BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Erik Schaap op 24 November 2013, 01:20:29
-
Heren,
1)
Op diverse fora en youtube filmpjes *) zitten kijken en vermoed dat het antwoord 'neen' zal zijn.
Trok de NS 1202 -de oudvertrouwde blauwe- ook goederenwagens?
(http://i990.photobucket.com/albums/af24/qwerty775/1202_zps14df304d.jpg)
*) 1 filmpje gevonden waarin t.b.v. spoorwegmuseum de 1202 een autotrein trok
2)
Graag zou ik de 1202 deze goederenwagens willen laten trekken:
(http://i990.photobucket.com/albums/af24/qwerty775/kolenwagen_zpsd346e1bf.jpg)
Maar dat komt vast niet overeen met de realiteit; of toch?
3)
Wat hoort er eigenlijk voor de
(http://i990.photobucket.com/albums/af24/qwerty775/kolenwagen_zpsd346e1bf.jpg)
Kan het deze dieslok zijn?
(http://i990.photobucket.com/albums/af24/qwerty775/diesellocgroot_zps11210e98.jpg)
Gegroet!
-
Goedemorgen,
Nee, alle 1200-en (en zelfs alle elocs) van NS hebben in hun decennia lange carrière alle treinen van NS gereden, maar net de 1202, die mocht geen goederentreinen rijden! :o
Maar zonder gekheid (sorry, ik ben als oorspronkelijke grootspoorliefhebber wel eens verbaasd over hoe pure modelspoorders naar het grootbedrijf kijken, ligt aan mij ;D) uiteraard stond de 1202 in zijn 40+ jaar voor NS ook vrijwel dagelijks voor goederentreinen, net als elke andere loc van NS en ook zat voor treinen met Falsen.
Groeten Sicco
NB de 'autotrein' waar je op doelt is technisch gezien nou net geen goederentrein: autoslaap-autowagens worden gezien als reizigersmaterieel.
-
Nou Sicco, volgens mij is de vraag vooral of een blauwe 1202 ook goederentreinen getrokken heeft omdat hij er geen foto's van kan vinden. Uiteraard heeft de 1202 in geel/grijze uitvoering vele goederentreinen getrokken met duizenden foto's als bewijs.
Helaas kan ik die vraag niet beantwoorden want ik ben zo'n modelspoorder waar Sicco naar verwijst, ik moet grootspoorvragen ook altijd hier stellen of foto's zoeken naar hoe het was :)
Vriendelijke groet,
Benno
-
Ik kan de vraag nu wel weer met een vleugje cynisme gaan beantwoorden in de zin van dat de 1202 pas goederentreinen mocht trekken toen zij geelgrijs geschilderd werd, maar mijn punt was in mijn eerste antwoord duidelijk en het antwoord dus ook. :)
-
In die tijd reden de meeste goederentreinen 's nachts en dan lagen de fotografen op bed.
Vandaar dat de meeste foto's van blauwe 1200'en voor reizigerstreinen staan, want die reden wel overdag :)
Je kunt dus best een goederentrein met een 1200 op je baan laten rijden, maar dan wel met het licht uit :P ;D
-
Hoi,
Die diesellok kwam volgens mij niet in Nederland. Hij reed snel en goederentreindiensten maar dat was volgens mij niet in de buurt van de grens maar meer rond Hamburg. Het lijkt me helemaal sterk dat deze lok met deze wagens heeft gereden. Overigens reed hij maar tot 1975 voor de DB waarna hij naar Italië is verhuisd.
Groeten Ferdinand.
-
De V200 kwam wel degelijk in Nederland, tot Hengelo/Oldenzaal en Arnhem tot in de jaren zestig. Niet met die wagens inderdaad.
-
Ja, maar op de foto zie ik toch echt een V300. Ik denk dat er wel een V200 wordt bedoeld. ;D Die kwam wel in Nederland zoals Sicco zegt.
Groeten Ferdinand.
-
Je hebt gelijk, niet goed naar de foto gekeken.
-
In dit geval met de 1209, maar de 1202 zal deze trein ongetwijfeld ook wel hebben gereden:
http://www.flickr.com/photos/24654124@N08/11024860633/in/photostream
Met Roco goederenwagens leuk in H0 te realiseren.
-
Ja, maar op de foto zie ik toch echt een V300. Ik denk dat er wel een V200 wordt bedoeld. ;D Die kwam wel in Nederland zoals Sicco zegt.
Groeten Ferdinand.
En het verlossende antwoord luidt:
Ik bedoel een "diesel locomotief, DB V200.139 "
-
Het zal best eens voorgekomen zijn, maar regel was het zeker niet om ertswagens te trekken met een 1200.
Over het algemeen werd daar de (zo'n 900 pk sterkere) serie 1300 voor gebruikt. In latere jaren aangevuld mat een aantal 2200-en om sneller op snelheid te kunnen komen.
In de geel-grijze uitvoering is het me wel bekend dat het gebeurde met lege ertstreinen van duitsland naar de Hoogovens, maar de blauwe uitvoering niet.
Ik ken maar één foto van een blauwe 1200 voor een ertstrein in Beverwijk, en die is in scene gezet tijdens een wachttijd op een gezelschapstrein bij de Hoogovens. (Foto trouwens van een achterhoekse meester die veel op de 1202 reed). En die foto werd dan gemaakt omdat er geen foto van een blauwe 1200 voor een ertstrein bekend was.
-
Goedemorgen,
Nee, alle 1200-en (en zelfs alle elocs) van NS hebben in hun decennia lange carrière alle treinen van NS gereden, maar net de 1202, die mocht geen goederentreinen rijden! :o
Maar zonder gekheid (sorry, ik ben als oorspronkelijke grootspoorliefhebber wel eens verbaasd over hoe pure modelspoorders naar het grootbedrijf kijken, ligt aan mij ;D) uiteraard stond de 1202 in zijn 40+ jaar voor NS ook vrijwel dagelijks voor goederentreinen, net als elke andere loc van NS en ook zat voor treinen met Falsen.
Groeten Sicco
NB de 'autotrein' waar je op doelt is technisch gezien nou net geen goederentrein: autoslaap-autowagens worden gezien als reizigersmaterieel.
Sicco,
Mijn dank voor het verlossende antwoord dat de blauwe NS1202 wél in combinatie kan met de afgebeelde NS-wagens.
Want zeg nu zelf mijn geel-grijze NS1205 staat toch qua kleurenpallet een stuk minder mooi in de huiskamer bij de rode wagens.
Toevoeging: http://www.nmld.locaalspoor.nl/nl/object/1956 waarin de opinie van Sicco wordt gestaafd.
-
Nou Sicco, volgens mij is de vraag vooral of een blauwe 1202 ook goederentreinen getrokken heeft omdat hij er geen foto's van kan vinden.
Als de blauwe 1200 goederentreinen moest rijden, dan werd de loc voor de dienst eerst bruin gespoten.....voor een reizigerstrein werd de loc dan weer blauw gespoten. Dit alles in het kader van de werkverschaffingsprojecten in de jaren 50 en 60...... ;) ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1132.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1132.jpg)
-
Het zal best eens voorgekomen zijn, maar regel was het zeker niet om ertswagens te trekken met een 1200.
Over het algemeen werd daar de (zo'n 900 pk sterkere) serie 1300 voor gebruikt. In latere jaren aangevuld mat een aantal 2200-en om sneller op snelheid te kunnen komen.
In de geel-grijze uitvoering is het me wel bekend dat het gebeurde met lege ertstreinen van duitsland naar de Hoogovens, maar de blauwe uitvoering niet.
Ik ken maar één foto van een blauwe 1200 voor een ertstrein in Beverwijk, en die is in scene gezet tijdens een wachttijd op een gezelschapstrein bij de Hoogovens. (Foto trouwens van een achterhoekse meester die veel op de 1202 reed). En die foto werd dan gemaakt omdat er geen foto van een blauwe 1200 voor een ertstrein bekend was.
Nou, gewoon te zien in het 1200-boek van Uquilair, hoor.... (y)
Verder gaat dit over een heel ander detailniveau dan de vraag of een al dan niet blauwe 1200 goederentreinen gereden heeft, ene discussie over exact hoe regulier een bepaalde loc met een bepaald soort wagens was schept voor de vraagsteller alleen maar onduidelijkheid.
-
Sicco e.a.
Ik ben het spoor een beetje bijster (haha).
Terug naar de oorspronkelijke vraag (al zijn de overstapjes -haha- met aanvullende info ook wel leuk):
De NS 1202 in blauwe kleur met de rode ertsenwagen erachter strookt dat met de werkelijkheid?
Uit http://www.nmld.locaalspoor.nl/nl/object/1956 blijkt:
"De 1201 - 1214 kwamen in turquoise kleurstelling in dienst, de 1215 - 1225 in het bruin. Het turquoise bleek zowel besmettelijk als slecht bestand tegen UV-licht en wasmiddelen. Daarom werd al in 1954 besloten om alle elektrische locomotieven en de getrokken rijtuigen donkerblauw te schilderen. De 1200-en waren overigens bedoeld voor gemengd verkeer, dus zowel voor de reizigerstreinen als voor de goederendienst, die voornamelijk 's nachts werd afgewikkeld. Hun belangrijkste taak was en bleef echter het vervoeren van de sneltreinen (later Intercitytreinen genoemd) Maastricht / Heerlen - Amsterdam - Haarlem - Zandvoort v.v.
-
Voor rode ertswagens lijkt me niet. De rode kwamen pas eind jaren '90/begin jaren 2000 en toen waren er geen blauwe 1200'en meer (op de museumloc 1202 na dan).
-
Wat wordt er toch een hoop verwarring geschept over zo'n simpele vraag....
Wat bedoeld wordt zijn de zelflossers ('ertswagens' is eigenlijk niet een correct woord voor deze multifunctionele wagens) van het oorspronkelijke bericht. Die horen bruin, maar het grootbedrijf is helaas nooit aangepast aan de Märklin modellen, zoals men in Göppingen blijkbaar wel vaker verwacht ;D Niet het DB/NS Cargo/Railion rood dus. Toen reed de oorspronkelijke Fals ook al niet meer in Nederland trouwens.
Het antwoord is en blijft verder ja, ondanks alles wat er onderhand bijgehaald is.
-
Nou, gewoon te zien in het 1200-boek van Uquilair, hoor.... (y)
Oke, maar ik ben ook al weer even weg uit Nederland!
Heb ook geen nederlandse spoorboeken hier meer, alleen nog tram.
-
Gewoon een bietentrein kan ook, hier met de 1211 bij Boxtel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Boxtel___1211_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Boxtel___1211_2.jpg)
-
De NS 1200 stond gewoon vaak voor een goederentrein. Rond 1980 was ik in de WGM gestationeerd en in de avond kwamen er verschillende E loks vanaf de reizigersdienst met uitloop op de Dijksgracht naar de WGM en vertrokken daar tussen 23.30 en 01.00 met goederentreinen. Tegen 04.00 kwamen dan uit het land weer andere E loks die dan los naar de Dijksgracht gingen om de vroege reizigersdienst op te starten. Ook waren er omlopen met E loks die dan een dag in de goederendienst bleven. Zelf heb ik wel treinen bestuurd bestaande uit 1200 met fadsen. De 1200 mocht dacht ik tot 2000 ton belast worden en een beladen fadsentrein was meestal 2400 ton. Daar stond dus vaak een 1300 voor. Maar een lege fadsentrein was voor een 1200 geen probleem.
Hoop dat jou probleem nu de wereld uit is.
Groet, Fred.
-
Goede avond,
Met elkaar komen we er wel.
Mijn vrouw ook tevreden: de blauwe loc samen met de roden wagen kleurt namelijk netjes bij het interieur.
Met hartelijke groeten, Erik Schaap
-
Die erstwagens (ze zijn toch echt bruin) horen trouwens eigenlijk maar halfvol te zijn ;) maar dat vind je vast niet heel erg.
-
Die erstwagens (ze zijn toch echt bruin) horen trouwens eigenlijk maar halfvol te zijn ;) maar dat vind je vast niet heel erg.
Tim, wat voor strooisel (merk en nummer) doe je eigenlijk in de wagens om erts te imiteren?
Strooisel in de wagens zonder kop: bedankt voor de tip.