BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: evert op 16 November 2013, 22:59:34
-
Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum en heb het volgende probleem.
Op een beurs heb ik een V100 van Brawa gekocht die erg gevoelig is voor ontsporing op Fl wissels, naar mijn mening veroorzaakt door de lage en dikke flenzen.
Navraag bij Brawa leerde dat er geen andere wielsets beschikbaar zijn.
Graag zou ik horen of iemand deze ervaring ook heeft en of er een oplossing mogelijk is.
Groet,
Evert
-
Als je denkt dat het aan de flenzen ligt, vergelijk dan eerst eens wat maten met de NEM310 (http://www.morop.eu/de/normes/nem310_d.pdf)
-
Laat me raden: boogwissels en driewegwissels?
Fleischmann houdt zich niet aan NEM, wat zich met name in genoemde wissels wreekt. Daardoor past de speermaat van andere fabrikanten soms niet bij hun wissels.
Op zich is dat op te lossen door de wielen dichter naar elkaar te duwen. Daar heb je trekkers voor. Geeft wel kans op scheve wielen tov de as.
Als het enigszins kan, zou ik de rails wisselen...
-
Hallo,
Gaat dit over N spoor of HO, ik heb geen ervaring met Brawa loks maar wel interesse in een lok van Brawa op N spoor.
Ik rijd op minitrix rails en wissels en vroeg me af of dit wel kan met brawa loks?
Alvast bedankt voor een reaktie
Erwin
-
Hallo Erwin,
Zo te lezen gaat het over H0.
@Evert: Ik heb zelf geen problemen met Brawa loks. Alleen ik heb Rocoline-rails in gebruik. Wat Edgar aangeeft kan nog wel eens het probleem zijn. Dat moet je redelijk proefondervindelijk vaststellen. Welke fleischmann-rails gebruik je eigenlijk?
Groeten Ronald.
-
Op zich is dat op te lossen door de wielen dichter naar elkaar te duwen.
Die oplossing zou ik beslist niet willen aanbevelen. De speermaat (maat B volgens NEM310) moet minimaal 14,4 mm zijn bij H0. Daar moet je niet onder gaan.
Je moet het probleem verhelpen waar het zit. Dus eerst de schuifmaat tegen de wielstellen en de wissels houden, en dan concluderen wat er mis is.
-
:) Dank voor jullie reactie.
Ik gebruik HO profirails.
Het probleem doet zich voor bij afbuigende wisselstand bij zowel standaard- als kruiswissels.
Solo gaat het vaak goed maar met stammetje van 6 wagons gaat het mis.
De wielafstand is digitaal gemeten 14.4 mm, dus cf de NEM.
Meer afstand geeft het probleem dat het eerste linkerwiel wiel het metalen puntstuk van de hsw raakt en dus sluiting geeft.
Ik ga nu eerst de aangegeven opties na en kom dan weer terug.
Dank zover,
Evert
-
Na enig meet-, duw- en trekwerk heb ik het volgende geconstateerd:
Verandering van de wielafstand heeft geen effect.
De flenshoogte van de brawawielen bedraagt 0.55 mm; van Roco 0.97 ! en die blijven probleemloos in het spoor.
Navraag bij onze treinendokter van de club leert dat Brawa wel de NEM voor zijn wielen toepast en Fleischmann niet voor zijn rails en wissels.
Dezelfde locs rijden prima op rocoline, maar het gaat mij wat ver om voor éen loc mijn hele railsysteem te veranderen, dus kreeg ik het advies: in je vitrine of op marktplaats.
Als iemand hier nog iets verstandigs weet te zeggen hoor ik dat graag, maar wat mij betreft is het Brawaboek gesloten.
Evert
-
op de duitse fora kom je soorgelijke klachten tegen (over de VT44.5), lage flenzen, en dat spoort
met oudere rails soms niet lekker
fred
-
Het ligt aan de wissels. Mijn zoontje heeft Hornby Thomas de trein materieel, en de Engelsen hebben inmiddels ook lagere flenzen. Zijn baantje is nog aangelegd met oude Fl* modelrails en het gaat steevast mis op de wissels. Mijn modules met Tillig railmateriaal zijn geen probleem, dus de conclusie is terecht dat het tijd wordt voor andere rails..