BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Nederduitsemeester op 20 November 2013, 16:26:28
-
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3547669/2013/11/19/Kamer-NS-moet-snellere-intercity-s-kopen.dhtml
Tja, wat moet ik er van zeggen. Dan lijkt het mij dat de spoorlijnen in Nederland daar ook voor geschikt gemaakt moeten worden, in ieder geval die lijnen over grotere afstand, anders heeft NS (die schijnbaar verplicht wordt dat materieel aan te schaffen) er nog niet zoveel aan....
-
Hoi
Er staat toch " daar waar mogelijk"? Er hoeft dus niks aangepast te worden.
Is trouwens al een draadje over als ik me niet vergis.
Bart
-
Blijft natuurlijk een kwestie van kip en ei.
Wij hebben nieuwe treinen maar er is amper spoor
We kunnen wel wat aan het spoor doen maar ze hebben geen treinen
Wat wel een vraag is : Willen we dat , naar 200+. En wat mag dat kosten.
Indien nee is het over.
Maar bij ja zal er dus wat gedaan moeten worden , na beschikbaar stellen van budget.
-
Goh, heb ik toch altijd gedacht dat de NS een eigen directie heeft. De 2e Kamer lijkt wel op een van al die bondscoaches die ons land rijk is.
Ted
-
Ted,
De NS heeft de concessie voor het hoofd spoornet gekregen. Daar zitten voorwaarden aan vast. En die voorwaarden worden dus niet door de NS bepaald, maar door diegene die de concessie verleent. Regering dus.
Gr, Bert
-
Dat en daarnaast is de regering 100% aandeelhouder van de NV. En de aandeelhouder kan het beleid bepalen. Hoewel het overigens leid tot meer kosten = minder dividend voor minister Asscher.
Met vriendelijke groet,
Dennis
-
De aandeelhouder bepaalt het beleid helemaal niet, dat doet de directie, eventueel onder aanbevelingen van de commissarissen.
De Tweede Kamer gaat gewoon weer eens op de stoel van de directie zitten om populair te scoren bij de kiezer. Als het zo uitkomt wil de Kamer bij NS de dienst uitmaken, en als het niet zo uitkomt gaat de zwarte piet (sorry) naar de NS directie. De Kamerleden moeten de consequenties trekken uit hun eerder genomen dappere besluiten.
Ons parlement moet zich eens gaan bezighouden met hun grondwettelijke hoofdtaken: wetgeving, budgetrecht en controle van het regeringsbeleid, in plaats van met de waan van de dag mee te galloperen en zich druk te maken over wat er in de krant staat of bij Pauw & Witteman is gezegd de vorige avond.
Dirk
-
Zo, nou horen (lezen) jullie het eens van een ander. Bedankt Dirk. (y)
Ted
-
Dennis1984. Je hebt hier gelijk in. De Tweede Kamer mag dit doen. Een spoorwegdirecteur moet handelen naar wat de eigenaren zeggen.
-
Nogmaals, de staat is alleen aandeelhouder, géén eigenaar en heeft dus géén invloed op het bedrijfsbeleid op die manier.
Daarbij heeft ook de Tweede kamer het niet voor het zeggen, die mogen hun ideeën voorstellen aan de regering die vervolgens de beslissingen maken.
-
De staat is gewoon 100% aandeelhouder en dus in feite eigenaar.
En deze grootaandeelhouder bepaald net als in de grote boze buitenwereld het beleid van de zittende directie.
Welke laagjes er ook tussen zitten als commissarissen. Want ook die komen voornamelijk uit de koker der grootaandeelhouder.
Laat natuurlijk onverlet dat de kamer vooral niet op de door hun zelf veroorzaakte blaren wil zitten. Lange termijn denken is die lieden vreemd en inderdaad is het veelal de waan van de dag die regeert.
Maar vergeet vooral niet dat OV politiek is en blijft.
-
.....en heeft dus géén invloed op het bedrijfsbeleid op die manier.
Indirect wel Thom, want de Staat gunt de concessie aan NS, op bepaalde voorwaarden. En als die voorwaarden vereisen dat er 200 gereden moet worden, dan heeft de NS, of wie dan ook de concessie gegund is, er maar aan te voldoen.
Gr, Bert
-
Daarbij heeft ook de Tweede kamer het niet voor het zeggen, die mogen hun ideeën voorstellen aan de regering die vervolgens de beslissingen maken.
Het is precies andersom. De regering maakt de voorstellen, en de Tweede Kamer keurt die goed (of niet). Daarnaast mag de Kamer ook zelf ideeën aandragen, en daar vervolgens zelf over stemmen.
Kennelijk heeft nog niet iedereen in de gaten dat het land feitelijk door de Tweede Kamer wordt geregeerd.
-
Ook niet Bert,
Kijk maar naar het Fira verhaal.
Hadden ze ook allang de stekker uit moeten trekken, maar ze accepteren een boemeltje.
Tinus.
-
De aandeelhouder bepaalt het beleid helemaal niet, dat doet de directie, eventueel onder aanbevelingen van de commissarissen.
De facto bepaalt de aandeelhouder dus. Formeel heb je gelijk, maar denk je nou echt dat de directie zelfstandig een eigen koers kan kiezen? Was dat maar waar, de praktijk is weerbarstiger.
Nogmaals, de staat is alleen aandeelhouder, géén eigenaar en heeft dus géén invloed op het bedrijfsbeleid op die manier.
Daarbij heeft ook de Tweede kamer het niet voor het zeggen, die mogen hun ideeën voorstellen aan de regering die vervolgens de beslissingen maken.
Zoals al gezegd hebben ze (aandeelhouder NS) zeker invloed. Gelet op het feit dat ov politiek belangrijk is, zal de invloed behoorlijk zijn.
Wat betreft tweede kamer is al opgemerkt dat je het precies verkeerd om noemt. De tweede kamer beslist.
Met vriendelijke groet,
Dennis
-
Ook niet Bert,
Kijk maar naar het Fira verhaal.
Hadden ze ook allang de stekker uit moeten trekken, maar ze accepteren een boemeltje.
Tinus.
Ja wat denk je? Dit verhaal ligt even iets complexer! Ik ben met je eens dat Mansveld haar werk slecht doet, maar als ze het goed zou doen, zou de staat in de 1e plaats dividend mislopen en daarnaast risico op waardevermindering van NS. Daar zit Dijsselbloem echt niet op te wachten.
Dat de 2e kamer niet ingrijpt komt omdat achter de schermen tussen regering en 2e kamer dit natuurlijk al lang voorbesproken is. Ingrijpen zou ook een motie tegen Mansveld betekenen (na haar eerdere blunders) en men gaat echt geen kabinetscrisis veroorzaken voor zoiets lulligs als de Fyra.
Met vriendelijke groet,
Dennis
-
Nu is en blijft OV politiek maar alles wat nu Mansveld verwijten mag haar voorgangster en huidige chef zich vooral aantrekken.
Laten we nu eerst het onderzoek naar de Fyra afwachten voor er iemand het schavot opgeschopt word.
-
Indirect wel Thom, want de Staat gunt de concessie aan NS, op bepaalde voorwaarden. En als die voorwaarden vereisen dat er 200 gereden moet worden, dan heeft de NS, of wie dan ook de concessie gegund is, er maar aan te voldoen.
Gr, Bert
Dat bedoelde ik juist op met "op die manier", als aandeelhouder hebben ze niets te vertellen, wél als concessie verlener ;)
-
Even voor het gemak.
Als morgen Dijselbloem,na akkoord van de 2e kamer,de aandelen NS verkoopt aan de DB. Dan zit voor het einde van het jaar Anne Hettinga op de directiestoel in Utrecht.
NS mag dan wel op afstand staan van de politiek alleen is dat nooit goed geformuleerd en besloten en blijft vooral de waan van de dag ons OV beheersen.
Onder het mom van wie betaalt bepaalt.