BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Reinout van Rees op 14 November 2013, 16:57:42
-
Ik heb via ebay een roco BR80 (drie-assertje) uit een digitale beginset
gekocht. Eerste digitale lok die ik heb, dus ik wilde er m'n
marktplaats-multimaus mee uittesten. Samengevat: geen succes.
Hoofdprobleem is dat de loc lawaai maakt, vooral bij lage snelheden. Hij
kruipt op zich langzaam, maar met luid motorgebrom. Loc op 28 stappen,
multimaus ook op 28, dat soort dingen heb ik wel uitgeprobeert. Met "VC 8" de
boel resetten ook. En analoog loopt 'ie prima en zonder luid gebrom. Digitaal
is echt veel slechter.
Nu vraag ik me af wat dit kan zijn. Ik heb flink lopen googlen en krijg er het
idee van de klok en de klepel nog niet bij elkaar te hebben. Hier zijn wat
vragen/gedachtes:
- Brom? Lijkt op de frequentie te wijzen waarmee de motor wordt aangestuurd.
Niet hoogfrequent enzo. Maar dat het rijgedrag veel schokkeriger is dan
analoog is toch raar? Ik heb nog via een CV de frequentie op 32k in proberen
te stellen maar dat had geen effect.
- Via VC 29 kan je de decoder op 14 of op 28/128 stappen schakelen. Dat
laatste dus. Maar hij reageert alleen op de multimaus als de multimaus hem
in 28 stappen aanspreekt. 128 luistert 'ie niet naar. Is de decoder te oud?
Een beetje googlen suggereert een roco 10732 decoder. (Met een multimaus kan
je het model decoder niet uitlezen...)
- VC 8=8 reset naar fabrieksdefaults. Ja, de defaults van de decoder. Maar ik
gok dat Roco nog wat andere instellingen heeft ingesteld ter optimale
besturing van hun BR 80. Maar... is er ergens een overzicht van dat soort
model-specifieke ideale instellingen? Mijn google vaardigheden schieten
kennelijk tekort, want ik vind niets.
- Instellen van de optrekvertraging lijkt invloed te hebben, maar instellen
van de maximum snelheid heeft geen effect: suggereert dat een specifiek
probleem?
- Raar: de verlichting (alleen 1 voorlampje...) wisselt niet met de
rijrichting. En als je de verlichting aanzet gaat de ingebouwde
rookgenerator ook aan. Ik zou die laatste toch achter een functietoets
verwachten. En de verlichting verwacht ik rijrichting-afhankelijk. Kan
iemand dat bevestigen dat dit rare gedrag klopt bij dit (waarschijnlijk
relatief oude) startset-lokje?
Ik gooi het maar in de groep... Binnenkort krijg ik een Kuehn N45 decoder
binnen waarmee ik een BR23 ga digitaliseren, eens kijken of dat wel goed gaat.
Misschien moet ik gewoon de decoder van de BR80 vernieuwen. Wel raar dat de
standaard decoder niet echt bruikbaar zou zijn, dus ik ben benieuwd wat ik verkeerd doe :-)
-
Hoi, welkom op het forum :)
Brommen van de motor is redelijk normaal, zeker bij simpele decoders. Deze sturen de motor op een bepaalde frequentie aan inderdaad. Het hangt wat af van het volume van het gebrom: is het een zoemend/knorrend geluid dan kan het ok zijn. Alleen na te gaan als je een filmpje online zet. Startset lokjes zijn meestal redelijk eenvoudig maar ik ben niet bekend met Duitse modellen.
Andere problemen kan ik je niet mee helpen helaas.
-
Begin eens met het reinigen van het loopwerk, gevolgd door het te smeren.
En kijk dan nog eens, het zou zo maar kunnen dat de motor bromt omdat ie moeite heeft met het rond draaien van het loopwerk.
grt Piet.
-
Hoi,
Ik heb een decoder waarmee een lok ook meer bromt. (een motorwagen van een TEE VT 11.5)
Dat is een decoder zonder last regeling. En idd de frequentie van aansturing.
Met bv een lokpilot V4 bromt ie niet of een lenz gold.
Zou je een andere decoder kunnen proberen?
Groetjes Rudy
-
Biesje: goed idee, een video: https://vimeo.com/79439709 (40 seconden, eerst analoog gedrag en daarna het digitale).
PietB: analoog doet 'ie het beter dan digitaal, dus dan zo schoonmaken niet veel uit moeten maken. Ik ga het zaterdag wel extra goed doen, trouwens, 't is een goede tip. Beetje smeren: is daar reguliere naaimachineolie nog steeds OK voor?
Rudy0907: ik kan nog geen andere decoder proberen, want ik heb er nog geen een. Degene die morgen ofzo binnenkomt gaat in een andere lok. Vervangen v/d decoder lijkt nu wel de beste optie, maar ik wacht even wat reacties op de video af (of het klopt dat de decoder te oud/slecht is).
-
Hoi, dit klinkt vrij normaal voor een wat simpele/oudere decoder. Ik zou me om het rijden niet al te druk maken, maar wie ben ik? :) Wellicht hebben anderen nog wat tips.
-
PietB: analoog doet 'ie het beter dan digitaal, dus dan zo schoonmaken niet veel uit moeten maken. Ik ga het zaterdag wel extra goed doen, trouwens, 't is een goede tip. Beetje smeren: is daar reguliere naaimachineolie nog steeds OK voor?
Neen, naaimachine olie is te dun.
Een uurtje rijden en alle olie is er uitgeslingerd en ligt op je rails en baan.
Zelf gebruik ik motorolie 20W50 en die druppel ik in de draaipunten met een 2ml injectiespuit voorzien van een naald.
En voor wat betreft het brommen, ja het is duidelijk hoorbaar maar mi. niet iets om je zorgen over te maken.
Je zou eens een betere decoder kunnen proberen, maar ik garandeer je niet dat het beter wordt.
grt Piet.
-
Analoog klinkt die ook als een koffiemolen. Die ga je met een lenzgold ook niet stil nie krijgen.
Misschien heeft dat ding jaren stilgestaan, gewoon even een keer schoonmaken van binnen en met plastic vriendelijke olie smeren.
-
Hoi,
Het analoge gedrag is dat met decoder? Zo ja trek de decoder er eens uit (als die een stekker heeft) en dan een dummy stekker er in.
Dan analoog testen, Als dan het geluid weg is ligt het aan de decoder.
Groetjes Rudy
-
Nou, de algemene mening is duidelijk. Decoder waarschijnlijk oud, misschien niet de beste motor. Verder niets mis met de setup of de multimaus ofzo. Niets wereldschokkends. Mooi, dan weet ik dat ik geen fout in m'n setup heb. En ik heb een lijstje van een paar zaken die ik nog kan proberen.
- Gedrag accepteren (hoewel ik met zo'n klein rotlokje natuurlijk vooral wil rangeren).
- Nieuwe decoder proberen en gedrag vergelijken (en anders kan die nieuwe decoder in een andere loc).
- Als ik het op m'n heupen krijg kan ik ook nog een beter motortje erin zetten.
Merci, ik kan weer even verder. Binnenkort eerst eens de soldeerbout pakken en een decoder in m'n BR23 zetten. Die rijdt in ieder geval lekker en de decoder is nieuw, dus... Benieuwd!
PietB: ok, dan zal ik naar die olie+spuitje eens zoeken. Net een beetje met naaimachineolie geprobeert en dat was niet alles, ahem :-)
Reinout
-
een betere decoder hoeft ook niet meteen de wereld te kosten... heb laatst een zootje uhlenbrocks gehaald voor 45 euro per 3 stuks, ongetwijfeld geen topspul, maar t liep wel prima. Kan vast minder mishandeling hebben dan een lokpilot, maar als je m in een voorbereid locje zonder onduidelijke zelfgeknutselde bedrading prikt is dat niet zo'n punt.
-
Van belang is vooral welke decoder erin zit. Anders kan het zelfs zijn dat CV8 = 8 niet eens een reset oplevert. Als het idd een 10732 is dan klopt dat wel. Ook zou hij dan gewoon naar 128 stappen moeten luisteren. Je hebt het alleen over de aanstuurfrequentie op 32kHz zetten. Ik weet niet met welke CV je dat probeert maar dat is niet iets wat de 10732 ondersteund. (Is dus ook geen gestandaardiseerd CV.) Handleiding van de 10732 is hier (http://www.2shared.com/complete/0WW_jRoY/Roco_10732_MANUAL.html) te vinden (of Duits (http://www.roco.cc/uploads/documents/pdf/10732.pdf). Vaak zijn ze bij een starter set loc maar erg summier met het geven van CV info.
Ik zou het om te beginnen inderdaad eens goed schoonmaken, kan het alleen maar beter van worden. Voor een grote beurt leg in het hele draaistel uit elkaar en leg ik in de wasbenzine. Daarna alles goed schoonmaken. Tandwielen daarna weer in Roco vet en draaipunten (assen en assen van tandwielen) met Fleischmann olie. Maar elke modelspoor vet/olie zal voldoen (en vast ook nog 1000 andere).
Wat je denk ik hoort is niet zo zeer de aanstuurfrequentie maar de lastregelfrequentie, dat heeft de 10732 namelijk wel. (Je zou het eens uit kunnen zetten: CV49 bit0 = 0). Je zou hiervoor de parameters van de lastregeling moeten fine tunen maar laat daar niets over in staan in de handleiding...
Weet iemand of de 10732 een rebrand is van een andere decoder?
Timo
-
Weet iemand of de 10732 een rebrand is van een andere decoder?
Volgens http://www.bogobit.de/bremsmodul/decodereinstellung#roco is het een Uhlenbrock 76420 of 76425.
Zo, een kuehn N45 decoder is binnen. Vandaag of morgen eens extra schoonmaken en dan solderen. Oh, eerst nog even op de conrad bestelling wachten, daar zit het vet en de olie voor het smeren in :-)
Reinout
-
De br80 en br23 schoongemaakt en gesmeerd. Br23 goed van draadjes voorzien en de decoder aangesloten.
Op de baan gezet en deed het prima. Verlichting ook. Tot 'ie na een kwartier opeens niet meer op commando's reageerde en aan het eind van het rechte stukje dat ik nu heb bleef rijden (slippend, er lag een dik boek als stootblok...)
Daarna is er geen reactie meer uit te krijgen cv8, cv1, niets. Ook geen rookwolk uit de decoder trouwens.
Nou moe... Dat is de tweede keer dat een kühn N45 het na een kwartier begeeft. De eerste keer zou goed een foutje van mij kunnen zijn, 1 ding had ik verkeerdom aangesloten (massa van verlichting voorkant). Maar nu zat alles goed. Maar... weer iets stuk na 15 minuten. Dus ik zit weer met vragen.
- Zelfs op cv1 geen reactie, is dan de decoder inderdaad stuk?
- roco multimaus. Bij googlen zie ik soms dat jet voltage ervan te hoog is. Moet ik dat met diodes naar beneden schroeven?
- roco br23, roco multimaus, veelgebruikte N45 decoder: dat zou toch een goede combi moeten zijn?
Help... Ik schat mijzelf in als kundig. Even als achtergrond. Vroeger vaker gesoldeerd. En keuken zelf gebouwd (ikea bouwpakket, Electra aanleggen, waterleiding, enz), dus dit zou ik toch moeten kunnen. Instructies van http://www.hp-pfeiffer.de/digi_umbau1/dcc/br23_roco_alt_h0/br23_roco_alt_h0.html gevolgd, hoor.
Mopper :-(
-
Als je de loc laat afkoelen, doet ie het dan weer?
kan zijn dat de motorstroom toch te hoog is en de decoder dat na een tijdje niet elkker meer vindt en in zijn beveiliging schiet.
Knipperen de lampen dan? Dat is nl. een teken van overbelasting.
-
Ook na een nachtje afkoelen doet 'ie niets. Niets niets. Geen geknipper, geen reactie op cv8, cv1. Helemaal niets.
Het rare voor mij is dus dat 'ie het een kwartier lang perfect deed. Optrek/afrem vertraging ingesteld, middensnelheid getweakt. Hij reed lekker. En opeens reageerde hij, al rijdend, niet meer op m'n multimaus. Hij reed rustig door tot aan het eind van het spoor; remde niet. Op 'stop' gedrukt (wat hielp).
Daarna geen reactie meer. Suggestie is toch dat de decoder dan stuk is, vrees ik. Maar voordat ik de tweede Kühn N45 erin soldeer wil ik wel weten of er misschien iets anders aan de hand is. Zoals het nu gaat doet 'ie het perfect en sterft 'ie desondanks na een kwartier af...
-
Spanning naar beneden halen met diodes kan niet, als je dat nu wel gedaan hebt, zou dat kunnen verklaren waarom er niets reageert. Digitale signaal wordt dan namelijk verstoord.
Werken andere (digitale) loks wel op hetzelfde stuk spoor?
Groeten,
Rauke
-
Nee, diodes heb ik er nog niet tussengedaan. Vermoed ook dat het niet nodig is (puur vermoeden, want standaard multimaus die iedereen heeft in combinatie met een relatief vaak op dit forum genoemde decoder: dat zou toch standaard moeten passen).
Net weer begonnen, de enige andere lok (de BR 80 waar ik dit draadje mee begon) heb ik uit elkaar gehaald om er een andere decoder in te zetten, dus die is nu niet testbaar. "Andere decoder" is in dit geval "ook een N45, zo eentje waarvan er nu al twee kapot zijn". 'k Zou dus graag een bruikbaar vermoeden van het probleem willen hebben: het voelt wat zinloos om een decoder in te bouwen met het vermoeden dat 'ie na een kwartier boem zegt :-(
Reinout
-
Weet je zeker dat alle aansluitingen goed zitten.
Dus alleen verbindingen van de motor naar de decoder en verder nergens aan?
Zitten de railaansluitingen ook alleen aan de decoder?
Verder geen verborgen kortsluitingen?
Ik vermoed toch dat de decoder te zwak is voor deze locs qua maximale motorstroom.
-
Reinout,
Je geeft aan dat je een Kuehn N45 decoder gebruikt in je Roco H0 Br23. Op de site van decodershop lees ik dat deze decoder een last van Max 0,8 A aankan en lees ook dat ie perfect is voor N-loks.
Alle varianten van de N45 zijn max. belastbaar met 0,8 A.
Dus het zou handig zijn als je wist wat de stroomsterkte was die de motor maximaal trok. Gewoon bij gelijkstroombedrijf.
-
Aansluitingen zitten allemaal ok (alles driedubbel nagekeken met de multimeter). Lok reed ook keurig met de juiste snelheid door op het moment dat 'ie defect ging: motoraansturing was OK, hij reageerde alleen helemaaaaal niet meer op de multimaus.
Ik vermoed toch dat de decoder te zwak is voor deze locs qua maximale motorstroom.
Ik heb nagelaten van te voren de motorstroom te meten. "Standaard wat grotere roco motor, niets speciaals". Ik ging er van uit dat zo'n vaak-gebruikte decoder zo'n roco stoomlok wel aan zou kunnen.
Maaruh... de aanname "decoder te zwak", klopt dat met het symptoom "de lok geeft er na een kwartiertje de brui aan"?
Reinout
-
Dus het zou handig zijn als je wist wat de stroomsterkte was die de motor maximaal trok. Gewoon bij gelijkstroombedrijf.
Ik had dit niet gemeten. Ik zal kijken of 'ie het analoog nog doet of dat ik twee draadjes door moet verbinden, dan meet ik het daarna eens door.
Reinout
-
Maaruh... de aanname "decoder te zwak", klopt dat met het symptoom "de lok geeft er na een kwartiertje de brui aan"?
Als de overbelastingsbeveiliging aanspreekt wel. En dat zou kunnen.
-
Die motor kan hij wel aan.(koolborstels kunnen natuurlijk ook op zijn.)
Maar dat hij niet meer reageerde op de maus, zou veroorzaakt kunnen zijn door een slecht rail contact dat een reset heeft gegeven en dat de decoder nu weer op adres 3 staat. Wil een enkele keer nog wel eens gebeuren bij slecht wielcontact op de rails.
Het kan zelfs zjin dat je het adres er weer opnieuw moet ingeven ook al lees je nog het goede adres uit.
Hardy
-
Maar dat hij niet meer reageerde op de maus, zou veroorzaakt kunnen zijn door een slecht rail contact dat een reset heeft gegeven en dat de decoder nu weer op adres 3 staat. Wil een enkele keer nog wel eens gebeuren bij slecht wielcontact op de rails.
Het kan zelfs zjin dat je het adres er weer opnieuw moet ingeven ook al lees je nog het goede adres uit.
CV1 reageert 'ie ook niet op. Geen piepje, lichtje, schokje of ook maar iets anders. Dus... ander adres instellen kan niet.
Reinout
-
Ik heb de lok zonet op een analoog spoor gezet: de optrekvertraging die ik ingesteld had wordt, ook analoog, nog netjes gebruikt.
Vraag: is bij een kuehn N45 het motoraanstuurdeel een apart onderdeel, los van het deel dat naar decodersignalen moet luisteren?
Ik heb er een ampèremeter tussen gehangen. Iets van 300mA denk ik (bij de 10A stand van de meter gaf ie geen krimp, bij de 200mA stand gaat ie er een stukje overheen, vandaar dat ik het niet precies kan meten). 300 mA, dat kan de decoder toch makkelijk aan zou je zeggen.
Nog iets dat me opvalt: analoog rijdt hij maar in één richting. Is de gelijkrichter in de decoder dan stuk? Waar wijst dat op?
Reinout (tegen de tijd dat ik erachter ben wat hier nou aan de hand is snap ik denk ik alles van digitaal rijden :-) )
-
Heb je die stroom gemeten tussen de decoderaansluiting en de motor zelf?
Dan zal je nooit de jusite stroom meten. Uit de decoder komt nl. geen gelijkspanning maar een pulssignaal. je meet dus een ongeveer signaal.
Je kunt het beste de decoder eruit halen en de lok analoog aansturen met een trsafo en dan de motorstroom meten.
Heb je geen decoder die wat meer aan kan om te proberen want ik vermoedt nog steeds dat de decoder het gewoon niet aan kan.
-
Remunj, zoals ik zei heb ik op een analoog stukje spoor gemeten. Gewoon multimeter tussen trafo en rails. Niks pulsbreedte daar dus.
Of... Omdat de optrekvertraging nog werkt, bedoel je dat de decoder met zijn pulsbreedte aansturing mijn meting nog verstiert? Je suggestie lijkt te zijn dat de stroom dan hoger is dan ik aflees (ondanks de analoge trafo). Bedoel je dat?
Ik heb nog geen andere decoder, die moet ik nog bestellen. Ik zat te denken aan een lokpilot basic 1.0, die zegt al die roco motoren aan te kunnen met zijn 0.75 mA. Volgens mij zei de N45 dat ook, zucht.
En... Binnenkort komt een roco diesel binnen, die zal ik doormeten qua mA voordat ik er iets aan verander.
Rienout
-
Reinout
Ik heb wel eens gelezen dat je de max stroomsterkte op de volgende manier moet meten. In analoog bedrijf.
1 Plaats de lok op de rails en houdt hem vast.
2 Draai de trafo vol open zodat de wielen draaien.
Stap 3 is een stap die je even goed moet lezen want als je dit te lang doet kun je de motor en wat niet kapot maken. Dus voor deze stap wil ik wel even waarschuwen.
3 druk nou de lok op de rail totdat de wielen stoppen met draaien. Als ze gestopt zijn met draaien, meet dan de stroomsterkte.
DOE DIT NIET TE LANG. Ik zou zeggen minder dan 5 seconden.
Zie bijv : https://sites.google.com/site/markgurries/home/decoders/decoder-motor-ratings
Maar misschien zijn anderen een andere mening toegedaan.
-
Maar dan wel met de motor direct op de railaansluitingen aangesloten dus zonder de decoder ertussen. Anders heeft het nog geen nut.
Dus eerst de decoder eruit halen en de bedrading origineel aansluiten/dummysteker terugplaatsen.
En ik vermoedt dat je met de LoPi basic ook problemen gaat krijgen. Die zal dan ook tegen zijn max. stroom aanlopen.
Probeer het ook eens met een LoPi 4. Die kan 1.1 A motorstroom aan.
En lees de specs van een decoder ook op de juiste manier. Die spiegelt het vaaak mooier voor dan het is :-\
B.v een motorstroom van 1 A en 4x een functieuitgang van 250 mA zou theoretisch 2A opleveren. Maar vaak staat er dan ook bij dat het maximale verbruik niet meer mag zijn dan 1.2 A. Dat betekend dan dat afhankelijk van het aantal gebruikte functieuitgangen en belasting de motorstroom ook minder wordt.
En dan kan de decoder er ook wel eens de brui aan geven.
-
Ik ben vanavond weer bezig geweest. Mix tussen goed en slecht nieuws.
- oude decoder uit de BR80 in de BR23 gestopt: rijdt net als de 80 niet mooi langzaam met deze decoder, maar alles doet het. Ok, mijn soldeerwerk klopt.
- Boel anders aangesloten in de 80, o.a. achterlicht erin en rookgenerator losgekoppeld van het licht. Zoals het hoort. Kuehn 45 erin. Tadaah, rijdt als een zonnetje. Mooi langzaam. Dit was waar dit draadje mee begon: een nieuwe decoder verhelpt dus de slechte rijeigenschappen. Ik ga nog een vergelijkend filmpje online zetten als bewijs :-)
- en jahoor. Na een kwartier fikt ook deze N45 af. Opeens doet hij niets meer. Oude decoder erin en hij rijdt, zij het niet mooi.
- Ik heb gemeten met de 80 en de 23 en een analoge roco 1600 van ruim 25 jaar oud. 23 en 1600 trekken 300mA, de 80 heeft een lichtere motor en houdt het op 200mA. Ruim binnen het Kuehn N45 max amperage.
Wat een ranzigheid. 3 decoders à 26,50 euro het stuk alle drie binnen het kwartier stuk. Ik heb gekeken, bij twee van de drie is er zichtbare schade aan één en dezelfde specifieke chip. Ik ga nog een foto plaatsen, misschien dat iemand weet welke functie die chip heeft.
Ik kreeg net een mailtje van de decodershop dat de twee bestelde lokpilot basics vrijdag op de post gaan, dus zaterdag kan ik daarmee een poging wagen.
Wat een slechte decoders, die N45, lijkt het. Tenzij het nog ergens anders aan blijkt te liggen. Defecte multimaus ofzo? Ach, die oude decoder doet het zonder morren, dus dat is niet waarschijnlijk.
Reinout
-
Hier een foto van twee van de drie defecte Kuehn N45 decoders:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1133.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1133.jpg)
Bij allebei is het kleine chipje beschadigd dat bij de linksbovenhoek van de grote chip zit. Bij de onderste is het een duidelijke schroeiplek, bij de bovenste is er meer schade.
Drie kanttekeningen:
- de bovenste was toen ik de rechter ipv linkerkant als massa gebruikte bij de BR23. Dit zou dus een echte kortsluiting en fout aan mijn kant kunnen zijn..
- de onderste is (voor mij vrijwel zeker) een decoderfout. Deed het een kwartier perfect, stopte er toen mee.
- bij de tweede decoder die ik inbouwde (in de 23) kan ik geen zichtbare schade zien. Net als de andere twee stierf die echter na een kwartier.
Benieuwd of iemand weet welke functie die ene chip heeft. Dat helpt mij bij het vinden van een fout als die er nog ergens in mijn setup zit...
Reinout
-
De foto's zijn niet echt hi-res dus kan het niet met zekerheid zetten maar zou zo denken dat het de motordriver is. Daarom, meten is weten. Motorstoom bepalen zonder een decoder erin. Deze kan anders de meting beïnvloeden. Nu zeg je dat hij offscale gaat bij de 200mA. Je zou dus idd een stand hoger moeten meten. Op de 10A stand zou je wel wat moeten kunnen zien. De meeste meters doen op die stand nog 2 decimalen. Misschien ten overvloede, je moet de motorstoom wel meten bij een spanning die je digitaal ook hebt. Op een 12V voeding zal de motorstoom dus altijd lager zijn. Ook in vrij rijden is de motorstroom lager dan wanneer je hem belast. Complete stall (stilstaande motor) vind ik wel wat overdreven om te meten (immers zou dit niet zomaar op de baan mogen gebeuren, en zo wel vind ik het iig niet gek als er dan dingen stuk gaan ::)) maar even wat last geven (vasthouden op zijn plaats bv) moet al een aardige indruk geven wat de motorstroom doet.
Je hebt niet toevallig de decoder vastgeplakt met tape of in krimpkous gedaan? En er zitten niet nog smoorspoelen of condensatoren bij de motor? Deze kunnen namelijk ook een sluipverbruiker worden bij de PWM aansturing van de motor.
Je zou iig nog eens contact kunnen opnemen met Kuehn. De decoders zouden kortsluitingbeveiliging moeten hebben. Overigens heeft de decoder een maximale totale stroom van maar 800mA.
Timo
-
Timo: heb het inderdaad nog gemeten in de 10A stand (ik had eerst niet door dat ik daarvoor een stekker op de multimeter om moest zetten...). Daar komen die waardes van 300 en 200 vandaan. Max piek wat ik eruit kreeg was een keertje 500mA.
De laatste die na een kwartier doorbrandde was een schattig klein roco lokje met een schattig motortje dat 200mA trekt.
Ben ik nou gek dat ik denk dat het dan niet aan de motorstroom ligt? Ik heb het nou al drie keer gemeten. Het is toch gewoon standaard roco h0 spul dat ik digitaliseer? Dat is toch 30% van het lokbestand in Nederland? In combi met een decoder die voor h0 geschikt is?
En nee, het is in ieder geval niet de motordriver, want de tweede defecte decoder regelde nog prima de optrekvertraging in analoge modus. Zelf gok ik op een gelijkrichter oid omdat die het analog maar in één richting deed.
Reinout
-
Hallo,
Ik ga bijna denken dat de problemen in het digitale signaal zit. Je zou eens met een oscilloscoop kunnen kijken of b. v. de spanningen symmetrisch rond de 0 Volt staan.
Je kan het ook doen met een simpele ledjesschakeling :
Via een weerstand van enkele K Ohms 1 led in de ene doorlaatrichting aansluiten en via een andere, evengrote weerstand een ander ledje andersom aansluiten.
Als het goed is ,branden ze even helder op een digitale spanning..
Of je alles goed aangesloten hebt ,kan je checken door de twee ledjes met hun weerstand op een analoge voeding zetten ,als je ompoolt ,moet de andere led gaan branden.
Ik zelf heb op mijn baan achter elke booster zo'n schakeling gemaakt, dan weet je meteen dat de booster wat afgeeft.
Sukses,
Peter
Je kan ook kon
-
Ik ga bijna denken dat de problemen in het digitale signaal zit. Je zou eens met een oscilloscoop kunnen kijken of b. v. de spanningen symmetrisch rond de 0 Volt staan.
Het is een tweedehands multimaus. Echter, ik kreeg de indruk dat die betrouwbaar zijn: in hoeverre is die aanname incorrect? Een oude decoder doet het overigens prima (hij gaat in ieder geval niet stuk). Zo'n N45 is misschien gevoeliger voor storingen.
Foutje kan altijd, natuurlijk. Zo'n oscilloscoop heb ik niet, ik zal binnenkort je suggestie van 2 LEDjes eens uittesten.
Reinout
-
Zijn het nieuwe lokjes?
Ik heb laatst vlak achter elkaar 2 locs van roco gehad , die opeens tussendoor te veel stroom trokken.
de motoren los op mijn voeding met stroom meter aangesloten, schommelden ze heel sterk op de meter en zat ook heel vaak tegen de 1 ampere aan.
Toen ben heb ik de koolborstels eruit gehaald en de collector bekeken, deze waren helemaal dicht geslipt met koolstof, na dit voorzichtig met een naald te hebben schoongemaakt en met een heel fijn schuurpapiertje te hebben afgeschuurd, was er nog +/- 200mA te meten en ook constant, zelf wanneer ik de motor ging afremmen met de vingers bleef het onder de 800mA.
Het was wel frapant dat dit heel kort na elkaar gebeurde bij twee loks waarvan 1 zelf nog bijna nieuw is. Dit heeft mij wel 1 decoder gekost die 1,2A zou moeten kunnen verwerken (mosfet stuurtrap opgeblazen).
Zie hier mijn topic hierover.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,49386.msg796929.html#msg796929
Hardy
-
Zijn het nieuwe lokjes?
Nee, tweedehands en redelijk oud. BR23 is de vorige generatie van roco, degene die nog geen digitale aansluiting heeft. BR80 is startsetlokje, wel standaard digitaal.
Hm, ik heb de loks helemaal schoongemaakt en opnieuw gesmeerd, maar de koolborstels heb ik niet bekeken. Goede tip!
Reinout
-
Diodes is een een goede aanname. Blijft dat het dan een overbelasting dingetje is... Had je iets als het licht of de rookgenerator aan met rijden?
Blijft mijn vraag open staan, weet je 100% zeker dat er geen condensator of smoorspoel bij de motor zit? En pak je de decoder niet in met tape of krimpkous?
Timo
-
Diodes is een een goede aanname. Blijft dat het dan een overbelasting dingetje is... Had je iets als het licht of de rookgenerator aan met rijden?
Blijft mijn vraag open staan, weet je 100% zeker dat er geen condensator of smoorspoel bij de motor zit? En pak je de decoder niet in met tape of krimpkous?
Ik had wel licht aan (lampje, geen led. Standaard roco lampje bij de 23, zelf gemonteerd klein lampje bij de 80). Rookgenerator ook eventjes bij de tweede lok, maar die had ik al weer 5 minuten uit staan toen 'ie het begaf.
100% zeker dat ik alle condensatoren en smoorspoelen heb verwijderd. Als bewijs dat ik het gedaan heb bij deze de expliciete plaatsen: bij de 80 zat 'ie op de printplaat, bij de 23 vlak bij de motor :-)
Geen tape of krimpkous. Bij de br23 had ik de tender nog niet eens helemaal gesloten, hij stak er bovenuit, dus koeling geen probleem. (En nee, hij maakte geen contact ergens met metalen onderdelen).
Reinout
-
Reinout, ik zie net dat het een oude roco br23 is, die heeft nog zo'n grote motor (helemaal gesloten), en die is wel te zwaar voor die Kuehn n45, die motoren trekken wel erg veel stroom.
De br80 moet gewoon kunnen.
Hardy
-
De br80 met z'n schattige lieve 200mA motortje ging dus ook niet: daar ging de kuehn n45 ook na een kwartier stuk.
De br23 heeft wel een grote motor, maar hij is wel open ("ik kan er van boven en onder inkijken"). Max dat ik eruit kreeg was 500mA, maar normaliter 300. Moet toch kunnen.
Ik wacht de lokpilot basic decoder even af, ik heb er voor allebei eentje besteld. Qua documentatie kan 'ie ongeveer dezelfde stroom aan, dus als die nergens last van heeft is de N45 het probleem. En anders moet ik verder zoeken.
Reinout
-
Ok, ik heb dan blijkbaar zelf nog een oudere loc, ik heb daar een nog zwaardere decoder inzitten (zelfbouw 2A A) loopt wel erg mooi omdat in de tender niet met een cardan gewerkt wordt, in een normale loc maken deze oude motoren erg veel lawaai.
Hardy
-
Waarom die kleine decodertjes?
De N45 is ongeschikt voor in de oude BR23.
En je zegt dat de BR80 een rookgenerator aan boord heeft die tegelijk met het licht aan gaat. Daar kan je N45 niet tegen.... Totale belastbaarheid is 0,8A incl. alle functies en 0,2A per functie.
Gr, Ben.
-
Even niet aan gedacht, maar Ben heeft gelijk, alleen blaas je dan een funtie uitgang op (mosfetje), de rest zou eigenlijk gewoon moeten blijven werken, de gelijkrichter diodes kunnen nog wel wat hebben.
Hardy
-
Ja maar ja maar... Het hele ding kapt ermee qua aanspreekbaarheid. En bij de br23 doet het motoraanstuurdeel het gewoon nog, analoog. Alleen maar in 1 richting.
Die br 80: 0.2 A motorstroom, rookgenerator en een lampje. Als dat niet kan beweer je in feite dat Kuehn gewoon geen h0 decoders levert en dat ik mijn geld bij de decodershop danwel Kuehn terug moet halen omdat hun reclame niet klopt.
Toch?
Reinout
-
Reinout,
nog even een paar vragen.
Ik ga er even vanuit dat je maar 1 lok tegelijkertijd laat rijden.
- Rijdt de lok rond op een testovaaltje?
- Rijdt alleen de lok?
- Als er wagons achterhangen, hoeveel?
- Het punt waarop die Kuhns oververhitten is altijd op hetzelfde punt. Met een testovaaltje zeer goed mogelijk.
- Rijdt de lok met kap op?
- Wordt de decoder erg heet na bijv 10 minuten rijden? Heb je dat al eens opgemerkt/gecontroleerd?
- Hoe hard rijdt de lok, volle mep of halve zool ;D ?
- Er ligt geen metalen rotzooi tussen de rails die op de een of andere manier kortsluiting veroorzaken?
- Als je de lok gewoon zonder decoder laat rondrijden even lang, wordt-ie dan erg warm? En ik bedoel dan niet alleen de motor.
- Alles is schoon en daarna goed gesmeerd dus niet alleen de tandwielen maar ook de aslagers?
- Ik weet niet of dit er mee te maken heeft, maar kan de kwartering niet meer goed zijn?
Ik ben uitgevraagd.
-
Even kijken of ik alles mee kan nemen.
Nog geen testovaaltje, twee meter flexrail in de boekenkast. Heen en weer dus. Halverwege 1 wissel, peco electrofrog, standje rechtdoor.
Alleen de lok. Wel een keertje een tweeassige wagon erachter gehangen. Zoveel past er niet op twee meter :-)
Waar hij het begaf: geen idee meer. Zou kunnen dat het bij de wissel was, theoretisch. Laatste keer in die buurt, de andere twee keer weet ik niet meer.
Kap? Een keer met kap, de andere keren zonder. Goed geventileerd dus.
Ik vond de decoder meer dan lauw, maar niet heet.
Snelheid: middelmatig tot langzaam. 2 meter krijg je geen topsnelheid van.
Geen zooi, geen kortsluiting. Kale boekenplank.
Analoog rijden: nee, niet warm.
Schoon en vers gesmeerd. Roco tandwiel vet op de tandwielen, conrad olie bij de wielen en het drijfwerk.
Kwartering is goed, dat loopt soepel. Wel loopt de br 23 tender in de ene richting rustig en stil. In de andere kant ratelt hij wat. De br 80 is in beide richtingen soepel en stil.
Reinout
-
Ok, samengevat: nieuwe decoder lost het gebrom op. Ik heb m'n video up to date gemaakt:
http://vimeo.com/80724263
Eerst analoog, daarna oude decoder (ratel ratel brom), daarna Kuehn N45 (mooi gedrag maar na 1 kwartier stuk) daarna Lokpilot basic (mooi gedrag en blijft heel).
Da's eigenlijk de samenvatting qua rijgedrag. Ik moet wel zeggen dat hij bij de Kuehn iets stiller was dan bij de Lokpilot, dus misschien moet ik nog eens met een lokpilot 4.0 testen. Maar goed, hij doet het.
Qua decoders: ik heb zonder verder iets te veranderen de twee lokpilot basics in de br23 en de br80 gestopt. Deed het gelijk en, belangrijk, bleven het ook na een kwartier nog doen. De N45's begaven het toen. En dat terwijl volgens de documentatie beide soorten decoders ongeveer hetzelfde amperage aan zouden moeten kunnen. Daar ga ik een ander draadje over opstarten zodat de discussie een beetje gescheiden blijft.
Reinout
-
Filmpje kan zo naar de consumententest Kassa. ;)
Gr. Jaap
-
M'n "is de kuehn n45 geschikt voor h0?" vraag heb ik hier gesteld: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,55815.0.html
Reinout