BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Jacques Pessers op 29 July 2007, 18:52:34
-
Hallo allemaal!
Ik heb reeds geëxperimenteerd met geheugendraad voor de aandrijving van de Peco code 55 wissels op mijn toekomstige N-baan (wat prima werkt), maar stel me toch vragen i.v.m. de toegankelijkheid in bv. schaduwstations wanneer er iets fout loopt en/of moet vervangen worden. Aangezien de meesten onder jullie het roerend eens schijnen te zijn over de degelijkheid van de Tortoise-aandrijvingen, had ik deze graag ook eerst eens uitgeprobeerd vooraleer een definitieve beslising te nemen (ook al gezien de niet-geringe kostprijs). Ik stel mezelf volgende vragen:
- ik meen begrepen te hebben dat voor de aansturing ervan de LTD-schakeldecoder SA-DEC-4-DC zeker in aanmerking komt, maar kan dit ook via de LTD-motorwisseldecoder M-DEC-DC? (Ik beschik ook nog over enkele Viessmann decoders 5212, maar veronderstel dat deze helemaal niet in aanmerking komen voor aansturing van de Tortoises).
- hoe gebeurt de ompoling van het hartstuk (of is de gebruiksaanwijzing duidelijk in ’t algemeen en op dit gebied in ’t bijzonder)?
- ik vind weinig of geen adressen voor bestelling ervan in de USA, waar ze toch behoorlijk goedkoper blijken te zijn. Kan iemand mij aan dergelijke adressen helpen (en waarvan de leveringstermijn niet té lang is)?
Hartelijk dank bij voorbaat.
M.v.g.
Jacques
-
Hoi Jacques
Voor de Tortois kan je zeker de LTD M-DEC-DC gebruiken. Heb ik ook gaat prima. Voor het ompolen kan je de schakelaars gebruiken die er in zijn gemaakt (2x). Als je wil kan je dat veertje ook uit je wissel halen. maar dat hoeft niet. Op het zichtbare deel van je baan is dat wel mooier. De snelheid van het onzetten van de wissel kan je bepalen door de spanning die je op de aandrijving zet. Meer vragen?
Groeten Jeroen
-
In N moet je dat veertje er zeker uithalen, want anders gaat het echt niet (betrouwbaar) werken.
Mocht je in de buurt van Houten wonen dan mag je wel een keer lansgkomen om te kijken hoe het werkt met Peco en Tortoises.
Bestellen doe ik ze tegenwoordig gewoon bij Wentink in Arnhem, daar liggen ze voor €16,95
-
Jaques,
ik heb mijn tortoises in 2003 besteld via www.my-dads-trains.com
Momenteel staan ze daar voor 99$ voor een 6 pack. Hou er wel rekening mee dat daar nog wel verzendkosten+BTW+invoerrechten (10 EUR?) bijkomen.
Als je ze nu hier kan kopen voor 17 EUR zal je winst maar marginaal zijn.
Patrick
-
In N moet je dat veertje er zeker uithalen, want anders gaat het echt niet (betrouwbaar) werken.
Kwam er dit weekend achter dat je de veertjes van de engelse wissel er er voor inbouw uit moet halen 8)
Ik heb overigens de conrad gevallen er onder zitten en dat lijkt goed te gaan.
Groet, Erik
-
Ehhh ja, het is inderdaad wel handig om dat voor inbouw te doen.
Maar als je de rails schroeft (zie mijn draadje in WatZijnWeAanHetBouwen) dan kan het zó weer los en is zo'n foutje niet zo heel erg kostbaar ;)
Met de Conrad aandrijvingen heb ik geen ervaring.
-
Koop je ze bij Wentink dan hebben ze zelfs een speciale prijs als je er 12 tegelijk koopt.
Ik meen 12 voor de prijs van 11.
-
http://www.fshobby.com/old/tortoise.html
12 voor 147$, dat is 108€, plus 19%btw = 128€ (excl. verzendkosten, ligt eraan wat je nog meer besteld... en inklaringskosten: 7,50€)
-
+invoerrechten (10 EUR?) bijkomen.
Geen invoerrechten, je bedoelt waarschijnlijk inklaringskosten... (dat is een administratieve handeling) ;)
-
Ik bedoel invoerrechten (extra belasting opgelegd wordt door de staat / EU afh. van product en land van herkomst om de eigen markt te beschermen). Verder zijn er nog een aantal kosten die te maken hebben met de administratieve rompslomp m.b.t. het inklaren (douaneformaliteiten). Invoerrechten worden ook wel afgehandeld / voorgeschoten door de verzendfirma, echter dit is wel degelijk iets dat afzonderlijk vermeld zou moeten zijn van de eigenlijke administratieve kosten die de verzendfirma maakt.
-
Patrick, dit is al eindeloos uitgekauwd, op modelspoorspullen worden geen invoerrechten geheven...
Wat invoerrechten zijn, weet ik, we hebben douane in het pand hier...
-
En daarmee is de discussie hieromtrent ook beëindigd.
-
Ik heb nog wel een aanvulling op dit onderwerp.
Op mijn baan die is opgebouwd is met Peco N code 55 en tortoises bleven steeds meer loks op de wissels steken. De oorzaak heb ik uiteindelijk kunnen achterhalen: de tong zat nét niet helemaal tegen de spoorstaaf aan. Geloof me, dat gaat om tienden van millimeters, soms voor het blote oog zelfs onzichtbaar. Maar als je 'm dan een klein beetje extra er tegenaan drukt heeft het puntstuk opeens wel spanning.
Kortom: altijd de puntstukken aansluiten en via de tortoise de juiste polariteit geven.
Ik ben nu halverwege mijn baan om alle puntstukken alsnog aan te sluiten...
-
@Peter,
discussie (als er al een was?) is m.i. nog niet beëindigd omdat er nog een prangende vraag rest.
Op mijn factuur van 07/2003 wordt er buiten de 21% btw een extra belasting geheven van 0,8% op het basisbedrag.
Type belasting is 003. Is er dan iemand die me dan kan vertellen wat dit wel is (als het geen invoerrechten zijn)?
(ter info, volgens de transporteur van BRUCARGO stemt code 003 overeen met EU invoerrechten).
mvg,
Patrick Smout
-
Een douane mederwerker misschien?
Kijk anders even in het draadje "wat doe je naast de modelspoorhobby" ;D
-
Op mijn factuur van 07/2003 wordt er buiten de 21% btw een extra belasting geheven van 0,8% op het basisbedrag.
Type belasting is 003. Is er dan iemand die me dan kan vertellen wat dit wel is (als het geen invoerrechten zijn)?
(ter info, volgens de transporteur van BRUCARGO stemt code 003 overeen met EU invoerrechten).
003 is inderdaad invoerrechten.
Uit je BTW% begrijp ik dat je in België zit. Ik weet niet in hoeverre de diverse douane's (binnen EU) overeenstemmen.
Welke omschrijving hadden de goederen, en staat er op je factuur niets anders dan 0,8% belasting 003? Lekker maximale transparantie. Kun je de inklaarder nog benaderen (douane of vervoerder)?
-
Lekker maximale transparantie.
Inderdaad, als je kijkt op de websites van zowel de Nederlandse als de Belgische douanediensten dan kom je tot de conclusie dat ze niet echt hun best doen om het voor gewone mensen begrijpelijk te maken.
-
Daarvoor hebben we ook de pagina van de Europese Unie (http://ec.europa.eu/taxation_customs/dds/nl/home.htm) voor.
Maar dan moet je wel de taric code van het product weten.
Als je deze hebt weet je precies hoeveel invoerrecht of anti-dumping heffingen er zitten op goederen.
Maar volgens mij zijn we hier redelijk off-topic aan het raken.
Laten we het weer eens hebben over de Tortoise motor.