BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Sander op 25 November 2013, 11:21:51
-
Op dit moment probeer ik wat rails te leggen. Het betreft hier Piko A-gleiss.
Echter kijkend naar de normen kom ik uit op spoorafstanden (H op H) in de vrije baan, omgerekend naar schaal, van 4,8 cm.
Op emplacementen is dit 5,2 cm.
Wanneer ik in de baan overloopwissels leg blijken die een hart op hart afstand van 6,3 cm te hebben. Geen gezicht, de sporen liggen echt veel te ver uit elkaar. De wissels inkorten is een optie, echter houd je dan van de wat langere wissels die piko heeft alleen nog kleine wissels over, naar mijn idee geen gezicht.
Iemand suggesties? Aanpassingsmogelijkheden enz?
Andere type railsoort waarbij dit wel kan?
mvg,
Sander
-
Dit probleem kom je bij alle railtypen tegen. De oorzaak ligt in de lengte van de dwarsliggers, die is volgens de normen 30 mm. Aangezien het afbuigende spoor buiten de dwarsliggers van het doorgaande spoor moet komen wordt de h.o.h. afstand van twee parallelle sporen minstens 60 mm. In het grootbedrijf lossen ze dit op door de dwarsliggers tussen elkaar te vlechten, of bij modernere constructies doorgaande dwarsliggers te gebruiken.
Je komt er dus alleen maar uit door de wissels in te korten.
-
Of de dwarsliggers (gedeeltelijk) weg te snijden buiten de staven. Als het niet aansluit heb ik dat wel eens gedaan en kom je meestal wel uit op de afstand die je wilt.
-
Als je de dwarsliggers wegsnijdt zul je toch ook de railstaven moeten inkorten.
-
Je bent weer helemaal bij ;) toch heb ik wel eens combi's gelegd waarbij, als ik wissels tegen elkaar legde, ik met de dwarsliggers niet wegkwam omdat de fabrikant in zijn geometrie bv een tussenstukje heeft waarbij zijn railafstand gecreƫerd wordt. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel :)
-
Ronald, ik zie het helemaal voor me.
-
;D ;)
-
Heeft toch ook te maken met de lengte van rijtuigen? In de bochten zul je een bepaalde afstand uit elkaar moeten blijven. Zo krijg je bepaalde stralen qua bocht. Wissels zullen hier op aangepast zijn, anders heb je hier een andere hoh afstand.
Gr, Marc
-
Dat is het ook denk ik, maar dat zal dan te maken hebben met de krappe bogen waar de meeste fabrikanten standaard gebruik van make. Met 36 of 45 cm boogstraal moet je die bredere afstand wel hebben om te garanderen dat bv hun eigen producten ook over hun eigen rails kunnen rijden.
-
De boog die volgt op mijn wisselstraat is heel erg groot.
Heb rond gekeken naar de verschillende railssoorten en ze hebben allemaal het zelfde "probleem" inderdaad.
Inkorten is dan de enige optie inderdaad.
Dat wordt slijpen en zagen :)
mvg,
Sander
-
Had je dat niet al gedaan dan. ::) ;D
Romar
-
Ik had ene begin gemaakt met 2 wissels, eerst proberen voor je roept he!
Maar ik was er in eerste instantie niet enthousiast over...het ligt nu al een paar uur voor me...het went....
Als er een andere simpele oplossing was geweest had ik daarvoor gekozen denk ik, zelfbouw is niet voor mij weggelegd ben ik bang.
mvg,
Sander
-
Hoeveel verbindingen moet je aan gaan passen dan?
Romar
-
Een wissel of 8 denk ik.
Maar het is niet eenvoudig wat weg slijpen, het is even prutsen zeg maar.
Hoort bij de hobby ;)
mvg,
Sander
-
Bij de eerste 3 even inkomen en dan iedere 5 minuten een wissel klaar. ;D
Romar
-
Romar, ga die jongen nou niet opjagen. Van haastwerk komt knoeiwerk. 8)
-
;D
-
Wanneer je peco gebruikt heb je h.o.h. van 5,2 cm (*87=452)
-
Dat zou voor de emplacementen correct zijn.
mvg,
Sander
-
Fotootje van je werk Sander ?? ;)
-
De wissels die inmiddels zijn aangepast.
De zwarte lijnen die je ziet liggen te dicht op elkaar, klein meetfoutje.
Het kurk moet nog afgesneden worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20131125_164124.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20131125_164124.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20131125_170843.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20131125_170843.jpg)
mvg,
Sander
-
Ziet er erg goed uit man !! 8) (y) (y)
Zijn mooie slanke wissels. Zo hen je een hoek van 11' dat is nl. de puntstukhoek van de PIKO wissels. En... volledig natuurgetrouw: GEEN S-bocht door 'doorgebogen' afbuigende rail ! (y)
Grtzz,
Karst
-
Inderdaad helemaal niets mis mee :D Ziet er netjes uit. (y) Mooi hobbywerk!
Groet Ronald.
-
En... volledig natuurgetrouw: GEEN S-bocht door 'doorgebogen' afbuigende rail ! (y)
Tja .....
- grootspoorwissels hebben rechtspoor ter hoogte van de puntstukken en er na
- bij meeste modelwissels is het aftakkende spoor over de gehele lengte van het wissel een boogsegment >:(
-
Ik moet zeggen dat de wagens er ook heel mooi subtiel doorheen lopen. Geen geslinger.
Nu gaten er onder maken voor de servo aandrijvingen.
Heb nu de conrad's maar die maken een hard "klak" geluid = niet mooi!
mvg,
Sander
-
Zie je nou wel, valt allemaal wel mee!
Niks mis mee zo toch? (y)
Romar
-
Hoi, Sander
De spoordijk zit ook goed in zijn vorm.
Gr. Koen.
-
Bedankt voor de complimenten! (y)
mvg,
Sander
-
Nu gaten er onder maken voor de servo aandrijvingen.
Neem een frees ter hand en frees daarmee een sleuf ter plaatse van de stelplaat. Dit is mooier dan een groot gat. Anders moet je eerst weer aan de gang met het deels dichtmaken van het gat. Ben ik zelf vergeten :(
Groet Ronald.