BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: daan2353 op 11 November 2013, 11:42:08

Titel: Rangeren volgens waybills en rijden, = analoog 1,8 x 1,8m.
Bericht door: daan2353 op 11 November 2013, 11:42:08
Hallo allemaal.

In een klein kamertje van 1,85x1,85 meter heb ik al een tijdje een station met wat opstelsporen liggen waar analoge vleesheerlokjes hun rondjes kunnen draaien.
Omdat ik graag ook rangeer heb ik, geïnspireerd door een baan uit de MIBA, een 2e verdieping erop gezet waar een rangeerdeel moet komen.
Onderstaand ontwerpje heb ik na een lange tijd broeden op papier gezet, qua helling kan het net (ongeveer 4% voor een lokje met 3 wagons).
(http://communities.zeelandnet.nl/data/s38/upload/images/baantje9.jpg)

De wissels die halverwege in het niets eindigen zijn de inrit naar het kleine schaduwstation onder het rangeergedeelte. Er liggen hier 2 sporen, net genoeg om wat treinen kwijt te kunnen, meer ruimte is er gewoon niet..
De baan wordt analoog gestuurd met omschakel (on-off-on) schakelaars en 2 trafo's, het rangeergedeelte krijgt een eigen trafootje of handheld controller.

Het idee is dat vanuit het hoofdspoor een trein op het spoor naar de draaischijf binnenrijdt, die daar door een rangeerlok wordt opgepikt en de helling oprijdt. Bovenaan de helling wordt dmv waybills of een dobbelsteen (dat laatste werkt ook prima) bepaald waar de wagens weggezet moeten worden en welke wagens weer mee terug moeten. Systeem in het onderste station is gelijk aan een inglenook, het bovenste rageergedeelte lijkt op een timesaver, ietsje aangepast aan eigen wensen..

Het leek me leuk om het plannetje er ook bij te zetten,
groet Daan.
Titel: Re: Rangeren volgens waybills en rijden, = analoog 1,8 x 1,8m.
Bericht door: Jeronimos op 11 November 2013, 11:55:30
Hoi Daan,

Ik heb een vraagje over de lengte van die 2 sporen rechts bovenaan. Zijn die lang genoeg voor een lokje en (maximaal?) 3 wagons? Ik vraag dit omdat het onderste spoortje nogal kort lijkt.
Titel: Re: Rangeren volgens waybills en rijden, = analoog 1,8 x 1,8m.
Bericht door: daan2353 op 11 November 2013, 13:40:17
hey jeroen,

Nee, de 2 sporen bovenin zijn niet lang genoeg voor een lok met 3 wagons. De bedoeling is dat de lok 3 wagons omhoog trekt en dan het 1ste wissel vrij heeft. Het 2e wissel maakt dus deel uit van de ruimte die nodig is om je trein kwijt te kunnen. (wel goed gezien trouwens)
Vanaf daar kan de lok de karretjes het rangeerterrein opdrukken en eventueel om de trein heenrijden door via de 2e wissel er omheen te rijden.
Het 2e spoor rechtsboven is een opstelspoor voor 2 wagons en is dus lang genoeg.

In totaal is er plaats voor 11 wagons, maar niet alle posities zijn bezet. (ik moet nog even uitvogelen hoeveel er maximaal passen zonder dat het alles blokkeert..) Als je dan met een trein van 3 aankomt, dan moet er dmv een dobbelsteen of kaartsysteem worden bepaald welke wagentjes er uitgeruild moeten worden. De kunst is dan dat te doen in de ruimte die nog beschikbaar is en eventueel de vertrekkende trein ook nog in een bepaalde volgorde te krijgen.

Groet Daan.

Titel: Re: Rangeren volgens waybills en rijden, = analoog 1,8 x 1,8m.
Bericht door: Jeronimos op 11 November 2013, 13:59:43
Dank voor je uitleg.
Titel: Re: Rangeren volgens waybills en rijden, = analoog 1,8 x 1,8m.
Bericht door: Han Zijlstra op 11 November 2013, 14:08:55
Dobbelsteen is leuk maar waybill is beter. Ik neem aan dat je wat industrietjes hebt bedacht met de daarbijbehorende goederenstroom ( emities en gereed product en grondstoffen)
Titel: Re: Rangeren volgens waybills en rijden, = analoog 1,8 x 1,8m.
Bericht door: daan2353 op 11 November 2013, 15:20:20
Hallo Han,

Een vorige baan de bregenzerwaldbahn (http://communities.zeelandnet.nl/bwb) was op die manier opgezet. Ik denk alleen dat de baan die ik nu heb daar te klein voor is en daardoor de variatie te ver afneemt. Er moet tenslotte een goederenstroom van A naar B liefst via C en D gaan om het leuk te maken..

Bij een enkel rangeerterrein wordt het dan al snel een riedeltje wat je telkens opnieuw afspeelt vrees ik. Maar ik ga het wel proberen. Een andere optie is om met rijopdrachten te werken, waar in staat welke wagen van welke trein waarheen moet worden gebracht en welke er voor terug moet komen. Lance Mindheim werkt op die manier en dat geeft wat meer vrijheid. Nadeel is dat je een soort generator moet hebben die de rijopdrachten ad random genereert.

Enfin, ik ga alle opties eens proberen en kijken wat het beste bevalt.. Dank voor de input zover.

groet daan.
Titel: Re: Rangeren volgens waybills en rijden, = analoog 1,8 x 1,8m.
Bericht door: tijgernootje op 11 November 2013, 15:28:50
Komt er ook nog scenery bij kijken zoals gebouwen/fabrieken waarlangs de wagons worden geplaatst, of wordt het een kale bedoeling zonder enige scenery ?
Ben overigens wel benieuwd naar hoe je dit project gaat maken.
Nog even een vraagje over je helling van 4 %,gaat elke loc daar wel zonder problemen tegenop,zelfs de zwakste ?
Waarmee wil je gaan rijden eigenlijk qua tractie en op welke schaal ?
Titel: Re: Rangeren volgens waybills en rijden, = analoog 1,8 x 1,8m.
Bericht door: dimo1_dimo1 op 11 November 2013, 17:43:03
@tijgernootje:
dit is H0(na een korte zoektocht kwam ik dat hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,9099.msg138827.html#msg138827) tegen

@Daan:
4% is best heftig voor sommige locs, ik heb voorheen een baan gehad met 5%.. daar kwam mijn Köff II met 1 wagon al niet meer bij op..
Titel: Re: Rangeren volgens waybills en rijden, = analoog 1,8 x 1,8m.
Bericht door: daan2353 op 11 November 2013, 18:45:25
@Tijgernootje, er komt scenery bij hoor, anders wordt het erg kaal. En het is h0 inderdaad..

@Dimo1_dimo1, beneduix was inderdaad ook een baantje van mij, maar van een fiks aantal jaren geleden. De baan bestaat niet meer. In de tussentijd ook een rangeerbaan van de Bregenzerwaldbahn op smalspoor gehad, maar in goed overleg is de kamer omgebouwd tot praktijkkamer en heb ik een andere "ruimte" moeten zoeken.  Terug in de bezemkast dus.. ;D

Deze baan is weer een nieuw beginnetje dus, dit keer met Piko A-gleis. De helling valt wel mee, mijn br80je van Fl*mann uit de jaren 50 trok er een sliert van ruim 15 wagentjes tegenop. Deze heeft ook de mogelijkheid om een flinke trein even te laten scheuren, dat kon bij de andere banen niet namelijk..

Het kan nog veel kleiner, deze (http://home.wanadoo.nl/reinoud.kaasschieter/railway/biess.nl.htm) heb ik als eerste rangeerbaan gebouwd, daar is het mee begonnen.. Is minder dan een vierkante meter.

Groet Daan.
Titel: Re: Rangeren volgens waybills en rijden, = analoog 1,8 x 1,8m.
Bericht door: VFR op 11 November 2013, 19:32:12
Altijd gedacht dat een inglenook hetzelfde was als een timesaver. Niet dus! Heb het net even gegoogeld en het zijn inderdaad zoals je zegt twee verschillende zaken. Een Inglenook is nog spaarzamer bespoord (en geen omrijspoor) dan een timesaver.

Weer wat geleerd  ;D
Titel: Re: Rangeren volgens waybills en rijden, = analoog 1,8 x 1,8m.
Bericht door: Ronald Halma op 11 November 2013, 20:07:06
De pagina hiervoor:

- http://www.wymann.info/ShuntingPuzzles/small-layouts.html  en dan  http://www.wymann.info/ShuntingPuzzles/shunting-puzzles.html