BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: DV modelspoor op 06 November 2013, 21:09:06
-
Weet er iemand een mooie samenstelling van een Amsterdam Parijs trein in de jaren 50?
Het liefste met deze wagens erin;
http://www.huenerbein.de/modelleisenbahn-H0/ls-models-personenwagen-gleichstrom-8z/ls-models-40190-sncf-perswgset-3tlg.%2C-epiiib-7v.html?iidx=3
Ik ben benieuwd (y) (y)
-
Ik heb vandaag mn Nord rijtuigen binnen gekregen (wel EpIIIa). Ik zal van de week eens een samenstelling laten zien. Even geduld ;)
dirkjan
-
Je zou op m'n website kunnen kijken (http://www.seinarm.nl/Treinsamenstellingen/Treinsamjaren30.aspx (http://www.seinarm.nl/Treinsamenstellingen/Treinsamjaren30.aspx)) bij trein 3 Amsterdam-Brussel-Parijs 1939.
Volgens mij zijn dat dezelfde rijtuigen, alleen destijds nog van de Compagnie du Nord (periode II / III) in plaats van de latere SNCF.
Gerard
-
bij trein 3 Amsterdam-Brussel-Parijs 1939.
Maar dat is geen jaren 50 ;)
Ik heb vandaag mn Nord rijtuigen binnen gekregen (wel EpIIIa). Ik zal van de week eens een samenstelling laten zien. Even geduld ;)
dirkjan
Even geduld kan ik wel opbrengen........ maar ik ben wel heeeel erg benieuwd ;D (y)
-
Mijn geduld wordt wel op de proef gesteld door dirkjan ;D
-
Ik herinner me dat er alweer wat jaartjes geleden een heel verhaal over deze verbinding in
Modelspoor magazine gestaan heeft... is wel zo'n 10 jaar geleden :P
Mogelijk dat daar nog wat over op het web rondspookt...
Mvg,
Tis
-
Het duurt inderdaad ff voordat een volledig beeld van deze rijtuigen er is. De Rapide Nord rijtuigen kwamen veel in de treinen naar Amsterdam voor, echter zie je in de loop van de 50er jaren meer en meer andere typen de Nord verdringen. Een typische samenstelling van de Etoile du Nord begin jaren vijftig was:
- C11 NMBS
- AB NMBS
- A4B4yfi SNCF, Nord
- C9myfi SNCF Nord
- SAB CIWL
- SABk CIWL
- Dd4yi, SNCF Nord
De A4B4 werd echter al snel vervangen door een type DEV in groen of aluminium (inox). En na 1956, de afschaffing van de 3e klasse, zie ik geen A8 type Nord meer rondrijden, de C9 (nu B9) echter nog wel, tot aan de vervanging door de TEE (DE4 etc).
Dus je vraag of de tijdperk IIIb rijtuigen inzetbaar zijn, moet ik met ja, alleen de 2e klasse (ex 3e) beantwoorden. In de Nord-Express (Parijs - Skandinavie kwamen ze echter wel veel voor, zie http://1.bp.blogspot.com/-vZ0hF8uyJmA/T99Lh6iBaVI/AAAAAAAAAfU/DPMvXTujVbo/s1600/Compos+Rapide+Nordbd.jpg (http://1.bp.blogspot.com/-vZ0hF8uyJmA/T99Lh6iBaVI/AAAAAAAAAfU/DPMvXTujVbo/s1600/Compos+Rapide+Nordbd.jpg)
Helaas dwingt LS je tot aankoop van sets die niet allemaal internationaal bruikbaar zijn. Ik moet me dus in berusten dat ik een A3B3Dyfi moet inzetten in plaats van een A4B4myfi.
Altijd beter dan niks, maar liever koop ik ze apart.
dirkjan
-
Dirk Jan,
Je plaatje laat de PSE zien en niet de Nord-Express.
Overigens heb ik enige twijfels over de in het plaatje getoonde DSG-WLAB en de nieuwbouw D.
Dit moeten vrijwel zeker een CIWL-UHansa en een ouder type Pws zijn
Zie ook:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PSE_Paris_1960.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PSE_Paris_1960.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/le_Scandinavie_Express_t_1961.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/le_Scandinavie_Express_t_1961.jpg)
Het 1e en 7e rijtuig zijn Rapide Nord types. De 7e overigens een ABPw die samen met de SZD WLA en nog een SNCF B in Aachen overging naar de D105 en in Löhne verenigd werd met de rijtuigen uit de Nord-West-Express (zie het draadje over DR rijtuigen in deze trein).
-
Uiteindelijk is dit hem geworden (y) (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08117.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08117.jpg)
Met hulp van Artitec,Rivarossi,LSM en drie schitterende modellen van REE models (y)
Dirkjan , dank voor de tip`s en de levering van sommige modellen ;)
-
Over de kwaliteit van de REE modellen loopt bij onze oosterburen overigens ook een lang draadje..... schijnen veel kwaliteitsproblemen mee te zijn. Dermate veel dat de bekende Modellbahn Lippe REE er uit gooit...
-
De rijtuigen in mijn trein zijn echt schitterend (y) (y)
-
@Floris: he, dat is vreemd ??? ik heb een aantal wagons, rijtuigen en een soundloc van REE en ik vind ze werkelijk prachtig, enorm veel detail ook. Zouden het dan misschien juist niet-kloppende details zijn die ik niet zie als leek?
-
Ik heb ook 4 rijtuigen van REE, prachtige modellen zonder problemen.
Ik gok dat de problemen eerder technisch zijn, want om een paar missende details zullen ze er een merk niet uitgooien. Bijna alle merken hebben wel (kleine) missers bij modellen. Het is en blijft compromissen bij modelbouw :).
Groet,
Chris
-
Het is eerder andersom. (zo hebben wij vernomen)
Ree heeft besloten Lippe niet meer te leveren omdat Lippe om de haverklap spullen retour stuurde.
Waarom, dat is iets wat ik dan weer niet weet. Maar toen we dat hoorde, waren we heel verbaasd.
Wat bij MTE binnenkomt zit altijd keurig verpakt, en wij hebben (tot nu toe) nog nooit problemen ondervonden.
Klasse merk met zeer goede spullen.
Maar dat is onze/mijn ervaring.
MTE heeft tot nu toe nog niets retour hoeven sturen. Geen klachten van klanten. (op een zakje onderdelen wat eens mist, maar dat is zo opgelost)
We hebben het merk nu dik een anderhalf jaar in het assortiment.
Van andere Nederlandse winkels horen we ook geen klachten. Meestal horen we dat snel van elkaar.
-
Oh ja, dat was ik vergeten, ik heb ooit eens één zakje met een plastic vrachtwagensteuntje gemist.
Duurde trouwens wel lang voor ik een vervangende had >:( Je bent minstens 2 minuten in het magazijn geweest ;D
-
Op Drehscheibe een lang draadje over deze materie. Blijkbaar was een rijtuig bij iemand (in de UVP) 70cm gevallen en in gruzelementen.....
-
Hallo,
Wat zal ik er van zeggen? REE maakt mooie rijtuigen daar niet van, maar er zijn aspecten die buiten Frankrijk op problemen stuiten. Zo noem ik het kortkoppelingssysteem van de DEV-rijtuigen. Wezenlijk is dat zulke rijtuigen goed kortgekoppeld moeten kunnen worden ingezet met in de rest van Europa verkrijgbare produkten met name die van bij voorbeeld LSM en Roco. Dat gaat niet goed omdat REE enerzijds een beginnersfout maakte doordat de uitgevouwen vouwbalgen van de DEV-rijtuigen korter zijn dan de naastliggende buffers, zodat een optisch aanvaardbare kortkoppeling (waarbij de vouwbalgen cq Gummiwülste) op een recht traject elkaar bijna raken) niet mogelijk is omdat de buffers dan in de weg zitten. Bovendien is men bij REE voor de kortkoppelingsmechaniek niet uitgegaan van welbeproefde maatvoering zoals die bijvoorbeeld bij Roco wordt toegepast, maar is men een eigen weg ingeslagen, en die is beslist niet optimaal. Bovendien zijn de draaistellen zodanig geconstrueerd dat overal elders in Europa verkrijgbare vervangende wielstellen veelal niet zondermeer kunnen worden aangebracht. Je kunt als fabrikant er niet voor voelen dat zonodig ook wat dikkere wielen met hogere flenzen moeten kunnen passen, waarmee je de "Pizzaschneider" haters ongetwijfeld veel genoegen doet, maar in een land als Duitsland met een traditioneel groot percentage Märklinrijders wordt het niet "gepikt" als je de REE-rijtuigen niet goed kunt kortkoppelen en van minder "fijne" wielstellen met een gebruikelijke aslengte van 24,5 à 24,75mm kunt voorzien.
Er is wel eens gezegd dat REE specifiek een merk is voor de Franse markt, en dat met de eisen die de modelbouwwereld rondom Frankrijk stelt daarom geen rekening hoeft te worden gehouden. Nou dat mag hoor, maar dat bevordert de export niet bepaald.
Het interessante is nu dat ACME voornemens is om sets uit te brengen van treinstammen waarvan ook REE rijtuigen deel uitmaken. Als je zo'n set dan wil voorzien van Märklin-wielstellen dan wel wat grovere gelijkstroomwielstellen en als dan blijkt dat zoiets bij een of meer van de rijtuigen in de set niet gaat en ook de REE-kortkoppeling met de bijbehorende ACME-rijtuigen niet helemaal gaat zoals men gewend is dan krijg je heibel bij de klanten.
Ook ESU gaat - zoals we sinds kort weten - Duitse rijtuigen met naar ik aanneem Franse belettering leveren aan REE. Wat voor wielen zet men dan onder die rijtuigen, en hoe zit het dan met de optimale kortkoppeling?
Gegroet,
Rob van Kooy
-
Kan me niet voorstellen dat die REE-by-esu-wagens andere wielen of koppelingen krijgen dan de standaard-esu... Ree koopt gewoon een pallet of wat rijtuigen bij esu, eventueel laat esu ze al bij productie in een wat anders bedrukt doosje stoppen maar dat is het wel. Ze gaan echt niet een andere draaistelmatrijs maken om speciaal voor REE een versie te maken waar geen wisselstroomwielen in passen.
-
Dan zouden het wel helden zijn. ;D
Ree heeft inmiddels een sterke positie op de Franse markt. Voor ESU is het kennelijk handiger REE als distributiekanaal voor specifiek Franse producten te gebruiken dan zelf te gaan verdelen.
-
Hallo,
We wachten maar af. Maar in ieder geval is REE in Duitsland een belangrijk afzetkanaal voor z'n produkten kwijt. Dat ESU via een Frans bedrijf zijn produkten op de Franse markt gaat afzetten lijkt me een tamelijk gezonde gedachtegang. Of het ook zal lukken?
Maar veel wezenlijker is hoe die REE-rijtuigen in het ACME-stramien zullen passen. Past REE zijn rijtuigen daar waar het zijn kortkoppelmechaniek en de draaistellen betreft aan?
Gegroet,
Rob
-
ACME koopt gewoon een pallet of wat rijtuigen bij REE, eventueel laat REE ze al bij productie in een wat anders bedrukt doosje stoppen maar dat is het wel. Ze gaan echt niet een andere draaistelmatrijs maken om speciaal voor ACME een versie te maken waar wel wisselstroomwielen in passen.
-
Dag Floris,
Het gaat niet specifiek om wisselstroom wielstellen, maar of vervangende wielstellen (ook gelijkstroom) zoals die in de rest van Europa aangeboden worden voor hen die geen zin hebben in fine scale exemplaren. Want dat is wat REE normalerwijs onder zijn rijtuigen stopt.
Gegroet,
Rob
-
Past REE zijn rijtuigen daar waar het zijn kortkoppelmechaniek en de draaistellen betreft aan?
Rob, je vraagt toch duidelijk over mechanismes en draaistellen, niet over wielen. Vandaar de reactie van Floris. OEM producten (doorverkopen onder andere naam) leveren niet zoveel op, dat het loont om mallen aan te gaan passen. En vaak kun je bij een (chinese) fabrikant maar kiezen uit AC en DC wielen, niet een hele reeks aanlokkelijkheden.
dirkjan