BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: manuelspot op 30 July 2007, 23:54:37
-
Ik heb een Revell Omega compressor. Zie foto hieronder:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5479.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5479.jpg)
En nu is het zo dat ik van electrisch en modelbouw wel verstand heb. Maar van compressors vrij wel niet.
En het probleem is dat deze compressor nu vrijwel geen druk meer opbouwd. Hij maakt wel druk maar niet genoeg. Hij lekt ook al een enige tijd olie wat nu wat hevige is geworden. Er zit nog wel genoeg in. De lekage kan ik ook niet vinden ???
Wat kan dit zijn. Zijn er hier mensen die hier meer vanaf weten???
Met voorbaad dank,
Manuel
-
Hoi MAnuel, ben dan wel geen koelmonteur, maar loop alle aansluitpunten eens na en draai ze met een sleutel evt. nog eens na. De lcuhtlek zou je met zeepsop (klinkt debiel) kunnen achterhalen. Misschien is het iets heel simpels, bijv. een niet goed sluitende snelkoppeling. Maak je compressor eens goed schoon met papieren doek en kijk goed waar de olie lekkage begint. Grote kans dat je daar moet wezen. Geheid dat er iets losgetrilt is.
-
Hallo Manuel
Ik ken het type compressor niet, maar zo te zien is het een compressortype zoals in koelkasten wordt gebruikt.
Je schrijft dat er olielekkage is.
Zit er misschien teveel olie in? Als dat het geval is zuigt hij gedeeltelijk of alleen maar olie aan en dat kan hij niet verwerken, met als gevolg dat hij geen druk opbouwt. Is het mogelijk om de olie af te tappen en zo te controleren of er te veel olie in zit?
Ik neem aan dat er in de handleiding wel staat hoeveel olie er in moet.
m.v.g.
Gerrit
-
Het oliepail is goed. Dat kan ik aan de zijkand van mijn compressor namelijk zien. Moet niet meer en niet minder in.
Ik heb laatst ook al eens alles nagelopen en kon niets meer beter aandraaien. Alles zit muur en muur vast. Heel raar. heb ook al eens gehad dat hij zo olie begon te spuiten in de ronde. Schrok er ook nog wel van moet ik zeggen.
Maar zal hem nog eens helemaal schoon maken en nakijken. Maar wat ik zeg van deze dingen heb ik nog totaal geen verstand. Allen weet ik hoe ik hem moet gebruiken om te kunnen spuiten.
-
Nou heb hem schoon gemaakt en aangedraaid. Allen was het aandraaien niet zo'n succes moet ik zeggen :'(
Is mij gewoon zo'n overdruk ding afgebroken. Ik zette amper kracht. en weg was die. De rest zit nu nog in de schroefdraad.
Ik ga dat ding wel opsturen en anders een nieuwe kopen. ( Stom ding )
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5486.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5486.jpg)
Manuel
-
Beste Manuel,
Zonde maar ik kan je toch wat tips meegeven nl.
Probeer het restje er uit te draaien door gebruik te maken van een uitdraaitap, dit is een soort schroefdraadtap maar dan linksom. Hiermee kun je waarschijnlijk zo het stukje eruit draaien. Verder is het deel wat afgebroken is een soort extra aftappunt voor vocht etc. en deze zit niet op het onderte punt. Dus als je hem vervangt zou ik deze naar onder laten steken. Verder als dit niet lukt kun je ook nog het zilverkleurige stuk in zijn geheel vervangen (3wegstuk) Deze zit zo te zien op de grijze pijp geschroeft.
Succes
-
Dat ziet er spijtig uit, maar nog niet reddeloos verloren. Echter, als de pomp intern versleten is (dus olie blijft spuiten) wordt het een money-pit dus let op.
-
En mocht hij echt niet meer te redden zijn, bij de Gamma verkopen ze ook compressoren met een kleine (8 liter) tank eraan voor 89.-
Ik heb er een tijd geleden een gekocht en het is een perfect ding.
Zal wel iets meer herrie maken dan die Revell compressor maar toch ook weer niet zoveel herrie als die compressoren met een 25 liter tank erop.
Ron
-
Hallo, ik las dat hij al kapot was..
En je kon de lek ook nit vinden, want dat is de oorzaak dat hij niet gneoeg druk had. Je had in een bloemensproeier zeepzop moeten doen n die om de aansluiting e.d moeten spuiten, zo hd je de lek kunnen opsporen.. want dan hadden er luchtbelletje gekomen!
Maarja ik weet niet waar je hem gekocht hebt? daar gewoon heen brengen, en laten reparen.. dan doen ze bij mijn modelshop namelijk wel!..
Wat je zelf nog zou kunne proberen is een klein tangetje de uiteinden er in steken, en dan moet je het tangetje niet inknijpen, maar juist het tegenovergsltelde, misschien kun je het tangetje er dan in schrap zetten, zodat je hem misschien er uit kan draaien! ( zoiets heb ik op mijn stage ook gehad, bij een roestvrijstaal bedrijf, maar was was het ene beetje veel groter.) Maar als dit erger wordt, is de garantie er misschien ook af?
-
Nou ik heb in de tussentijd van mijn werkgever tijdelijk een andere gekregen. En deze gaat nu op de post naar Revell. Eens zien wat er nog aan garantie op zit.
Ik kan mij dus even weer redden. Laten we hopen dat het goed gaat komen.
In iedere geval bedankt voor de reacties en zal er voortaan bij een lek wat meer aan doen ;)
Manuel
-
En ga je tóch eens aan een grotere (herrie) compressor, pomp dan in je schuur of garage de tank vol om daarna met de compressor gewoon uit je tankvoorraad te spuiten. Lekker in alle stilte. Dat doe ik met mijn verrijdbare compressor met 50 litertank ook. Werkt prima!
(http://www.vrbfrieslandonline.nl/site/resize.asp?foto=36852.jpg&breedte=150)
(bron: www.airpress.nl (http://www.airpress.nl))
-
En ga je tóch eens aan een grotere (herrie) compressor, pomp dan in je schuur of garage de tank vol om daarna met de compressor gewoon uit je tankvoorraad te spuiten. Lekker in alle stilte. Dat doe ik met mijn verrijdbare compressor met 50 litertank ook. Werkt prima!
(http://www.vrbfrieslandonline.nl/site/resize.asp?foto=36852.jpg&breedte=150)
(bron: www.airpress.nl (http://www.airpress.nl))
Dus als ik het goed begrijp, en ik nooit heb geweten. Is de tank dus voor om lucht er in te doen, zodat je die lucht eerst kan gebruiken om zonder de compressor aan te hoeven?
-
Bij de kleine hoeveelheden lucht die een airbrush gebruikt kán je hem op die wijze zonder problemen gebruiken. Zo ook als je een autobandje een beetje lucht moet bijblazen of met het blaaspistool even wat wilt schoonblazen.
Anders wordt het als je garagegereedschap (sleutel, schuurschijf e.d.) gaat aansluiten. Dan moet je de pomp aan laten staan.
De tank zorgt er in ieder geval voor (bij continu gebruik maar ook bij éénmalige vulling) dat je een mooie gelijkmatige luchtstroom krijgt (geen pulseren van een zuigercompressor e.d.) zolang de keteldruk boven de ingestelde druk van de airbrush blijft. Bij een voldoende inhoud (25 ltr. en meer) kan je wel even voort voor de tank onvoldoende druk heeft.
-
De tank gebruikt men als buffer, de compressor perst de lucht in het vat, en van daaruit gat men met een reduceer naar de gebruiker, in dit geval de airbrush.
Afhankelijk van het type compressor kun je het vat dus "oppompen" tot enkele honderden bars.
Dus als je het vat bijv. oppompt tot 9 bar, kun je inderdaad een tijdje met je airbrush spuiten, voordat de compressor automatisch weer aanslaat.