezoek vindt het een geluid van een echte trein.