BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Bladerer op 13 November 2013, 17:57:32
-
Beste mede spoorders, mijn naam is Arthur 34 jaar en na 20 jaar weer begonnen met verzamelen en bedenken van een nieuwe baan die ik samen met mijn zoons wil bouwen. Het wordt een H0 baan op Fleischmann profi rails omdat ik daar al ontzettend veel rails heb liggen vanuit mijn eigen jeugd. Afgelopen jaar al een digitale lokmuis 2 aangeschaft met het idee op termijn te koppelen aan mijn PC middels een interface van RoSoft.
Voorlopig ben ik enkele weken geleden begonnen met het opruimen van zolder en het bouwen van een open frame constructie van 125 x 315 alwaar de baan in twee niveaus op moet komen.
Inmiddels ben ik al enkele baanplannen verder en wil deze graag aan jullie voorleggen voor tips en adviezen. In onderstaand baanplan zitten enkele hellingen waarvan de meeste tussen de 2.9 tot 3.0% echter getest met de zwakste lok en 5 rijtuigen lijkt dat geen enkel probleem.
(http://img.tapatalk.com/d/13/11/14/pedemy3u.jpg)
Graag jullie mening en adviezen.
Groet Arthur
-
Ik kan helaas niet geloven dat je de hellingspercentages van 2,9 a 3% haalt met deze tekening.
Vooral rechts waar die 2 bogen elkaar kruisen.
Terug naar de tekentafel is mijn advies.
mvg,
Sander
-
Lastig om wat over deze baan te zeggen eerlijk gezegd. Ik zie een wat lijnen maar verder ontbreekt landschap in de vorm van wegen, gebouwen, stations eventueel tunnels e.d.. Verder nog de vraag wat het thema van de baan moet worden; hoofdspoorlijn, lokaalbaan, zijlijntje, land, tijdperk. Allemaal zaken die van invloed zijn op het uitendelijke ontwerp van je baan. En waar liggen je persoonlijke interesses? Vooral rijden, landschap bouwen, zelfbouw van materieel?
Allemaal zaken waar je over na kùnt denken als je iets gaat bouwen maar je kunt ook gewoon een ovaaltje neerleggen en daar plezier mee hebben. Kortom; wat wil je met je baan en aan welke, persoonlijke, eisen moet die voldoen?
-
Ik bouw de baan met en voor mijn zoons, beiden nog erg jong, 3 en 5. Het hoeft niet echt specifiek één thema te zijn, voorlopig denken we aan een beetje glooiende hellingen, tunnels en een viaduct. Beetje Oostenrijks, Duits materieel epoche V en VI. @Sander je hebt idd gelijk over de rechter bocht dat is de enige die ik nog niet in het echt heb geprobeerd en deze zal idd wat lastig worden al dacht ik mogelijk met een rijregime met de klok mee te voorkomen dat die bocht omhoog genomen moet worden.
Het idee is dat er links van de vier paralel lopende sporen een station komt, links in de cirkel komt een meer met een rivier en een waterrad met houtzagerij, nu niet bepaald epoche VI maar ach, een stukje cultuur historie zullen we maar zeggen ;-) daar staan de mannen op.
Ik heb inmiddels al 12 plannen gemaakt, maar ik kan geen andere optie voor de onderste 8 bedenken, de achterkant van de baan (boven op de afbeelding) kan helaas geen hoogte maken i.v.m een schuin aflopend dak (zie foto)
(http://img.tapatalk.com/d/13/11/14/gejuzazy.jpg)
Als jullie nog een suggestie hebben voor minder helling maar wel met behoud van hoogte verschil dan hoor ik het graag.
Groet, Arthur
-
Met het verhaal van Sander in het achterhoofd toch nog eens zitten kijken naar wat ik kon verbeteren aan het baanplan om de hellingen wat naar beneden te krijgen. Suggestie zijn meer dan welkom.
(http://img.tapatalk.com/d/13/11/15/ady5e9as.jpg)
In afwachting van jullie deskundig advies.
Groet Arthur
-
Arthur,
rechts kom je nu wel uit met de helling.. mits je het bovenste spoor naar beneden laat gaan en de andere omhoog..
de ruimte daar is als je rekening houdt met de 3% zo`n 9 cm(net genoeg om met bovenleiding onderdoor te kunnen)
het wordt wel allemaal heel krap met de scenery denk ik, maar heb het idee dat het rijden de hoofdzaak is bij deze baan? en de realiteit wat minder :)
-
Hoi Auke, helemaal correct! Die mannen willen treinen zien en een tunnel. Uiteraard wat bergen en een brug. De meeste scenery verwacht ik links op de baan binnen de ovalen uit te voeren in de vorm van een meer met bootjes, surfers en zoals al eerder gemeld een water rad voor een zagerij of iets dergelijks.
Ik twijfel alleen of het leuk en zinvol is om nog een keerlus op niveau 0 toe te voegen om wat variatie in rijrichting te kunnen maken. Of zou het bestaande ontwerp voldoende mogelijkheden bieden. Ik ben bang dat als ik daar nu geen rekening mee houd, dat het later erg lastig zal zijn het alsnog te realiseren.
-
Inmiddels weer wat zitten prutsen met het ontwerp, de baan na tegenvallende reultaten weer volledig ontmanteld en nu met de voorbereidingen bezig om onderstaande plan te realiseren.
De mdf delen zijn afgelopen weekend geschilderd om eventuele vocht problemen later te voorkomen. Ik had ook van die groene vezel isolatie platen gekocht echter dat is echt een ramp om te verwerken. Ik twijfel nog of ik iets anders zal doen of de rails direct op het hout zal monteren. Ik ben namelijk bang dat wanneer ik de rails vastspijker het isolerend effect toch verloren gaat?!
Graag jullie mening.
Het vernieuwde baanplan:
(http://img.tapatalk.com/d/13/11/28/ysedegum.jpg)
Ondergrond in de grijze grondverf, en een extra lampje opgehangen:
(http://img.tapatalk.com/d/13/11/28/e2uqu7y7.jpg)
Groet Arthur
-
Mogelijk bestaan er meerdere soorten groene vezel isolatie platen. Bij Gamma heb ik ooit 'n keer dat soort platen bekeken, het lijkt wel zacht board. Die zijn inderdaad een ramp en kun je beter niet gebruiken. Naast stof en vezeltjes tijdens het snijden worden het later op je baan ook ware stofnesten. De plaat blijft aldoor vezeltjes loslaten.
Je kunt beter de dunne lichtblauwe platen gebruiken, ondermeer van Gamma. Die plaat geeft geen stof.
Sander
-
gewoon Roofmate kopen.
ideaal om contouren mee in het landschap te maken.
-
Zoals al vaker in diverse draadjes genoemd :-X ,is het verstandig om de rails niet vast te spijkeren als je van plan bent om er isolatie onder te proppen op je platen.
Dat doet idd precies wat je zelf al vermoed ;)
Je kan ze wel tijdelijk vast schroeven en na het verlijmen van de ballast de schroeven eruit halen,als je dat doet dan helpt die plaat onder je rails wel enigzins voor het geluid dempen.
Overigens maakt t geen bal uit of je blauwe plaat van gamma hebt of grijze van kwantum of etc etc etc,ze doen allemaal t zelfde enkel is bij de 1 de prijs hoeveelheid verhouding wat gunstiger dan bij de ander ;D
-
Hallo Arthur,
Ik heb een beetje geschetst in jouw tekening. 8)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ysedegum_MetOpmerkingen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ysedegum_MetOpmerkingen.jpg)
1. Liggen de sporen niet te dicht op elkaar?
2. S-bochten kunnen voor een onrustige treinenloop zorgen. Dit kan op deze manier vermeden worden.
3. Deze extra wisselverbinding verhoogd het rangeerplezier.
4. Zie opmerking bij 2. Met flexibele rails is deze oplossing goed te realiseren.
5. Als je tussen de bochten een rechtstuk plaatst, wordt het S-bochteffect verlaagd.
Succes! (y)
Groet,
Bas
-
Ik kon bij de lokale bouwmarkt (Hornbach) geen schroefjes vinden die klein genoeg zijn om te gebruiken voor het vastzetten van de rails. Ik ga van het weekend nog wel eens langs de ijzerwaren winkel. Vastzetten d.m.v ballasten vind ik vooralsnog direct zo'n definitieve stap voor een eerste baan. Wat als ik over een jaar of twee toch weer eens een andere baan wil bouwen, moet ik dan direct al mijn rails vervangen of kan dat met enige moeite nog netjes gedemonteerd worden?
Gr Arthur
-
Hallo Arthur,
Ik heb een beetje geschetst in jouw tekening. 8)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ysedegum_MetOpmerkingen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ysedegum_MetOpmerkingen.jpg)
1. Liggen de sporen niet te dicht op elkaar?
2. S-bochten kunnen voor een onrustige treinenloop zorgen. Dit kan op deze manier vermeden worden.
3. Deze extra wisselverbinding verhoogd het rangeerplezier.
4. Zie opmerking bij 2. Met flexibele rails is deze oplossing goed te realiseren.
5. Als je tussen de bochten een rechtstuk plaatst, wordt het S-bochteffect verlaagd.
Succes! (y)
Groet,
Bas
Hoi Bas, bedankt voor de tijd die je erin hebt gestoken. Mooie heldere uitleg, daar ga ik wat mee doen.
1. Geen idee om eerlijk te zijn, wat is de minimaal aan te houden afstand? Wellicht dat ik dit eens kan uitproberen en zo nodig kan aanpassen.
2. Ok duidelijk, ik dacht ik laat het wat slingeren 'ziet er leuk uit dacht ik' maar ik snap wat je bedoelt, ga ik aanpassen.
3. Mee eens, zal mijn verlanglijstje weer bij moeten werken helaas want dan ontbreekt het weer aan twee wissels.
4. Tja, is het visueel een probleem of echt een probleem dat het kan ontsporen? Want dit deel is voor het oog niet zichtbaar. En hoewel ik punt 2 nog helemaal moet maken heb ik voor punt 4 de constructie al klaar :-(
5. Ga ik aanpassen.
Ik zal morgen mijn aangepast plan plaatsen. Als er nog meer dingen zijn waar ik rekening mee kan houden dan hoor ik dat graag!
Ik denk er serieus over de tafel nog wat langer te maken zodat ik de "8" wat meer kan uittrekken en de hellingen minder stijl hoef te maken. Het zou toch zonde van al het werk zijn als straks blijkt dat de helling net te stijl is.
Gr Arthur
-
gewoon Roofmate kopen.
ideaal om contouren mee in het landschap te maken.
Roofmate, waar haal je dat, ik heb het nog nooit gezien bij de bouwmarkt.
-
1. Geen idee om eerlijk te zijn, wat is de minimaal aan te houden afstand? Wellicht dat ik dit eens kan uitproberen en zo nodig kan aanpassen.
4. Tja, is het visueel een probleem of echt een probleem dat het kan ontsporen? Want dit deel is voor het oog niet zichtbaar. En hoewel ik punt 2 nog helemaal moet maken heb ik voor punt 4 de constructie al klaar :-(
1. Wegens de bocht van het ‘onderste’ spoor zou ik 55 tot 60 millimeter hart op hart aanhouden. Nog een vraag: hebben de sporen onderling al een hoogteverschil? Zo niet, dan zou hier nog een wisselverbinding aan toegevoegd kunnen worden. Niet noodzakelijk, maar misschien handig.
4. Juist op moeilijk toegankelijk plaatsen is het belangrijk om de sporen zo aan te leggen, dat er weinig tot geen storingen kunnen optreden. Dit stukje van het baanplan zou prima kunnen werken, maar zou ook problemen kunnen opleveren. Denk maar aan toekomstig, nieuw materieel, dat met zulke bochten minder goed uit de voeten kan. Als de baan klaar is, is een aanpassing of verbetering van dit deel moeilijk uitvoerbaar. Het betekent misschien nu een stapje achteruit, maar zo gaat het vaak in onze hobby: twee stappen vooruit; één achteruit. ;)
Groet,
Bas
-
Roofmate, waar haal je dat, ik heb het nog nooit gezien bij de bouwmarkt.
Beter bekend als blauwplaat.
Vaak niet bij de Doe-het-zelf-winkels te koop. Daarvoor moet je naar de grotere bouwzaken.
www.blauwplaat.nl (http://www.blauwplaat.nl)
Stuur deze even een mailtje, zie de webzijde, waar je woont en geef aan dat je handelaren zoekt bij jou in de buurt. Zij mailen jou vervolgens een lijstje met winkels/groothandels bij jou in de buurt.
mvg,
Sander
-
nog een opmerking over punt nummer 4..
aangezien je het over je kinderen hebt.. als zij mogen spelen met de baan, bestaat de kans dat ze daar vol gas door heen willen jagen.. dan is een S bocht ook vragen om problemen...
-
Vastzetten d.m.v ballasten vind ik vooralsnog direct zo'n definitieve stap voor een eerste baan. Wat als ik over een jaar of twee toch weer eens een andere baan wil bouwen, moet ik dan direct al mijn rails vervangen of kan dat met enige moeite nog netjes gedemonteerd worden?
Als je gebruik maakt van gewone houtlijm (niet de watervaste variant) kan je die weer nat maken en kan je de rails weer loshalen en schoonmaken. Zo kan je het meeste weer hergebruiken.
-
Ik zie op het forum bij velen dat ze dan nog vaak weatheren dmv verf. Geldt daar dan ook voor dat wanneer je waterverf gebruikt die ook later weer eenvoudig kunt afwassen?
In dat geval dan toch maar op zoek naar kleine schroefjes. Zijn daar speciale schroeven voor dat jullie weten voor Fleischmann profi rails?
En waar haal ik zoiets?
Gr Arthur
-
verf is meestal permanent..
schroefjes voor de rails kan je gewoon bij de treinenwinkel kopen.. ze zijn er van verschillende merken, maar zijn volgens mij allemaal hetzelfde qua formaat :)
-
In dat geval dan toch maar op zoek naar kleine schroefjes. Zijn daar speciale schroeven voor dat jullie weten voor Fleischmann profi rails?
En waar haal ik zoiets?
Kijk ook eens bij de Hubo 8)
Maar ook Gamma en Praxis hebben wel kleine schroefjes.
-
Als je ze maar niet haalt bij Ikea, Dat zijn schroefjes die je van ze lang zal ze leven nog nooit hebt gezien.
Zogenaamde zweudse schreufjes. En die draai je niet vast met een schreuvendreuier maar met een sllleuteltje
Harm
-
Het wordt een modelbaan, Harm, geen ssstapelbed. ;)
Groet,
Bas
-
Er was hier anders wel een topic over een IKEA bed met ruimte eronder voor een modelbaan... ::) ::)
-
Lol, dat gaat hem bij mij niet worden i.v.m het schuin lopend dak ;-) vanmiddag gekeken bij de Hornbach maar die maat schroefjes hadden ze er niet. Ik zal de karwei eens proberen een Hubo hebben we niet direct in de buurt.
-
Märklin heeft dunne schroeven die bedoeld zijn voor het vastzetten van C-rail. Art. nr 74990.
Die schroeven zijn 1,6 mm dik. Zulke dunne schroeven zul je in een bouwmarkt niet vinden. En als je ze wel vindt, dan wil ik het graag weten.
-
Elke schroef die tussen je railbed past is goed.
Het is enkel een kwestie van de zaak niet zovast te schroeven,dat je de bielzen uit mekaar drukt als je de schroef erin jast ;)
Maar das mijn persoonlijke mening :P
-
Ik heb geen open rail bedding met fleischmann profi rail, ik ga zoeken naar een paar kleine schroeven van het weekend en laat weten of ik wat heb gevonden en zo ja waar! Word vervolgd.
-
Hoi,
Ik zie op het forum bij velen dat ze dan nog vaak weatheren dmv verf. Geldt daar dan ook voor dat wanneer je waterverf gebruikt die ook later weer eenvoudig kunt afwassen?
Ik zou zeggen: Doe een test. Koop wat acryl-verf, bijvoorbeeld bij de action, en pak een klein stukkie en ga dat schilderen. Na een week of wat kan je proberen het eraf te halen. Heb je meteen een goede referentie.
In dat geval dan toch maar op zoek naar kleine schroefjes. Zijn daar speciale schroeven voor dat jullie weten voor Fleischmann profi rails? En waar haal ik zoiets?
Kleine spijkertjes een optie? Met houtlijm gaat goed hoor. Ik heb ervaring met het opnieuw losweken van de rails: Poggendam: de afbraak (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22356.msg778467.html#msg778467) De doek moet goed lauw / warm vochtig zijn, minimaal een halfuurtje laten liggen en dan gaat het heel gemakkelijk los. Natuurlijk geen watervaste lijm gebruiken ;)
Groet Ronald.
-
Afgelopen week weinig tijd gehad i.v.m de goed heiligman maar toch weer wat kleine stappen gemaakt. Helaas nergens kleine schroefjes kunnen vinden, alle mogelijke ijzerwaren winkels, bouwmarkten en de fabory bekeken maar helaas. Ook spijkertjes alleen zilverkleurig te krijgen. Zouden die Märklin schroefjes ook werken voor fleischmann profi rails?
Ondertussen het baanplan aangepast en de meeste adviezen verwerkt, overgestapt op gebruik van 6138 bochten op sommige plaatsen na wissels waardoor de gehele baan plots meer "paste" met standaard stukken rails zonder overal flexrail toe te passen. Komende week verder met het leggen van de ondergrond van 8 nummer 1.
(http://img.tapatalk.com/d/13/12/09/udynevug.jpg)
-
Daar waar ze Flsm profi verkopen, verkopen ze ook de passende schroefjes :D. Lijkt mij dat je ze ook wel met nageltjes vast kan zetten.
Groeten Koen.
-
Die schroefjes heb ik dus nog nergens gezien, heb je toevallig een bestelnummer?
Een spijker kan ook wel echter is weer zo lastig los te krijgen zonder hakken en breken. Ik wil het liefst niet lijmen, plakken of spijkeren.
Wel zag ik op een ander draadje nog een tip om het vast te zetten met een dot siliconen kit. Makkelijk los te snijden en geeft ook nog wat dempende werking. Iemand hier ervaring mee?
-
Een behoorlijk kort zoektochtje op de Fleischmann-site levert het nummer 6410 (http://www.fleischmann.de/de/product/11734-0-0-0-0-0-0-005006/products.html) op. Niet de meest goedkope oplossing.
Groet,
Bas
-
Even gezocht en bij Conrad;
TOOLCRAFT Houtschroeven DIN 96 12 mm Galvanisch verzinkt staal
Bestnr.: 104968 - 89
1,6mm diameter, 12mm lengte.
500 stuks voor €14,77
Dat is een stuk goedkoper dan de Fleischmann schroefjes.
Gr,
Robbert Jan.
-
Wow, thanks! Die heb ik al die tijd gezocht maar kon bij Conrad, vermoedelijk door het grote aanbod, niet vinden.
Hartelijk dank, die ga ik maar eens bestellen binnenkort.
-
Ze zijn er ook van piko, volgens mij waren die nog wat goedkoper.. weet niet hoeveel dat er waren, maar heb nog meer dan 3/4e over
-
Zo, maar dat scheelt idd aanzienlijk in prijs! Echter kan bij Conrad niet vinden of deze dezelfde diameter van 1,6mm hebben. In 1 review lees is ik echter wel dat ze ook ideaal werken voor Fleischmann rails en dat het voordeel voorts is dat deze een kruiskop hebben.
Voor eventueel overige geïnteresseerde Auke bedoelt denk ik Conrad nummer 219697 - 89.
Bedankt!
-
Die van mij zijn zwart en passen perfect. Ik zal kijken of ik nog een artikelnr heb. Ik heb ze in een zakje van minder dan 500 stuks, 50 geloof ik.
Weet nou niet zeker meer of het wel van Flsm is.
Heb ze in Geldermalsen gekocht.
Groeten Koen.
-
Dat het kruiskop schroeven zijn is inderdaad ideaal ;D
Mocht je de diameter nog belangrijk vinden wil ik wel voor je meten..
Maar ze passen in ieder geval op Fleischmann
-
Ik gebruik Piko Kruiskop schroefjes Art no 55298 Werkt prima!!(gekocht bij Erwin op Houten ( 4,75 400 stuks)
Het beste is om je rail iets op te boren.
Groet John.
-
Hallo,
Baanplan ziet er goed uit vind ik.
Nog een opmerking.
Misschien is het handig om twee wissels toe te voegen voor wat extra bereikbaarheid?
Dit is wat ik bedoel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos2_1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos2_1.png)
Thomas
-
Op enkele sites waaronder ebay kon ik vinden dat ze 1,3 mm dik en 9 mm lang zijn. Ideaal voor deze toepassing dus. Wat ik wel wat vreemd vond is dat de foto op conrad een gegalvaniseerd exemplaar lijkt te zijn en die op ebay lijken zwart, ze hebben wel exact het zelfde artikel nummer.
-
Hoi Thomas, bedankt! Ik ben zelf ook wel content met het resultaat dusver. Vanavond ga ik mijn kruiswissel ophalen dan kan ik de eerste 8 echt gaan uitvoeren al mis ik dan nog een 6138. Twee extra wissels toevoegen ga ik even uitmeten of dat nog pas echter weer extra koste, mn maand budget is helaas al weer op ;-p. Ik ga het wel even intekenen kijken of het überhaupt gaat passen.
Bedankt voor de suggestie! Wellicht is een wissel de ander kant op echter leuker voor het rijplezier zodat ik ook de andere kant op tussen de lijnen kan wisselen.
Het is nu zaak dat ik echter wat resultaat ga boeken, die mannen willen graag een trein zien reiden :-)
-
Kun je je afvragen wat is er dan belangrijker.
De kortstondige blijdschap van de mannen bij het iets zien rijden,of het langdurig blij zijn telkens,als het spul anders rijd waardoor t niet vlot verveeld ::)
-
Haha, een vijfjarige vind een rondje al mooi, een aanpassing later, bijvoorbeeld volgende maand is ook goed ;-)
Ik he. De adviezen opgevolgd en eens een nieuwe uitwerking gemaakt. E.e.a kan nog spannender, zie onder.
Ik krijg de rails alleen niet sluitend hoewel ik in realiteit deze problemen niet heb, rails heeft toch wel een kleine speling maar scarm laat dat niet toe.
(http://img.tapatalk.com/d/13/12/12/ygy9ypy2.jpg)
In het totaal plaatje nog wat extra rangeer opties toegevoegd.
(http://img.tapatalk.com/d/13/12/12/yry4anut.jpg)
-
Vanavond ga ik mijn kruiswissel ophalen dan kan ik de eerste 8 echt gaan uitvoeren al mis ik dan nog een 6138.
Das knap voor een ontwerp waar geen kruiswissel in voor komt. :'(
Blijf hoe dan ook benieuwd naar je ervaringen als je de eerste sporen gelegd hebt. Je bent er op pagina 1 al voor gewaarschuwd maar ik denk ook nog steeds dat je hellingen te steil worden.
Maar we laten ons blij verrassen 8)
-
Denk dat je naar de opticien mag Remunj ;D
Net voor en onder de brug zitten kruiswissels.
Plan ziet er leuk uit! Ga zo door (y)
-
Dat zijn geen kruiswissels. ;)
De eeuwige spraakverwarring.
-
Exact: Kruiswissel (http://nl.wikipedia.org/wiki/Kruiswissel)
Groet,
Michel
-
Ik moet inderdaad weer eens naar de opticien maar in dit baanplan zitten echt geen kruiswissels.
Zoek maar eens op internet wat een kruiswissel (http://nl.wikipedia.org/wiki/Kruiswissel) is ;D
Dit baanplan heeft alleen twee Engelse wissels onder en voor de brug en dat is toch echt heel wat anders dan een kruiswissel.
-
ok geef jullie gelijk. Maar gok dat topic starter dit ook bedoeld. ;D
Jullie moeten niet alles zo letterlijk nemen, hij is nog maar een starter ( en ik ook ) en dan geef je het beestje wel eens een andere naam.
-
Nou, wij nemen sommige dingen wel letterlijk, en met onze opmerkingen proberen we juist de starters op het goede spoor te zetten wat de naamgeving betreft.
-
Akkoord, engelse wissel! Bedankt voor de leuke reacties.
Vanavond het plan maar weer terugbrengen naar 1 'engelse wissel' 😉 en dan een verlenging aan beide kanten om de helling, nu 2,7% eventueel nog verder naar beneden te krijgen al rijd ik met korte treinen en trekken ze de helling allemaal inclusief een sikje.
-
Als je hellingen al 2,7% zijn zou je al heel goed zitten en hoef je er niets meer aan te doen.
Maar eerlijk gezegd ben ik nog steeds niet overtuigd dat dat overeen komt met wat je getekend hebt.
De hellingen lijken me nog steeds veel te kort om dat te halen.
Wil je een veilige doorrijhoogte hebben van pakweg 8 cm + de dikte van het houtwerk en railsdikte zul je ongeveer 10 cm moeten stijgen/dalen. Dat kost toch zo'n 3 meter lengte. En die zie ik nergens terug.
Weet je zeker dat je niet in de war bent met graden ipv procenten.
2.7° komt nl. in de buurt van 5% wat weer overeenkomt met 2 meter en dat klopt meer met je baanplan.
-
Waarom maak je je plan niet in Anyrail, reden: (weet niet of dit ook makkelijk gaat bij de software die jij gebruikt) in AnyRail kun je hellingspercentages weergeven. Kun je zelf zien met welke hellingen je te maken hebt. Kun je ons overtuigen, of kom je er (gelukkig op tijd) achter dat de hellingen toch niet zijn zoals je verwachtte.
Het lijkt mij ook sterk dat je uitkomt met hellingen rond de 3%, met dit design....
PS: Weet dus niet of je het met je huidige baanplan-software kunt laten zien....
-
Ik was begonnen met AnyRail, makkelijk programma maar al snel loop je tegen de limiet van de gratis versie aan. En aangezien de betaalde versie mij echt te duur was voor die ene maal dat je het initieel gebruikt ben ik toen opzoek gegaan naar een open en gratis alternatief. Scarm heeft alle zo niet meer opties dan AnyRail al is het werken met hoogtes wat lastiger maar het kan wel. Ik ben er nog niet in geslaagd het inzichtelijk te krijgen.
Hoe weet ik dan dat het 2,7% was, wel ik heb het in de praktijk al gebouwd en met een digitale waterpas nagemeten. Maar goed wellicht niet helemaal zuiver.
Ik ga vanavond in Scarm nog eens wat verder stoeien en waar nodig aanpassen, kansen liggen nu immers nog open.
-
Hoe weet ik dan dat het 2,7% was, wel ik heb het in de praktijk al gebouwd en met een digitale waterpas nagemeten.
Weet je zeker dat die waterpas procenten aangeeft, en geen graden?
-
Hoe weet ik dan dat het 2,7% was, wel ik heb het in de praktijk al gebouwd en met een digitale waterpas nagemeten. Maar goed wellicht niet helemaal zuiver.
Dat bedoel ik maar. En zoals Klaas zich ook afvraagt, geeft dat ding graden of procenten aan.
En uit ervaring :'( zie ik zo ook wel dat het toch niet kan kloppen.
-
Het weergeven van hoogten en hellingspercentages in Scarm is heel eenvoudig. Zie dit punt uit de handleiding: http://www.scarm.info/index_en.html#faq11
Ben
-
Ik was begonnen met AnyRail, makkelijk programma maar al snel loop je tegen de limiet van de gratis versie aan.
Ja, 50 railstukken is vrij beperkt, klopt.
En aangezien de betaalde versie mij echt te duur was voor die ene maal dat je het initieel gebruikt ben ik toen opzoek gegaan naar een open en gratis alternatief.
Ja, maar gebruik het dan wat intensiever dan die ene keer... ::)
Scarm heeft alle zo niet meer opties dan AnyRail al is het werken met hoogtes wat lastiger maar het kan wel. Ik ben er nog niet in geslaagd het inzichtelijk te krijgen.
Anyrail is hierin dus juist super gebruiksvriendelijk / eenvoudig. Althans, dat is mijn mening. Verder een programma dat hier op het forum met enige regelmaat voorbij komt vliegen, dus issues die in dit draadje worden behandeld worden dan makkelijker bediscussieerd / opgelost. Hellingspercentages zijn zo op te vragen, so to say,
-
Goed goed, ik heb wat gesmokkeld. De waterpas geeft wel degelijk het percentage aan, is een speciale instelling echter ik had het niet goed toegepast. Ik heb het model daarop aangepast en scarm geeft nu op alle hellingen 3.0% dat mag geen probleem zijn. Ook in de testopstelling met 3,2% kwamen al mijn locs al naar boven.
Laten we vooral niet vergeten dat ik een speelse baan wil bouwen met korte treinstellen en dat eea niet naar waarheid zal worden nagebouwd!
Onderstaand de nieuwe baan met enkele verlengingen met voor iedere daling en helling een lengte van ongeveer 3 meter.
(http://img.tapatalk.com/d/13/12/13/apevu5uj.jpg)
Tevens een sfeer impressie.
(http://img.tapatalk.com/d/13/12/13/qeheqada.jpg)
-
Het weergeven van hoogten en hellingspercentages in Scarm is heel eenvoudig. Zie dit punt uit de handleiding: http://www.scarm.info/index_en.html#faq11
Ben
Bedankt Ben, die had ik al eens eerder bekeken, ik had echter veel problemen met wissels in de helling. Op de een of andere manier gaat dat niet lekker in Scarm.
Never the less een super mooi en gebruiksvriendelijk pakket, jammer dat er maar weinigen zijn op dit forum die het gebruiken, anyrail is zo te zien de nummer 1 keuze. Jammer want ik ben zelf erg voorstander van open software, als het format open is, is de kans immers groot dat je het scarm model ook kan inladen in een besturing programma als JMRI.
En natuurlijk gebruik je een pakket als AnyRail of Scarm of welk pakket dan ook meer dan eens, ook ik heb inmiddels al heel wat uur gepuzzeld. Punt blijft gewoon heel simpel, je kunt het maar 1x uitgeven en voor € 39,00 koop ik weer heel wat rails. En zodra het ontwerp eenmaal klaar is geloof ik niet dat ik een programma als AnyRail snel weer zal gebruiken, ik hoop immers nog wel even bezig te zijn met deze baan alvorens een tweede te starten ;-)
-
Ik heb het model daarop aangepast en scarm geeft nu op alle hellingen 3.0% dat mag geen probleem zijn. Ook in de testopstelling met 3,2% kwamen al mijn locs al naar boven.
Laten we vooral niet vergeten dat ik een speelse baan wil bouwen met korte treinstellen en dat eea niet naar waarheid zal worden nagebouwd!
Je schreef op de beginpagina al dat je de baan niet alleen voor jezelf, maar ook voor je zoons bouwt.
En laat een van de dingen die ik leuk vond als kind nou net 'krachtmetingen' zijn geweest. De methode is simpel: je gaat beproeven welke lok het meeste kan trekken door gewoon alle rijtuigen die je hebt (of op de baan passen) erachter te hangen.
Natuurlijk zul je bij een baan met hellingen snel tegen beperkingen aanlopen op dat gebied, maar ik zou toch opletten dat dit geen punt van teleurstelling wordt. 'Zoveel mogelijk' of 'zo lang mogelijk' is iets wat de meeste kinderen nogal aanspreekt.
-
Hallo Bladerer
Ik heb even gekeken naar het speelplezier, maar ik ben daar nog niet gerust op.
Eerst moet ik je even vragen: rijden alle treinen dezelfde kant op ?
Want dan gaat het wel goed.
Maar het lijkt erop (door het doodlopende spoor) dat je allebei de kanten op wilt rijden met meer dan een trein
Ik heb even een vereenvoudigd schema van je baan gemaakt (knip, plak, lijntje trekken)
(http://www.mcd.dds.nl/Trein/Images/vu5.JPG)
Als ik goed heb gekeken, zal een trein die bijvoorbeeld rechts uit het station vertrekt op het onderste spoor ook links weer op het onderste spoor binnenkomen. Er mag dan dus geen andere trein op dat spoor staan of binnenkomen...
Zo zijn er misschien nog een paar. In het station maar namelijk maar 1 verbinding
tussen punt a en g (namelijk spoor 3),
tussen b en g (namelijk spoor 3) en
tussen a en f. (namelijk spoor 2)
Die bij b en f hebben minder gevolgen, omdat je onder de grond elkaar kunt tegenkomen. Wordt dat trouwens ook beveiligd ?
Ja, ik vraag maar ! Je vindt het misschien lastige vragen, maar als je er pas later achterkomt, is het lastiger.
Dus ik hoop dat je er wat aan hebt.
Succes !
-
Wow, bedankt weer voor de leuke en goed onderbouwde reacties! Je hebt er wel werk van gemaakt Marco, waarvoor dank. Ik geloof niet dat ik helemaal begrijp wat je bedoelt, maar wat ik eerder al wel al een meldde en wat ik denk dat jij bedoelt is dat een overgang tussen g en f de inloop op het stations aanzienlijk zou verbeteren en meer mogelijkheden zou bieden.
Het plan is wel twee kanten op te reijden met 2 tot maximaal 3 locs tegelijk. Ik dacht hierin wel enige variatie aan te kunnen brengen maar ben met je eens dat de opties beperkt zijn. Wellicht dat een andere optie is, maar dat is voor de toekomst om via de onderste tunnel een aftakking te maken naar een schaduw station met keerlus optie om meer variatie aan te brengen.
Waar ik een beetje mee zit is het vinden van een optie tot een wissel tussen g en f, de delen die daar namelijk voor in aanmerking komen zitten in ongelijke hellingen en kunnen dus helaas niet verbinden. Om ze net voor punt g en f al op gelijk niveau te hebben gaat ten kosten van het toch al krappe hellingspercentage.
Het blijft lastig, en helaas was de ruimte wel wat rekbaar maar veel groter dan wat ik nu heb kan ik helaas niet gaan anders kan ik niet meer bij de centrale ventilatie van ons huis :-)
Mocht je nog andere tips hebben om spel plezier te vergroten dan hoor ik dat graag.
Bedankt!
Arthur
-
Halo Arthur,
ik ben wellicht op het verkeerde spoor gezet door het eerdere plaatje
(http://img.tapatalk.com/d/13/12/12/yry4anut.jpg)
Dat werkt namelijk al een stuk beter, er zijn steeds 2 (heen+terug) verbindingen tussen de vier binnenkomende sporen op het station. Dat de hellingen dan te kort worden kan je ook oplossen door het station nog iets schever te leggen en desnoods de kruising op het viaduct linksonder meer naar rechts te leggen.
Maar misschien vinden je kinderen het juist wel leuk om de problemen zo te ervaren.
Alleen zijn ze tegen die tijd misschien al 5 en 7, maar dat is nog iets te moeilijk voor ze (de functie "plannen" ontwikkelt zich in je hersenen pas rond je 19e )
Je zou mijn plaatje iets vergroot kunnen afdrukken, dan kun je met drie suikerklontjes het verhaal alvast naspelen, en zal je al spelende zelf zien wat het punt is. Succes !
Marco D
PS Ik vind de baan overigens leuk ontworpen, vooral doordat de visueel het dubbelspoor tussen het station en het station - de lus dus eigenlijk - vrijwel onherkenbaar is. Bergen bieden nu eenmaal ongekende mogelijkheden
-
En zo hebben we voor elke oplossing een probleem
-
Even ter aanvulling: mijn opmerking heeft betrekking op de opmerking van Menno niet die van Marco!!!
-
Vanavond de laatste schetsen in de praktijk gebracht en de rails voor zover mogelijk op gelijk niveau uitgelegd om eens te kijken hoe dat eruit ziet. Leuk om nu in het echt te zien ho het er uiteindelijk uit gaat zien.
Direct zie ik de bruggen en tunnels al voor me. Onder wat foto's voor het plakboek.
(http://img.tapatalk.com/d/13/12/19/8aru4ype.jpg)
Het station:
(http://img.tapatalk.com/d/13/12/19/a4e4uzym.jpg)
Groet Arthur
-
Bedankt Ben, die had ik al eens eerder bekeken, ik had echter veel problemen met wissels in de helling. Op de een of andere manier gaat dat niet lekker in Scarm.
Daar is SCARM inderdaad niet goed in. De verbinding tussen de wissel en aangrenzende railstukken gaat dan vaak verloren. Wat ik doe bij het maken van een helling met een wissel er in, is de wissel tijdelijk vervangen door een even lang stuk rail, alle rail op de helling selecteren, in de eerste en laatste rails in de selectie de hoogste, resp. de laagste waarde aangeven, waarna SCARM het stijgingspercentage weergeeft. Daarna het tijdelijke railstuk weer vervangen door de wissel en die op alledrie de punten aansluiten aan de andere rails. De wissel neemt dan automatisch de hoogte van de aangrenzende rails over.
In tekst lijkt het heel complex, maar in de praktijk werkt het eenvoudig en vlot.
Scheelt je veel gedoe met een waterpas.
Ben
-
Lol, tja zo had ik het ook zeker kunnen doen. Complexiteit valt dan best mee, maar kom er maar eens op. Ik denk dat ik nu redelijk veilig zit. Zelfs zonder de helling in de wissel kom ik net rond die 3 procent. Op een helling met wissel op 3,1 maar als die idd echt mee gaat doen kom ik ook daar wel aan die 3 procent.
Toevallig deze week alles eens uitgelegd en vanmiddag de laatste open stukken ingemeten en op maat gezaagd. De komende dagen als ik wat tijd kan vinden eea maar eens aan elkaar gaan plakken en dan de rails erop voor een test rondje met alle loks.
Dan de volgende stap, het inzagen van de spanten met daarin de bergen. Ik zie op enkele sites zulke mooie werken, ik vraag me alleen af hoe ze dat doen?
Lijkt me ontzettend moeilijk om dat allemaal pas te krijgen. Iemand nog tips?
-
De betreffende persoon een bericht sturen met daarin je vragen,is dat een optie misschien ? ::) ;)
Overigens zal je met die 3 procent+ bij dat wissel gelazer krijgen denk ik,maar goed daar kom je t.z.t. vanzelf achter.
-
Die foto's die ik had gezien staan in een Märklin pdf document. Lijkt me niet dat ik die persoon om advies kan vragen helaas :-) ik zal eens kijken of ik nog een ander kan vinden die ik wel kan vragen, thanks.
We gaan het allemaal uitvoerig testen! Mocht het niets worden dan verleggen we de boel of laat ik dat zijspoor helemaal weg.
Vooralsnog ging alles er in de proefopstelling zonder problemen overheen. Ik rij immers maar met korte combinaties. Ik zal het toch binnen de maximale ruimte moeten doen en aangezien ik geen standaard ovaaltje wil en dit plan al heel lang in mijn hoofd zit ga ik het eerst echt proberen, desnoods moet dat wissel dan maar sneuvelen tzt. Wat zal het euvel zijn denk jij, zal de lok eruit lopen op de helling?
Greetz en fijne dagen!
Arthur
-
Even een vraag van totaal andere orde, nu ik e.e.a. ga aansluiten vraag ik mij af hoeveel bezet melders ik 1 blok moet aanbrengen. eerder bij een test stuk bracht ik er drie aan, een bij het inrijden van 1 spook deel (200mm), dan een in de tussenliggende stukken, variërend in lengte afhankelijk van de beschikbare ruimte. Als laatste gevolgd door een deel aan de uitrij zeide.
Ik zit nu in het station echter met een lengte van maar 4 spoordelen van ongeveer 200 mm.
Is het dan wel OK om diezelfde indeling aan te houden? 1x 200 inrij + 2x 200mm middel en 1x 200mm uitrij?
of doe ik er beter aanrij te beperken tot maar 1 bezetmelder?
Ik ben van plan later computer gestuurd te gaan rijden met Rocrail of iTrain i.v.m. hun Linux compatibiliteit.
Groet,
Arthur
-
Bij gebruik van iTrain kun je met één bezetmelder volstaan. iTrain kent de lengte van het blok en de lengte en snelheid van de trein. Het afremmen en stoppen wordt daarbij automatisch aangepast. Je kunt zelfs opgeven op welke plaats (in het blok) de trein moet stoppen. Het gebruik van meerdere secties binnen een blok, is van andere factoren afhankelijk zoals de zekerheid dat de trein een bepaald gedeelte is gepasseerd (binnenkomstsectie: die na het gepasseerd zijn van de trein het achterliggende blok of wissel(s) vrijgeeft) of op een bepaald gedeelte is aangekomen (stopsectie).
-
als je het zo bekijkt is het dus niet strikt noodzakelijk om in 3 secties te splitsen, als de enig resterende sectie bezet is kunnen achterliggende wissels of blokken ook worden vrijgegeven? ik kan mij voorstellen dat wanneer de laatste wagon de inrij sectie is gepasseerd dat je met 100% zekerheid kunt zeggen dat voorliggende blokken kunnen worden vrij gegeven.
Nu weet ik echt nier meer waar ik verstandig aan doe ???
-
Allereerst allen een prettige kerst en een gelukkig 2014! Vanmorgen alvorens af te reizen naar familie toch nog een uurtje gevonden om een eerste spant te zagen en aan te brengen. Helling is goed, 2,9%. De jongens zijn razend enthousiast, haha ze hebben twee tunnel portalen, geweldig om dat te zien 😄
Helaas ging papa wel door zijn rug 😞 blijft lastig zo laag werken onder een schuin dak. Note to self, volgend huis met een grote garage, maar goed dat zal er wel niet in zitten de komende 10 jaar 😜.
Onderstaand nog een impressie.
(http://img.tapatalk.com/d/13/12/25/uby3a7e9.jpg)
(http://img.tapatalk.com/d/13/12/25/8umymy2a.jpg)
-
Helaas ging papa wel door zijn rug blijft lastig zo laag werken onder een schuin dak. Note to self, volgend huis met een grote garage, maar goed dat zal er wel niet in zitten de komende 10 jaar.
Toen wij 35 jaar geleden naar Emmen verhuisden, zijn wij naar een wijkgedeelte met experimentele woningen gegaan. Je hebt daar bungalows, huizen met 1 verdieping en huizen met een 2e halve of hele verdieping (qua oppervlakte). Er is zelfs een bungalow waar later een 1e verdieping bij is gekomen, want de fundamenten zijn bij alle huizen op 3 bouwlagen berekend. Wij hebben voor een huis met een halve tweede verdieping gekozen. Daardoor hebben wij en treinenkamer van 5,5 x 5,5 m (incl. trapgat). In dit wijkgedeelte staan uitsluitend huizen met een plat dak...
-
Een beetje uit de richting voor het werk, maar een mooie omgeving denk ik. Wie weet, ooit als de huizenprijzen weer aantrekken en de loop er weer een beetje in komt 😄
Ik prijs mij gelukkig met het idee dat ik niet "hoef" te verhuizen. Alle huizen die nog in de wijk te koop staan zijn zowat gedwongen verkopen, en die mensen verkopen allemaal onder de aankoopprijs.
Vandaag ff rust en niet aan de baan denk ik, helemaal stijf nu. Maar wie weet, ben nu toch wel erg nieuwsgierig hoe het eruit komt te zien als ik nog 2 spanten heb staan en kan proefrijden.
-
@ Bladerer:
Gaat het nog een beetje met je rug? ;D
Al een tijdje geen update meer...
Ik vind dat je leuk bezig bent en ga je daarom volgen!
Waarom ik ook post:
Net als jij vind ik Anyrail nogal duur...
...dus mss ga ik ook eens SCARM proberen.
Vraagje hierover: is dit nu Engelstalig of wellicht ook Nederlandstalig?
Aangezien ik bij een linkje naar de handleiding veel Engelse tekst zag...
..., terwijl ik bij jouw 3D-weergave van je baan toch echt Nederlandse termen zag staan, bovenin het scherm!
Tell me... [Engels gaat wel, maar Nederlands werkt toch prettiger ;)]
-
Waarom ik ook post:
Net als jij vind ik Anyrail nogal duur...
...dus mss ga ik ook eens SCARM proberen.
Vraagje hierover: is dit nu Engelstalig of wellicht ook Nederlandstalig?
Ik snap dat nooit. ???
Er worden vermogens uitgegeven aan het bouwen van een treinbaan, scenery, locs en wagons maar EUR 39,- voor een licentie op Anyrail wordt dan duur gevonden.
Voor zo'n uitgebreid programma vindt ik dat een nette prijs.
Maar goed ieder zijn smaak.
Als je even kijkt bij de download zie je dat het een "Multilingual" programma is. Er staat ook een Nederlands vlaggetje bij. Maar blijkbaar (nog) geen NL documentatie.
-
bedankt!