BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Meppelspoor op 11 November 2013, 12:24:09
-
Het einde van de NS is inzicht, zie het volgende kranten artikel.
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3542609/2013/11/11/Waakhond-wil-monopolie-NS-inperken.dhtml (http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3542609/2013/11/11/Waakhond-wil-monopolie-NS-inperken.dhtml)
-
Als ik jou was zou ik bij de Televaag solliciteren.
-
Mwah, eerst maar eens kijken wat voor een oplossingen die waakhond bedenkt en of ze werkelijk goed zijn voor de consument.
-
Er staat alleen in dat NS een aantal onderdelen af moet stoten. Niet het einde van NS dus. Wel gek vind ik van de situatie dat Deutsche Bahn als staatsbedrijf wel gehandhaafd blijft. (bron ZDF) Bij de NS mag dat niet. Dat is met twee maten meten. Maar goed... dat ter zijde van het eerste verhaal, want dat is eigenlijk een ander onderwerp.
-
Komt dat DB meer macht heeft dan NS, ze zullen de DB vanuit Brussel echt niet durven aan te pakken.
-
Er zijn vele voorbeelden. NS moest eind jaren '90 de goederen tak afsplitsen, schijnbaar de DB niet, je hebt bv DB Schenker, is ook een onderdeel van de DB. Het is ook de nederlandse politiek die van de NS af wil en liever Arriva ziet rijden.
-
Allemachtig nog aan toe. Artikel gaat over een rapport wat is verschenen en voor jou is dat een feit dat het eind van de NS in zicht zou zijn?
Anders gezegd: De titel van dit draadje slaat totaal niet op wat je in je eerste bericht duidelijk wilt maken.
Dat is natuurlijk een foutje van je, neem je zelf even contact op met een mod om dit recht te zetten?
-
Komt dat DB meer macht heeft dan NS, ze zullen de DB vanuit Brussel echt niet durven aan te pakken.
Hihi. Mooi hè, marktwerking? De grote worden groter, de kleine worden kleiner en uiteindelijk is er één apparaat dat de wereld regeert.
Er zijn vele voorbeelden. NS moest eind jaren '90 de goederen tak afsplitsen, schijnbaar de DB niet, je hebt bv DB Schenker, is ook een onderdeel van de DB. Het is ook de nederlandse politiek die van de NS af wil en liever Arriva ziet rijden.
-
En dan te bedenken dat Arriva een volle dochter onderneming is van DB ;D
Gr.
Robbert Jan.
-
Ik vrees dat NS te klein is om de concurrentie aan te gaan en dat ze binnen 10 jaar alle lijnen zijn kwijt geraakt aan de Duitse en Franse grootmachten
-
Zullen een aantal zure pruimen vast heel blij mee zijn hier :-X
-
26 november a.s. dag van de waarheid. dan stemt de Europese commissie over de 4e spoorpakket. En als ze akkoord gaan word alles anders en dan nog maar de vraag of de NS de concurrentie aan kan. De hoofdrailnet word dan opgesplitst in 3 stukken of maximaal 10 miljoen km spoor.
En de gene die de nieuwe rail magezine heeft gelezen staat in dat NS dochter Abellio zich terug heeft moeten trekken door treiterij van DB regio, kan je zien hoeveel macht de DB heeft
-
DB heeft de splitsing van het bedrijf exact volgens de letter van de Europese wetgeving gedaan, maar wij Nederlanders hebben dat destijds veel verder doorgetrokken. Niet met een pistool op ons hoofd ofzo, maar gewoon omdat we het beste jongetje van de klas wilden zijn. Dus er kunnen best onderzoeken komen , maar de huidige situatie is in theorie op papier geheel volgens de regels. Dat er in de praktijk soms wat spierballenwerk voorkomt, dat valt toch vrijwel niet te voorkomen...
Overigens is het in Frankrijk niet veel anders... benieuwd hoe onze Zuiderburen gaan varen, die hebben nog wat slagen te maken als ik het helemaal goed gelezen heb.
-
Heren,
Ik heb een aantal politieke uitlatingen verwijderd. Dus als je iets kwijt bent....
Gr, Bert
-
Er zijn vele voorbeelden. NS moest eind jaren '90 de goederen tak afsplitsen, schijnbaar de DB niet.
De NS hebben net zo goed als DB hun goederentak gesplitst, hieruit ontstond toen NS Cargo. Dat dit later door DB (waaruit toen Railion ontstond) werd gekocht neemt niet weg dat de bedrijven in het beginsel op ongeveer dezelfde wijze zijn gesplitst.
Gr. Dennis
-
En de titel is aangepast, past nu beter bij het onderwerp...
Gr, Bert
-
De hoofdrailnet word dan opgesplitst in 3 stukken of maximaal 10 miljoen km spoor.
Kan iemand dit alsjeblieft uitleggen?
Grtjes Remy
-
Datum 22 mei 2013
Betreft 4e Spoorwegpakket
De voorzitter van de Eerste Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 21-23
2513 AA DEN HAAG
Ministerie van
Infrastructuur en Milieu
Plesmanweg 1-6
2597 JG Den Haag
Postbus 20901
2500 EX Den Haag
T 070-456 0000
F 070-456 1111
Ons kenmerk
IenM/BSK-2013/92829
Geachte voorzitter,
In deze brief treft u het antwoord aan op enkele vragen van de Eerste Kamer met betrekking tot het standpunt van de regering over de voorstellen die deel uitmaken van het Vierde Spoorwegpakket.
De commissie Infrastructuur Milieu en Ruimtelijke Ordening vraagt u om de aan de Tweede Kamer toegezegde informatie, en dan in het bijzonder ook de aangekondigde impact assessment, ook aan de Eerste Kamer te zenden.
Reactie staatssecretaris
In antwoord op uw vraag omtrent de impact assesment op nationaal niveau kan ik u meedelen dat deze conform uw verzoek ook parallel zal worden toegezonden naar de Eerste Kamer.
VVD
Concurrentie
Naar de mening van de leden van de VVD-fractie biedt concurrentie de meeste kans op een optimale prijs-kwaliteitverhouding, ook bij het personenvervoer per spoor. Hoe gaat de regering bevorderen dat ook in Nederland maximale concurrentiemogelijkheden op het hoofdspoornet ontstaan?
In de nu voorliggende plannen van de Europese Commissie wordt het hoofdspoornet in drie stukken gesplitst. Wat is de ratio hierachter? Wat zullen de gevolgen zijn voor de concurrentie, de aanbestedingsmogelijkheden en voor het personenvervoer in Nederland?
In Nederland is een scheiding aangebracht tussen vervoerder en hoofdspoorbeheerder. Onder andere in Duitsland is dit niet het geval. Heeft dit consequenties voor de concurrentie op het Nederlandse hoofdspoornet? Komen Nederland, de NS of andere vervoerders hierdoor in een nadelige positie?
Reactie staatssecretaris
De Europese Commissie heeft een maximum omvang voorgesteld voor de aan te
Ministerie van
Infrastructuur en Milieu
Ons kenmerk
IenM/BSK-2013/92829
Pagina 2 van 4
besteden openbare dienstcontracten per spoor. Het stellen van een maximum dient volgens de Europese Commissie om voldoende concurrentie te creëren bij de aanbestedingsprocedures, waarbij de Commissie aangeeft dat te grote omvang van aanbestedingen afbreuk doet aan concurrerende biedingen omdat de complexiteit dan te groot wordt. De Europese Commissie heeft daarbij gekozen voor een begrenzing tot 10 miljoen treinkilometers of maximaal een derde van het openbaar spoorvervoer van een lidstaat.
De vragen over bevorderen van toekomstige concurrentiekracht van de spoorvervoerders en het effect van het opsplitsen van het net in drieën zal ik beantwoorden op basis van de nationale impact studie die momenteel wordt uitgevoerd en de daarop te baseren definitieve Nederlandse inzet op het 4de spoorpakket die ik voor de zomer naar de beide Kamers der Staten Generaal zal sturen.
Voor wat betreft de relatie tussen marktopening en mogelijke concurrentieverstoringen vanwege geïntegreerde ondernemingen waarin zowel personenvervoerder spoor als het beheer van infrastructuur zijn opgenomen heeft de Europese Commissie het volgende voorgesteld: Geïntegreerde vervoersondernemingen kunnen alleen onder strikte voorwaarden blijven bestaan. Zo mogen vervoersondernemingen niet langer profiteren van de mogelijk hoge kredietstatus van de infrastructuurbeheerder die ook deel is van dergelijke geïntegreerde vervoersondernemingen; Lidstaten kunnen vervoerders die deel uitmaken van een geïntegreerde vervoersonderneming uitsluiten van deelname bij aanbestedingen van openbare dienstcontracten.
Onder deze voorwaarden is er mijns inziens vanuit concurrentie oogpunt geen nadeel voor landen die wel vervoer en infrastructuur organisatorisch hebben gescheiden.
Zoals gemeld in het BNC fiche van 1 maart 2013 zal in relatie tot de Lange Termijn Spooragenda de inzet ten aanzien van de positie van de infrastructuurbeheerder nader worden bezien.
D66
De leden van de fractie van D66 hebben met belangstelling kennis genomen van de voorstellen die behoren tot het Vierde Europese Spoorwegpakket. Deze voorstellen strekken tot openstelling van de markt voor het binnenlands passagiersvervoer per spoor en het realiseren van een gemeenschappelijk Europese spoorwegruimte. Een Europees Spoorwegpakket draagt bij aan de vervolmaking van de interne markt. Ook concurrentie op het spoor door openstelling van de markt, sluit aan bij de maatschappelijke zienswijze van deze leden. Voor de leden van de D66-fractie staat een goed functionerende spoormarkt binnen de Europese eenwording voorop. Tevens dienen de effecten van het beleid een gunstige werking te hebben op de beleving van de klant met het oog op kwaliteit en kosten. Langs deze twee assen beoordelen deze leden het voorliggende pakket en stellen deze leden een aantal vragen.
Onderhandelingen
De leden van de D66-fractie vragen in aanvulling op de hiervoor in deze brief
Ministerie van
Infrastructuur en Milieu
Ons kenmerk
IenM/BSK-2013/92829
Pagina 3 van 4
gestelde vraag van de vaste commissie voor Infrastructuur, Milieu en Ruimtelijke Ordening of u inzicht kunt geven in de planning van de onderhandelingen over de voorstellen in Europees verband. De voorstellen zijn omvangrijk en hebben grote consequenties voor het vervoer per spoor in Europa. U heeft aangegeven geen onomkeerbare stappen te zetten in de onderhandelingen totdat de impact assessment is besproken met de Tweede Kamer. Naar verwachting zal deze voor 21 juni 2013 verschijnen. Wat is in de tussentijd de opstelling van de regering bij de onderhandelingen in Brussel? Deelt u de opvatting van deze leden dat het impact assessment van cruciaal belang is om verdere uitwerking van deze voorstellen te beoordelen?
Europese concurrentie
In het algemeen wordt verwacht dat de kosten voor het Europees treinverkeer zullen afnemen met circa 15-20 procent. De leden van de D66-fractie zijn over het algemeen voorstander van concurrentie op het spoor. Voorop moet echter wel het belang van de reiziger zelf staan, in termen van kwaliteit en kosten. Belangrijk zijn in dit verband snelle en betrouwbare vormen van vervoer en ook een reeks diensten op en rond mobiliteitsknooppunten. Deze leden zien graag uw visie op hoe concurrentie op het spoor door deze voorstellen van de Commissie in Nederland gaat leiden tot kostendaling en kwaliteitsverbetering.
Er bestaan verschillen tussen landen ten aanzien van de inrichting tussen vervoerder en beheerder. Het onderhavige voorstel laat de mogelijkheid open voor de lidstaten om de vervoerder en de infrastructuurbeheerder deel uit te laten maken van dezelfde holding, voor zover dat nu reeds het geval is. Door de mogelijkheid de vervoerder en beheerder van het spoor niet te scheiden, kan er een oneigenlijk voordeel in de mededinging op het railnetwerk ontstaan. Hoe beoordeelt u dit in het licht van eerlijke concurrentie?
Verschillende aanbieders op het Europese spoor betekent voor de reiziger dat er treinen zijn van verschillende aanbieders. Hoe beoordeelt u dit op praktische uitvoerbaarheid zoals de kaartverkoop voor de reiziger, reizigersinformatie en dergelijke? Zijn er ook voornemens voor een uniform Europees systeem van treinkaartverkoop?
Hoofdrailnet
Door een maximum van aanbesteding van een derde van de totaal aanbestede kilometers in een openbaar dienstcontract, is er een risico dat dit leidt tot een versnipperd netwerk in Nederland. Wat betekent dit voor de opdeling van het Nederlandse netwerk? Volgens het BNC-fiche gaat Nederland zich kritisch opstellen en het gebrek aan flexibiliteit in het Commissievoorstel benadrukken. D66 verneemt graag wat uw opstelling in dezen concreet is.
Duurzaam vervoer
De leden van de D66-fractie constateren dat toelating van spoorwegmaterieel en veiligheidscertificering met dit voorstel op Europees niveau wordt gebracht. De European Railway Agency (ERA) wordt hiertoe uitgerust om als Europees agentschap op te kunnen treden. Het takenpakket wordt daartoe uitgebreid. Deze leden achten een duurzaam en milieuvriendelijk vervoer over spoor uitermate wenselijk. In hoeverre dragen deze voorstellen bij aan een duurzaam spoorwegnetwerk met het oog op veiligheid en een schoon milieu? En ziet u hier ook een rol weggelegd voor de ERA? Wat zal uw inzet zijn voor een duurzaam Europees spoorwegnetwerk?
Ministerie van
Infrastructuur en Milieu
Ons kenmerk
IenM/BSK-2013/92829
Pagina 4 van 4
Aanbesteding
Vanaf 2023 zou aanbesteding op Europees niveau ingaan. Bestaande en nog te verlenen openbare dienstcontracten die onderhands gegund zijn, dienen volgens het voorstel in 2022 te worden beëindigd. Er lopen echter reeds onderhandelingen met de NS voor een gunning tot 2025. Hoe verhoudt dit zich tot elkaar? Wat is op dit punt het standpunt van de regering met het oog op de onderhandelingen in de Transportraad?
Reactie staatssecretaris
Momenteel worden de technische onderdelen van het 4e spoorpakket behandeld in de Raad. Verwachting is dat de beraadslagingen in de Raad zich op deze technische voorstellen zullen concentreren tot en met ten minste het 3e kwartaal 2013. Vanaf 4e kwartaal is een debat over de marktordeningsvoorstellen van het 4e spoorpakket in de Raad mogelijk te verwachten. In het Europees Parlement is de behandeling van alle onderdelen van het 4e spoorpakket gestart met de aanwijzing van rapporteurs en het houden van een eerste hoorzitting met de sector op 7 mei jongstleden. Naar mijn oordeel is het opleveren van een nationale impact studie voor de zomer en het bespreken daarvan met de Tweede en Eerste Kamer daarmee voldoende op tijd om de Nederlandse inzet bij de onderhandelingen te ondersteunen.
Conform de in de Tweede Kamer aangenomen motie Motie Bashir cs (TK, 33564, nr. 6) waarin ik gevraagd wordt om luid en duidelijk in Europa over te brengen dat het hoofdrailnet in ieder geval voor de periode 2015-2025 aan NS wordt gegund en tussentijds niet wordt opengebroken, zet ik me in Europees verband in voor onderhandse gunning aan NS tot 2025.
Voor wat betreft de positie van de infrastructuurbeheerder in een geïntegreerde vervoersonderneming verwijs ik u naar mijn reactie op overeenkomstige vragen van de VVD fractie.
In Europees verband wordt gewerkt aan de uitvoering van de Telematica Masterplan dat is vastgelegd in TSI TAP. Implementatie van dit Masterplan vanaf 2014 zal Europese kaartverkoop en reizigersinformatievoorziening ondersteunen. Ik zet mij actief in voor die implementatie.
De beantwoording van de overige vragen (onder andere over duurzaamheid) zal worden meegenomen in de nationale impact studie die momenteel wordt uitgevoerd en de daarop te baseren definitieve Nederlandse inzet op het 4de spoorpakket voor de zomer.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU,
Wilma J. Mansveld
-
maximaal 10 miljoen km spoor.
Zoveel km spoor hebben we helemaal niet.
-
Das een end :-X
-
Bedankt voor de duidelijke(en vooral lange :o ) uitleg!
Zal wel jammer zijn als er op deze manier een einde zal komen aan de spoorwegen zoals we die kennen.
Met natuurlijk ook gevolgen voor de museumstichtingen die ook, of alleen maar zoals de SSN, op de hoofdlijn rijden.
Grtjes Remy
-
Hoe kun je zonder politiek te worden ,het nu over OV hebben.
Openbaar vervoer is nu net een onderwerp wat geheel gepolitiseerd is.
Zonder politieke insteek waren alle provincielijntjes gesloten en busdiensten gestopt.
Een VVd'er kijkt nu eenmaal heel anders tegen OV aan dan de SP'er.
-
Niet alleen tegen OV ;)
-
Op een dag zal de trein Den Helder Maastricht ,2*uur en ca 300km, heen en terug dus 4 treinen. 16uur per dag.
Dan zul je dus alleen al op dat traject 4*300*16 km maken(tegen de 20.000/dag)
En zo kom je dus aan dat milj. getal.
-
Das geen spoor, maar afgelegde afstand...
-
Bedankt voor de duidelijke(en vooral lange :o ) uitleg!
Zal wel jammer zijn als er op deze manier een einde zal komen aan de spoorwegen zoals we die kennen.
Met natuurlijk ook gevolgen voor de museumstichtingen die ook, of alleen maar zoals de SSN, op de hoofdlijn rijden.
Grtjes Remy
Museale inzet, heeft hier helemaal niets mee te maken hoor, dat is besloten vervoer, het gaat hier over het uitvoeren van het openbaar vervoer... ::)
-
Maar daar wordt ook over geschreven:" begrenzing tot 10 miljoen treinkilometers of maximaal een derde van het openbaar spoorvervoer van een lidstaat."
-
Maar dat zegt Meppelspoor niet... ;D
Lol, hij ziet het niet.
Edit, je kan op het citaat klikken, zie je waar het vandaan komt.
-
De hoofdrailnet word dan opgesplitst in 3 stukken of maximaal 10 miljoen km spoor.
10 miljoen km. spoor? Dat is het equivalent van 13 keer op en neer naar de Maan! :o
Dat lijkt me een zeer forse lengte voor het hoofdrailnet.
mvg,
Gert
-
Er wordt dan ook gesproken over treinkilometers. Een vervoerder mag een dienstregeling uitvoeren die maximaal 10 miljoen treinkilometers omvat. Per jaar, klinkt dat logisch? Kom je daar in een land niet aan toe, dan moet het net in ten minste drie delen worden gesplitst.
Ik vind het waanzin, maar ik leg het even uit. Niet de boodschapper de schuld geven. :-\
-
Henk, ik snap heel goed dat het over 10 miljoen treinkilometers gaat, maar het geciteerde forumlid had het toch echt over 10 miljoen kilometer spoor...
Ik heb echt niet zelf verzonnen.
mvg,
Gert
-
http://www.ovpro.nl/trein/2013/11/12/beheer-treinstations-blijft-bij-ns-ondanks-acm-rapport/
-
Dit is toch gewoon waanzin, dit plan werkt misschien in grote landen zoals Duitsland waar je veel langer afstand hebt en veel verschilden grote Stadsregio`s en Steden die kwa omvang en inwoonertal net zo groot zijn of groter dan de Randstad.
Je gaat dan krijgen dat de consessie waar de Randstad onder valt tegen een ongeloofelijke bedrag wordt verkocht / vergeven, dat gaat zich dan terug betalen op:
veiligheid, onderhoud en natuurlijk de grootste kostenpost personeel
Dat is niet uit de lucht gegrepen, aangezien dit nu al in de zorg zichtbaar is
En buiten de Randstad krijg je waarschijnlijk een groote verschraling van het OV per trein en moet er dik geld bij omdat het niet rendabel is[ Buiten het hoofdrailnet wordt er al betaald door de overheid voor het vervoer per trein]
En waar gaat dat geld wat met die consessies wordt verdient naar toe, terug het spoor in zou natuurlijk het mooiste zijn maar of dat ook gaat gebeuren !?
En nu zijn de reistarieven nog via de overheid gereguleerd, maar wie zegt dat het voor of na de grote opdeling niet verandert, de overheid uit Den Haag en zeker Brussel heeft ons wel vaker de dingen veel mooier doen voorkomen of beloofd dan het uiteindelijk geworden is.
Onder het mom van concurentie geloven sommige dat het goedkoper wordt voor de burger [ lees minder belasting ], maar alleen er is helemaal geen concurentie. Je woon of verblijfplaats bepaald namelijk welk vervoerder je neemt en je hebt niets te kiezen. Ook de kwaliteit zal niet beter worden, iedere spoorvervoerder zit namelijk in zijn eigen rijkje en vindt zijn services de beste van allemaal. En minder belasting in dit land laat me niet lachen ;D
Voorts is het natuurlijk de vraag of Prorail [zonder daarbij alle vakidioten en mensen met hart voor het spoor voor het hoofd te stoten] dit allemaal in goede banen kan leiden. Ik verwacht dan ook bij storingen, oponthoudt en calamiteiten voorse schade claims van de betrefende vervoerder.
Rob
-
Dus zal je ook het spoor in Luxemburg moeten splitsen in drie delen. ;D.
Marc
-
Voor Luxemburg zou ik een uitzondering maken en de concessie per jaar op delen in kwartalen en dan per kwartaal een andere vervoerder 8) ;D