BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: ZwolsBas op 15 November 2013, 11:24:33
-
Hallo.
Sinds een half jaar heb ik een rode DE-2 met reclame banen van Artitec met geluid.
Nu heeft deze zeker 3 maanden stil gelegen in het doosje in de kast, tot gisterenavond heb ik hem uitgepakt en op de baan gezet.
Wil ik gaan rijden, ik hoor rij geluiden en remmen zus en zo maar het model rijdt niet, ook niet langzaam geen enkele beweging komt eruit.
Daarnaast viel me ook op dat de ATB leidingen op het dak (de lijm gewoon los laat) de leidingen liggen nu haast los op het dakje terwijl dit nooit aangeraakt is.
Hoe is het mogelijk dat een model zomaar ermee ophoudt? Analoog rijdt het model ook niet (geluiden werken wel)
En wat is de reden dat de dakleidingen los beginnen te zitten ? ik zag destijds in de winkel bij meerdere dat de dakleidingen los erop lagen alsof de lijm niet meer werkt, het is gewoon erop gelijmt er zitten geen gaatjes of wat dan ook erop.
Is dit garantie? terugbrengen en laten repareren ?
Het model is nooit open geweest.
-
Terug naar je leverancier met de klachten, moet die hem maar naar Artitec sturen, voor garantie.
Dit is te gek voor woorden, toch!
grt Piet.
-
Ik ga uit van een losse draad , mij model ook gehad op 1 van de stroomafnemers, chinesen zijn zuinig met soldeer ,mag nix kosten geloof ik.... ;D
-
Ik verdenk eerder de motoraansluitingen, daar staat voor wie zelf aan de slag wil een oplossing voor op de artitec-site: http://www.artitec.nl/index.php/nl/technische-hulp/speciale-instructies/item/de2motor?category_id=169
Maar je hebt natuurlijk gewoon garantie en dan is er ook nog die dakleiding dus gewoon naar de winkel ermee zou ik zeggen.
-
Volgende week maar eens langs de modeldealer gaan.
http://www.youtube.com/watch?v=zHLdbQbNPws&feature=youtu.be
Wel geinig om te zien ;D
-
Wel geinig om te zien ;D
Dan laat je het toch zo?
-
Nou nee, zo laten hoeft ook weer niet ;D
Maar vandaag weer getest, 1e keer reed de trein prima. na 3 minuten rijdt de trein niet meer en gaat het geluid gewoon door ???
Toch misschien een decoder instelling verkeerd?
-
Zijn echt de motorcontacten, heb hier een DE-I nr 45 liggen met net zo'n prutmotor met dezelfde verschijnselen. Loopt wel iets langer ( kwartier ) en valst dan uit. Nog geen zin gehad het ding uit elkaar te halen ;)
Grtzz,
Karst
-
Jammer dat er slechte motoren erin zitten.
Hebben ze bezuinigd ofzo?
-
Zie 3e post...
-
Deze post kwam goed van pas (y). Ook mijn rode DE2 deed na dat ik hem verbouwd had en hij daarna nog een maand of 2 in de doos had gezeten niets anders meer een werkende verlichting :'(. Beschrijving bij Artitect ge-download, bak open en twee stukjes styreen tussen de motorkabel aansluiting gedrukt. Getest en de kap er weer op gezet. DE2 loopt weer als een zonnetje (y). De aansluitingen op de motor zijn inderdaad bagger ;D.
-
Bezopen, een doe het zelf garantie. :o
Krijg je ook de uren vergoed van Artitec wanneer je hem zelf repareerd.??
Tinus.
-
Als je er toch reizigers in zet, zou ik gelijk effe twee stripjes tussen die contacten drukken, je hebt het stel dan toch al open. Scheelt straks weer elende ;).
-
Heb hetzelfde probleem gehad wat resulteerde in slecht rijgedrag.
De oplossing was voor mij, de koolborstel houder uitnemen en de soldeerlip verwijderen.
Aansluitdraden heb ik nu rechtstreeks aan de houder gesoldeerd en het probleem was verholpen.
Groeten,
Marcel
-
Ik ga het model niet open maken en zelf ermee klussen, dan vervalt je garantie volledig.
Artitec mag dit mooi oplossen, zij horen een fatsoenlijk product op de markt te brengen.
Bij mijn andere De-2 die zon 2 jaar oud is kan ik dat wel wagen, er zit geen garantie meer op ;D gelijk het interieur maar schilderen.
-
Nou, naar de winkel dan.
-
Dan is ie zijn draadje kwijt. Jammer toch.
-
Is alleen maar extra service voor die personen die het zelf wel even oplossen, jij kunt je trein gewoon terug brengen naar de winkel en dan komt het goed. (als je nog garantie hebt).
Erg negatief doen over dit onderwerp helpt niet echt, je ergert je alleen maar meer. Zonde van de energie.
Richard
-
Morgen gaattie naar de dokter ;D
-
Als tie voor die tijd maar niet overleden is. Je had beter tegelijk naar de dokter kunnen gaan. ;)
Ted
-
En maar klagen dat de zorg steeds duurder wordt... ;D
-
Tja, aan het einde van hun leven is het renoveren of slopen ;D
Misschien komt hij in het geel terug ;D
Ik weet niet of de DE-2 71 gesloopt of verbouwd was destijds.
-
Ach, maakt toch niets uit.
Einde van de rit is in zicht, hoe weinig het ook heeft gereden.
Verzorger heeft last van gemakzucht en heeft daarbij niet tijdig ingegrepen.
Of tie nou in het geel terugkomt, is geheel afhankelijk van het oordeelvermogen van bovenaf (Artitec dus!).
-
Bastaard,
Artitec geeft hier een constructie fout toe.
Zelfs bij de 2 jaar oud model zou dit hersteld moeten worden onder garantie.
Tinus.
-
Deze post kwam goed van pas (y). Ook mijn rode DE2 deed na dat ik hem verbouwd had en hij daarna nog een maand of 2 in de doos had gezeten niets anders meer een werkende verlichting :'(. Beschrijving bij Artitect ge-download, bak open en twee stukjes styreen tussen de motorkabel aansluiting gedrukt. Getest en de kap er weer op gezet. DE2 loopt weer als een zonnetje (y). De aansluitingen op de motor zijn inderdaad bagger ;D.
Als je er toch reizigers in zet, zou ik gelijk effe twee stripjes tussen die contacten drukken, je hebt het stel dan toch al open. Scheelt straks weer elende ;).
Artitec geeft hier een constructie fout toe.
Zelfs bij de 2 jaar oud model zou dit hersteld moeten worden onder garantie.
Zoals Tinus al zegt Artitec geeft hier inderdaad een constructiefout toe.
Ook mijn DE 2 had/heeft deze problemen, maar zijn ondanks de beschreven wijzigingen nog steeds niet opgelost.
Maar het resultaat na aanpassing is niet echt verbeterd.
Net zoals ik al eerder voor het lezen van dit draadje de matige kwaliteit van de motor verdenk, is na deze aanpassing mijn mening nog steeds niet veranderd.
Ik overweeg sterk om een nieuwe betere motor er in te leggen.
Jos.
-
Waar zit die constructiefout dan in? Is het de bevestiging van de draden aan de motor of de motor zelf? Bij mijn 179 is de motor gesneuveld, die helemaal correct en snel door artitec is vervangen. Het geluid en licht deden het destijds inderdaad nog wel goed.
Het moeilijke aan het verhaal is dat het probleem na rust vaak ineens tevoorschijn komt. (was bij mij ook het geval). betekend dat dat je ze elke week een stuk moet gaan laten rijden?
Wat voor Artitec een vervelend gebeuren is, is dat voor hen de zorgkosten wel oplopen. Dat gun je niemand. Want het blijven mooie dingen om te zien. (De 71 doet het bij mij nog altijd goed)
-
Er zit zo'n ouderwetse soldeerlip waaraan de motordraad is gesoldeerd. Het oog ervan zit over de koolborstel houder geschoven en dan zit de dop tbv de borstelhouder er op gedrukt. Dat oog krijgt speling op de bus van de koolborstelhouder..........en dat geeft dus een "wakkelcontact" ;D. De stripjes die je er volgens Artitec tussen moet duwen, drukken deze soldeerlip tegen de motor aan, waardoor een beter contact ontstaat. Nog beter, maar dat wil niet iedereen zelf doen die het probleem heeft, is de draden regelrecht op de dopjes solderen zoals hier ook al werd geschreven.
Bij oude omgeboude Fleischman schilden soldeerde ik de draden ook al aan de doppen van de koolborstelhouders. Dat is altijd goed (y).