BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: marco haringa op 30 July 2007, 17:30:39
-
Vandaag begonnen met mijn eerste ombouw van een lok zonder schnitstelle.
Het gaat om een oude minitrix 1100, N spoor dus.
Alles ging eigenlijk goed de lok rijd ook met verlichting.
Nu heb ik een vraag over de blauwe massa draad deze dient voor de retourleiding van de verlichting ( dus frame van de lok ).
Ook 1 pool van de rail gaat via het frame van de lok. Het frame ( massa )
geeft dus stroom vanaf rail naar decoder en de retourleiding voor de verlichting.
En dus heb ik bij deze lok de blauwe massa draad van de decoder niet nodig.Of heb ik het hier mis.
Graag jullie reacties
-
De blauwe draad is voor de retour van de verlichting en andere functie als deze NIET AAN 1 KANT VERBONDEN ZIJN MET DE MASSA, dus het lokframe. Dat staat overduidelijk in alle schema's en inbouw beschrijvingen voor decoders. Dus goed lezen voorkomt ellende, en onnodige vragen.
Mvg
Wim.
-
Ik denk ook dat je die wel nodig hebt en het frame zul je dus moeten scheiden van de verlichting (gebruik deze alleen voor de stroomafname) en zul je de blauwe massa draad daar voor in de plaats moeten nemen (lampje natuurlijk niet op het frame monteren).
Voor dat je begint met het ombouwen raad ik je aan om heel de loc goed schoon te maken plus de motor en kijken (en dit zeker) of ie analoog goed rijd (een slecht rijdende digitale loc is funest) en als het moet wat onderdelen vervangen.
Mvg
Martijn
-
Ik denk ook dat je die wel nodig hebt en het frame zul je dus moeten scheiden van de verlichting (gebruik deze alleen voor de stroomafname) en zul je de blauwe massa draad daar voor in de plaats moeten nemen (lampje natuurlijk niet op het frame monteren).
Nou dat denk ik dus niet. LEES NU GEWOON EENS DE INBOUW BESCHRIJVING.
Mvg
Wim.
-
wim heeft gelijk ( alweer ::))
Heb intussen de gebruiksaanwijzing van de zimo MX 620 uitgeplozen en daar staat het ook in.
@martijn
de verlichting loskoppelen van het frame is een lastige klus bij de minitrix 1100 omdat de lichten "in het frame"van de lok liggen.
Maar goed het is ook helemaal niet nodig dus.
De blauwe draad heb ik bij deze lok niet nodig en dus is mijn eerste omgebouwde DCC lok een feit :)
-
Natuurlijk dit had ik moeten weten ik heb immers ook schaal N gereden en ook digitaal. Ik wens je een verdere succesvolle ombouw naar digitaal.
Mvg
Martijn
-
Marco als je CV's kunt programeren zet CV 60 dan op 170 (dan blijven je lampjes langer heel).
Met deze CV op de Zimo kun je de functie uitgangen dimmen.
CV 60 op 0 of 255 is de volle mep van de rails.
CV 60 op 170 is 2/3e van de rails spanning.
CV 60 op 205 is 80% van de rails spanning.
Succes,
Kees-Jan
-
Nu weer het volgende
De lok is omgebouwd rijdt goed, nu wil ik de ass. DCC inschakelen via CV 27.
Dus ik zet CV 27 op 02. Nu wil de lok nog maar 1 kant op rijden en hij remt niet in de stopsectie met diodes.Als ik ik de CV op 01 zet rijd de lok ook maar 1 kant op maar nu de andere kant.Bij CV op 03 rijd de lok helemaal niet , verlichting brand wel goed.
In geen van de gevallen stopt de lok in de diode stopsectie.
Hoe moet ik dit oplossen?
2 andere loks remmen wel af met CV 27 op 02 ( loks met schnitstelle)
Deze lok heb ik zelf om moeten bouwen.
Graag jullie reacties
-
CV 134 op 0,1 of 2 proberen.
(download de zimo gebruiksaanwijzing daar staat alles in of haal hem bij je dealer).
Kees-Jan
NB CV 27 staat bij acdcc meestal op 1 dan heb je dat de lok alleen maar in de richting van het sein stopt en bij het omdraaien van de rijrichting gewoon door rijdt.
-
Hoi kees jan,
Ik heb alle 36 bladzijden van de handleiding.
Maar met programeren krijg ik het niet voor elkaar.
De CV 27 werkt niet goed terwijl de rest van de CV,s het goed doen ( heb niet alle CV,s geprobeerd maar wel veel)
Kan de decoder dan kapot zijn?
-
Dat kan maar ws heb je een oudere versie...................had ik laatst ook met een MX63 (en dan doet ie het niet).
Kees-Jan
-
lijkt me sterk kees jan het is een nieuwe MX 620 decoder.
Met CV 134 op 02 stopt de lok wel en rijdt hij ook weer weg.
Maar als ik de lok omdraai dan werkt het weer niet.
Maakt het nog verschil hoe je de 2 draden van de motor aansluit op decoder?
en de 2 draden van de stroomafname van de rails?
Maar goed volgens mij zit dat wel goed want alle andere CV,s doen het wel gewoon alleen CV 27 niet dus.
-
Marco, dat klopt helemaal als je de lok omkeerd werkt het niet meer, maar als het goed is werkt het wel, als je CV27 op waarde 3 zet, dan zal het in beide richtingen werken. Daarbij is CV138 en 139 en CV141 ook nog van invloed op het gedrag. Net even de handleiding doorgelezen.
Mvg
Wim.
-
Juist Wim, klopt helemaal.
CV 27 op 1,2 of 3 zetten maakt wel degelijk verschil.
Het is een aardige uitpluizerij maar als het werkt is het fun.
@ Marco:
Zoek maar eens op hoe je de lok op rangeerstand kan laten rijden en de optrek/afrem modus uit kunt schakelen (best handig met rangeren of de draaischijf oprijden).
Kees-Jan
-
Kees-Jan, ik hoef dat en wil dat niet opzoeken, ik heb dat gewoon in mijn PT programma en mijn Zimo database staan, druk op de knop en het is voor elkaar.
Mvg
Wim.
-
......Maakt het nog verschil hoe je de 2 draden van de motor aansluit op decoder?
en de 2 draden van de stroomafname van de rails?
......
Zolang als je de aansluitingen naar de motor (bij DCC grijs en oranje) maar niet verwisseld met de aansluitingen naar de rails (zwart en rood). Het enige wat er dan fout kan gaan is de default rijrichting. Rijdt de loc de verkeerde kant op dan kun je dit oplossen door oranje en grijs om te draaien (soms ook door een cv anders in te stellen). Ik heb dit bij een TAMS decoder eens verwisseld (moest zelf de draden aan de decoder solderen >:() ) Het gevolg was dat de loc in slechts een richting wilde rijden (eigenlijk vliegen...). Vervolgens werd dit een roksignalen exemplaar....
Voor de aansluiting heb ik ooit een ezelsbruggetje "geleerd" de 3 R-en, in de Rijrichting(cabine1) is de Rechterrail de Rode draad. Naar de motor gaan dan de "vale kleurtje" Rood wordt oranje, zwart wordt grijs.
Mogelijk helpt het.
Succes
-
Nog een aanvullende opmerking over de aansluitingen:
Als je digitaal rijdt maakt het eigenlijk niet zo veel uit als je rood en zwart met elkaar verwisselt, of oranje en grijs.
Verwisselen van rood en zwart op de stroomafname maakt helemaal niks uit, en verwisselen van oranje en grijs aan de motor maakt dat de loc net de andere kant uit rijdt dan je verwacht.
Maar, als je met die loc ook nog wel eens op een analoge baan wilt rijden, dan maakt het wel uit. Dan moet je oranje aan de motor op dezelfde kant zetten die in de analoge situatie verbonden was met de stroomafname waar rood aan zit.
Het is overigens niet zo'n groot mysterie, in de inbouwhandleiding van alle decoders staat glashelder beschreven welke draad waar moet komen.