BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Maarten op 13 November 2013, 13:13:00

Titel: Intercity Direct, de opvolger van de Fyra
Bericht door: Maarten op 13 November 2013, 13:13:00
geef het beestje maar een (andere) naam (http://www.nu.nl/binnenland/3627600/fyra-gaat-intercity-direct-heten.html)

Titel: Re: Intercity Direct, de opvolger van de Fyra
Bericht door: NS/NMBS fan uit Oostenrijk op 13 November 2013, 22:59:40
Intercity Direct......... ::)

Ik had eerder IC-F (Intercity-Fast) of IC-S (Intercity-Speed) genomen.

Is het bekend welke kleuren dan de huide ICRm ,,Fyra" rijtuigen krijgen?
Titel: Re: Intercity Direct, de opvolger van de Fyra
Bericht door: timtrein op 14 November 2013, 12:13:51
Mag ik gokken op geel-blauw?
Titel: Re: Intercity Direct, de opvolger van de Fyra
Bericht door: Meppelspoor op 14 November 2013, 12:26:19
Zou de kleur van de locomotief ook weer geel/grijs worden?
Titel: Re: Intercity Direct, de opvolger van de Fyra
Bericht door: Remunj op 14 November 2013, 12:31:43
Zit je wel hoog die kleur he  :'(

En ze zullen nooit weer geel/grijs worden ondat ze die kleur nooit gehad hebben.  >:(

Denk niet ze ze geel/blauw worden. Het is en blijft een ander treinsegment (met bijbehorende prijzen) dus zal wel afwijkend blijven ter herkenning/onderscheiding.
Titel: Re: Intercity Direct, de opvolger van de Fyra
Bericht door: Dennis83 op 14 November 2013, 13:52:32
Laten we dan maar hopen dat het een wat subtielere kleur word dan de huidige zuurstokken. Voor de modelspoorhobby is een nieuwe kleurvariant natuurlijk altijd weer leuk.  ;D
Titel: Re: Intercity Direct, de opvolger van de Fyra
Bericht door: Gert1 op 14 November 2013, 14:38:12
Denk niet ze ze geel/blauw worden. Het is en blijft een ander treinsegment (met bijbehorende prijzen) dus zal wel afwijkend blijven ter herkenning/onderscheiding.

Uiteraard zal men er alles aan doen om Intercity Direct met een eigen identiteit in de markt te zetten.
Dus is het nagenoeg zeker dat er een eigen huisstijl komt. En die huisstijl zal vermoedelijk gebruik maken van kleuren die zich onderscheiden van de NS.

Enfin, leuk nieuws voor de treinenspotters, -fotografen, modelspoorfabrikanten en modelspoorders.

mvg,
Gert
Titel: Re: Intercity Direct, de opvolger van de Fyra
Bericht door: Johnnytrein op 14 November 2013, 14:40:22
@Eric, "Denk niet ze ze geel/blauw worden" U bedoelt ?
Titel: Re: Intercity Direct, de opvolger van de Fyra
Bericht door: Peter Kleton op 14 November 2013, 15:03:16
Geel groen is er nog niet geweest.   ;D                                                   
                                                               Peter
Titel: Re: Intercity Direct, de opvolger van de Fyra
Bericht door: Remunj op 14 November 2013, 16:15:11
@Eric, "Denk niet ze ze geel/blauw worden" U bedoelt ?
Precies zoals er staat. Ze zullen denk ik niet geel/blauw (huidige IC kleuren) worden, maar een eigen huisstijl kleur.
Is als reactie op Timtrein, 2 berichten erboven.
Titel: Re: Intercity Direct, de opvolger van de Fyra
Bericht door: Daan! op 14 November 2013, 16:30:12
Ik hoop en het lijkt mij slim om de IC200 straks intercity te gaan noemen en de huidige intercity weer interregio.  Daarbij past ook een nieuwe kleurstelling.
(Ja, ik weet dat dat een hoop nieuwe infrastructuur en geld vergt om het goed te kunnen uitvoeren.)
Titel: Re: Intercity Direct, de opvolger van de Fyra
Bericht door: Jos B. op 14 November 2013, 22:43:15
Precies zoals er staat. Ze zullen denk ik niet geel/blauw (huidige IC kleuren) worden, maar een eigen huisstijl kleur.
Is als reactie op Timtrein, 2 berichten erboven.

Gewoon de IC kleurstelling maar dan omgekeerde volgorde.
Onder: gele smalle band
Daarboven: brede blauwe band
Om de ramen: dikke gele band
Boven: dunne blauwe band.


Jos.
Titel: Re: Intercity Direct, de opvolger van de Fyra
Bericht door: KoploperMau op 15 November 2013, 11:17:28
ICD, ofwel een D-trein. Terugblik naar oude tijden of...? ::)

Ik denk daarom ook een blauwe kleur.  :P
Titel: Re: Intercity Direct, de opvolger van de Fyra
Bericht door: Jeronimos op 15 November 2013, 11:28:51
Och, de ouwe Benelux was met rood, de thalys heeft rood, de fyra was met rood, de berlijntrein heeft rood, dus er zal wel iets met rood komen.  ::) :P

Een rode BR 186 met witte/rode rijtuigen a la Berlijntrein? ???
Titel: Re: Intercity Direct, de opvolger van de Fyra
Bericht door: henk op 15 November 2013, 11:43:33
Getver, als ik iets lelijk vind zijn het wel die wit-rode tandpastatubes.
Van mij mogen ze de huidige kleurstelling houden. Ander naampje erop, klaar.
Titel: Re: Intercity Direct, de opvolger van de Fyra
Bericht door: Meppelspoor op 15 November 2013, 14:58:22
Gewoon de IC kleurstelling maar dan omgekeerde volgorde.
Onder: gele smalle band
Daarboven: brede blauwe band
Om de ramen: dikke gele band
Boven: dunne blauwe band.


Jos.

vindik wel mooi, loc gewoon geel/grijs
Titel: Re: Intercity Direct, de opvolger van de Fyra
Bericht door: Daan! op 15 November 2013, 18:08:46
Alternatief is volgens mij toch echt om een volwaardig IC-netwerk aan te leggen die echt alleen de grote steden aandoet. Deze rol kan de intercity direct gaan vervullen die 200 km/h kan. Daarvoor moeten de belangrijkste corridors geschikt worden voor die snelheid. Dat zijn in mijn ogen Alkmaar – Eindhoven (-Maastricht), Groningen – Schiphol – Den Haag – Rotterdam, Den Haag/ Rotterdam – Utrecht – Arnhem. De huidige intercity kan dan interregio worden.
Daarvoor is een hoop nieuwe infrastructuur nodig, maar ik denk dat Nederland en het spoor wel een boost kan gebruiken.

Oja, de kleur. NS werkt altijd in producten die duidelijk zijn voor de reiziger. In alle twee de huidige producten worden de kleuren blauw en geel gebruikt. Waarom geen blauw trein met een gele streep onder de ramen. Beetje zoals in Duitsland de intercity's.
Titel: Re: Intercity Direct, de opvolger van de Fyra
Bericht door: Rick op 15 November 2013, 19:10:13
Je bedoelt zoiets (http://www.flickr.com/photos/stefanvdw/4523546879/)? ;)
Titel: Re: Intercity Direct, de opvolger van de Fyra
Bericht door: Daan! op 15 November 2013, 19:14:52
Nou ik legde zelf de link met IC-plus, maar dit is ook goed.  ;D
Titel: Re: Intercity Direct, de opvolger van de Fyra
Bericht door: Jeronimos op 15 November 2013, 19:17:58
Eigenlijk heeft de Oberpfalzbahn al iets dergelijks. Dit komt NS wel heel erg na.

(http://www.bahnbilder.de/1024/pesa-link-600-001-farbkleid-631896.jpg)

bron (http://www.bahnbilder.de/bild/Deutschland~Unternehmen~Oberpfalzbahn/631896/pesa-link-600-001-im-farbkleid.html)

of deze

(http://static.panoramio.com/photos/large/8105381.jpg)

De Polen geven het de bijnaam banany.

bron (http://www.panoramio.com/photo_explorer#view=photo&position=921&with_photo_id=8105381&order=date_desc&user=659616)

Titel: Re: Intercity Direct, de opvolger van de Fyra
Bericht door: Meppelspoor op 15 November 2013, 19:41:09
Een ding is zeker LS Models heeft dan weer een kleur variant voor ICRm
Titel: Re: Intercity Direct, de opvolger van de Fyra
Bericht door: NS/NMBS fan uit Oostenrijk op 14 December 2013, 21:41:49
Nog 2 uur en 20 minuten, dan is Fyra geschiedenis ::)

Ben wel benieuwd hoe de nieuwe kleuren eer dan uit gaan zien van de ICD  :)

Oh ja, het gekke is: heb vandag voor 200€ 7 professionelle naar Fyra omgespooten Lima ICR rijtuigen gekocht....wel freemd, gaat de echte Fyra eer uit, koop ik er een ;D (y)

En de Fyra 186 komt dan in januari van Piko eerbij (y)

Raar gevoel, de Fyra........zo modern en toch al weer hystorie ::)

Ik weet niet maar ik denk dat de NS een van de weinige is, die een trein+matschapij maar zo kort heft laaten bestaan, toch wel jammer :-\
Titel: Re: Intercity Direct, de opvolger van de Fyra
Bericht door: Meppelspoor op 15 December 2013, 19:49:23
De intercity direct heeft nog de oude kleuren, gaan deze veranderen en als dit gebeurt, wanneer gaat dit gebeuren?
Titel: Re: Intercity Direct, de opvolger van de Fyra
Bericht door: Bob R. op 15 December 2013, 20:15:16
De laatste beneluxen hadden al het zuurstok design, pas later werd daar de naam Fyra op geplakt.
Die letters hebben ze nu rood gespoten met een spuitbusje (zo te zien, ze waren nog erg goed leesbaar)
Een bedrijf als de NS wat door de Fyra een enorme schuldenlast op zich gekregen heeft, en wat zelfs bezuinigd op vertrekstaat borden gaat (hoop ik) niet nog eens een hoop rijtuigen voorzien van een nieuw jasje....al verbaast mij niets meer.….
Titel: Re: Intercity Direct, de opvolger van de Fyra
Bericht door: lokpaint op 15 December 2013, 20:44:34
ICD, ofwel een D-trein. Terugblik naar oude tijden of...? ::)


Dat heette DC. (City-D trein)  ;D

Bart
Titel: Re: Intercity Direct, de opvolger van de Fyra
Bericht door: ZwolsBas op 15 December 2013, 20:50:17
Benelux kleuren retour !
Titel: Re: Intercity Direct, de opvolger van de Fyra
Bericht door: Thom op 16 December 2013, 19:38:24
De laatste beneluxen hadden al het zuurstok design, pas later werd daar de naam Fyra op geplakt.
Die letters hebben ze nu rood gespoten met een spuitbusje (zo te zien, ze waren nog erg goed leesbaar)
Een bedrijf als de NS wat door de Fyra een enorme schuldenlast op zich gekregen heeft, en wat zelfs bezuinigd op vertrekstaat borden gaat (hoop ik) niet nog eens een hoop rijtuigen voorzien van een nieuw jasje....al verbaast mij niets meer.….
Dat je ergens op bezuinigd wil toch niet gelijk zeggen dat je hélémaal niets meer mag uitgeven?

Voor de gele borden is gewoon een kosten/baten analyse gemaakt waaruit gekomen is dat de borden teveel kosten voor het nut wat ze nog hebben tov alle alternatieven die er tegenwoordig zijn, maar niet omdat het geld op zou zijn om ze neer te zetten.

De uitstraling van die rijtuigen heeft ook een ander doel, ze zijn het visite kaartje van het treinproduct naar oa België en maken toch het onderscheid duidelijk met andere treinen in NL.

Persoonlijk denk ik dat men vast nogwel wat gaat doen met het uiterlijk van deze rijtuigen, maar dat zal wel komen als er meer rijtuigen aangepast worden voor deze diensten.
Titel: Re: Intercity Direct, de opvolger van de Fyra
Bericht door: AlfaArjen op 16 December 2013, 20:32:11
Rijtuigen worden qua kleurstelling tzt aangepast. Maar de noodzaak ligt nu meer bij een betrouwbare dienstregeling dan bij het onttrekken van materieel uit de dienst om het in een ander kleurtje te krijgen. Geduld  ;)
Titel: Re: Intercity Direct, de opvolger van de Fyra
Bericht door: martijn v m op 16 December 2013, 20:35:18
vanwaar de onzin dat alleen op het traject Schiphol/Rotterdam binnenlands toeslag heeft?
Titel: Re: Intercity Direct, de opvolger van de Fyra
Bericht door: AlfaArjen op 16 December 2013, 20:39:18
Omdat je in 26 ipv 52 minuten op Schiphol staat.
Titel: Re: Intercity Direct, de opvolger van de Fyra
Bericht door: lokpaint op 16 December 2013, 20:43:05
Aha, dus een gemiddelde snelheid van 115km/u kost extra.  :(

Bart
Titel: Re: Intercity Direct, de opvolger van de Fyra
Bericht door: martijn v m op 16 December 2013, 20:44:31
maar amsterdam/schiphol is geen toeslag  :-\  ???
Titel: Re: Intercity Direct, de opvolger van de Fyra
Bericht door: AlfaArjen op 16 December 2013, 21:08:31
Nee, dat stuk is voornamelijk door de politiek ook afgedwongen dat daar de toeslag verdween. Verder is de tijdswinst tussen een ic of fyra naar Schiphol vanuit Amsterdam te verwaarlozen.

Wat is er trouwens raar aan, je hebt meerdere opties, goedkoop maar langere reistijd, of sneller en een duurder kaartje. Dat is de hele opzet van een binnenlandse HSL dienst die plekken verbind die al verbonden zijn. Als ik in Italië van Rome naar Milaan wil, kan dat met de Frecciarossa snel maar prijzig, of ik neem de gewone intercity, betaal wat minder maar doe er veel langer over.
Titel: Re: Intercity Direct, de opvolger van de Fyra
Bericht door: martijn v m op 16 December 2013, 21:20:52
ik vindt het raar dat je met de FYRA Intercity Direct van Amsterdam Schiphol geen toeslag
Schiphol Rotterdam wel
En Rotterdam Breda niet

Rotterdam Breda is toch hsl traject?
Titel: Re: Intercity Direct, de opvolger van de Fyra
Bericht door: AlfaArjen op 16 December 2013, 21:27:37
Yep, maar de tijdswinst is minder, en waar je ook nog mee zit: reizigersaanbod/capaciteit van rotterdam --> amsterdam t.o.v. Rotterdam --> Breda. En vergeet ook niet dat het gebruik van de HSL erg duur is en dat dus ergens geld vandaan moet komen.
Titel: Re: Intercity Direct, de opvolger van de Fyra
Bericht door: ZwolsBas op 16 December 2013, 22:49:10
bijna 2x zoveel tijd besparen, als je omrekend wat je uur salaris is en je er dagelijks zou reizen (2x pd) bespaar je uiteindelijk flink, de extra toeslag is een prikkie op een salaris van 50k pj  ;D
Titel: Re: Intercity Direct, de opvolger van de Fyra
Bericht door: waaldrecht op 17 December 2013, 22:24:05
Waarom dit nu weer Intercity Direct moest heten. Hou het gewoon bij InterCity. In duitsland rijden ook dergelijke IC-treinen en ook die rijden soms over HSL-sporen en ook in duitsland geld er een toeslag voor de IC (wel minder dan voor de ICE)
En die treinen die ze hier in Nederland nog Intercity durven te noemen, moeten gewoon RegioExpres gaan heten. Want het zijn eigenlijk gewoon stoptreinen die een paar stations overslaan.

 De "Intercity" van Amsterdam naar Rotterdam bijvoorbeeld stopt niet in Hoofddorp, Nieuw Vennep, Sassenheim, De Vink, Voorschoten, Mariahoeve, Moerwijk, Rijswijk en Delft Zuid. Alle andere stoppen ze.

De trein van Arriva van Tiel naar Arnhem is er ook zo eentje. Tussen Tiel en Elst stopt hij overal, maar tussen Elst en Arnhem wordt er niet gestopt in Arnhem Zuid, maar het heen gewoon een stoptrein. Arriva is geen NS. NS had deze trein vast ook "InterCity" durven te noemen. Kijk maar naar de 3600 tussen Roosendaal  en Zwolle. Dat is er ook weer zoeentje. Stopt zelfs in Arnhem Zuid, maar ze noemen het intercity bij NS.

Als je een reis plant van Tiel naar Arnhem Zuid dan reis je eerst met de stoptrein. In Elst moet je overstappen op een "Intercity" naar Arnhem Zuid omdat je stoptrein niet stopt in Arnhem Zuid.

Kortom noem de treinen in Nederland:

- InterCity (Intercity Direct, InterCity Berlijn, Benelux)
- RegioExpress (Alles wat nu Intercity heet of het nu een sneltrein of een stoptrein is maakt niet uit)
- Stoptrein/Sprinter (Stoptreinen die stoppen op elk station. Dus Tiel-Arnhem is geen stoptrein maar een RegioExpress).