BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: denniskuiters op 24 November 2013, 16:02:19
-
Op dit moment ben ik bezig met 1 van mijn 3 modules. Hier heb ik een handdraaischijf van Fleishmann ingebouwd. Ik ga deze dmv een servoaansturing straks laten draaien tot aan 4 posities. Ik vraag mij alleen even af of ik nu een hele simpele denkfout maak(kan door het weekend komen) of ik de twee gele draadjes voor de stroomvoorziening van de rails op de schijf zomaar willekeurig kan aansluiten op de digitale spanning van de baan.
-
Dat kan, maar als de brug 180 graden gedraaid is krijg je wel kortsluiting.
Gr. Jaap
-
Dank je Jaap, dat dacht ik dus al. Dan moet ik even gaan kijken hoe die schakeling ook al weer werkte, volgens mij heen en terug, dus dan zou dat geen probleem zijn mits ik de locs wil laten draaien.
Is er in het laatste geval dan een oplossing? scheiden van de spoorstaven van de baan en de draaischijf?
Trouwens mijn complimenten voor jouw creaties. Ik kijk altijd weer vol bewondering als ik weer een mail via jou blog krijg
-
Je zult dan een keerlusmodule moeten gebruiken.
Even zoeken op het forum levert je wel wat antwoorden op. 8)
Ook de encyclopedie (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Draaischijf) kan je hiermee verder helpen (y)
-
Eric bedankt.
Ik heb ook al even gekeken, maar ik kom er eigenlijk op uit dat het 180 graden draaien niet is aan te raden als ik de encyclopedie zo lees, zou ik dus moeten voorkomen dat ik hem zover draai.
Hoe moet ik die twee gele draden dan aansluiten? gewoon op mijn roco maus?
mvg Dennis
-
Die 2 gele draden sluit je aan op de andere rails. Zolang je niet 180 graden draait gebeurt er niets, anders moet je een keerlusmodule gebruiken zoals Remunj schrijft.
Gr. Jaap
-
Dank je Jaap.
Ik begrijp uit jou verhaal dat zolang je maar draait in het verlengde van je hoofdspoor dat er niets aan de hand is. Dit betekend dat mijn idee om zeg maar 160 graden te draaien en dan weer via een apart spoortje op het hoofdspoor terugrijden ook niet gaat ;D
Kan ik dan de andere sporen aan de andere kant van de schijf dan ook gewoon voeden met de hoofdleiding?
Het idee is om met minimale middelen(lees zo goedkoop mogelijk) een handdraaischijf om kan zetten naar electrisch. De kleine draaischijf heb ik gekocht hier in Ede voor 10,- en de aandrijving is van Conrad € 24,95
Bestnr.: 404239 - 89 [Fabrikantnummer: PSS] Ik heb er alleen een andere servo bij gepakt, die wat zwaarder is.
Ik heb de draaischijf al gemonteerd met tandwiel(Lego)
Ik had alleen nooit met die polarisatie rekening gehouden, maarja dat is weer een van de uitdagingen van de hobby
-
@Dennis,
ik heb recent een PECO handdraaischijf gemotoriseerd en PECO heeft in zijn ontwerp al rekening gehouden met het ompolen van de rails als je 180o draait. Kijk maar eens op mijn draadje http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,55421.0.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,55421.0.html) en laat maar weten als je nog meer vragen hebt.
Fred
-
Bij de fleismann hand draaischijf die ik hier heb gebeurt het ompolen gewoon door de schijf zelf.
Halverwege verwisselen de sleep contacten van plek, dus heb je nooit kortsluiting.
Als je dit punt 90 graden ten opzichten van aansluitrails zet, kan je nooit problemen hebben.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/320x240q90/c/547/t8sh.jpg) (http://imageshack.com/i/f7t8shj)
-
@ Fred, bedankt voor jou tip. Ziet er overigens goed uit. Ik wilde eigenlijk ook rechtstreeks met de servo werken, maar vond hier helaas geen goede oplossing voor dus dan maar met twee tandwielen.
@ Anton Ik was dat inderdaad tegengekomen onder de brug, maar nu snap ik ook waar dat voor dient. Ik weet alleen niet hoe ik dit moet zien met die 90 graden
Groet Dennis
-
Je kan met een multimeter, of een lampje wel meten wanneer je rails wisselt van polariteit.
Een draadje aan een geel aansluit draad, en de ander aan een railstaaf op de brug.
Dan zal je zien dat als je de schijf draait, je maar op een helft verbinding hebt.
De 2 punten waar dit dus wisselt, moet je zo ver mogelijk bij je aansluitrails vandaan houden.
Dan weet je zeker dat je nooit problemen geeft.
Hoop dat dit wat duidelijker is, uitleg is niet mijn sterkste kant.
-
Bedankt Anton,
Deze uitleg is voldoende hoor ;D dan weet ik waar ik op moet letten.
Nu maar snel aan de slag!!
Gr. Dennis
-
succes , en anders lezen we het hier wel
-
Het is al gelukt, trafo met lampje op de brug en nu ligt dat omslagpunt precies haaks ik denk op 85 graden vanaf de start ;D
Gr Dennis
-
Dat is mooi.
Als je de schijf functioneel hebt met de servo, zou ik dat graag eens willen zien op foto.
Mischien dat die van mij ook nog weer eens ga ombouwen
-
Het koste eerst wat moeite omdat alle koperen onderdelen wat vies waren, Maar ik zal zeer zeker even een aantal fotoś maken.
Eerst dat ding goed laten functioneren en daarna nog een beetje opfleuren met een stuurhuisje en verlichting
-
Dennis,
Hoever kan jij draaien met een servo. Een normale servo draait circa 270 graden. Jij schrijft dat er nog tandwielen tussen zitten. Dan wordt de draaihoek wel erg klein. Of maak ik een denkfout?
Groet,
Gerard van der Sel.
PS. Ben bezig met de NB 55 van peco te motoriseren en automatiseren.
-
Hallo Gerard,
Meer dan die 270 graden wil ik niet draaien. En de tandwielen hebben geen invloed op de draaicirkel hooguit op de snelheid van draaien als men verschillende diameters gebruikt, maar dat is in mijn geval niet van toepassing. Ik heb de constructie vaak toegepast voor bijv het draaien van een kolenkraantje(wat overigens echt leuk is op de baan)
Groetjes Dennis
-
Even off topic
Ben zelf ook bezig met een servo en een kolenkraan en een waterkolom. Ik heb nog wat servo's over dus het is het experimenteren waard.
Weer on topic.
Ik begrijp dat jouw vertraging/versnelling 1:1 is met je tandwielen. Maar heb je de boel dan zo afgeregeld dat je een loc wel 180 graden kan draaien?
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Wil gaarne nog even inbreken op dit topic met een vraagje ;)
Wat is dan het verschil tussen de hand draaischijf en zijn grotere broer met dat witte controle schijfje,die automatisch zorgt dat de schijf een spoor verschuift als je dat witte geval een tikje geeft aan de regelaar ?
Bij de handschijf kan je blijkbaar dus wel zonder kortsluiting de schijf geheel rond draaien op een bepaalde manier.
Maar wat mist die grote schijf dan dat dat daar niet mee kan zonder een keerlus module ?
(sorry voor t inbreken trouwens,maar ben wel erg nieuwsgierig,vandaar :-[ ;D )
-
Hey Floris, Breek gerust in ;D
Zie hieronder het bericht van Anton. Het gaat om die koperen sleepcontacten aan de onderkant van de brug. Ik heb die grote nooit in mijn handen gehad, maar ik denk dat het daar mee te maken heeft.
Bij de fleismann hand draaischijf die ik hier heb gebeurt het ompolen gewoon door de schijf zelf.
Halverwege verwisselen de sleep contacten van plek, dus heb je nooit kortsluiting.
Als je dit punt 90 graden ten opzichten van aansluitrails zet, kan je nooit problemen hebben.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/320x240q90/c/547/t8sh.jpg) (http://imageshack.com/i/f7t8shj)
Gr Dennis
-
@ Gerard. Off topic. Beetje stoeien met servo's is altijd leuk, ik heb al een opstelling gehad die werd aangestuurd door een ESU servo pilot. Waterkraan en kolenkraan. Dit zag er erg zeer echt uit.
on topic. Ja de servo draait ongeveer 260 graden. Ik weet dat ze ook om te bouwen zijn zodat ze zelfs 360 graden draaien, maar dat heb ik nog niet geprobeerd. Maar 180 is voor mij voldoende. Heel eerlijk heb ik de servo en bijbehorende aansturing nog niet gemonteerd. Dit was ik van plan om komend weekend te doen.
Ik zal dan ook even wat fotoś neerzetten
-
Ik heb zelf ook geen grote :o
Maar ik heb me wel altijd verbaast dat er bij die grote schijven altijd word geroepen dat je een keerlus module nodig hebt.
Ik zou best eens willen weten hoe het dan daar zit.
Want het is wel gek dat de kleine hand schijf geen problemen geeft, en de grote broer wel
-
Anton,
Dennis had het al geschreven, maar als je midden in de kuil kijkt, zie je twee halve ringen van koper. Onder de brug zitten twee slepers. De truc is dat deze slepers zijn verbonden met de rails en dat door het draaien van de brug via de halve ringen iedere keer omgepoold word. Bij zijn grote broer zitten naast elkaar twee ringen. Ieder via een eigen sleper verbinden met de rails op de brug. Hierdoor zal bij het draaien de brug niet ompolen. Nog een nadeel van de hand draaischijf is dat er in een bepaalde stand geen verbinding is tussen de halve ringen en de slepers. Hierdoor zal de rails op de brug geen spanning krijgen. Deze stand is dus niet bruikbaar om op / af te rijden.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Gerard,
Zoals Anton en ik zich dan nog steeds afvragen waarom dit bij de grotere variant dan niet zo is? Vanwege dat "dode" moment?
Dit laatste is mijns inziens alleen een "schoonheids" dingetje als de loc draait en de verlichting even uitvalt. De servo draait wel door die heeft zijn eigen aandrijving. Ik zal eens gaan testen wat het effect is bij de draaing met bepaalde snelheid. Misschien dat de kleine flikkering is op te vangen met een condensatortje.
Wel grappig dat ik er eigenlijk nu pas achterkom dat bij het draaien kortsluiting zou kunnen ontstaan. Ik heb hier eerlijk gezegd nooit aan gedacht.
Groet Dennis
-
Gerard,
PS. Ben bezig met de NB 55 van peco te motoriseren en automatiseren.
Ik ben trouwens benieuwd hoe bovenstaande gaat worden
Groet, Dennis
-
Kijk maar in mijn bouw draadje. Vanaf pagina 16 zijn wat detaiils te zien.
Groet,
Gerard van der Sel.