BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Trams en smalspoor => Topic gestart door: SuperSylvester op 19 November 2013, 19:46:48
-
Hallo Tramliefhebbers.
Ik had mijn baanplan al ergens anders gepost op dit forum en daarin heb ik ook aan een (of 2 of 3) trams gedacht.
Het stadsgedeelte leent er zich goed voor en daar 'hoort' gewoon een tram, zeker na het zien van wat jullie er van maken :D
Nu ben ik bezig om e.e.a. wat meer in details uit te werken en zou ik graag van jullie expertise gebruik willen
maken om eens naar mijn plan te kijken. Er komt toch heel wat meer bij kijken als bij het gewone spoor.
Eerst even het gehele sporenplan met treinverkeer erbij:
(http://www.modelbrouwers.nl/media/albums/109/9197/Hoogveld_sporenplan_totaal.jpg)
En voor de duidelijkheid hier enkel de tramsporen incl. asfalt, het is de bedoeling om met Faller auto's erbij te gaan rijden
(http://www.modelbrouwers.nl/media/albums/109/9197/Hoogveld_sporenplan2_1.jpg)
Het plan is uitgelegd met Rocoline, ik zie op diverse bouwverslagen echter dat jullie vaak de rails zelf bouwen en daarbij
zijn er bij tramsporen ook andere wissels en kruisingen. Tips hierover zijn welkom.
Ik zou nog een zijspoor willen met 1 of meerdere remises maar weet nog niet precies waar of hoe. Misschien
voor de brug ergens daar zou nog plaats zijn.
Gestippelde sporen zijn verborgen, zo ook het lichtgrijze asfalt en alles ligt op 1 niveau dus zonder hellingen.
Groeten,
Jack
-
Hallo Jack,
je plan ziet er indrukwekkend uit.
Met wat voor trams wil je gaan rijden, één of twee richting trams?
Verder zie ik veel enkelspoor in één richting te bereiden liggen, in het huidige straatbeeld zie je veel meer dubbelspoor liggen. Misschien heb je hier een reden voor?
Als je met tweerichting trams wilt gaan rijden, kan je ook keren via een kopspoor.
Verder zie ik vrij grote boogstralen (of lijkt dit zo), de meeste trams gaan al door een boogstraal van 25 cm.
Succes met de bouw.
Groeten,
Christoph
-
Op dat railplan passen alleen trams uit 's Gravenhage!? ;D
De Burgemeester van Hespedam
-
Ahh, dan noemen we het kopspoor gewoon een tailtrack. ;)
Groeten,
Christoph
-
Tja, nou moet ik schoorvoetend, met de blik naar beneden en mijn wijsvinger in de mond bekennen dat ik via Railz een
tram van RET al een paar jaar in de kast heb liggen oh oh. (en die gaat maar in 1 richting)
De bochten zijn idd ruim omdat ze met Rocoline zijn getekend de kleinste bocht (R2), in werkelijkheid wil ik ze met de straat mee laten buigen, ik meen ergens gelezen te hebben dat de minimale straal idd rond de 24 cm moet zijn?
Het enkelspoor was puur om wat variatie aan te brengen, ik zou eventueel het spoor door de stad ook dubbel kunnen uitleggen.
Ik heb nu enkele voorbeelden gezien om zelf rails te maken, lijkt me een leuke uitdaging vooral bij de wissels.
Jack
-
Als je 25 centimeter aanhoudt kunnen alle bekende tramfabrikaten er mee uit de voeten.
Algemeen over je plan: zéér ambitieus. Is dit je eerste baan of heb je al de nodige ervaring?
-
ik meen ergens gelezen te hebben dat de minimale straal idd rond de 24 cm moet zijn?
Klopt. Zelf gebruik ik Piko-A flex-rails. Die kun je flink buigen. Op mijn baan gebruik ik bochten van 25 cm, maar bij het uittesten vooraf bleek dat mijn trams makkelijk een bocht van 20 cm kunnen, en dat zonder verlies in snelheid of een te grote bocht-weerstand. Het hangt natuurlijk van je tram af, maar de boogstraal die je voor ogen hebt is goed mogelijk.
-
Okay, de getekende bogen in het plan zijn dan te wijd, maar mijn versie van Anyrail heeft geen tramtrack.
Ik zal eens een stukje 1:1 uittekenen om te kijken hoe ik uitkom met de straten.
Dit is niet mijn eerste plan en ook niet mijn eerste baan, heb al de nodige ervaring achter de rug en ook nog een hoop materieel en rails.
Tis de bedoeling om de baan per module op te bouwen, te beginnen links bij het industriegedeelte.
De tafel is op dat punt zo goed als klaar, ben nu met de verlichting bezig.
Piko rails zal ik eens op googelen, was al op zoek naar Roco 2,5mm flex om zelf rails te bouwen. Maar eerst die zons-op-en-ondergang aan de
praat krijgen en een sterrenhemel in de koof. Zal van het weekend wat foto's posten.
Jack
-
Het Roco 2,5mm systeem had een R1 boogstraal van 25cm. Deze staat misschien wel in Anyrail? Fleischmann trouwens ook met hun messing rails.
Groeten, Mark
-
Als ik het zo zie, kun je maar één route rijden, van begin tot einde en terug; waarom bij de stad, links- en rechtsboven, geen verbindingen gemaakt, zodat je ook korttrajectritten kunt maken en zo wat kan variëren ?
Frank.
-
In Anyrail kan ik eventueel het oude Roco 2,5mm systeem gebruiken maar de railgeometrie is getverderrie ::)
Ik heb met RocoLine een flexrailbocht met een straal van 25cm gemaakt en die pseudo in het plan ingevoegd.
Tevens het tramtraject nog eens onder de loep genomen en naar de voorbeelden hier op de site gekeken en
dit is wat eruit kwam:
(http://www.modelbrouwers.nl/media/albums/109/9197/Hoogveld_tram_straat.jpg)
Met 2 inloopwissels (de schaduwsporen even niet meegeteld) kan ik redelijk varieren in de route (er wordt altijd rechts gereden).
Heeft er iemand ervaring met het Faller carsysteem en het kruisen van de tramrails?
Jack
-
Heeft er iemand ervaring met het Faller carsysteem en het kruisen van de tramrails?
Jack
Ja, dat kan. Ik heb vroeger bij mijn vorige modelspoorvereniging een oversteek gemaakt in de trambaan.
Probeer je wel zoveel als mogelijk aan de hoeken te houden, deze stonden vermeld in een speciale folder met alle normen en eisen van Faller.
Ik had toen na iedere spoorstaaf extra vangbanen gemaakt, een soort van y waarbij eventueel ontspoort voertuig weer terug geleid werden naar de hoofdrail. Jammer genoeg kan ik geen foto's meer vinden van het geheel.
Groeten,
Christoph
-
Railplan ziet er leuk uit.
Ik zou alleen vanuit de onderste lus in de bocht naar rechts een verbinding rechtdoor maken ; anders moet je, vanaf onder komend, de hele baan afrijden en heb je geen andere mogelijkheden tot routewijziging.
Komt er ook nog een remise ?
Gr. Frank.
-
Ja, dat kan. Ik heb vroeger bij mijn vorige modelspoorvereniging een oversteek gemaakt in de trambaan.
Probeer je wel zoveel als mogelijk aan de hoeken te houden, deze stonden vermeld in een speciale folder met alle normen en eisen van Faller.
Ik had toen na iedere spoorstaaf extra vangbanen gemaakt, een soort van y waarbij eventueel ontspoort voertuig weer terug geleid werden naar de hoofdrail. Jammer genoeg kan ik geen foto's meer vinden van het geheel.
Groeten,
Christoph
Goed idee met die vangbanen, ga ik onthouden. Enja, ruime bochten zijn nu eenmaal noodzakelijk. Als de bochten in het stadscentrum te scherp zijn voor vrachtauto's dan mogen die daar dus niet komen. Wordt besturingstechnisch nog een leuke uitdaging.
Railplan ziet er leuk uit.
Ik zou alleen vanuit de onderste lus in de bocht naar rechts een verbinding rechtdoor maken ; anders moet je, vanaf onder komend, de hele baan afrijden en heb je geen andere mogelijkheden tot routewijziging.
Komt er ook nog een remise ?
Gr. Frank.
Dank je Frank. Ik moest even goed kijken wat je bedoelt. Ik neem aan de lus links en dan ipv rechtsaf, rechtdoor naar de omloop?
(http://www.modelbrouwers.nl/media/albums/109/9197/Hoogveld_tram_straat_2.jpg)
Op zich geen slecht idee, ik ga het eens overwegen :D
Jack
-
Komt er ook nog een remise ?
Gr. Frank.
Zou wel leuk zijn, kijken of ik nog een geschikt plekje kan vinden.
Jack
-
Zat wat te kijken
en zag misschien wat leuke aanvullingen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hoogveld_tram_straat_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hoogveld_tram_straat_2.jpg)
Je kan nu met 2 tramlijnen rijden die er ook in verloop logisch uitzien en 1 of 2 lijnen via die lus onderaan
Groet Martijn
-
Owkeej...
Zoiets dus:
(http://www.modelbrouwers.nl/media/albums/109/9197/Hoogveld_tram_straat_3a.jpg)
Interessante voorstellen. Een wisseltje meer of minder maakt dan ook niet meer uit :o :D
Maar jullie hebben gelijk, nu heb ik qua route veel meer mogelijkheden en lijkt het plan logischer, es kijken hoe dat uitpakt.
-
Citaat: Dank je Frank. Ik moest even goed kijken wat je bedoelt. Ik neem aan de lus links en dan ipv rechtsaf, rechtdoor naar de omloop?
Inderdaad. En met de toevoeging van Martijn heb je nòg meer mogelijkheden.
Gr Frank.
-
Ik een paar daagjes vrij, vrouwlief naar het werk, tja wat vervelend nou :P
Met het plan in mijn achterhoofd ga ik eerst maar eens een testbaantje bouwen.
(http://www.modelbrouwers.nl/media/albums/109/9197/Testbaan.jpg)
Ik voorzie nog wat probleempjes om de carsysteem auto's de tramtracks te laten kruisen.
Heb heel goed naar de experts hier op het forum gekeken en ga nu zelf maar eens iets proberen.
Tram ovaaltje. Met Piko flexrail een boog gemaakt met r=250mm.
De Citadis past er net op dus dit is echt de kleinste radius wat mogelijk is.
(http://www.modelbrouwers.nl/media/albums/109/9197/IMG_2726.jpg)
(http://www.modelbrouwers.nl/media/albums/109/9197/IMG_2727.jpg)
Het laatste stukje ga ik dus zelf bouwen, hier komen 2 kruisingen met het carsysteem
(http://www.modelbrouwers.nl/media/albums/109/9197/IMG_2728.jpg)
Dwarsliggers
(http://www.modelbrouwers.nl/media/albums/109/9197/IMG_2731.jpg)
Een aluminium malletje om de railstaaf afstand juist te krijgen
(http://www.modelbrouwers.nl/media/albums/109/9197/IMG_2732.jpg)
In de bocht liggen de dwarsliggers 3cm uit elkaar, op het rechte stuk 5 cm.
(http://www.modelbrouwers.nl/media/albums/109/9197/IMG_2733.jpg)
Vastschroeven:
(http://www.modelbrouwers.nl/media/albums/109/9197/IMG_2734.jpg)
En dan de railstaven erop gesoldeerd:
(http://www.modelbrouwers.nl/media/albums/109/9197/IMG_2735.jpg)
(http://www.modelbrouwers.nl/media/albums/109/9197/IMG_2738.jpg)
(http://www.modelbrouwers.nl/media/albums/109/9197/IMG_2739.jpg)
(http://www.modelbrouwers.nl/media/albums/109/9197/IMG_2740.jpg)
Het valt eigenlijk best mee, ik had meer tegenstand verwacht. Deze zal dalijk met het carsysteem zeker nog opduiken.
Als laatste nog een 1ste testje. Lekker analoog met een Fleischmann trafo (tot zo'n 200 km/uur) :o tja je moet de grenzen opzoeken he
http://www.youtube.com/watch?v=L8HeRKLxBwA#ws (http://www.youtube.com/watch?v=L8HeRKLxBwA#ws)
Tot zover.
Jack
-
De Citadis past er net op dus dit is echt de kleinste radius wat mogelijk is.
Die kan nog wel wat strakker hoor...
Maar, begint er goed uit te zien! Goed om te zien dat je er gewoon mee aan de slag bent gegaan. Ik twijfelde nog om zelf te gaan bouwen (Ik rijd bovenleiding, is immers nog makkelijker met wissels en zo..) Maar na het lezen hiervan, weet ik het zeker.
Die railstaven.. Gewoon te halen bij de modelbouwzaak? Wat is de prijs per stuk/strekkende meter?
Ga zeau deur!
-
gewoon flexrails mollen 8)
Wel nog effe de laatse kap van de citadis goed zetten.
de deuren zitten aan de verkeerde kant
Groet Martijn
-
Hallo Jack,
goed te lezen dat je gaat experimenteren met het Faller Car system en een trambaan. Ik krijg echter het idee dat je het Faller car systeem wilt laten kruisen bij je zelf gemaakte rails, dus met de printplaatjes. Klopt dit?
De kruising die ik heb beschreven in je draadje had gewoon de kunststof dwarsliggers tussen de rails, ik hoop dus dat dit goed gaat. Vertel je je ervaringen?
Groeten,
Christoph
-
Die railstaven.. Gewoon te halen bij de modelbouwzaak? Wat is de prijs per stuk/strekkende meter?
Piko flexrails 2,5mm. Ik heb ze van Conrad, gelijk printplaat meebesteld.
Wel nog effe de laatse kap van de citadis goed zetten.
Miljaar! En ik maar denken "dat ziet toch niemand" .... ;D
Ik krijg echter het idee dat je het Faller car systeem wilt laten kruisen bij je zelf gemaakte rails, dus met de printplaatjes. Klopt dit?
Correct. Ik verwacht daar wel wat problemen maar daarom ook eerst een testbaantje. Mocht het echt niet lukken dan kan ik
mijn plan nog aanpassen of wegen afsluiten voor Fallers.
Tis wel errug leuk om te doen.
Jack
-
;D
-
In deel 2 van de cursus gaan we o.a. een groefrail maken.
Hiervoor gebruik ik messing L-profiel van 2,5x2,5mm in lengtes van 500mm van de Conrad.
Als iemand hier een goedkoper alternatief voor heeft dan hou ik me aanbevolen.
In de bocht buig ik het profiel eerst voor, best lastig omdat het dan gaat torderen.
(Hetzelfde probleem heb je in de scheepsbouw om de latjes van de romp te buigen maar dat terzijde)
Ik had dus de fout gemaakt om de elektrische scheidingen in de dwarsliggers op de verkeerde plek te maken.
De schroeven zitten teveel in de weg, volgende keer ga ik ze verlijmen op de ondergrond.
Dit opgelost met een klein plaatje messing en de scheiding op een ander plek gemaakt. Leermomentje :)
Foto's zeggen meer dan tig woorden dus...
(http://www.modelbrouwers.nl/media/albums/109/9197/IMG_2741.jpg)
(http://www.modelbrouwers.nl/media/albums/109/9197/IMG_2747.jpg)
En als extra opgave moest ik ook nog een haakse kruising in elkaar freubelen.
(http://www.modelbrouwers.nl/media/albums/109/9197/IMG_2754.jpg)
(http://www.modelbrouwers.nl/media/albums/109/9197/IMG_2756.jpg)
(http://www.modelbrouwers.nl/media/albums/109/9197/IMG_2758.jpg)
Tussendoor even testen
(http://www.modelbrouwers.nl/media/albums/109/9197/IMG_2762.jpg)
De kruising compleet, de sporen zijn elektrisch geheel gescheiden
(http://www.modelbrouwers.nl/media/albums/109/9197/IMG_2768.jpg)
(http://www.modelbrouwers.nl/media/albums/109/9197/IMG_2767.jpg)
Het verdient nog niet de schoonheidsprijs, maar het werkt ;D het meeste ligt straks onder het asfalt of keien
en is dan niet meer zichtbaar.
(http://www.modelbrouwers.nl/media/albums/109/9197/IMG_2763.jpg)
Als beloning mag ik het streekvervoer uitbreiden met deze 2 spruiten:
(http://www.modelbrouwers.nl/media/albums/109/9197/IMG_2765.jpg)
Ze worden geript, geschilderd en tot Faller omgedoopt maar dat is voor later.
Jack
-
Ahh, dit gaat vruchten afwerpen! De kruising is nu wel, omwille van de elektrische scheiding, wel wat grof. Misschien in de 'hoekjes' plastic punten maken? Dan hoeft de tram ook niet zo'n gat te overbruggen wat de slijtage weer ten goede komt!
Ik ben héél benieuwd hoe je een wissel in elkaar gaat zetten!
PS: Wel stom/interessant dat je de L profiel hebt 'omgedraaid'. Hoe ga je de groef zelf nu verder vullen?
-
Ahh, dit gaat vruchten afwerpen! De kruising is nu wel, omwille van de elektrische scheiding, wel wat grof. Misschien in de 'hoekjes' plastic punten maken? Dan hoeft de tram ook niet zo'n gat te overbruggen wat de slijtage weer ten goede komt!
Ik begrijp nu ook waarom jullie met bovenleiding rijden, dat maakt het allemaal een stuk makkelijker.
Zal eens kijken of ik nog wat met die hoekjes kan doen.
PS: Wel stom/interessant dat je de L profiel hebt 'omgedraaid'. Hoe ga je de groef zelf nu verder vullen?
Inderdaad heel erg stom, helemaal niet bij nagedacht ::) Gelukkig is het maar een testbaantje.
Ik kan natuurlijk altijd nog houten latjes onder de sporen leggen dan is het ook dicht :)
Leermoment numero 2 ;)
Jack
-
De kruising is nu wel, omwille van de elektrische scheiding, wel wat grof.
Een andere mogelijkheid zou zijn om de sporen aan elkaar te laten aansluiten en dan met een keerlus module het probleem oplossen of
zie ik dan iets over het hoofd?
Jack
Of toch maar eens de bovenleiding overwegen ??? :D
-
Er zijn genoeg andere mogelijkheden, sommige moeilijk en/of duur, andere makkelijk en/of lelijk.
Bovenleiding is een lastige en wellicht prijzige (afhankelijk van je masten...) oplossing. Maar wel de oplossingen voor de mooiste resultaten:
- Geen kortsluitingspunten meer in keerdriehoeken, keerlussen, (zelfbouw-)wissels of kruisingen.
- Verbeterde stroomafname
- Realistischer
- Gewoon mooi!
't Enige lastige is de bouw van bovenleiding zelf en de ombouw voor de tram(s). Dat laatste is overigens vrij eenvoudig uiteindelijk.
-
Bovenleiding bouwen is ook niet moeilijk hoor. Als je kruisingen kunt maken, wissels, groefrails etc, kun je ook een bovenleidingmast maken opgebouwd uit verschillende buisdiktes een uithouder en een bovenleidingkabelverbinder.
-
Ik heb me nog niet verdiept in bovenleiding, zal dat wel gaan doen.
Nog tips waar je onderdelen kunt krijgen zoals pantografen, masten, draad?
Kan geen kwaad om dat op de testbaan eens te proberen.
Jack
-
Gewoon zelf in elkaar draaien. Eventueel even bij de burgemeesters in deze rubriek op 'bezoek' gaan. Het inkoopburo van die gemeenten heeft vast wel een aantal brochures en referentie-offertes liggen.
-
Zelfbouw met behulp van messingpijpjes is een stuk goedkoper als kopen.
Zie:http://Henk-MTSA.blogspot.com , daar staat iets over zelfbouw van mastjes.
-
Ik heb eens wat rondgekeken, bij Conrad enkelsporige masten van Sommerfeldt 5 stuks voor 20 euro.
Het zijn geen juweeltjes maar daar kan ik ze zelf niet voor bouwen.
Bovenleidingdraad enkelvoudig ook van Sommerfeldt, 10m voor 3,5 euro daar wordt ik ook niet echt armer van.
Pantograaf 10 - 20 euro
Qua kosten lijkt het nogal mee te vallen.
We zoeken nog even verder.
Jack
-
Die pantograaf op je Citadis werkt ook gewoon hoor. Wel issie waarschijnlijk gespoten, en zul je met een schuurpapiertje die verf even moeten weghalen. Maar daarna hoef je alleen nog een draadje vanaf het schroefje waar-ie mee is geschoefd te leiden, en klaar. Dus dat bespaart je weer 20 euro.
Draden, ja, die sommerfeldtdraden zijn echt niet duur, en werken prima.
Masten; kopen is inderdaad uur, en dan heb je van die standaard Duitse dingen. Zelfbouw is echt niet zo lastig, kost alleen wat tijd maar geeft wel weer wat tofs. Je kan daarvoor dure messing profielen gebruiken, of oude rails... Of een andere manier vinden!
Edit: Zie hier:
(http://farm6.staticflickr.com/5517/11623780694_451cdf8e80.jpg) (http://www.flickr.com/photos/112760783@N05/11623780694)
-
Hey thanks. Ik vroeg me al af of dat een neppert was of dat ik die werkend kon krijgen.
Niet geschoten is altijd mis, we gaan voor de bovenleiding :D
Jack
-
Mastjes kun je ook heel simpel van satéprikkers en ijzerdraad maken. Gewenste maat maken, verven, klaar voor 7ct per mast. En gaat het mis,weinig geld verknoeid.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1190817.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1190817.jpg)
Hier wat voorbeelden, die natuurlijk ook nog wat strakker kunnen.
Frank
-
Goeie tip Frank! Ik ga vanavond zelf eens aan de slag. Voor om die draad wat strakkr te maken kun je de bovenleidingdraad gebruiken, is wel zo strak!
-
Hoe simpel kan het zijn :D Hoeveel tussenruimte gaat er tussen 2 masten?
-
12 - 15 cm, op de rechte stukken, in de bochten minder, +/- 10 cm.
Ik heb ook nog 2 andere varianten; de ene van Jouefmasten; al moet je die wel inkorten, want anders hangt de bovenleiding wel erg hoog - zie plaatje; houd alleen de 'grondpin' aan de kant van de bovenleiding en niet zoals afgebeeld, want dan veert de mast naar achteren door de druk van de pantograaf. De mastjes zijn af en toe te vinden in Houten en/of op ebay.
Bij de andere is gebruik gemaakt van een Rivarossimast.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1190818.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1190818.jpg)
Gr Frank.
-
Als je de satéprikker vervangt door messingbuis, heb je gelijk een mooie stroomtoevoer naar de bovenleiding. Daarnaast is het ook steviger, minder breekbaar.
-
Enkele voorbeelden van zelfbouw masten
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1705_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1705_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_IMG_1706.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_IMG_1706.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1708.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1708.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1728_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1728_1.jpg)
Alle voorbeelden van "Haagse" masten zijn gebouwd door Thom Raven, lid van de HSM
-
Dat zijn inderdaad hele mooie HTM-masten.
En Huibert, je hebt gelijk met je opmerking over messingbuis. Gebruik ik ook op kwetsbare plekken, bijv. vooraan, die niet breken als je er tegenaan leunt.
Soms zijn ook oude (=lege) balpenvullingen te gebruiken; meteen een geleding of sierpuntje.
Frank.
-
Frank, dan moet je zo verschrikkelijk veel brieven schrijven... De punt van een koperen spijkertje in de top van de holle buis doet wonderen. (Auw!)
-
Mooie inspirerende plaatjes allemaal. Daar kunnen we mee vooruit.
:D
-
Mooi, maar dan de vraag; hoe? Het ziet er bijna fabriek- (Lees: Chinesekinderhandjes-)productie!
-
Mooi, maar dan de vraag; hoe? Het ziet er bijna fabriek- (Lees: Chinesekinderhandjes-)productie!
Ja maat 46 uit de randstad :-\
-
We gaan nog lekker verder met het testbaantje.
Beetje klei, beetje Alabastine, Magneetband en wat geduld.
(http://www.modelbrouwers.nl/media/albums/109/9197/IMG_2770.jpg)
(http://www.modelbrouwers.nl/media/albums/109/9197/IMG_2771.jpg)
(http://www.modelbrouwers.nl/media/albums/109/9197/IMG_2774.jpg)
De Fallertjes doen het uitstekend over de hindernisbaan.
Met het UCCI systeem kun je mooi langzaam rijden zodat de overgangen van de wielen
over de tramrails heel goed te volgen zijn.
http://www.youtube.com/watch?v=Rj2MZWgb430#ws (http://www.youtube.com/watch?v=Rj2MZWgb430#ws)
Wordt vervolgd.
Jack
-
Zo, die overgang met behulp van de magneetband ziet er goed uit. (y)
Ik heb hem ooit in elkaar gezet met de normale rijdraad van Faller, dit lijkt vele malen beter. Als het voertuig harder rijd, ongeveer de standaard snelheid van een faller auto, volgt de auto dan ook nog altijd goed de magneetband?
Groeten,
Christoph
-
Hoi Christoph,
Yep, de snelheid maakt niet uit. Ook mijn andere Fallers doen het prima en die hebben nog geen decoder ingebouwd.
Wel opletten dat je de magneetband bij de onderbrekingen met een bochtje een centimeter naar beneden laat lopen om het 'flipperen' van
de auto-sleper te voorkomen.
Jack
-
Hallo Jack,
Bedankt voor je tip, ik heb hierover toch nog even een vraagje:
loopt de magneetband dan door onder de spoorstaven, of zijn het toch losse stukjes magneetband tussen de spoorstaven?
Groeten,
Christoph
-
Bij mij zijn het losse stukjes maar ik denk dat je ze ook wel door kunt laten lopen, dat heb ik nog niet geprobeerd.
De antenne draden van het UCCI systeem lopen wel onder de rails door.
Jack
-
Niet verkeerd Jack! Je doet me inspireren! Vandaag op de beurs maar stellig op zoek naar railsprofielen! (y)
-
Hoi Wes,
Dat hoor ik graag (y). Ik wacht geduldig op je eerste ervaringen :)
Jack
-
Nou, ik hoef geen kruising, dus ben maar meteen met een wissel begonnen.
Het is verdiend geen schoonheidsprijsje, maar wat ik het fijnst vind; het werkt! Door de contrarail geen ontsporingen meer!
(http://farm8.staticflickr.com/7344/11902561623_d403657c30_o.jpg) (http://flic.kr/p/j8MJTH)
(http://farm4.staticflickr.com/3703/11902810784_cd297d36f3_o.jpg) (http://flic.kr/p/j8P1XA)
(http://farm6.staticflickr.com/5487/11902740043_d503299d4d_o.jpg) (http://flic.kr/p/j8NDVV)
-
Wow, dat heb je wel heel snel gefixt (y) en ook nog goed gelukt zeg. Wat heb je nu als contrarail gebruikt, L- of railprofiel?
Dat geeft de burger moed.
Jack
-
Mwa, in een avondje gedaan, voorbeeldje erbij en verder zelf beetje improviseren. Met de dremel gaat het erg snel!
Ik merk nu pas dat mijn wisseltong te lang is, deze zou eigenlijk bij het verspringen van de contrarail en de rechtsgaande rail moeten zitten.
Ik gebruik de extra rail gebruikt, a la Waelstede. Ik kan er wel aan wennen, maar moet wel wat netter te werk gaan!
-
Hoppa, Wes maakt effe een wissel..
Het kriebelt ook hier steeds meer om nou eindelijk eens een baantje te bouwen.. Maar moet nog even geduld hebben...
Grappig dat ook hier het item bovenleiding weer naar voren komt. Het enige nadeel met op bovenleiding rijden is... Diesel / werkwagens waar geen beugel op zit. Denk bijvoorbeeld aan Dieseltinus H41 of de nieuwe rail poetser in het Haagse.
Maar anderzijds heeft het toch een groot voordeel om de bovenleiding niet voor de sier, maar functioneel te maken. De gulden middenweg kan natuurlijk ook, maar dan heb je er wel een bak extra werk aan..
-
Wes, ik heb nog eens goed naar je wissel gekeken, maar ben je niet bang dat de rails los gaan omdat ze maar op een paar plaatsen gesoldeerd zijn?
@Bommeldam, u vraagt wij draaien....
Dit weekend heb ik wat met bovenleiding geklooid. Ik had een setje van 5 palen van Sommerfeldt besteld en die vallen best goed mee, op het plaatje leek het niet veel soeps.
De overige palen heb ik zelf gebouwd, ze hoeven niet mooi te zijn maar wel functioneel en instelbaar.
Dit is wat eruit kwam:
(http://www.modelbrouwers.nl/media/albums/109/9197/IMG_2793.jpg)
(http://www.modelbrouwers.nl/media/albums/109/9197/IMG_2794.jpg)
(http://www.modelbrouwers.nl/media/albums/109/9197/IMG_2795.jpg)
Om de juiste hoogte makkelijk te kunnen afstellen, een high tech hoogtemeter gebouwd:
(http://www.modelbrouwers.nl/media/albums/109/9197/IMG_2796.jpg)
(http://www.modelbrouwers.nl/media/albums/109/9197/IMG_2805.jpg)
(http://www.modelbrouwers.nl/media/albums/109/9197/IMG_2806.jpg)
(http://www.modelbrouwers.nl/media/albums/109/9197/IMG_2807.jpg)
De bovenleidingsdraad is ook van Sommerfeldt. Stukken van 25cm met een diameter van 0,7mm
Het is wel een redelijke klus om alles op de juiste plaats te krijgen maar uiteindelijk is het gelukt om
de Citadis "op" de bovenleiding te laten rijden. Ik heb de pantograaf even op de grove manier aangesloten omdat ik
dacht dat er wat weerstand in zat. Dit ga ik uiteraard nog oplossen.
En als laatste nog een filmpje als bewijs van goed gedrag...
http://www.youtube.com/watch?v=kAaEYjioQK0&feature=youtu.be (http://www.youtube.com/watch?v=kAaEYjioQK0&feature=youtu.be)
Jack
-
Kijk eens aan! Dat ziet er érg goed uit! Inspirerend!
Is je bus digitaal? Of gewoon ervoor zorgen dat je tram de bus niet voor de voeten loopt? (Ook al heeft de tram voorrang; in de modelbouw blijkbaar niet!)
Om je vraag te beantwoorden: Na het maken van de foto en een en ander gepruts schoot er inderdaad een contrarail terug. Dus wat je niet meer ziet, is dat het een en ander met enkele grammen aan soldeertin vastzit.
Ik ga 's effe een nieuw wisseltje in elkaar flansen. Kost een avondje en een slijpschijfje, maar dan heb je ook wat! ;D
-
zo dat gaat rap :o
wat voor klei heb je gebruikt om de rails mee op te vullen?
ik zoek namelijk een stevig en makkelijk bewerkbaar alternatief voor gips.
heb ik tot nu toe voornamelijk gekloot mee.
Groet martijn
-
@Wes: nope, die bus is mijn prutsbus... (en heeft altijd en overal voorrang :P)
Ik moet straks ook aan de wissels, ben blij met jouw ervaringen (y)
@Martijn, Das gewone Das klei ;D €3,00 voor een halve kilo bij de speelgoedwinkel
Kun je ook leuke klinkers mee maken.
Jack
-
aha
goed om te weten.
maar is de intertoys hier binnen lopen.
Groet Martijn
-
Ja, ik heb hier ook (Ik had nog een oude Bart Smit Waardebon) een kleine 5 kilo aan DAS klei liggen. Dat heb ik ook gebruikt op die foto (Alleen was ik iets te ongeduldig waardoor t ging scheuren toen ik ging schuren...)
Ik heb trouwens deze pagina openstaan bij het bouwen: http://gemeentetramwaelstede.nl/Railbouw.htm (y)
-
Ik heb trouwens deze pagina openstaan bij het bouwen: http://gemeentetramwaelstede.nl/Railbouw.htm (y)
Neu, niet nodig, die site ken ik ondertussen van binnen en van buiten ;D
-
*stof*
Ik ga stiekem gebruik maken van dit forum om niet alleen te vragen hoe het ermee staat, (want ik vond de vorderingen erg imposant) maar ook om mijn vernieuwde bochtwissel te showen. Een wissel in een 25cm straal-bocht. Rijdt perfect zonder hobbels en ontsporingen, met alle trams die ik bezit.
Nu jij weer!
(http://farm8.staticflickr.com/7379/12752364924_d685d91798.jpg) (http://flic.kr/p/kqTcNL)
(http://farm4.staticflickr.com/3685/12751919135_d30d1233d6.jpg) (http://flic.kr/p/kqQVhK)
-
Helemaal zelf ontworpen en gebouwd? Knap werk. Zeker als het ook nog goed blijkt te werken.
Een alternatief voor DAS klei is er ook. De Action heeft een merkloze variant voor 1,35 euro geloof ik.
Mvg, Paul
-
Uiteraard, het enige dat ik als 'mal' had was een R1 bochtje...
Voor die klei ga ik eens kijken. Heb je wellicht fototje oid? Resultaten?
Maar misschien moeten we Jack's draadje niet vervuilen.
-
Hey, da's goed gelukt! Ik lig even stil, onze tuin ligt hier overhoop en nog een hoop andere beslommeringen.
Ook nog howto foto's gemaakt?
Vervuil maar lekker raak, geen enkel probleem hoe meer voorbeelden hoe beter (y)
Jack
-
Ik heb het Action product alleen nog maar gebruikt voor mijn schaal 0 fotodijk. Daar zie je het materiaal zelf niet meer terug. Maar het werkt uitstekend.
Mvg, Paul
-
Ik heb trouwens deze pagina openstaan bij het bouwen: http://gemeentetramwaelstede.nl/Railbouw.htm (y)
Neu, niet nodig, die site ken ik ondertussen van binnen en van buiten ;D
:D :D Leuk om te lezen (y) (y)
Succes bij de zelfbouw en ik houd het in de gaten.
NB: Wes, berijd jij dit wissel ook tegen het puntstuk in?
Groeten, Rob.
-
Ha Rob,
Ja, tegen het puntstuk in. Alle trams rijden prima, alleen de Halling Regiocitadis maakt een klein hobbeltje. Ik moet de kruising eigenlijk nog opvullen zodat er geen 'zwevend' gedeelte is, maar de tram op de flens rijdt. Maar ik ben al lang blij dat het werkt. Helaas niet aangedreven though. Maar 't is maar een testbaan en pas het derde zelfbouwwissel!
Gr Wes
-
Februari laatste post! Ik ben heel benieuwd hoe het hier staat!
Is de tuin al af Jack? ;D
-
Owja, de tuin is zo goed als af :) Maar ik heb even de tram genomen met eindbestemming de 17e eeuw.
Daar staat al een paar jaar een zeilschip van stapel te lopen maar ook daar veel te weinig progressie. :o
Om de Heeren XVII tevreden te houden even de zaag en hamer weer uit de kast gehaald.
No worry's, I'll be back
Jack
-
Al voortgang geboekt?
blijft een prachtig plan wat je hebt.
Groeten Martijn
-
Ja, tegen het puntstuk in. Alle trams rijden prima, alleen de Halling Regiocitadis maakt een klein hobbeltje. Ik moet de kruising eigenlijk nog opvullen zodat er geen 'zwevend' gedeelte is, maar de tram op de flens rijdt.
Controleer ook even de speermaat van je wielstel(len). Indien je zelf wissels bouwt is de aanname dat al je speermaten van je wielen kloppen een domme. Hoe ik dat weet ....... :-[
-
Hoi Martijn,
Er is wel progressie gemaakt, maar dat heeft nog weinig met het tramgebeuren te maken.
(ik weet ook niet of mijn bouwverslag in dit draadje thuis hoort ???)
Na het succesvolle testbaantje ben ik inmiddels begonnen aan de echte baan, veel fundamentele werkzaamheden
zoals tafels en koven bouwen, verlichting boven de baan, kabelbanen en wachten op nieuw budget om eindelijk eens een digitale
besturing aan te schaffen.
Maar, om toch niet met lege handen te komen, hierbij een editie uit "De Hooghveldse Courant"
(onder het industriegebeuren liggen reeds de eerste tramtracks)
B&W van de gemeente Hooghveld maken het definitieve ontwerp van het te bouwen industriecomplex bekend.
(http://www.modelbrouwers.nl/media/albums/109/9197/Industrie.jpg)
De vergunning is inmiddels verleend en de bouw vordert weliswaar langzaam doch gestaag.
Fase 2A:
(http://www.modelbrouwers.nl/media/albums/109/9197/IMG_3013.jpg)
Fase 2B:
(http://www.modelbrouwers.nl/media/albums/109/9197/IMG_3014.jpg)
Fase 2C:
(http://www.modelbrouwers.nl/media/albums/109/9197/IMG_3015.jpg)
Qua sporen heb ik het sobertjes gehouden, net genoeg om een goederentrein samen te kunnen stellen.
een laadspoor voor de kolen,
een laadspoor voor oud ijzer
een omloopspoor met laden en lossen in het haventje
een Bahn Betriebs Werkplaats
en een 2-tal opstelsporen.
De wisselaandrijvingen gaan uiteraard onder de tafel
Suggesties of opmerkingen zijn welkom.
Jack
-
En nog wat oudere foto's van de fundamenten...
(http://www.modelbrouwers.nl/media/albums/109/9197/IMG_2960.jpg)
(http://www.modelbrouwers.nl/media/albums/109/9197/IMG_2961.jpg)
(http://www.modelbrouwers.nl/media/albums/109/9197/IMG_2962.jpg)
(http://www.modelbrouwers.nl/media/albums/109/9197/IMG_2963.jpg)
(http://www.modelbrouwers.nl/media/albums/109/9197/IMG_2964.jpg)
(http://www.modelbrouwers.nl/media/albums/109/9197/IMG_2965.jpg)
-
En dan nog even om de chaos compleet te maken het plan zoals het er nu ongeveer uitziet
(http://www.modelbrouwers.nl/media/albums/109/9197/Totaal.jpg)
-
interessant plan.
nog aan passing gedaan aan het het plan in de tussentijd?
Ziet er al zeer goed uit (y)
Blijf dit zeker volgen.
Groet Martijn
-
Bedankt Martijn, want door jou heb ik gisteravond dit draadje pas voor de eerste keer gezien. Indrukwekkende plannen maar gezien de eerste vorderingen heb ik er direct alle vertrouwen in gekregen, ook al zal het zn tijd duren. Maar dat is bij deze Zoedelaar wel een bekend gegeven met modelbouw........
Ik ga het hier in ieder geval volgen.......
-
Graag gedaan :)
-
Controleer ook even de speermaat van je wielstel(len). Indien je zelf wissels bouwt is de aanname dat al je speermaten van je wielen kloppen een domme. Hoe ik dat weet ....... :-[
Paul, je bent niet de enige met die ervaring..... 8)
Een ander punt is, dat bij zelfbouw van tramrails de afstand tussen de printplaatjes, waarop de rails gesoldeerd is, niet te groot mag zijn.
Ikzelf heb steeds aangehouden: 5 cm afstand bij rechte stukken en 3 cm in bogen.
Toch merk je dat bij deze tussenmaten plotselinge temperatuurwisselingen de oorzaak kunnen zijn dat de spoorbreedte van de rails tussen de printplaatjes zomaar kan wijzigen; raad eens hoe ik dat nu weer weet..... ;D
Dit kan spelen tijdens de wisseling van seizoenen, of bij temperatuurschommelingen in hallen bij modelspoorbeurzen.
Veel trammodellen hebben wielen met smalle loopvlakken en dan is er maar een kleine afwijking nodig om tussen het spoor te zakken.
Ook kan het gebeuren, dat een tram tegen het spoor opklimt, wanneer de spoorbreedte iets smaller is geworden , terwijl de speermaat van de wielassen iets te groot is.
De infrastructuur in Waelstede is al gebouwd, maar ik zou toch willen adviseren: neem eerder een kleinere afstand tussen de printplaatjes, dan een grotere.
En inderdaad de speermaat van alle wielstellen blijven controleren; ik doe dit regelmatig en er zijn altijd weer wielstellen, waarvan de speermaat iets of wat verlopen is.
Groeten, Rob.
-
Heb vandaag de digitale centrale besteld + decoders. Die gaan we dan eerst maar eens inbouwen en kijken of we de boel
aan de praat krijgen. Heeft iemand ervaring met de ESU sounddecoders met tramgeluid?
-
Speermaat?
@SuperSylvester: http://youtu.be/r0OCwIXtjdk
Gewoon inbouwen, niks anders aan dan het installeren van een gewone decoder. Alleen bij een klein model vult het wel de hele tram.
-
Speermaat is de afstand tussen de flensen als ik het goed zeg. 1:1 is er een verschil tussen tram en spoorweg materieel.
Een tram zakt in het spoor als die daar zal moeten rijden.
Groeten martijn
-
Of je googlet het even! (http://lmgtfy.com/?q=speermaat+wielen) :-*
-
Het is toch veel leuker je kennis te delen dan te verwijzen naar google? ???
-
Hoe zit dat dan met die trams die ook op het hoofdnet bivakeren.
Zoals in Karlsruhe, daar zakken ze toch echt niet tussen de rails bij het verlaten van het Albtalstation.
-
Goed voorbeeld Luit. De Stadtbahn heeft, net zoals het Nederlandse voorbeeld de RegioCitadis, speciaal ontwikkelde wielbanden die zowel op tram- als treinspoor kunnen rijden. Wat het precies is weet ik niet, maar het heeft met een 'dikker' wiel en kortere flens te maken.
Tramwielen zoals onder een combino'tje of GTL zijn daarvoor te smal waardoor ze op punten waar de rails nét niet helemaal strak ligt mogelijk er tussen vallen, of andersom, waarbij de rails te krap is. Tijdens de testperiode van de Randstadrail hier in Den Haag bleek dat het probleem te zijn van de (meeste) ontsporingen.
Edit: Lees ook het interessante stuk op Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Verschil_tussen_trein-_en_tramspoor)
-
Wat dan ook weer grappig is dat ze in Saarbrücken gekozen hebben voor spoor met treinprofiel in de stad. Aangezien dit trambedrijf eind vorige eeuw nieuw is aangelegd, hoefde ze geen rekening met een eventueel bestaand tramprofiel. In de stad zie je flinke spoorstaven liggen en het zit zelfs deels verwerkt in de straat. Buiten de stad rijden de trams probleemloos door op het DB hoofdnet.
Groeten, Mark
-
En bij de Wiener Lokalbahn is het probleem opgelost door beweegbare puntstukken.
-
Goedenavond Heeren. Tramfanaten!
Hoe raar kan het gebeuren als je 'iets' bent aant Googlen en dan op één van je eigen bouwverslagen uitkomt :-[ ;D
Gelijk dan maar even een reactie.
Ik had nog wat achterstallige zaken liggen, hoog tijd om daar wat aan te doen.
De Citadis tram moest nog een decoder + verlichting krijgen zodat ik iig 2 'treinen' in koploper kan besturen.
Het gaat om deze:
(https://modelbrouwers.nl/media/cache/1f/c9/1fc9a6287d38497e427260ae16302817.jpg)
(https://modelbrouwers.nl/media/cache/76/6d/766d1f50b8d58e162961755fad95766c.jpg)
En dit moet erin
(https://modelbrouwers.nl/media/cache/ff/1a/ff1ab924db794905137cccb88f98c511.jpg)
De verlichting maak ik van stukjes led-strip, normaal zijn die deelbaar in stukjes van 3 leds, laat ik het maar weer eens anders doen...l
(https://modelbrouwers.nl/media/cache/0b/83/0b83b91cf50301a79b7ab26cb785ffe5.jpg)
(https://modelbrouwers.nl/media/cache/35/3e/353e465380e1fbb3a621f01763461618.jpg)
(https://modelbrouwers.nl/media/cache/79/51/7951c0b8226126578bf60f7944e938e2.jpg)
(https://modelbrouwers.nl/media/cache/c7/65/c76597eddcc7600900170557de0e59e3.jpg)
Klus geklaard. Ik heb weerstanden van 10kOhm gebruikt en nog vind ik ze iets te fel, nog hoger gaat niet want dan ontsteken ze niet meer,
dan wordt de spanning te laag. Het zij zo. Ik heb gelijk maar wat passagiers geronseld en ontdaan van hun ledematen. Die zijn nu eeuwig onderweg :)
(https://modelbrouwers.nl/media/cache/7e/fc/7efc4573b93a139fc2bacd65a6eeb7ec.jpg)
Dan nog een andere klus, deze spaghetti begint me langzaam te irriteren, aan het werk dus!
(https://modelbrouwers.nl/media/cache/d9/f2/d9f2c67d79d7b04ec27bfb0ec78c1eb9.jpg)
Ik ga een besturingskastje bouwen onder de baan die ik met een schuifdeurtje kan afsluiten.
(https://modelbrouwers.nl/media/cache/fd/64/fd64d884bddbe92be333ac0d1baa9132.jpg)
Op het werk lagen nog wat reststukjes bedradingskoker, perfect geschikt voor dit doel
(https://modelbrouwers.nl/media/cache/44/b4/44b4a3f2b76d1a3f9f1cc923676ec26d.jpg)
Ik ben er nog niet, maar het begint ergens op te lijken vind ik zelf.
(https://modelbrouwers.nl/media/cache/00/75/0075a3d395aa9c5d767f1678f707ecdc.jpg)
(https://modelbrouwers.nl/media/cache/ac/39/ac39136bfebd7cc63cc174e1ed662859.jpg)
-
Nou vooruit, nog een plaatje van het centrumplan
(https://modelbrouwers.nl/media/cache/e4/f9/e4f97d1a937cc1d64b819d0d4b3c2737.jpg)
Het bouwverslag kun je trouwens vinden op
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,55905.new.html#new (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,55905.new.html#new)
Ik zal hier de tram-gerelateerde zaken toevoegen (y)
-
Die draadjes heb je wel heel mooi opgeruimd, complimenten!
-
Dankje Sven, was ook hoognodig :D
Heeft iemand van jullie deze al eens gezien of geprobeerd:
http://proto87.co.uk/electric-avenue-tram-streetcar-track.shtml (http://proto87.co.uk/electric-avenue-tram-streetcar-track.shtml)
Ziet er niet verkeerd uit.
-
ja heb ik wel is gezien ja.
zeer mooie rails.
voor een toekomstige baan wil ik het ook gebruiken.
alleen geen flauw idee hoe er aan te komen is :-\
-
Die kun je onderaan de website bestellen volgens mij ???
-
zie het nu ja ::)
maar heb het baantje in April in Schwerin gezien bij kleine bahn ganz groß
reed heel soepel en zag er ook zeer realistisch uit.
en ook eenvoudig 3 rail maken (normaal en smalspoor in mekaar gelegd en dus 1 gezamenlijke railstaaf)
of een Grand Union :P :D
-
Inderdaad ( in Schwerin) Martijn,
Werner Jurkowsky gebruikt dit systeem en heeft erover op het Duitse forum geschreven.
Ik weet hoe secuur deze man is en weet ook dat al zijn trams aangepast zijn aan deze rails met RP 025 wielen. Dit systeem is ongeschikt voor het huis tuin en keuken spul van Halling tenzij je alle trams aanpast met deze wielen ( die Navemo ook gebruikt). Maar dan is het weer niet te combineren met je gewone rails c.q. reeds gebouwde baan.
Gr.Paul
-
Inderdaad ( in Schwerin) Martijn,
Werner Jurkowsky gebruikt dit systeem en heeft erover op het Duitse forum geschreven.
Ik weet hoe secuur deze man is en weet ook dat al zijn trams aangepast zijn aan deze rails met RP 025 wielen. Dit systeem is ongeschikt voor het huis tuin en keuken spul van Halling tenzij je alle trams aanpast met deze wielen ( die Navemo ook gebruikt). Maar dan is het weer niet te combineren met je gewone rails c.q. reeds gebouwde baan.
Gr.Paul
Aha, ik zag al wel dat het een 'vreemd' soort profiel was. Jammer, ziet er toch gelikt uit.
-
das waar ook ja dit is proto 87 rail. is ook van origine Amerikaans.
ach wie weet ooit :D
Groeten Martijn
-
@ railknutselaars,
http://www.modelltram.de/phpbb3/viewtopic.php?f=8&t=1413&hilit=easy+track
Is in het Duits en er zijn ook berichten over het Swedtramsyteem.
Het onderwerp heeft niet mijn interesse maar begrijp uit de verschillende berichten dat easytrack de oude naam is, maar dat er al jaren op vooruitgang wat betreft verkrijgbaarheid gehoopt wordt. Ok de huidige site geeft weinig hoop omdat de meeste knoppen niet werken nog voorzien is van een actuele update.
Gr. Paul
-
Hi Jack,
Hoe is het verder gegaan met de bouw van je trambaan?
Ronald
-
Hoi Ronald,
Oei, dit is al een heeel oud draadje zie ik :o
Hoe het gegaan is?
Nou, ons vorige huis is verkocht dus alles afgebroken in dozen gestouwd en in het nieuwe huis neergezet, de nieuwe hobbyruimte (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92934.0) is inmiddels klaar
en ook bezig met nieuwe plannen maar het ontbreekt nog aan tijd, zin, fut, een goed plan en nog zo meer.
Daarnaast bouw ik nog een kerkje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=87994.0) waar op dit moment de bouw ook even stil ligt vanwege een defecte printer :-\ :'(
Met de winter in aantocht begint het wel weer te kriebelen dus wie weet binnenkort....
Jack