BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Wikky op 07 November 2013, 10:14:21

Titel: Aansluiting engelswissel SLE390F
Bericht door: Wikky op 07 November 2013, 10:14:21
Hallo mede treinen liefhebbers,

Ik ben splikspinter nieuw op dit forum, maar durf toch mijn eerste vraag stellen.

Ik werk met Peco code 55 railmateriaal, heb onder meer vijf maal een Peco SLE390F kruiswissel, bemerk echter dat de wisseltongen af en toe geen contact met de buitenrail maken.

Bij de gewone wissels heb ik de tongen met een stroomdraadje rechtstreeks verbonden met het puntstuk, echter bij de Engelsman is dit zo ontzettend dicht op elkaar dat ik er niet met een soldeerbout tussen kom.

Misschien iemand ervaring met dit probleempje?

Bedankt vast,

Wikky
Titel: Re: Kruiswissel
Bericht door: Ronald Halma op 07 November 2013, 10:55:51
Hoi Wikky,

Welkom op het forum. Het wissel waar jij het over hebt is geen kruiswissel maar een engels wissel. Om die goed te voeden is de volgende site misschien een goeie voor jou:

- http://www.wiringfordcc.com/

En dan kijken bij:

- http://www.wiringfordcc.com/switches_peco.htm

Helemaal onderaan over "double slip switches". Wat daar staat is:

Except for adding bonds, which you would do to improve reliability whether DCC or not, Dale is basically saying that you don't need to do anything special to use the Peco Electrofrog Double-slip with DCC. Just follow the instructions that come with the turnout. - Allan

Je moet eigenlijk hewoon de instructies volgen die bij het wissel zelf zitten. Peco levert er altijd een blaadje bij waar op staat wat te doen en hoe aan te sluiten. Ik zal eens kijken of ik die hier nog heb liggen ;)
Titel: Re: Aansluiting engelswissel SLE390F
Bericht door: Klaas Zondervan op 07 November 2013, 11:09:57
Ronald, het verhaal op de site wiringfordcc gaat over H0 wissels.
Maar Wikky heeft een N wissel, en daar is alles net even wat kleiner.

Ik weet ook niet hoe je dat makkelijk op kan lossen. Misschien is het een optie om een wisselaandrijving te monteren die de tongen wat steviger aandrukt.
Anders is het misschien mogelijk om een draadje tegen de onderkant van de tong te solderen, tussen de dwarsliggers door. Maar ook daar wordt het waarschijnlijk knoeien op de vierkante millimeter.
Titel: Re: Aansluiting engelswissel SLE390F
Bericht door: Ronald Halma op 07 November 2013, 11:28:11
Oke, kwestie van niet goed lezen ;D Denk dat een aandrijving die echt aandrukt een goeie is zoals Klaas al aangeeft. Een Tortoise misschien, die blijft de tongen aandrukken als deze omgelegd is.
Titel: Re: Aansluiting engelswissel SLE390F
Bericht door: Wikky op 07 November 2013, 12:01:55
Dank voor uw reacties, het probleem schijnt niet zo zeer in het aandrukken van de tongen te zitten, maar meer bij het schanierpuntje waar de tong bij het hartstuk vast zit.
Daaronder zit een vierkant stukje metaal wat de verbinding met de tong moet maken?, blijkbaar komt daar aanslag/corrosie/slijtage? tussen en dan is het gebeurd met de verbinding.
Ik hoop dat het me lukt om de gemaakte foto mee te zenden, om mijn tekst te verduidelijken.
Ik heb met plaatje uploaden de foto verzonden (dkw-tong), maar geloof dat ik dat niet zo had moeten doen, alles moet je leren, dus misschien kan iemand me vertellen hoe ik dat plaatje hier wel moet toevoegen?
Waarschijnlijk ben ik helemaal abuis en wordt de elektrische verzorging van de tong alleen maar verzorgd door de aandrukkracht en contact met de buiten rail?
Vandaar mijn vragen.
Titel: Re: Aansluiting engelswissel SLE390F
Bericht door: Ronald Halma op 07 November 2013, 12:30:15
Links in het menu van deze site; plaatje uploaden, en handleiding plaatje uploaden :)
Titel: Re: Aansluiting engelswissel SLE390F
Bericht door: Wikky op 07 November 2013, 12:55:05
Dank voor de reactie, moet echt naar mijn werk, zal binnenkort weer gaan stoeien met dit forum.
O ja, ik heb nog even gemeten bij het engelse wissel, maar ook die tongen die NIET aanliggen geven een doorverbinding, dus de aandrukkracht van de tongen heeft geen invloed op de verbinding, die komt dus echt van het schanierpunt af.

Hopelijk kan iemand met een geweldig idee.....