BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: basM op 04 November 2013, 10:03:16
-
Even een vervelend vraagstukje waar jullie me wellicht mee kunnen helpen.
Zelf ben ik druk bezig met de plannen voor een baan 1:87, maar zoals in veel gevallen heb ik het modelspoorvirus niet van een vreemde. Mijn opa heeft een baan met vooral scenery waar bijna niet gereden wordt vanwege wat stroomprobleempjes. Niet heel vreemd, want schaal N is daar natuurlijk ansich al gevoeliger voor dan H0 maar nu is mij gevraagd of ik met mijn jonge lichaam en redelijk verfijnde soldeervaardigheden niet even wat werk kan verrichten.
het wisselspanningsgedeelte ben ik niet zo heel bang voor (hier is door zuren en andere rotzooi een deel van de ringleiding geoxideerd) maar voor de voeding van de rail wordt het wat lastiger.
Wissels zijn denkend gemaakt dus bij een verkeerde wisselstand zal een trein het station niet verlaten. Maar de hele baan wordt maar op 1 punt gevoed. Hier zou ik graag wat aan veranderen maar ik twijfel over de manier waarop. Nu heb ik de volgende optie en zou ik graag horen of het wat is volgens jullie:
- recht stuk rails demonteren (in het schaduwdeel)
- dunne draad aansolderen
- gaatjes boren op het stuk waar het spoor lag
- rails terug plaatsen
- aan de voeding bijzetten
Wellicht nog een aantal keer herhalen, maar dat moet de praktijk uitwijzen. Zou dit een optie zijn of hebben jullie misschien nog suggesties? railzaag en al het basisgereedschap is aanwezig (uiteraard)
Alvast bedankt voor het meedenken!
-
Wat heeft je topic eigenlijk met "werken op onbereikbare plaatsen te maken" zou mijn eerste vraag zijn maar goed... Als je analoog wilt rijden is een ringleiding volgens mij de enige juiste manier. Dus een leiding rond de baan met aftakkingen om de 2 meter (o.i.d) naar de rail. Dat geldt dan voor beide voedingsdraden natuurlijk. Bij digitaal rijden wordt het even anders als je met bezet/terugmelding gaat werken. maar dat was je vraag volgens mij ook niet.
Ik hoop dat ik heb kunnen helpen.
Rob
-
Is inderdaad analoog, excuus voor het niet vermelden. Ik ben nog iets teveel gewend om analoog als "normaal/vanzelfsprekend" te zien.
De baan is echter helemaal dichtgebouwd en een groot deel van rails is niet/slecht bereikbaar. Rails die op een bereikbare plaats ligt durf ik nog wel zo te solderen zonder los te hoeven maken dat is geen punt. Maar op plaatsen waar ik niet met mijn soldeerstation tussen kom is het wat lastiger i.m.o. vandaar deze vraag
-
Ook digitaal is een ringleiding handig. Zowel voor gelijkspanning voor de trein als wisselspanning voor de lampjes, wisselaandrijvingen.
Hoe groot is de baan? Misschien dat je moet nadenken over een 2de trafo.
-
Ik ben nog iets teveel gewend om analoog als "normaal/vanzelfsprekend" te zien.
Met die zienswijze is helemaal niks mis. ;D
Wat je probleem betreft, dat snap ik niet zo goed. Ik snap wel dat er plekken zijn waar je moeilijk bij kan komen, maar ik snap niet dat je er niet bij kan om te solderen, maar wel om een railstuk los te maken en netjes terug te plaatsen.
Zonder een beeld te heben van de opbouw van die baan is het lastig om op afstand advies te geven. Je zou kunnen beginnen met zoveel mogelijk aansluitingen te maken op wel bereikbare plaatsen, en dan bekijken of dat verbetering oplevert.
-
de baan heeft een oppervlak van 2,5x1,5 (+/-) en bestaat simpelgezegd over 3 ovalen die dusdanig in elkaar gedraaid zijn en met klimmende/dalende sporen buiten zicht. In het zicht liggen 3 lange zijdes van de ovalen en een aantal bochtdelen.
Ik heb minder ruimte nodig om rails netjes te monteren/demonteren (alles is gelijmd) dan om te solderen. Maar misschien is het inderdaad ook een optie om alleen in het zichtbare deel te solderen. In het begin heeft de baan altijd goed gereden maar het begint allemaal te verouderen en daarmee toename van de storingen
-
Ik zou ook meer ruimte nodig hebben om goed de rails weg te halen en met name weer goed terug te plaatsen, dan om aan diezelfde rails even een draadje te solderen.
Maar dat hangt misschien ook af van de grote van je soldeerbout. En dan is het misschien ook een optie om te kijken of je daar aan wat kunt doen. Een kleinere bout die je wel ergens tussen kunt krijgen lijkt dan misschien handig?
Al kun je zoals al aangegeven altijd eerst kijken wat de resultaten zijn als je allen op goed bereikbare plaatsen extra aansluitingen maakt. En de rails zelf ook eens overal goed schoonmaken natuurlijk. Ook met veel aansluitpunten, maar vieze rails zal een trein gewoon stil gaan staan. Maar ja, dat zul je al wel gedaan hebben.
Roelco
-
Is inderdaad al veel geprobeerd, de rails ligt ondertussen bijna 10 jaar. Railbus, poetswagons permanent op de baan etc. De baan is van mijn opa die in de familie vooral de scenerybouwer is en niet meer in staat om onder de baan te gaan solderen. Het is natuurlijk wel fijn als het dan allemaal een beetje normaal z'n rondjes rijdt.
Ik kan veel met mijn soldeerbout, maar met 6cm ruimte boven het spoor en zonder iets te zien krijg ik niet fatsoenlijk een draad aan de rail gesoldeerd.
Heb hier in dit topic in ieder geval weer en paar goede ideeën opgedaan en ga zaterdag eens kijken hoeveel werk ik in een middagje kan verzetten.
-
Voor meer nuttige info,is t miss een idee om te laten zien met wat plaatjes waar je problemen zitten en hoe die problemen eruit zien.
Er kan zomaar aan de hand van die plaatjes een zinnig nieuw antwoord worden aangedragen ;)