BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Sierstad op 23 November 2013, 21:52:03
-
Hoi Modelspoorders
Ik zou het eens willen hebben over stijging/daling van het spoor. :)
Ik heb een en ander in dit forum gelezen dat een goede stijgingspercentage 2 a 3 % een ideale stijging is, bij de een is het 2 % en bij de andere is dat 3 %.
Wat is er mis aan als je een een stijging van 4 % heb ???wat is nou 4 cm over een afstand van 1 meter ::), bij mijn baanontwerp heb ik ook 4 % er tussen zitten alleen die zijn niet in het zicht, ik heb helemaal geen stijgingen in het zicht, en toch heb ik 3 spoor nivo's.
Je ben toch afhankelijk van de oppervlakte die je tot je beschikking heb.
Mijn ruimte oppervlakte is ongeveer 4 mtr bij 2,75 en ook nog een raam in die ruimte (op de zijde van 2,75 mtr) waar je ook nog afhankelijk ben van de hoogte te opzichte van de vloer.
Bij een spiraal is de stijging toch ook ongeveer 4 % of niet soms.
Nu een vraag: wat is de minimale door rij hoogte van een trein met rekening houden met de stroomafnemer van een Elok en het plaat materiaal waarop de treinen rijden.
met vriendelijk groet,
Sierstad (Andre) :)
-
Andre,
Inderdaad, wat is nou 4 centimeter per meter ..... Wel, heel eenvoudig - in nogal wat gevallen is dat 1 centimeter te veel. De ervaring heeft inmiddels heel veel spoorders geleerd dat 3% haalbaar is voor menige trein. En 4% is een beetje te veel - de loc gaat slippen en valt stil.
Dat je geen hellingen in het zicht hebt, maakt geen verschil. Je kunt je hooguit afvragen of het handig is. Onzichtbaar gaat vaak gepaard met moeilijk bereikbaar. Daar wil je dus juist beslist geen storingen - kies eerder 2% voor de betrouwbaarheid.
Je bent inderdaad afhankelijk van het beschikbare oppervlak. Maar als het niet past dan zul je toch het baanplan wat moeten veranderen. Zie het maar als te krappe schoenen .... Zelfs al heb je geen grotere schoenen, dan nog passen ze niet.
Sander
-
Wat betreft je vraag over de minimale doorrijhoogte: zie NEM102 (http://www.morop.eu/de/normes/nem102_d.pdf)
-
Nu de NEM102 bij mij bekent is kan ik mijn stijging percentage aanpassen, de doorrijhoogte had ik berekent met 10 cm maar ik zie dat 8 cm ook al genoeg is.
Bedankt voor jullie reacties
Sierstad (Andre)
-
Waarbij je wel rekenening dient te houden met het verschijnsel dat het bij 8cm hoogte lastig wordt om met de hand bij een probleem trein te komen als die in een spiraal stilvalt ;)
Dus is het miss handig als je in het geval van 8cm gebruik, wel zorgt dat je overal rond/in de spiraal makkelijk kan komen.
-
Ik blijf het grappig vinden hoe vaak deze 'normen' worden bekritiseerd en de adviezen worden genegeerd. Om later weer een baan te zien sneuvelen vanwege frustratie.
Maar wie weet ben jij de eerste die het wel voor elkaar krijgt om met 4% en minimale tussenruimtes een storingvrije baan te maken (maar reken er niet op ;-)
Succes!
-
Voor het maximale stijgingspercentage maakt het ook uit of je met lange intercities en goederentreinen of met korte bergtreintjes gaat rijden.
-
Andre,
Ik kan me volledig bij het verhaal van Sander aansluiten.
Vooral dat gedeelte uit het zicht is belangrijk dat dat goed zit Uiteraard de rest ook).
Voorkomt je een hoop frustatie later en een hoop extra werk om het goed te krijgen.
Mag je 1x raden ;D
Vooral dat goed krijgen is dan een crime want het is dan niet meer even een kwestie van de helling wat aanpassen maar ook een hoop breekwerk om alles weer passend te krijgen in het frame en voldoende rijhoogte te krijgen.
Bouw anders eerst even een proefstukje om het uit te proberen en pas daar je baan plan op aan.
-
had hier de baan verbouwd en door omstandigheden ook naar 4 % gegaan.Wat een ramp.De kuistrein werd zelfs niet meer boven getrokken door een stevige reeks 51.Dan maar naar 2.75 gebracht en rijd weer perfekt.In mijn spiraal overbrug ik 35 cm en daar hou ik ook max 3 % aan.Zelfs een klein kofje kan dat aan.
-
Zijn er in een helling van 4% ook problemen te verwachten als deze alleen afdalend wordt bereden vanwege opdrukkende wagens? Mijn treinlengtes zijn max 210cm en de trein met de meeste assen is een NS 1000 met 18 bietenwagens (36 assen). Ik rij digitaal en de baan moet met Koploper bestuurd worden. Aan het eind van de helling moete d trein stilgezet kunnen worden.
Jeroen
-
dalend zal het minder problemen geven.Als je met koploper rijd kan je de trein gewoon een lagere snelheid opleggen in dat blok (of blokken).En hang mss de zwaarste wagens achter de lok.Doe ik ook.
-
Je kunt ook een cv aanpassen zodanig dat bij afdalen de snelheid constant blijft en niet door die opdrukkende wagens wordt verhoogd.
-
Daarnaast is er ook al regelmatig wat geschreven over onnodige slijtage materieel bij hoge stijgingspercentages. Daarvan zijn bij tweedehands materieel regelmatig gevolgen zichtbaar op wielstellen en soms zelfs tandwielen. Het advies blijft niet doen dus.
:(
-
Ik heb net de bouw van een klimspiraal achter de rug. Het klimmen is ook weer lok afhankelijk. Een oudere lok heeft vaak meer moeite met een stijging dan een nieuwe. Ik ben drie weken bezig geweest om een stijging van 22 cm in een klimspiraal te verwerken. Ik ben het eens met iedereen die schrijft dat je niet boven de 3% moet komen. Ik ben met de draadeinden aan het draaien geweest totdat je er dol van werd. Op drie procent ging het maar je hoorde de lok zwoegen en dat geeft op de duur slijtage en defecten. Kun je bijna op wachten. Ik zit nu op 2,7% en het gaat goed. Een E103 met 3 rijtuigen loopt soepel naar boven maar met een vierde rijtuig wordt het al weer anders.
Mijn tip; denk ook eens aan de aanvoerwegen naar de klimspiraal. Ik kon door daar al de stijging te beginnen 2 cm winnen voor de klimspiraal. Dat maakte net het verschil. Ook de straal van de klimspiraal is bepalend. Te klein geeft problemen. In de klimspiraal heb ik overigens gekozen voor een vrije doorgang van 8 cm. De pantos van de Eloks worden met een visdraadje vastgezet. Ik kan de spiraal van onder af bereiken.
Veel proefrijden en wees kritisch.
Succes, Rob
-
Heren bedankt :D voor jullie reactie's ik zal alles in overweging nemen en uit proberen met stijging en daling.
Ik zal eerst een proefbaantje maken on de stijging/daling eens uit te proberen.
Daarna zal ik maar weer de pen nemen om een nieuwe baan te ontwerpen met een goede stijging/daling van de baan te voorzien.
Met vriendelijke groet,
Andre (Sierstad)
-
Je kunt ook een cv aanpassen zodanig dat bij afdalen de snelheid constant blijft en niet door die opdrukkende wagens wordt verhoogd.
Daar hoef je geen cv's voor aan te passen. Kwestie van lastregeling (wat nagenoeg standaard zit in de huidige generatie decoders)
mvg,
Sander
-
De Zwitserse SOB kent hellingen tot 5%. Interessante Schiebedienst. http://youtu.be/lF5zPVS9UI8 (http://youtu.be/lF5zPVS9UI8) of http://www.bahnonline.ch/wp/2394/wenn-lokomotiven-zusatzlich-schieben-schiebedienst-bei-der-sudostbahn-sob-ist-aufwandig.htm (http://www.bahnonline.ch/wp/2394/wenn-lokomotiven-zusatzlich-schieben-schiebedienst-bei-der-sudostbahn-sob-ist-aufwandig.htm)