BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Ronald Halma op 20 November 2013, 21:49:31

Titel: Wat trekt eigenlijk een digitale loc aan ampere's?
Bericht door: Ronald Halma op 20 November 2013, 21:49:31
Hoi mannen,

Een simpele vraag; wat trekt een gedigitaliseerde loc aan A's? Ik weet natuurlijk dat bij rijden een bepaalde stroom nodig is, en natuurlijk voor bv het sound gedeelte. Maar trekt een decoder ook stroom (al moet het weinig zijn) als deze stil staat?

Volgens mij niet, wie weet het?

Grtz, Ronald.
Titel: Re: Wat trekt eigenlijk een digitale loc aan ampere's?
Bericht door: Edgar op 20 November 2013, 21:55:00
Volgens mijn TAMS booster met stroommetertje is het verbruik bij stilstand kleiner dan 0.1 A
Titel: Re: Wat trekt eigenlijk een digitale loc aan ampere's?
Bericht door: bellejt op 20 November 2013, 22:03:49
is totaal afhankelijk van de loc zelf.Zoals gezegd bij stilstand van een gewone loc minder dan 100 mA.Als het er eentje is met geluid en licht dan loopt dat al snel op naar de 500 mA.en ook fhankelijk bij rijden van de lengte van de sleep.Hoe meer wagens hoe groter meestal het stroomverbruik.
Titel: Re: Wat trekt eigenlijk een digitale loc aan ampere's?
Bericht door: Ronald Halma op 20 November 2013, 22:13:03
Dank mannen, het gaat mij puur om de stilstand. Kun je er vanuit gaan dat dat ongeveer de stroom is die voor de verlichting nodig is? Of neemt de decoder zelf iets voor het in stand houden van het DCC signaal ontvangst?
Titel: Re: Wat trekt eigenlijk een digitale loc aan ampere's?
Bericht door: santerdam op 20 November 2013, 22:21:40
Volgens mij verbruikt een decoder zelf een minimaal klein beetje stroom. Je moet dan denken aan 10-30 mA - uitgaande van het feit dat geen enkele verbruiker (motor, licht, ...) is ingeschakeld. Dat kleine beetje stroom is nodig om de decoder werkend te houden, te kunnen reageren op een opdracht voor die decoder en het verlies van de ingebouwde gelijkrichter.

Sander
Titel: Re: Wat trekt eigenlijk een digitale loc aan ampere's?
Bericht door: Timo op 21 November 2013, 08:55:33
De stroom voor de decoder bij stilstand zal wel minder zijn dan 10mA. Het is alleen maar een microcontroller met weerstanden. De stroom van een microcontroller komt meestal niet boven een half mA. Met 10mA zit je dus aan de ruime kant. Licht en geluid zal vergeleken met de decoder een stuk meer vragen.


Timo
Titel: Re: Wat trekt eigenlijk een digitale loc aan ampere's?
Bericht door: Automatic-rock op 21 November 2013, 09:19:15
Eens met Timo. Met alles uitgeschakeld qua verlichting en dingen zou het mij verbazen als het meer dan 10mA is. Maar ik heb het nooit gemeten moet ik zeggen.
En mijn leraar zei vroeger altijd "meten is weten"

Vriendelijke groet,
Benno
Titel: Re: Wat trekt eigenlijk een digitale loc aan ampere's?
Bericht door: MartOnTheWeb op 21 November 2013, 10:41:12
Bij benadering is het stroomverbruik op de modelbaan.

- Een stilstaande locomotief met verlichting, gebruikt circa 100 mA.
- Een rijdende locomotief, rekening houdende met het gewicht van de getrokken wagens, gebruikt 300 tot 600 mA.
- Wagens met binnenverlichting. Per lamp(je) is het gebruik circa 30 mA.
- Digitale koppelingen en rookgeneratoren gebruiken circa 100 mA.
- Reserveer voor de aansturing van digitale wissel- aandrijvingen circa 500 mA.

Met spoorse groet,
Mart
Titel: Re: Wat trekt eigenlijk een digitale loc aan ampere's?
Bericht door: henk op 21 November 2013, 10:49:10
Fleischmann van 20 jaar terug Mart?  :)
Is echt geen peil op trekken. Een moderne modelloc met low current leds verbruikt stilstaand met brandende verlichting nog geen 20 mA. Het motortje hoeft bij flinke belasting ook niet meer over de halve ampère te gaan. Met 200 mA kunnen sommige aandrijvingen prima toe, ook met een sleep op een helling. En binnenverlichting met gloeilampjes is ook niet meer van deze tijd.

Wisselaandrijvingen idem dito. Een motoraandrijving of servo verbruikt eerder tientallen dan honderden miliampères. Het verplaatsen van een wisseltong stelt immers niks voor. Een spoelenaandrijving daarentegen kan gemakkelijk over de 1 of zelfs 2A gaan, afhankelijk van het merk.

Maar Ronald wilde alleen weten wat een decoder zelf verbruikt. Een paar miliampère dus.
Titel: Re: Wat trekt eigenlijk een digitale loc aan ampere's?
Bericht door: Ronald Halma op 21 November 2013, 11:02:08
Dank mannen, uiteraard is al die info welkom ;) Ik vroeg het omdat ik de laatste keer op Eurospoor vage uitvallen kreeg met 5 0N30 locs waarvan 4 met geluid. Het kon dan zo maar voorkomen dat ik sluiting kreeg (op overbelasting) en die zo weer kon resetten (centrale/booster 3A). Na het weghalen van 1 van de geluidslocs was het fenomeen verdwenen. Aangezien ik nooit met alle 5 tegelijk reed vroeg ik mij dus later af wat een decoder in rust zou verbruiken.

Conclusie; een mA of 30 max in ruste en zonder verlichting? Voor elk lampje een mA of 30? Zou je voor een standaard verlichte loc op 75 tot max 100 mA komen.

Waarom? Ik ben met een project aan het uitdenken waarbij veel locs op de baan komen te staan. Amerikanen rijden met een veelvoud aan locs binnen een trein, dus het kan zomaar voorkomen dat ik 4 tot 8 locs gelijktijdig heb rijden en een 15-tal stil hebt staan. Daar moet dan wel de benodigde booster capaciteit voor klaar staan.
Titel: Re: Wat trekt eigenlijk een digitale loc aan ampere's?
Bericht door: Karst Drenth op 21 November 2013, 11:31:59
Hoi,

Ronald, zijn die 15 loks voorzien van sound ? en zo ja, staan die dan lekker allemaal 'idle' ( diesel stationair pruttelen ) te draaien ( qua sound dus )

Grtzz,

Karst
Titel: Re: Wat trekt eigenlijk een digitale loc aan ampere's?
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 November 2013, 11:38:32
Ronald, heb je er al eens aan gedacht om die stroom te meten?
Eén stroomdraad onderbreken, uiteinden aansluiten aan de wisselspanningspootjes van een bruggelijkrichter, en de meter aan de + en de - van de gelijkrichter. Kun je gewoon op gelijkstroombereik meten.
Titel: Re: Wat trekt eigenlijk een digitale loc aan ampere's?
Bericht door: Roeltje! op 21 November 2013, 11:39:45

Waarom? Ik ben met een project aan het uitdenken waarbij veel locs op de baan komen te staan. Amerikanen rijden met een veelvoud aan locs binnen een trein, dus het kan zomaar voorkomen dat ik 4 tot 8 locs gelijktijdig heb rijden en een 15-tal stil hebt staan. Daar moet dan wel de benodigde booster capaciteit voor klaar staan.

Wat lees ik nou? Nieuw project van Ronald Halma? Met Amerikaanse treinen?  (y) (y)
Halfnul? Of een slagje groter?

Groet,  Roelof
Titel: Re: Wat trekt eigenlijk een digitale loc aan ampere's?
Bericht door: rjr op 21 November 2013, 11:53:19

Waarom? Ik ben met een project aan het uitdenken waarbij veel locs op de baan komen te staan. Amerikanen rijden met een veelvoud aan locs binnen een trein, dus het kan zomaar voorkomen dat ik 4 tot 8 locs gelijktijdig heb rijden en een 15-tal stil hebt staan. Daar moet dan wel de benodigde booster capaciteit voor klaar staan.

Ik heb op mijn baan een 20+ loks op de baan staan in 1 booster deel. Ook enkele met geluid, al is alles dan wel uitgeschakeld op het opberg station. Wagen verlichting blijft wel branden.
Op mijn hoofdstation kunnen ook zo een 15 tot 20 loks staan. Dan is de verlichting wel aan, en geluid ook.
Daarnaast kunnen er totaal een 8 treinen rijden. Deze zullen verdeeld zijn over de twee stroomkringen. Maar zeker niet altijd netjes 4 om 4.

Ik gebruik 1 lenz centrale van 5A, en 1 lenz booster van 5A. En nog niet gehad dat deze door overbelasting uitviel.
Paar goede boosters er achter moet dus heel wat mogelijk maken.
Voor mijn LGB baan gebruikte ik dezelfde combinatie, maar dan parallel geschakeld, en daar heb ik dus vervolgens 10A beschikbaar. Maar voor H0 is dat misschien een beetje te veel van het goede.

Groet,
Roelco
Titel: Re: Wat trekt eigenlijk een digitale loc aan ampere's?
Bericht door: Roeltje! op 21 November 2013, 12:28:55
Did a quick test,

Gebruikte loc, MTH SD70ACE, schaal H0
Analoog, op de rollenbank. Stroomverbruik sound on, 140mA.
Loc volgas, 320mA.

Groet, Roelof
Titel: Re: Wat trekt eigenlijk een digitale loc aan ampere's?
Bericht door: Ronald Halma op 21 November 2013, 12:41:34
Hoi,

Ronald, zijn die 15 loks voorzien van sound ? en zo ja, staan die dan lekker allemaal 'idle' ( diesel stationair pruttelen ) te draaien ( qua sound dus )

Grtzz,

Karst

Nee, praktisch allemaal no-sound. Er zullen hooguit 2 of 3 soundlocs meelopen.

Ronald, heb je er al eens aan gedacht om die stroom te meten?
Eén stroomdraad onderbreken, uiteinden aansluiten aan de wisselspanningspootjes van een bruggelijkrichter, en de meter aan de + en de - van de gelijkrichter. Kun je gewoon op gelijkstroombereik meten.

Nee, ik zag ergens dat schakelingetje... ik weet nu hoe ik dat kan doen. Dank voor de tip! (y)

Wat lees ik nou? Nieuw project van Ronald Halma? Met Amerikaanse treinen?  (y) (y)
Halfnul? Of een slagje groter?


H0 Roelof... ik heb een slag aan materieel en een idee....... ;)

Ik heb op mijn baan een 20+ loks op de baan staan in 1 booster deel. Ook enkele met geluid, al is alles dan wel uitgeschakeld op het opberg station. Wagen verlichting blijft wel branden.
Op mijn hoofdstation kunnen ook zo een 15 tot 20 loks staan. Dan is de verlichting wel aan, en geluid ook.
Daarnaast kunnen er totaal een 8 treinen rijden. Deze zullen verdeeld zijn over de twee stroomkringen. Maar zeker niet altijd netjes 4 om 4.

Ik gebruik 1 lenz centrale van 5A, en 1 lenz booster van 5A. En nog niet gehad dat deze door overbelasting uitviel.
Paar goede boosters er achter moet dus heel wat mogelijk maken.
Voor mijn LGB baan gebruikte ik dezelfde combinatie, maar dan parallel geschakeld, en daar heb ik dus vervolgens 10A beschikbaar. Maar voor H0 is dat misschien een beetje te veel van het goede.


Oke duidelijk.... zou met mijn eigen 3A en een extra 5A dus prima uit de voeten moeten kunnen.

Alvast allemaal dank voor de tips! :)