BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => BNLS forumbaan => BNLS-forum modulebaan bouwverslagen H0 => Topic gestart door: Mudhen op 06 November 2013, 15:51:01
-
Nu als het goed is alle spullen compleet zijn om de bak op te bouwen lijkt het mij tijd om ook ons (Rob & Sebas) bouwverslag te starten. Binnenkort wat tijd inplannen om samen met mijn vader de bak in elkaar te flansen. Hoeveel tijd zouden wij samen ongeveer kwijt zijn aan het volledig opbouwen van de bak en onderste, kan iemand die al zover is [of Martin] daar misschien een indicatie voor geven?
Natuurlijk is de planning voor de invulling van deze module al een poosje aan de gang en hebben we dus besloten om naar Amerikaans voorbeeld te gaan bouwen. Dit had verschillende redenen, maar de voornaamste was toch wel onze gedeelde interesse in USA trains en de tot op heden nog niet vervulde wens om daar eens iets in te bouwen. Nu moet ik wel gelijk eerlijk toegeven dat wij beiden nog nooit een baan volledig hebben weten af te ronden en mijn vader nog minder ervaring heb dan ik ;D
Maar we zijn allebei niet geheel onhandig en gelukkig gezegend met visie. Vanaf hier dus alleen nog maar een kwestie van goed plannen en stapsgewijs uitvoeren. Ervaring doen we onderweg wel op. Zodoende zijn we begonnen met het digitaal uitwisselen van wat foto's en ideeën [hij woont nabij Rotterdam en ik nabij Amsterdam] om een beeld te krijgen van wat we beiden mooi vinden. In eerste instantie waren dat voornamelijk scenes van [imposante] bruggen met groot modern Amerikaans materieel erop. Maar na wat schetsen en discussies waren we het erover eens dat alleen een brugdiorama wel erg statisch en saai zou worden. En voor echt veel meer dan dat is op 1 module ook geen ruimte. Deze ideeën verdwenen snel in de prullenbak.
Toen kwamen we terug bij een baan die ooit belicht werd in een Great Model Railroads en waarvan de plaatjes op ons beiden veel indruk maakten. Het betrof een stuk straatspoor door een druk gedeelte in een Amerikaanse stad. Grote en lange samenstellingen tussen [redelijk druk] verkeer in een typisch Amerikaanse omgeving. Beiden waren we het er al spoedig over eens dat dit meer mogelijkheden geeft voor de nodige 'actie', want als je met een baan op een beurs staat is het de kunst om de kijker zo lang mogelijk geïnteresseerd te houden. Daar hebben we trouwens inmiddels wel wat ideeën voor, maar daarover later meer. Hieronder even een foto genomen in La Grange-Kentucky ter verduidelijking en inspiratie:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CSXT_LaGrange_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CSXT_LaGrange_1.jpg)
De kans is groot dat we niet een bestaande situatie nabouwen, maar wat artistieke vrijheid genieten door dus heel asociaal en Amerikaans een dubbelspoor door een stadje te trekken! Maar niets is nog uitgesloten en ik ben benieuwd naar eventuele suggesties. Naast La Grange in Kentucky bestaat er bv. in Fort Collins ook nog een dergelijke situatie, echter ook met alleen een enkelsporig traject. Maar misschien zijn er forumleden die dit lezen en weten van het bestaan van meerdere vergelijkbare situaties, waarvan er het liefst ook nog goede beelden in omloop zijn. We zoeken zelf hard verder maar uw inbreng is ook hier van harte welkom...
Zoals ik al aangaf lijkt het ons zeer belangrijk [een leuk] om de eventuele kijker zo lang mogelijk vast te kunnen houden bij deze relatief kleine module. En omdat we natuurlijk vastzitten aan een gedeeltelijk gezamenlijke besturing en treinenverloop zullen we dus de nodige trucs uit de kast moeten halen om het interessant genoeg te maken. Naast het dubbelspoor hebben we [nog] geen extra sporen gepland, dus we moeten het van andere zaken hebben dan alleen [bewegend] materieel.
Vandaar dat we te werk zullen gaan zoals ze dat in het theater ook doen. Van achteraf opbouwen met de nadruk op ruimtelijkheid en perspectief. Verschillende 'actiepunten' zullen de kijker het diorama in trekken en het idee is om een mooie 'loop' van actie te creëren met een duur van zo'n 10 minuten. Hoe we dat precies gaan doen zijn we nog niet helemaal uit, maar het brainstormen is in volle gang.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/83553059_83c7d2394c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/83553059_83c7d2394c.jpg)
Zo, dit was de aftrap van ons digitale verslag. Ik kan niet beloven dat er met regelmaat updates zullen zijn, want tijd is schaars momenteel. En er moet immers in plaats van geluld ook gebouwd worden!
Have fun en bedankt voor uw bijdrage!
-
Hallo Sebas en Rob,
Veel succes met bouwen!
Ben benieuwd of het lukt toeschouwers 10 minuten te boeien (en hoe jullie dat gaan doen). Het is volgens mij erg lang voor een stukje van 1,2 meter.
Voor het in elkaar zetten van de complete bak kun je volgens mij rustig een hele dag inplannen. Als je een goede werkplaats tot je beschikking hebt, en je pakt door, kan het wel sneller.
-
Cool !
Ben zelf geen maat in tijd, knal dat ding zonder apart zaagwerk in een uurtje in elkaar... ;) Schroeven en voorboren etc denk ik een halve dag voor een leek...
-
Ik zal de tijd straks opnemen, weet ik gelijk in welke categorie ik val. ;D
On topic: interessant idee, ben benieuwd naar een baanplan. 10 Minuten lijkt me inderdaad een hele uitdaging, daar heb je véél bewegende elementen voor nodig.
Ondertussen hebben we al een aardige verzameling landen bij elkaar. (y)
-
Weer rijgt zich een potentieel pareltje aan het snoer der BNLS-modulisten.
Fraaie plannen, heren.
Toevallig woont mijn zwager in Fort Collins, Co, dus ik heb daar wel eens een treintje over het straatspoor zien rijden....met een slordige 100 kolenbakkies achter 3,4 lokomotieven.
Knettergek gezicht.
Iets noordelijk van Fort Collins komen verschillende lijnen bij elkaar, en wordt soms wat gerangeerd over meedere sporen. met een beetje artistieke vrijheid kun je dus wel 2 sporen naast elkaar kwijt in de straat.
Zoek maar eens op Google maps ofzo, ter verduidelijking. Ter hoogte van het Fort Collins Museum of Discovery reden ze afgelopen zomer nog gewoon over straat. Machtig gezicht, met van die oranje BNSF loks.
Ik volg jullie
Hendrik Jan
-
Zonder ook maar enig inzicht in modulebouw(tentoonstellingswaardig) en amerika als thema te hebben,wordt ik aan de hand van dit bijbehorende verhaal toch erg nieuwsgierig.
Ga proberen dit in de gaten te houden 8)
-
(y) (y) ;)
-
Nice, mijn interesse is klaarwakker!
Groet,
Paul
-
Dank voor jullie reacties, dat steunt. Het 10 min. plan wordt inderdaad nog een fikse uitdaging, maar als we tijdens het streven naar maximalisatie iets verder dan halverwege komen is het voldoende (6 vd 10). Alles daarboven is luxe klasse, we zullen zien...
-
Hallo Sebas&co,
Notificatie reeds aangezet, ga dit zeker volgen (y)
Nou heb ik het Bnls forum baan topic ook een beetje gevolgd, dus weet ik dat tussen de modules "blackboxen" komen. Is het misschien een idee om het tweede spoor achter of door de huizen te laten lopen? De "Mainstreets" in de USA bestaan volgens mij vaak uit aaneengesloten huizenblokken, je zou er dus niets van zien.
Tweede optie is om met een dubbele achtergrond te werken. Het tweede spoor zou hier dan achterlangs kunnen lopen. Op deze manieren hou je toch je enkelsporig traject door de hoofdstraat.
Succes met bouwen en brainstormen!
Groet, Roelof
-
Meer foto's van streetrunning kan je vinden op www.railpictures.net , en dan bij select category "street running" selecteren.
In Oakland CA is dit ook dubbelsporig te vinden.
Have fun!
-
Idd. Jack London square in Oakland. 4 sporig door de straat. o.a. met moderne mainline locomotieven en containers 2 hoog op de wagens. (y)
Groeten, Alexander
-
Hallo Sebas&co,
Notificatie reeds aangezet, ga dit zeker volgen (y)
Nou heb ik het Bnls forum baan topic ook een beetje gevolgd, dus weet ik dat tussen de modules "blackboxen" komen. Is het misschien een idee om het tweede spoor achter of door de huizen te laten lopen? De "Mainstreets" in de USA bestaan volgens mij vaak uit aaneengesloten huizenblokken, je zou er dus niets van zien.
Tweede optie is om met een dubbele achtergrond te werken. Het tweede spoor zou hier dan achterlangs kunnen lopen. Op deze manieren hou je toch je enkelsporig traject door de hoofdstraat.
Succes met bouwen en brainstormen!
Groet, Roelof
Dank Roelof! Hier hadden wij ook al aan zitten denken inderdaad, maar we willen ook nog wat don met auto's en vind de doorkijk/steegjes tussen de huizen essentieel voor het geheel. Hoogstwaarschijnlijk wordt het toch een 'freelance' diorama, dus dan kan een dubbelspoor ook prima. En gezien de suggesties van anderen [waarvoor ook hartelijk dank!] zijn er nog mogelijkheden genoeg om te bekijken....
Meer foto's van streetrunning kan je vinden op www.railpictures.net , en dan bij select category "street running" selecteren.
In Oakland CA is dit ook dubbelsporig te vinden.
Have fun!
Super! Dank je wel. Zit alweer even een halfuurtje te surfen daar (y)
Zoals gezegd moet er ook nog de nodige actie in worden verwerkt om aan het kijkgemiddelde te gaan komen. Kent iemande de film 'HEAT'? ::)
-
Genoeg inspiratie zo. Maar denk nog steeds aan freelance ivm vrijheid om scenes te creëren om de actie heen in plaats van andersom. Voor de actie hebben we wel een bepaalde opstelling nodig om het goed tot zijn recht te laten komen. maar ndanks dat moet de fictieve situatie er natuurlijk wel realistisch en geloofwaardig uitzien, dus de verstrekte informatie komt zeer geroepen. Zo komen we er goed achter wat wel en niet 'gangbaar' is. Dank nogmaals.
-
Dit vond ik op op youtube, om je vingers bij af te likken:
http://www.youtube.com/watch?v=0A2h3jZhxiA
-
Dit vond ik op op youtube, om je vingers bij af te likken:
http://www.youtube.com/watch?v=0A2h3jZhxiA
Haha, dank je Carl. Dat is een video van de baan in Great Model Railroads waar ik in het startbericht aan refereerde ;-) Mooi hè! Als we dat ook maar enigszins kunnen benaderen zou ik zeer tevreden zijn...
-
Hier nog een trein, streetrunning in het echie, Fort Collins, CO
http://www.youtube.com/watch?v=KlmU6fXSwfk (http://www.youtube.com/watch?v=KlmU6fXSwfk)
Filmpje is niet van mij, maar ik heb ze regelmatig zo zien gaan, bij mijn zwager daar.
Je kunt ze bij hem thuis nog horen toeteren, heerlijk geluid.
Lijkt me trouwens wel apart, als er europese treinen door een amerikaanse stad knallen, op je module, volgend jaar (y)
Hendrik Jan
-
Lijkt me trouwens wel apart, als er europese treinen door een amerikaanse stad knallen, op je module, volgend jaar (y)
Hendrik Jan
Dank je voor video, super! En ik kan niet wachten tot er een plan V of een V100 door de straat komt crossen haha. Ondanks al het commentaar van de 'zeurkezen' lijkt het mij juist erg grappig om te zien! Maar we komen natuurlijk ook met de AC6000 double stacked container train door de idyllische hollandse en duitse landschapjes sjezen... #openminded.
-
En meersporig door de straat:
http://www.youtube.com/watch?v=ki3QCZhacHY
http://www.youtube.com/watch?v=05jTs3L6mGE
Groeten, Alexander
-
Maar we komen natuurlijk ook met de AC6000 double stacked container train door de idyllische hollandse en duitse landschapjes sjezen...
Tof idee en helemaal in de geest van de BNLS-modulenpbaan. Ik vraag me alleen af of dat gaat lukken. Past dat binnen de NEM-normen? Ik ken de afmetingen van dat Amerikaanse spul niet maar Tjalling gaat met bovenleiding aan de slag en ik heb mijn modules ook op NEM-afmetingen bedacht, hoewel ik er makkelijk een paar centimeter bij kan smokkelen in de hoogte. Het profiel van vrije ruimte bij bovenleiding is 65 mm vanaf bovenzijde spoorstaaf.
Overigens past mijn Engelse materieel uitstekend op straatspoor. In Weymouth (http://www.onlineweb.com/rail/photos/weymouth_quay_line_1985/weymouth_quay_line_1985.htm) was het indertijd dagelijks werk. Zelfs elektrische treinstellen geduwd door een D-loc.
-
double stack doet 70mm van af spoorstaaf.
-
Profiel van vrije ruimte onder rijdraad is inderdaad 65 mm, zoals Marc al aangeeft.
De combinatie bovenleiding en double-stacked containers lijkt dus niet mogelijk.
Ik begrijp dat het een mooi beeld kan geven, zo'n grote, hoge, Amerikaanse, trein door de verschillende Europese landschappen, maar ik zie niet hoe dit in de huidige opzet gerealiseerd kan worden.
Het alternatief is om niet met double-stacked containers te gaan rijden. Volgens mij is dat het enige materieel-type dat zover afwijkt in hoogte.
Groet,
Tjalling
-
Goed punt inderdaad, worden het covered hoppers odf autoracks, komt helemaal goed 8^)
-
Autoracks zijn anders ook berucht om hun hoogte. ;)
-
Goed punt inderdaad, worden het covered hoppers odf autoracks, komt helemaal goed 8^)
Prima! (y)
-
Of die containers een pietsie vertikaal inkorten ;)
Vette Amtrak of sleepje kolenwagens (van 100 stuks ofzo) is natuurlijk ook leuk om naar te kijken.
De PR-afdeling van de Glen Moddle distillery kijkt uit naar de mogelijkheid, reclamefoto's te maken van internationaal materieel in Schotland. 8)
Hendrik Jan
-
Meer dan 30 dagen later....eindelijk weer eens een update. Maar niet de meest voorspoedige ;
Helaas waren er de afgelopen weken wat privé omstandigheden die de nodige aandacht vroegen, maar ondanks dat er nog steeds niks [zelfs de module niet] is gebouwd zijn we wel druk bezig geweest met inventariseren. En dat leverde weer zo'n typisch geval op van 'al doende leert men'. Na flink wat modelbouwwinkels, beurzen en websites te hebben afgestruind zijn we erachter dat het aanbod Amerikaans materieel en materiaal (nog) maar zeer gering is in de nabije omgeving. Voor de juiste aankleding waren we al snel genoodzaakt het nodige overzee te gaan bestellen, hetgeen toch wel flink in de kosten zou gaan lopen. En gezien het tijdsbestek zou dat de doelstelling al snel onhaalbaar maken.
Dus om frustraties te voorkomen zullen wij het voor wat betreft dit project over een andere boeg moeten gooien. Een bijkomende was dat die ouwe van mij eerst nog moest [her]starten met een setje en van plan was dat te doen met een losse MM centrale en een losse digitale Amerikaanse loc [Peco rails was al in ruime mate aanwezig]. Echter is niets zo veranderlijk als een mens, dus is het afgelopen zaterdag in Houten een Roco startset geworden met een BR 64. Zodoende hebben we dus nu ineens allebei duits materieel uit TP III.
Om in deze crisistijd de kosten dus enigszins te beperken hebben we besloten om toch maar een Duitse module te ontwerpen. Jammer, maar het is even niet anders. Naast de besparing op materieel is het ook wel erg handig dat er op gebied van Duitse scenery meer dan genoeg voor handen is, want het samen bouwen aan één module is blijkbaar al genoeg uitdaging voor ons. ;D
Uiteindelijk gaat het wat ons betreft om de modelbouwkunst en niet om het thema. We hopen dat de besparingen ten goede komen aan het verwezenlijken van andere eerder genoemde doelstellingen (bewegende/digitale auto's, entertainment, uitstraling, enz).
De komende weken willen we ergens tijd maken om de module eens in elkaar te flansen. We hebben wel al voor weinig [3,- p/st] de nodige Peco flexrails CODE 100 kunnen regelen op de beurs zaterdag, dus misschien dat ik als bijkomend project exact ga bijhouden wat de totale kosten zijn van de bouw van zo'n module. Dat is misschien interessante informatie voor de bezoekers volgend jaar.
Nog even geen leuke plaatjes dus, maar we hopen binnenkort een ontwerp en een modulebak te kunnen presenteren! Bedankt en met groet,
Rob en Sebas
-
"" we erachter dat het aanbod Amerikaans materieel en materiaal (nog) maar zeer gering is in de nabije omgeving""
Je gaat me toch niet vertellen dat Harlaar in Badhoevedorp geen USA materieel en scenery meer heeft?
-
Jammer van het oorspronkelijke plan.
Het thema is helemaal goed, natuurlijk ;D
Overwegen jullie ook bovenleiding?
Groet,
Tjalling
-
Nou, scenery niet echt veel nee Han. Alles industrieel en als ik eerlijk ben ook vrij prijzig. Locs wel ja, en een paar prachtige ook, maar nu die ouwe toch ook een Bubikopf heeft zit het Amerikaanse er waarschijnlijk even niet meer in op korte termijn. Ik vind het ook jammer ;)
-
Het is maar wat je Amerikaans vindt... je kan ook verder teruggaan in de tijd, dan kun je met een doos tandestokers een heel dorp bouwen, alles was van hout ;D
-
Dank Tjalling, we komen je tegemoet inderdaad! Bovenleiding...mmmm....wat kost dat voor zo'n stukje? Hebben we geen enkele ervaring mee. Maar zou wel kunnen passen bij het nieuwe idee.
-
Het is maar wat je Amerikaans vindt... je kan ook verder teruggaan in de tijd, dan kun je met een doos tandestokers een heel dorp bouwen, alles was van hout ;D
en een oude piko "ratelbak" br 55 ombouwen tot een 080 (buffers eraf (mochten die er nog op zitten), koeienvanger ervoor, verfje er over, kadde koppeling eraan) en je hebt een lokje. Deze zijn ook nog simpel te digitaliseren :)
Paar wagentjes erbij en je sfeertje (zoals Cardigan Bay Coastal Railroad, LDC West ) is geboren.
Oude (europese) gebouwtjes zijn ook eenvoudig te veramerkaniseren. Of zelfs zoals Martin zijn gebouwtjes bouwt, lijkt mij vrij lowbudget.
het zijn maar ideetjes ;)
(duits is ook maar zo duits :-X)
Groet,
Michel
-
Als je uitgaat van vondsten uit dozen onder de tafel in Houten, en scratchbuild, is ieder thema goedkoop. Dan is het vooral je eigen kunnen en creativiteit.
Als je uitgaat van kant- en klaar materiaal is waarschijnlijk GB het goedkoopste alternatief: Kijk maar in het draadje van Marc tramt en van Hendrik-Jan. Die bouwplaten zijn, in vergelijking met plastic kits, relatief goedkoop.
Kosten van bovenleiding: Geen idee. Ik denk dat ik iets van 10 masten nodig heb. Nog niet gekeken wat die dingen kosten.
De rijdraad wil zelf maken. Dat kost iets van 10 euro voor de draad.
Als jullie het publiek 10 minuten willen boeien, en alles willen kopen, zal dit project behoorlijk in de papieren gaan lopen.
Ter indicatie: Mijn totale budget inclusief houtwerk module, exclusief treinen is 250 euro.
Duitsland is als thema best dankbaar: Er is veel te koop, en er zijn hele mooie, sfeervolle thema's na te bouwen.
Groet,
Tjalling
-
Het hangt allemaal van je eisen en vaardigheden af.
Oude DB bovenleidingmasten kun je op de beurs voor een prikkie krijgen. Niet super getdetailleerd, maar dat hoeft toch ook niet per sé?
Ik ben van plan om mijn vaste baan tzt te voorzien van zelf gemaakte portalen, gesoldeerd uit oude railprofielen (heb ik nog een hele zwik van liggen).
Ik denk dat modelbouw zo duur is als je zelf wilt. Zelfs met papier en karton kun je rijdende treintjes bouwen.
Containers kun je ook uit karton maken (zijn zelfs heel aardige bouwplaten voor, en die kun je ook door de scanner trekken :-X).
USA materiaal te duur?
Al op E-bay gekeken?
Tweedehands moet er toch wel een mouw aan te passen zijn?
Hendrik Jan
-
Zie nu dit topic pas.
Voor wat betreft het straatspoor in Mason Street te Fort Collins (Colorado): dit is het noord-zuid-traject van Cheyenne (Wyoming) naar Denver. Er rijden hier ongeveer 6 treinen per dag (totaal, niet per richting). Er wordt hier alleen gereden door de BN&SF, vooral de oranje locs maar soms ook een verdwaalde "War Bonnet" (rood/zilveren Santa Fé).
Ik heb bijna drie weken in Fort Collins doorgebracht in augustus van dit jaar, maar helaas is het me met alle andere activiteiten (o.a. meerdere dagen naar Yellowstone in Montana/Wyoming en meerdere dagen naar het zuidwesten van Colorado met o.a. smalspoorstoom op Silverton - Durango) niet gelukt om een trein in Mason Street te fotograferen. Mede natuurlijk vanwege het ontbreken van een vaste dienstregeling voor de treinen. Een volgende keer zal ik dus in Cheyenne langs de oost-west-lijn van de Union Pacific gaan fotograferen zodat ik dan tijd genoeg heb om in Mason Street te komen als ik een trein op de noord-zuid-lijn zie rijden.
Ik zat een paar mijl zuidelijker in een rustige woonwijk van Fort Collins aan het spoor. Als ik dan op de veranda zat en ik hoorde een trein typhoneren voor één van de beide overwegen (1 mijl noordelijk en zuidelijk), dan kon ik snel mijn camera pakken, door één hek, over twee andere hekken en langs de paarden om vervolgens nog op tijd te zijn om een goede foto van een trein op dit traject te maken. De langste trein die ik daar voorbij heb zien komen is rond de 120 wagens met 3 zesassige locs. En dan te bedenken dat dat over straatspoor door de stad rijdt. Is toch wat anders dan een paar VAM-bakken door Deventer, 11 smalspoorrijtuigen door de Kirchstrasse of de trein van Chur naar Arosa. Moet de foto's van de USA (en alle andere spoorwegdingen van de afgelopen anderhalf jaar) nog steeds uitzoeken...
Mvg,
Patrick
-
Erg jammer om te horen dat je stopt met het USA plan. Mij leek het me een erg leuk idee (misschien enigszins bevooroordeeld :P). Ook ik vind de prijzen van US materiaal wel meevallen. Over het algemeen een stuk goedkoper dan vergelijkbare europese modellen. Wel zorgen, zoals je zelf al zegt, de verzendkosten ervoor dat er deel van het voordeel wordt weggesnoept. Daarbovenop vallen er inderdaad op E-bay heel wat dealtjes te halen. En al die animatie hoeft er ook niet persé in te zitten. Zonder wordt het ook al een zeer aantrekkelijke bak. Maar wie weet tuffen er in het hoofd inmiddels loks met BR-namen rond ipv streetrunnende 6-assers. ;) In dat geval moet je natuurlijk voor het plan gaan waar je de meeste goesting voor hebt, je gaat er toch wel een jaartje tegenaan kijken. In elk geval zul je mijn aandacht hebben. Het belooft hoe dan ook wel wat moois te worden.
Groet,
Paul
-
Ik sluit mij aan bij Paul, jammer dat dit project niet meer doorgaat :'(
Het materieel hoeft inderdaad niet duur te zijn maar is natuurlijk wel een hele investering.
wat de bebouwing betreft, een straat vol huisjes loopt ook aardig in de papieren, als je alles als bouwpakket koopt. De enige oplossing is dan zelfbouw en dan is de tijd ook weer een factor.
Hier zit natuurlijk wel weer de uitdaging!
Succes met je nieuwe projekt, we gaan het meemaken (y)
Groet, Roelof
-
Dank iedereen! Roelof snapt het grotendeels, maar een belangrijke factor is toch ook dat ik niet alleen ben in de keuze. Die ouwe ziet Duits ook meer zitten omdat hij daar achteraf toch meer 'feeling' mee heeft. Hij is voor zijn plezier regelmatig op bezoek bij onze oosterburen.
En zeker bedankt voor alle tips, maar ik ken de mogelijkheden. Maar daarmee bereiken we niet onze doelstelling. Ik heb in mijn pre-internet tijdperk nog wel regelmatig wat gedaan in On30 [zoals Martin en Ronald], en was toch wel één van de weinigen die al vroeg in H0n3 [zie profielnaam] bezig was. Ook voornamelijk om de reden dat er veel zelfbouw mogelijk was en de hobby relatief goedkoop te houden is. En zo heb ik nog wel wat spul staan [oa. H0 logging equipment] waar ik wat mee zou kunnen doen. Maar nogmaals, ik ben niet alleen in deze.
En ik kan me ook goed vinden in Duits hoor, vind eigenlijk alles wel mooi soms. Denk inderdaad dat het met dit thema makkelijker is om onze andere doelstellingen te benaderen. Opzet volgt...
-
Ga gewoon lekker duits bouwen met je Pa Sebas, als hij zich daar lekkerder bij voelt... (y)
-
Thanks Martin, dat zullen we zeker doen. Het USA plan zet ik in de koelkast en komt ook zeker nog een keer terug!
-
Na enige tijd dan toch wat vorderingen om te laten zien. Voor het eerst middels Tapatalk, dus het zal nog even wennen zijn. Eens even zien...
(http://img.tapatalk.com/d/14/01/28/u5ede8uh.jpg)
(http://img.tapatalk.com/d/14/01/28/dedevegy.jpg)
(http://img.tapatalk.com/d/14/01/28/ama4uzab.jpg)
Als het goed is ziet u hierboven de eerste drie foto's van de bouw. Als het plaatsen goed gaat zal ik later nog het één en ander toelichten.
Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
-
We hebben beeld! ;D (y)
3-sporen.... interessant. Één pendelspoor?
-
Thx, inderdaad Marc. Het idee is een spoordijk door een (grote) Duitse voorstad. Het achterste van de drie sporen is voor ons om bv. wat materieel op te stellen en te showen. We spelen nog met het idee om het met het middelste spoor te verbinden dmv twee wissels. Echter wordt zelfs dat op één module wel wat krap al.
De tram en de Trabant staan er even voor de sier op, dat wordt niet de uitstraling die het krijgt. Tijdperk vwb scenery waarschijnlijk VI....
-
Wauw,
blackboxes ook al geplaatst.
Je bent al ver ;D
zonder gekheid, tof dat er gebouwd wordt. weer een pareltje aan de ketting (y)
Hendrik Jan
-
Thx! De achterwand en fries zijn ook al klaar hoor, maar we willen de boel voorlopig nog even los laten voor de hanteerbaarheid. De BB's hadden en zijwanden (deze hebben wij overigens vastgemaakt aan de BB's, hoop dat dat voor niemand een probleem is haha) we nodig voor het vloeiend leggen van de rails. Zodra dit helemaal vast ligt [lijm, schroefjes, ballast] slijpen we de rails door in de hoop dat het voldoende is voor de overgangen tussen BB en module.Daarna gaan de BB's ook weer los en hebben we alle ruimte om aan de scenery te beginnen... ;D
-
Sebas, houd je er wel rekening mee dat de rail in de BB los moet kunnen om een goede aansluiting naar je buurman te maken..
-
Het valt me op dat je aan beide kanten een BB hebt op de foto. En je schrijft dat de 2 zijwanden aan de BB's zijn vastgemaakt.
Heb ik het principe van de module's verkeerd begrepen ? Ik dacht dat je maar aan 1 kant (rechts) een BB hebt - links komt dan de BB van je buurman.
Sander
-
aan beide kanten een halve BB, aan één kant een (hele) frontplaat.
Hendrik Jan
-
Duidelijk, Hendrik Jan. Ik had niet in de gaten dat de foto halve BB's liet zien.
Sander
-
Sebas, houd je er wel rekening mee dat de rail in de BB los moet kunnen om een goede aansluiting naar je buurman te maken..
Ja de laatste tien centimeter toch? Recht en op 175 en 227 mm als ik het goed heb? Daartussen vrij toch? Baan loopt vanaf 100 mm rand BB licht in een slinger de vak 'in en uit'. Maar zeg ons inderdaad als er iets niet goed gaat hoor! Beter tijdig, dan sloopwerkzaamheden moeten uitvoeren...
-
Het idee zoals ik dat totnutoe begrepen heb:
Spoor ligt vast op je modulebak, en je moet er voor zorgen dat vanaf het einde van je modulebak je voorste spoor hart op 17,5 cm van de voorrand uitkomt op de overgang van je BB naar je buurman.(uiteraard haaks)
De stukken rails in de BB leggen we op Eurospoor met stukken flex, die we dan op maat maken.
Op die manier heeft iedereen maximale vrijheid iets op zijn (haar?) module te bouwen, en kan er toch aangesloten worden op alle andere modules.
Groet,
Tjalling
-
Dan heb ik toch geen enkele vrijheid in spoorverloop op de modulebak in 1.20m anders wordt het al snel een R1. Wat een onzin. Waar dient anders zo'n brede BB voor?
Nogmaals als iedereen de 175 (+52) mm aanhoudt voor de rand van de BB en zorgt dat daar enige speling in blijft (de laatste 100mm recht en los) is alles opgelost. Dan gaat het om mm verschil. Daar hoef ik echt niet mijn hele BB voor te reserveren lijkt me!
-
Klopt als een bus, daar heb je gelijk Sebas, in principe zul je heel iets moeten kunnen opvangen....niet iedereen heeft een geijkte rolmaat ;D
-
Het idee zoals ik dat totnutoe begrepen heb:
Spoor ligt vast op je modulebak, en je moet er voor zorgen dat vanaf het einde van je modulebak je voorste spoor hart op 17,5 cm van de voorrand uitkomt op de overgang van je BB naar je buurman.(uiteraard haaks)
De stukken rails in de BB leggen we op Eurospoor met stukken flex, die we dan op maat maken.
Op die manier heeft iedereen maximale vrijheid iets op zijn (haar?) module te bouwen, en kan er toch aangesloten worden op alle andere modules.
Groet,
Tjalling
Ik zeg het helemaal verkeerd ::) ::)
De maat vanaf de voorrand geldt voor de BB, niet voor de modulebak.
Groet,
Tjalling
-
Dank Tjalling en Martin, we zitten op het goede spoor! ;D
-
Weer een klein stukje verder,....ballasten!
(http://img.tapatalk.com/d/14/02/07/uture7um.jpg)
(http://img.tapatalk.com/d/14/02/07/dyny7e6e.jpg)
De spoorstaven en bielzen hebben reeds een basis donkerbruin ontvangen. Ook doen we verwoede pogingen om zelf wat onroerend goed te ontwikkelen. Binnenkort daar ook de foto's van.
Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
-
Niet om het één of ander, maar door jullie gebruik van een kurkbedding ook in de black box, zal je een uitdaging hebben met het koppelen met andere modules, je BS is de dikte van de kurklaag te hoog.....
Walter
-
Yep. Mijn rails liggen koud op het hout.
-
Niet om het één of ander, maar door jullie gebruik van een kurkbedding ook in de black box, zal je een uitdaging hebben met het koppelen met andere modules, je BS is de dikte van de kurklaag te hoog.....
Walter
130cm bovenkant spoor. 3mm bijstellen dus. Dat soort dingen blijf je houden, dikte van bielzen varieert ook. ;D
-
Maar de BB's van de deelnemers worden via gestandaardiseerde gaten gekoppeld.
Dus die 3mm hoogteverschil is wel degelijk van belang.
Als Marc en Sebas nu koppelen, hebben ze meteen een probleem.
(Overigens wel oplosbaar, zoveel is 3mm nou ook weer niet)
Hendrik Jan
-
Wat een paniek en drukte om niks zeg. Je zal zien dat je nog veel meer van dat soort uitdagingen gaat tegenkomen gaandeweg. Niet zeuren, maar bouwen! Onze gaten moeten nog (opnieuw) worden geboord, dus roep maar waar je ze wilt hebben...
;D
-
Uhmm, gaten in je blackbox zitten er toch al in?
Als je met die gaten gaat 'spelen' moet je ook bedenken dat de frieslijst en frontplaat gaat verschillen in hoogte van je buurman.
-
Als ik het goed begrepen heb was het ook de bedoeling om de rails in de BB in elk geval aan de kant waar met een andere bb wordt gekoppeld los of in elk geval instelbaar moet zijn juist om kleine verschillen op te heffen.
Walter
-
Inderdaad. Verschillen blijf je houden. Zoals Martin zei hebben we ook verschillende meet apparatuur ;) Niet zeuren, maar bouwen. De regel was 130cm bovenkant spoor. Check. Next...
-
Wat een paniek en drukte om niks zeg. Je zal zien dat je nog veel meer van dat soort uitdagingen gaat tegenkomen gaandeweg. Niet zeuren, maar bouwen! Onze gaten moeten nog (opnieuw) worden geboord, dus roep maar waar je ze wilt hebben...
;D
Gaten in de BB precies volgens specificatie. Rails aan uiteindes (=koppelzijde volgende module) direct op hout, hart op 17,5 cm van de voorkant. Advies is om de rails op de BB nog niet tel eggen, maar dit op Eurospoor pas te maken.
Als je je niet aan bovenstaande punten houdt, haal je het hele uitgangspunt van deze modulebaan onderuit.
Martin heeft bouwpakketten gemaakt, zodat de basis bij iedereen gelijk is, en dus de frieslijst netjes op 1 hoogte doorloopt en de BB's goed gekoppeld kunnen worden.
Het is zeker niet "paniek en drukte om niks".
Groet,
Tjalling
-
Dan moeten de kurkrijders dus 3 mm hoogteverschil overbruggen in de 30cm van de BB.
Lijkt me niet zo'n probleem.
Sterker nog, zoiets ga ik op mijn eigen module ook doen.
Overigens hoort dit verhaal eigenlijk niet in dit bouwdraadje, maar in een algemeen moduledraadje.
Hendrik Jan
-
Het is maar hoe je het bekijkt Tjalling. Waar haal je die exacte specificaties over waar ik mijn spoor op moet bevestigen? Destijds werd er nog gevraagd of gebruik van bedding OK was en toen was de enige duidelijkheid dat BS hoogte 130cm moest zijn. Maten over afstand spoor waren ook bekend, ook aan gehouden. Ik maak me iig niet druk, komt altijd goed. ;D
-
Dan moeten de kurkrijders dus 3 mm hoogteverschil overbruggen in de 30cm van de BB.
Lijkt me niet zo'n probleem.
Sterker nog, zoiets ga ik op mijn eigen module ook doen.
Overigens hoort dit verhaal eigenlijk niet in dit bouwdraadje, maar in een algemeen moduledraadje.
Hendrik Jan
Dank. Dat is zinnig en voor ons ook geen probleem 8^)
-
Het is maar hoe je het bekijkt Tjalling. Waar haal je die exacte specificaties over waar ik mijn spoor op moet bevestigen? Destijds werd er nog gevraagd of gebruik van bedding OK was en toen was de enige duidelijkheid dat BS hoogte 130cm moest zijn. Maten over afstand spoor waren ook bekend, ook aan gehouden. Ik maak me iig niet druk, komt altijd goed. ;D
Sebas,
Nu, tijdens het bouwen, is het moment goed te bepalen hoe de exacte maatvoering definitief wordt. Dit is het moment je daar druk over te maken, op Eurospoor ben je te laat. Als jullie je niet aan de exacte maatvoering houden zoals die door Martin gemaakt is, zul je bij het opbouwen van de modulebaan merken dat je dan hele ingrijpende maatregelen moet nemen.
En neem van mij aan, dat wil je niet.
Niets is zo stressvol als op een beurs dingen op maat moeten zagen, en dan tot de conclusie komen dat het niet meteen werkt. Been there, done that.
Je hebt gelijk dat niet alles netjes op 1 plaats bij elkaar staat, en dat er over veel puntjes echt wel spraakverwarring is. Het wordt daarom hoog tijd dat er in het algemene draadje en samenvatting komt.
Verder succes en veel plezier met bouwen!
Groet,
Tjalling
-
Als we dit bouwtempo voortzetten gaat het sowieso niet lukken voor ES2014...grrrr. Met z'n tweeen aan een baan werken is omslachtiger dan ik dacht. De module staat bij mijn pa in R'dam, maar die is zelf nog niet zo actief met bouwen. Er zal duidelijk een nieuw plan moeten komen om deze module binnen afgesproken tijd ook maar enigszins klaar te krijgen.
Is er al een draadje met alle afspraken en af te spreken zaken overzichtelijk op een rijtje?
-
Het is maar hoe je het bekijkt Tjalling. Waar haal je die exacte specificaties over waar ik mijn spoor op moet bevestigen? Destijds werd er nog gevraagd of gebruik van bedding OK was en toen was de enige duidelijkheid dat BS hoogte 130cm moest zijn. Maten over afstand spoor waren ook bekend, ook aan gehouden. Ik maak me iig niet druk, komt altijd goed. ;D
Mannen, je kunt op de BB de boel precies afstellen. Laten we proberen door te bouwen, de details gaan we uitwerken :)
-
Ik bouw wel door, maar het scheelt later voor iedereen tijd als er nu ook wat duidelijke regels zouden komen en dat alles bij elkaar in 1 enkel overzicht (ipv 5 verschillende topics). Desnoods 1 waarin niet gediscussieerd kan worden, maar alleen bewerkt door (een) enkele(n). Nu worden de onduidelijkheden soms gebruikt als excuus om het bouwen uit te stellen. Zie dat terug bij meerdere deelnemers en lijkt mij wat onnodig.
Voor wat betreft het bouwen een voorbeeldje; wilde deze week weer samen komen met mijn pa om een nieuwe planning en actieplan te maken, zodat we nog veel meer afzonderlijk doorwerken aan nodige projecten. Echter is er weer eens een collega zwakziekenmisselijk en moet ook deze afspraak weer opschuiven. Al met al is er zo iedere keer wel wat en schiet het (mijn inziens) helemaal niet genoeg op hier. Dan volgende week maar ambities en doelen bij stellen om uiteindelijk een bevredigende module af te kunnen leveren voor Oktober...
-
Hallo Sebas,
Wie of wat weerhoudt je er van om zelf dat overzicht te maken? Als we wat willen, zullen we het zelf moeten doen, en ik ben te druk met bouwen ;D
Groet,
Tjalling
-
Sebas, zoals al eerder aangehaald; we werken er aan maar ook wij hebben meerdere verplichtingen. We zullen proberen de komende 2 weken een overzicht te produceren.
-
Waarom ik geen overzicht ga maken?...zie voorbeeldje Tjalling . En we laten ons ook niet weerhouden door ongemaakte regels, zie discussie ervoor ;D