BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Willem van den Broek op 04 November 2013, 09:17:07
-
Hoi,
Eindelijk na een slopend weekend ruinte verkregen in de zolder voor de treinen.
Alvast een paar balken en planken neer gelegd en een ovaaltje ( we gaan even rustig kijken en denken)
De railsen (meeste 2dehands) hebben een aardige tijd in dozen op de zolder gestaan en de treinen best lang in vitrines.
Dus wat gaan we nu doen.
Even met zo een zwart blokje over de railsen gegaan en toch voor zichtig een NS1600 en NS6400 (nummers kunnen afwijken) over het ovaaltje laten rijden samen met een Roco gum wagen en een Tomix (met slijp) resultaat het rijd redelijk, er zijn een aantal plekjes met storingen maar goed het is even rommelen :)
De treinen moeten ook even onderhanden genomen enig advies is welkom.
Nu het onderhanden nemen van de rails ik gebruik een zwart blokje (ik weet de echte naam niet) en vroeg me af wat ik nog meer kan gebruiken?
Ook vroeg ik me af of het polijsten (met dremmel of princess elec nagel apparaat) slim is van de Rails staven?
Willem
-
Willem,
Ik denk dat je met het "zwarte blokje" het ROCO railgum bedoelt. Dat is een prima gereedschapje om je rails mee te poetsen.
Een doekje met wasbenzine is eigenlijk nog beter. Met deze twee en een constant rond rijdende "poetswagen" houd ik mijn baan al jaren probleemloos aan de gang.
Met de dremel e.d. zou ik van de rails afblijven.
Groeten,
Ernest
-
Wasbenzine werkt inderdaad prima. Vergeet ook niet de wielen van je locs schoon te maken.
Groet,
Chris
-
Hallo Willem
Wat Ernest al aangaf zijn nuttige tips.
Maar nu weet ik niet wat je ervaring is begrijp dat je in het verre verleden ook al iets had met modelspoor.
Ik zou je aanraden de volgende stappen te nemen.
Begin niet te snel met een ovaaltje neer te leggen om na verloop van tijd er op uit gekeken te zijn.
1e welke ruimte heb ik tot mijn beschikking.
2e Maak een keuze of je door wil gaan met de schaal die je al hebt of misschien een andere schaal.
En afhankelijk van wat je al hebt is de keus wisselspanning of gelijkspanning ook een belangrijke
Je kan je geld maar één keer uitgeven.
3e maak een railplan uitgaande van je interesse (keuze thema, kolen, haven, stad, berglandschap, industrie,
landelijk, etc)
4e Het tijdperk is zeker niet onbelangrijk (Dit is ook handig om te voorkomen dat je maar luk raak van alles
koopt)
5e Bedenk of je ook de kennis hebt of dit wil leren om met elektronica om te gaan(heeft relatie met schakelbord
en mogelijke manier van schakelen van je wissels en nog veel meer mogelijkheden)
6e Er zijn veel soorten rails, (Merken, met en zonder bedding etc)
Ik zelf heb heel veel gebruik gemaakt van Flexrail ( één stuk rail van ± 100cm, kan je in beide kanten buigen
en op maat afslijpen of zagen)
Zo dit waren een aantal zaken waar je aan zou moeten denken om te voorkomen dat je straks spijt krijgt van
wat je gedaan hebt, en ik weet zeker dat hier op de site velen je willen helpen hierbij incl. ik zelf.
We horen graag van je vorderingen.
Met vr.gr.
Herwim Frank
-
Hallo Willem
Nog even het volgende
Je vroeg enige tips omtrent de revisie van je loks
Weet niet wat je ervaring hierin is, maar als de loks al lang niet hebben gereden dan is het verstandig
hier wat aan te doen.
Kap eraf, wielen schoonmaken, op sommige punten een druppeltje olie (niet te veel)
Eventueel koolborstels vervangen en de bedrading van je lampjes controleren.
weet je het niet precies vertel welke loks je hebt en er is altijd iemand die daar wel raad mee weet.
Herwim
Is dat trouwens je trouw foto die we zien.
-
Hoi Allemaal,
Bedankt voor de tips.
Even voor de duidelijkheid. (profiel foto ben ik op mijn trouwdag in 2006)
Heel lang geleden (rond de leeftijd van 12 denk ik nu 37) heb ik veel gereden met treinen toen nooit meer. Tot aan het jaar 2005 waarin ik begon in te kopen met grote plannen, helaas, verhuizing, trouwen, ruimte gebrek, baby en grote funderings verbouwing was er veel vertraging.
Nu eindelijk de zolder op order en kunnen we aan de slag.
Voornamelijk in 2005 en 2006 heb ik heel veel gekocht, rails, locs, wagons en andere zaken (huisjes, verlichting etc) het meeste heeft in dozen opgeborgen gelegen en de locs in de vitrines
Ik heb wel een grote plan welke ik in stappen wil uitvoeren maar het preciese baanplan is nog niet rond en tekenen met een programma wil me nog niet echt lukken.
Ik heb nu een hoek op de zolder met een aantal balken met daarom planken (als tijdelijke optie) en daarop een ovaaltje gewoon even voor de lol (ligt ook nog niet vast gemaakt) Ik ben van plan om eerst even een simpel ovaaltje te gebruiken omdat ik nog onderdelen wil kopen op het gebied van Dinamo en dan eerst even testen/oefenen dan gaan we pas echt aan de slag.
Ik wil dus even een beetje rommelen, en natuurlijk zal er aardig wat onderhanden moeten worden genomen, rails schoon, locs op revisie.
Ervaring heb ik daarin nog niet echt, maar ik durf wel een kap open te trekken en met een schroeven draaier en andere spullen aan de slag gaan.
De Railgum heb ik in gebruik, en de wasbezine staat nu op de boodschappen lijst.
Olie, ik heb een 2 tal van die flesjes tussen mijn spullen gevonden, flesje heeft een vorm van een trein met daar in olie, zou speciaal voor de trein moeten zijn, is het verstanding dat ik deze nog gebruik? (liggen er al sinds 2005/2006) of welke olie is goed voor gebruik? (pippetjes en spuiten met dunne en dikke naalden heb ik al).
Nog even over het baan plan. deze wordt redelijk groot, maar het is een stappen plan. Ik wil het voor mij mooi maken en geen periode of land als het ware.
een tipje van het idee is een min of meer groot ovaal waar intercity's (denk koploper, tgv, ice) overheen flitsen. daarnaast een klein pendel baantje, een wat grotere plan met een station en dorpje en (misschien een apart plan) een rangeer gebied (misschien met haven). een groot plan in verschillende stappen.
Wat rijdt er rond, eigenlijk van alles wat ik mooi vind, Koploper, tgv, ice dus NL en DE en FR en zelfs een verdwaalde UK wie weet er ligt nog een diorama plan op tafel voor een US verhaal ach het kan niet gekker worden :)
Het hele plan is voor mij en ik moet het en wil het leuk vinden.
Ik wil het hele plan gaan aansturen met Dinamo.
Het voornaamste probleem dat ik nu heb is de tijds indeling en het geld maar hier gaan we gewoon omheen werken als het even kan, daarnaast ligt er een uitdaging om een baan te bouwen binenn een ruimte waarbij ik helaas redelijk laag moet blijven door een nogal erg schuin dak :(
(sorry voor de type fouten ik antwoord even snel)
-
Hoi Willem,
Heb je Plankendam al eens bekeken hier op het forum?
3 lagen vanaf je trapgat de zolder in.
Gr Koen.
-
Nog even ter info, het schiet me opeens te binnen. maar ik vergeet helemaal te melden dat ik Schaal N 1/160 heb ::)
-
Ik ben meer van het 'niet te moeilijk doen' principe. Kleine logische stappen zijn beter te hanteren en geven snel voldoening. Voor iedere beginner (algemeen) geldt dat er eerst weer genoeg motivatie moet worden opgebouwd om door te (blijven) gaan. Vandaar dat je het beste begint met zaken die snel lonen. Goede keus dus om eerst maar eens een simpel 'rondje neer te knallen' en aan de slag te gaan met wat er wel is en kan worden afgerond.
Rails; je eerste aanpak is prima. Reinigen en berijdbaar maken. Sla daar (nog) niet te ver in door, want (gezien de geschiedenis) zullen er ook wel wat storingen zijn in het materieel. Later kun je altijd nog het geheel wat rigoureuzer aanpakken (ik schrik niet terug van een dremel oid mits goed gebruikt natuurlijk ;-). Nog een idee; haal een paar meter (nieuwe maar evt. goedkope) flexrails bij de modelspoorboer. leg even snel een fris rondje/ovaal en gebruik dat om je locs goed werkend te krijgen. Zo sluit je een combinatie van factoren sneller uit met een geringe investering. Maak het jezelf gemakkelijk!
Materieel; eerst maar eens een paar openmaken. Voorzichtig handelen is essentieel! Beetje bij beetje. Pak een loc, lift de kap (verschillende opties mogelijk, van schroeven tot lipjes tot zeer ingewikkeld...). Als het niet lukt niks forceren, beetje zoeken op het net biedt vaak snel een correcte oplossing! Daarna goed reinigen (mbv wattenstaafjes, puntje van doek, sateprikker) en zorgen dat het elektronische gedeelte (motor en geleiding) schoon is en zou horen te werken. On de loc is er een hoop wat het functioneren kan tegenhouden; vieze of kapotte geleiding en tandwielen. Koolborstels motor, drijfwerk (vooral stoomlocs), enz. Succes en schroom niet om vragen te stellen!
Zodra materiaal en materieel weer een beetje werkt kun je mbv van 'trial and error' methodes de laatste mankementen uit beiden gaan filteren. Zo doe je snel een brede ervaring op vwb basis onderhoud. Niks storender dan een mooi afgewerkte baan die niet goed functioneert.
Dus, first things first, aan de slag gaan met wat er is.....zodra het allemaal weer natuurlijk beweegt dient zich vanzelf het vervolg aan....
Have Fun!
ps: wees voorzichtig met soorten smeermiddelen. Even goed investeren in specifieke producten (bv LaBelle) loont zeker! Achteraf afscheid moeten nemen van materieel door verkeerd onderhoud is kostbaar.
-
Gebruikmakend van dit draadje, heb ik nog een vraag op het terrein van rails.
Wat is er mis met lima rails?
Hoor dit graag van een ieder, ik heb hier nog wel het e.e.a. van liggen en wil nu ook gaan starten met het bouwen van een baan en zou daar deze lima rail voor willen inzetten.
Mvgr,
Frans.
-
Zoals Herwim en Mudhen al uitleggen is dat een verstandige 1ste basis om is te zien wat wat is en wat wel werkt en wat niet of met moeite.
Wat je kan overwegen voor de toekomst is een baan in module's,je maakt een baanplan en je kan dat dan verdelen over die module's en dat stap voor stap opbouwen.
Als ik lees dat je met Dinamo wilt gaan spelen voor baan besturing,dan moet je dus ook kennis hebben van relais en schakelingen,decoders enz enz.
Is die kennis er of wil je je dit eigen maken ?
Houd je door die grote mate van mogelijke automatisch rijden ook rekening met de kosten die hierbij zullen komen voor die automatisering?
Voor wat betreft die olie,kun je miss is een plaatje tonen om te laten zien waar over je het hebt ?
Ik kan me er nu namelijk geen voorstelling bij maken van wat dat voor iets moet zijn ;)
-
Zoals gezegd, we gaan langzaam beginnen.
Zoals je wel kunt begrijpen uit mijn vorige verhalen heb ik nu wel zo ongeveer 6 a 7 jaar de tijd gehad om te lezen :) hier op het forum en vele andere sites.
Maar ik wil digitaal, maar om 47 locs te gaan ombouwen/voorzien van decoder (meeste locs zijn niet voorbereid) en op kort termijn, is iets waar ik niet aan wil beginnen hier komt dus het verhaal Dinamo boven water.
Na lang lezen overwegen is het verhaal Annaloog of dinamo blijven liggen maar na lang denken is het verhaal Dinamo op tafel gelegd.
Om met Dinamo te beginnen komt er eerst een start pakket (ik twijfel nog tussen het plug&play of de standaard start pakket) en wordt er een simpel ovaaltje neergeld voor de eerste ervaring en testen etc.
Voorlopig is er al een ovaaltje gewoon zodat ik kan kijken of me treintjes werken en ik wil ze na 6/7 jaar toch wel eens zien bewegen :)
Hierna zal de baan zijn leven gaan krijgen, dit zal ook in modules gaan gebeuren. en in stappen plannen er is overal heel diep over na gedacht.
Voor het echte plan heb ik al heel veel tekeningen/schetsen maar om het even in een programa te zetten wil me niet echt lukken, dus voordat ik met baanplannen hier kom nog even geduld en we zijn nog niet begonnen met het echte werk.
nog even ook iets, ik wil ook de mogelijkheid hebben om zelf even wat stroken rails neer te leggen omdat met het schetsen het er allemaal heel leuk uitziet maar in werkelijkheid niet altijd even logisch en mogelijk is.
De olie fles ik hoop dat deze link werkt: http://myshop.s3-external-3.amazonaws.com/shop969900.pictures.SEUTHE-SR24.jpg (http://myshop.s3-external-3.amazonaws.com/shop969900.pictures.SEUTHE-SR24.jpg)
-
De link werkt prima,maar wat ik op flesje zie,zegt me nog weinig :-\
Men zegt dus dat je dat spul moet gebruiken voor het smeren van een loc ?
Vraag ik me af wat het dan voor spul is,wat zit er in en werkt dat na zoveel tijd nog wel.
Voor wat het je locs betreft,gewoon een basis aantal ombouwen en stapsgewijs uitbreiden,dat werkt prima en houd de onkosten op een aanpasbaar niveau ;)
-
wat voor een olie/smeermiddel zou goed zijn, naaimachine?
betreffende het ombouwen, daarom is specifiek gekozen voor Dinamo een hybride systeem, digitaal en analoog dus dan heb ik als het ware alle tijd van de wereld om de loks om te bouwen ;)
-
SR24 is rookvloeistof. Smeren kan beter met een wat dikkere olie, dus ook geen naaimachineolie. Märklin adviseerde vroeger autowintermotorolie.
Marc
-
Kom m'n ouwe niet aan met dat spul, gaat om tandwielen enzo, als klokkenmaker heeft ie een hekel aan olie die uitdroogt en hard wordt...
-
betreffende het ombouwen, daarom is specifiek gekozen voor Dinamo een hybride systeem, digitaal en analoog dus dan heb ik als het ware alle tijd van de wereld om de loks om te bouwen ;)
Als je kiest voor Dinamo, waarom ga je dan nog ombouwen naar digitaal? Dan kan je de locs net zo goed analoog laten.
Wil je toch digitaal, en alles is omgebouwd, dan kan dat hele Dinamo systeem er tussenuit. Je zou je zelf de vraag moeten stellen of je het dan nog een nuttige investering vindt.
Ik ben zelf niet zo'n voorstander van hybride systemen.
-
Als je kiest voor Dinamo, waarom ga je dan nog ombouwen naar digitaal? Dan kan je de locs net zo goed analoog laten.
Wil je toch digitaal, en alles is omgebouwd, dan kan dat hele Dinamo systeem er tussenuit. Je zou je zelf de vraag moeten stellen of je het dan nog een nuttige investering vindt.
Ik ben zelf niet zo'n voorstander van hybride systemen.
Ombouwen asl het ware, dus dat ligt bij mij echt niet op hoog niveau, ik laat de loks liever zoals ze zijn dus analoog, dus een inverstering in Dinamo en niet in decoders.
Zoals ik al heb gezegd, heb reeds veel gelezen en me keuze is gemaakt.
Betreffende de olie ik zag ergens anders (nproject) ook het woord fietsolie.
deze site heeft ook veel info betreffende het schoon maken van de rails.
Dus komende periode zal ik mij eerst bezig gaan houden met de revisie van de loks. het ovaaltje dat er nu min of meer ligt is de test baan even kijken of de treinen een beetje soepel lopen.
Dan ga ik me spaar centjes even aanspreken voor een start zet van Dinamo en even testen/oefenen/leren. en ondertussen diep na denken over de tafel/modules/onderbouw en de details betreffende de baan plan en natuurlijk het Plan van aanpak.
iets wat ondertussen een beetje rond borrelt in het verdere process van voor uit denken, kwam ik bij het volgende tegen:
De ringleiding, voedingskabel aanleggen. ik denk hierbij aan de modules de verbinding onderling zijn hier nog ideeen of tips voor? (dus de draaden per modulen bak verbinden)
-
SR24 is rookvloeistof. Smeren kan beter met een wat dikkere olie, dus ook geen naaimachineolie. Märklin adviseerde vroeger autowintermotorolie.
Marc
Nu is een oude Märklinloc iets geheel anders dan een spoor n loc. Over olie kun je eindeloos ruzie maken. Persoonlijk koop ik gewoon zo'n flesje van Faller. Niet omdat dat nu zo'n bijzonder goede olie is, weet ik veel, maar gewoon omdat het in een zeer handige verpakking met doseernaald zit. Het is vast reuzeduur per ml. in vergrelijking met fietsolie of motorolie, alleen je doet zowat de rest van je leven met zo'n flesje. Olie moet je heel spaarzaam gebruiken. Alleen een miniem filmpje op lagers.
Die oude lokjes haal je lekker helemaal uit elkaar. Leer je ook veel van. Heel vuile onderdelen van de aandrijving mik je in de wasbezine voor een paar minuutjes weken en dan verder schoonmaken met een kwastje of wattenstaafjes gedrenkt in wasbenzine of zoiets. Bij het in elkaar zetten een beetje vettigheid of olie op tandwielen en een druppie op de lagers. Nieuwe koolborstels indien mogelijk en het moet weer lekker snorren. Best leuk werk.
-
Goed adres voor je start met Dinamo: http://shop.dinasys.nl/ De man is uiterst behulpzaam en bied uitstekende service. Aanrader! (y)
(en nee, ik heb geen aandelen) ;)
-
Thx, was al op zoek naar deze site (y)
-
Graag gedaan ;)
-
De ringleiding, voedingskabel aanleggen. ik denk hierbij aan de modules de verbinding onderling zijn hier nog ideeen of tips voor? (dus de draaden per modulen bak verbinden)
Het kan op zovele manieren.
Ringleiding is niks meer dan stroom draad 1 of 2 stuks onder elke module,de 1 laat m heel en stript enkel ter plekke van een aansluiting een stukje kaal,de ander maakt heel de draad kaal en soldeert alles eraan ;D
Sommige kiezen voor de draden d.m.v. kroonsteentjes onderling te verbinden van bak naar bak,een ander pakt schroeven met oogjes dr aan en hangt een los hangende draad van bak naar bak.
Kortom er zijn vele wegen die naar het juiste resultaat leiden ;)
Het hangt veelal af van wat de bouwer zijn voorkeur is ;D
-
Hoi Allemaal,
Weer een vraagje met betrekking tot rails.
Het meeste rails dat ik heb is Minitrix en een handvol Roco. nu bij het leggen van het ovaal bemerkte ik dat bij de bochten gebruik makend van Rial nummer 14912 (gebogen, R1, 30 Gr) het erg krap is voor me Wadloper (hij wil/dreigt er uitlopen). dus gelijk notitie van gemaakt en me baanplannen opniew bedenken. ik gebruik nu in me ovaal Minitrix 14927 (gebogen, R4, 15 Gr.) wat niet slecht rijdt, alleen de stappel (thuis) beschikbaar is klein dus ik zit rond te kijken.
Nu komt met dit alles het verhaal Flexrails natuurlijk naar boven drijven. als ik zo een beetje rond neus kom ik bij het volgende, de Peco Flexrails Code 80, maar is deze een beetje redelijk te combineren met Minitrix, want:
Ik lees redelijk veel dat Peco een mooie rails is, natuurgetrouw (ook de wissels) en ik zit namelijk nu in het hele verhaal van me baan te denken om (niet gelijk al mijn bestaande rails weg te doen) de zichtbare stukken te voorzien van Peco en de niet zichtbare stukken van Minitrix, dus is dit mogelijk?
Met betrekking tot het (grote toekomstige) baanplan, heb ik een licentie sleutel gekocht van Anyrail en ben ik aan het tekenen, gaat langzaam. maar in het idee van 2 lagen boven elkaar, wat is de gemiddelde hoogte die ik het beste kan aanhouden? denk hierbij aan de ruimte tussen treindak en plafond volgende laag?
Alvast bedankt
Willem
-
Soms lees ik over kritische afstanden tussen de 2 lagen van een baan. Mijn ervaring is, dat je altijd veel ruimer moet zitten dan railshoogte plus treinhoogte.
Leg links en rechts op de keukentafel maar eens een paar boeken. Daarover leg je een plank. Leg vervolgens op enige afstand een stukje rails met een ontspoorde wagon. En dan proberen om onder de plank door te gaan met je arm en de wagon terug op de rails te zetten. Eigenlijk boots je op deze manier de situatie van een 2-lagen baan goed na.
Je zult merken dat je al snel 20+ cm nodig hebt.
Sander
-
Voor een mooie dieptewerking zou ik toch rond de 30cm aan houden. Dat is echter wel geschat en zou in de praktijk moeten worden getoetst. Oh w8, het onderste niveau is zonder scenery begrijp ik. Dan is 20-25cm vaak wel voldoende idd.
Peco is mooie rails, maar zou dan voor de code 55 gaan. Dat spul is echt prachtig en geeft imo dat hele n spul een veel realistischere uitstraling.
-
Peco is mooie rails, maar zou dan voor de code 55 gaan. Dat spul is echt prachtig en geeft imo dat hele n spul een veel realistischere uitstraling.
code 55 is mooier dit snap ik maar als ik ga mixen dan heb ik als ik het goed begrijp met minitrix te maken met code 80 of begrijp ik dit helemaal verkeerd?
-
Willem,
Het is maar net wat je wilt verstaan onder 'mixen' .....
Als je het lage nivo in code 80 legt en het hoge nivo in code 55, heb je maar enkele eenvoudige overgangen. Niet echt een 'mix' en de 'minder mooie' rails is alleen maar een schaduwstation. Waarschijnlijk zie je het verschil dan niet eens.
Sander
-
Ik ga me toch met het Baanplan (welke weer op de schop gegaan is omdat ik een hogte probleem tegen kwam) kijken naar een mix van Minitrix en Peco.
Ondertussen oefenen met flexrails in anyrail, wat nog al een uitdaging is.
de bochten ondertussen in me baan plan worden weer iets krapper, het niet goed rijden van de wadloper in de bochten werd veroorzaakt door de kort koppeling, iets langer gezet en er was geprobleem meer.
Het plannen in anyrail vind ik hoe dan ook lastig, elke rails die ik plak in me plan resulteert er in dat in na de zolder ga om het even uit te proberen (zover mogelijk)
brengt me gelijk bij het volgende onderwerp: De Kruissing of de KruisWissel
Verstanding? vermijden? nooit meer aan denken?
Geldt dit ook voor Wissels in bochten?
-
Kruisingen(vast stuk rail zonder wissel tongen) of engelse wissels(met wisseltongen,zodat je veranderen van spoor) door jouw genoemd kruiswissel .
Kunnen best gebruikt worden,zolang je maar weet waar je ze het best kan inplannen.
Bochtwissels daarentegen zijn in t zich in elk geval "not done" zoals men dat in modelbouw wereld noemt.
Die dingen hebben voor sommige soorten rijtuigen en locs/treinstellen,de nare gewoonte om ze te laten ontsporen.
Als al je materieel er wel zonder ontsporen over heen kan rijden van alle kanten af,dan kan je dr evt voor kiezen om die dingen uit het zicht te gebruiken.
-
Of je boogwissels in het zicht gebruikt hangt van je thema af. In Duitsland en Zwitserland wemelt het van de boogwissels in de hoofdbaan.
-
Ik ga nog even nadenken over kruizingen en de kruis/boogwissel. Alle tips worden serieus in overweging genomen.
Verder wilde ik nog even dit met jullie delen.
Me test ovaaltje is in verkeerde handen gevallen. (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20131119_180432.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20131119_180432.jpg)
-
Of jong geleerd is oud gedaan.
-
Of een toonbeeld van goede opvoeding (y) ;D
-
Me test ovaaltje is in verkeerde handen gevallen.
Wat is er verkeerd aan die handen? Heeft dat kind soms twee linkerhanden? Kan heel handig zijn als hij links is. ;D
-
Tuurlijk is er niet veel verkeers aan, alleen dat deze knap niet echt weet wat delen is :)
Even een paar details, de Trafo en de loc komen beide grappig genoeg uit mijn kindertijd. zo ergens midden jaren 80
loc is een 3 assen locomotief van zo een beginners set. de zijn ook 2 goederenwagons.
Alles wordt door hem bestuurt met de trafo, wat mij verraste want dat had ik hem nog niet echt laten zien, ik had meer verwacht de trein met de handjes op en neer bewegen.
de trein terug op de baan zetten gaat redelijk, het scheelt dat er geen draaistellen onder zitten die altijd de andere kant opdraaien dan je zelf wilt :)
De loc was wel aan revisie toe, moest een druppel olie op want hij stond droog letterlijk, kraaken en piepen dat die deed. nu loopt die gesmeerd (y)
De Machinist in dit geval is 3,5 jaren oud 8)
-
Hallo Willem
Even terug komen op de o;ie SR 24
Ik gebruik dit al ± 40 jaar, er is mij ooit verteld dat het zeer goede olie is om je loks mee te bewerken
maar dat het ook als rookvloeistof is te gebruiken en ook dat heb ik gezien op een clubbaan van het RIVM
jaren terug.
gr,
Herwim
-
Let wel: SR24 is een reinigingsolie, die ook geschikt is als rookolie.
Maar het is geen smeerolie.
-
Mijn planning is om 14 december naar houten te gaan.
Graag jullie tips voor welke olie ik zou moeten kijken. Anders vraag ik hier of daar wel aan iemand :)
moet ook naar een simpele tunnel kijken wat die kleine wilt een tunnel :)
-
Heb nog wel een kant en klaar tunnel liggen. Mag je zo hebben. Moet je echter niet weerhouden om toch de beurs in Houten te bezoeken. ;D
Frans.
-
Hallo Klaas
Bedankt voor je opmerking.
Ik ging er altijd van uit dat je deze olie ook kon gebruiken voor het onderhoud van de loks
maar nu je het zegt reinigingsolie weet ik het weer.
Voor de loks gebruik ik ook al jaren Putoline Naaimachine oil.
Willem
Een tunnel is toch zo gemaakt van gaas, gips band etc.
Zal je zoontje ook leuk vinden om met wat gips te spelen ;D
gr,
Herwim
-
Dan is straks alles bekleed met gips, behalve wat er bekleed had moeten worden ;D
-
Ervaring? :P
Maar ik ben hier ook bang voor 8)
-
Willem,
Je hebt een Pbtje.
Mvgr,
Frans.
-
Nee totaal geen ervaring in directe zin.
Maar ik weet hoe jeugdige personen kunnen reageren als t gaat om kunnen kliederen zeg maar,dan zit zoals gezegd er meer onder dan dat de bedoeling is ;D