BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Meppelspoor op 25 November 2013, 13:02:33
-
Ik wil mijn nieuwe baan leggen met Tillig Elite code 83, kan de o.a. de LS Models rijtuigen er wel over heen? En ik heb van Marklin naar gelijkstroom omgebouwde NS locs kan deze wel op code 83?
Is de rails van Tillig Elite wat? ik heb geen ervaring met Tillig Elite.
-
Beste Besselsppoor,
Tja dit zijn heerlijke vragen voor op dit forum; de Tillig gebruiker zal zelden iets negatiefs melden want dan zou hij moeten erkennen een foute keus gemaakt te hebben en dat doen mannen niet zo graag (cognitieve dissonantie heet dat in psychotermen) en andere gebruikers gaan hun best doen je te overtuigen naar hun keuze over te gaan.
Ergo: zie maar wat je met de antwoorden kunt doen.
Maar, als Tillig gebruiker een paar beelden. Ik haal ze bij MTE en Conrad. Prima assortiment. Je kunt losse rails en beddingen (vast en flexibel) en wissels in bouwpakket krijgen en daarmee redelijk goedkoop te werk gaan. Het wisselassortiment is mooi met weinig storende overgangen bij de tongen. Wel voorzichtig zijn met de haakjes die de wisseltong omzetten. Heb er al wel eens een extra lipje aan moeten solderen.
Schakel de wissels met servo's, gaat prima.
Uiteraard wel eens rijproblemen; RP25 wielen Plan E ging dus niet, en op een enkele wissel loopt (naar rechts afbuigend) (alleen) de koploper eruit.
Heb materieel van diverse fabrikaten en geen rail knelpunten.
Dus; ik ben zeer content met Tillig.
Rob
-
RP25 wielen Plan E ging dus niet,
Wat ging daar dan mis?
-
@ Rob: Besselspoor is ook heel positief over Tillig, maar het was Meppelspoor die de vraag stelde ;)
Maar ik kan ter aanvulling mijn ervaringen wel delen: mooi slank railmateriaal en af fabriek donker uitgevoerd zodat met een lichte weathering al een realistisch uiterlijk wordt verkregen. Ik gebruik in principe alleen flex rails voor zo min mogelijk overgangen, bij een lokaalspoor toepassing is de bielzendichtheid genoeg, voor een hoofdspoor is het net-aan en zou je in moeten korten of een flex opofferen voor wat extra bielzen. De rails is voorzien van heel compacte lassen, mede omdat de wissels tamelijk flexibel zijn is direct fixeren bij de aanleg zeer aan te bevelen. De wisseltongen zijn niet scharnierend maar buigen om, dus wisselmotoren met ompoolschakelaar voor het aftakkende spoor zijn een must, geen solenoids zoals bij bv Fleischmann.
Overigens heb ik geen enkel probleem met passeren van de wissels, ook niet met RP25 wielstellen. Ik heb het vermoeden dat de Artitec wielen niet helemaal aan de norm voldeden.
Voor omgebouwd Marklin materieel is dan van belang om te weten of er wielen met lagere flens zijn gemonteerd, anders gaat de boel beslist ratelen over je bielzen, dat geldt trouwens ook bij gebruik van Peco en moderne Roco rails .
Groet, Bessel
-
Ik rij Amerikaans en heb de rail van Peco omdat hiervan de bielsafstand klopt met het Amerikaanse voorbeeld maar mijn wissels maak ik van Tillig railstaven en shablonen van Fast tracks (http://www.handlaidtrack.com/Fast-Tracks-HO-Scale-Printable-Track-Templates-s/83.htm) al mijn materiaal heeft RP25 wielen geen enkel probleem mee. Mogelijk dat het met Tillig wissels wat gevoeliger ligt?
JohnT
-
@Meppel en Bessel: mijn excuses
@Klaas: liepen er bij wissels uit; overigens keurig door Att omgewisseld.
Rob
-
@Klaas: liepen er bij wissels uit;
Ja, maar ik zou dan willen weten waarom ze er uit lopen. Stonden ze te wijd, te smal?
-
Je kunt losse rails en beddingen (vast en flexibel) en wissels in bouwpakket krijgen en daarmee redelijk goedkoop te werk gaan.
Vraag over die wissels: het zijn eigenlijk een soort flexrails in wissel-vorm, toch? Ik had zo'n type nog nooit gezien totdat ik ze in de conrad catalogus ontwaarde. Werken ze goed?
Ik zit met de gedachte te spelen ze voor een meegebogen wissel te gebruiken. Zijn ze daar geschikt voor?
Reinout
-
Ik ben van plan om een 4 spoors baan te maken met 2 spoors gelijkstroom en 2 spoors wisselstroom en bij de wisselstroom Ebert puko strip er onder, alleen als de flenzen van Marklin erover kan, ik laat altijd de nieuwe NS locomotieven altijd ombouwen naar gelijkstroom.
Welke flens hoogte heb je nodig voor code 83?
-
@Klaas. kan je niet verder helpen; ze ontspoorden; ik zag op het forum de discussie (al enige tijd terug ) en ben ze gaan omwisselen.
Recent nog wel een knelpunt met de NS 3737; daar stonden de assen van de tender te dicht op elkaar. Ook dat is keurig door Att verholpen.
@Reinout: goede ervaringen mee, maar ze vragen om stevige verankering want de tongen moeten goed aangedrukt worden.
Rob
-
voor een hoofdspoor is het net-aan en zou je in moeten korten of een flex opofferen voor wat extra bielzen.
Er zijn ook losse bielsmatten verkrijgbaar, ook voor flexrail.
Maarten,
Eurotrein (Importeur Tillig)
-
Ik zit met de gedachte te spelen ze voor een meegebogen wissel te gebruiken. Zijn ze daar geschikt voor?
De bouwpakketten wel, de gemonteerde wissels alleen voor heel grote boogstralen.
Maarten
-
alleen als de flenzen van Marklin erover kan,
Dat zal dus niet gaan, je wil de M* flenshoogte op code 83 laten rijden. Op de gewone rails zal het gaan ratelen, op wissels gegarandeerd ontsporen.
Maarten.
-
locomotief is omgebouwd naar gelijkstroom, dus neem ik aan dat ze RP25 wielen hebben, anders kan je er ook niet op Trix C-rails die heeft ook code 83.
-
Er zijn ook losse bielsmatten verkrijgbaar, ook voor flexrail.
(y) kijk dat is dan weer handig aan zo'n draadje, dit was mij nog niet bekend
-
locomotief is omgebouwd naar gelijkstroom, dus neem ik aan dat ze RP25 wielen hebben,
Daar zou ik maar niet op rekenen. Controleren kan geen kwaad.
-
Daar zou ik maar niet op rekenen. Controleren kan geen kwaad.
Ik heb geen tillig rails, kan het dus niet controleren, maar is omgebouwd naar Trix onderstel en Trix heeft ook code 83.
-
Ik heb geen tillig rails, kan het dus niet controleren,
Ik bedoelde ook: de wielen en flenzen controleren. RP25 lijkt me onwaarschijnlijk, dan zouden de flenzen 0,6 mm hoog zijn. Dan heb je nog twee mogelijkheden: - de flenzen zijn 1,2 mm hoog (het maximum volgens NEM310) of: - de flenzen zijn 1,35 mm hoog, dan heb je omgebouwde Märklin wielen.
-
Ik bedoelde ook: de wielen en flenzen controleren. RP25 lijkt me onwaarschijnlijk, dan zouden de flenzen 0,6 mm hoog zijn. Dan heb je nog twee mogelijkheden: - de flenzen zijn 1,2 mm hoog (het maximum volgens NEM310) of: - de flenzen zijn 1,35 mm hoog, dan heb je omgebouwde Märklin wielen.
Kan je dit ook controleren zonder onderstel los te halen en wielstellen eraf te slopen? en als de maat overeen komt met de boven genoemde maten past deze dan op code 83?
-
Hoi,
Toevallig zojuist gemeten. Tillig laat 1.3mm flenshoogte toe.
En ja, kun je zo meten met de achterkant van je schuifmaat. Alleen de loc op z'n ruggetje leggen ;)
Grtzz,
Karst
-
ik heb de omgebouwde marklin loc gemeten en kom op 1,8 mm, dus dat gaat niet passen, maar dan had deze ook niet op de trix c-rails gepast. Zijn er lagere flenzen voor deze loc?
-
ik denk dat je niet het goede meet...
Kijk hier: http://www.morop.eu/de/normes/nem310_d.pdf en dan moet je maat D meten.
Grtzz,
Karst
-
Zo had ik het ook gedaan, zijn de marklin wielen zo hoog?
-
nmra rail malletje en een weegschaal voor het rijdende spul, zou dat misschien uitkomst bieden?
je kan van alles over rails beweren, maar als je twee hoeklijntje op de juiste afstand monteert heb je prima rail, of ze nu een meter hoog of 1.7 mm hoog zijn.
zit op die mal ook een groef om te checken of wielen op juiste breedte staan en flenzen voldoen aan de afgesproken maat die past bij de rail.
-
Mogelijk speelt de dikte van de flenzen een rol hier als de hoogte goed is. Als deze te dik zijn kunnen ze niet door het puntstuk en de strijkrail en werkt een wagon of locomotief zich omhoog uit de rails.
JohnT
-
Is het ook mogelijk om ROCO 1800 wielen onder de Marklin/Trix 1800 te plaatsen of gaat dit niet passen? zodat de Marklin/trix 1800 een lage profiel krijgt?