BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: JanO op 04 November 2013, 00:06:49
-
Ik zit nu voor het eerst op dit forum en hoop dat mijn hulpvraag tot een oplossing kan leiden, aangezien ik wel meer Edits zaken op dit forum gezien heb.
Mijn situatie: Koploper, MRdirect, Edits Booster (jaren geleden overgenomen van iemand) met 6 goed lopende locs (Fleischmann 2-rail) die op zich zelf tijdens het rijden geen sluiting geven. Ook elke willekeurige combinatie van 2 a 3 locs blijven goed rijden. Verder 4 wisseldecoders. Heb ik 3 jaar goed mee gereden maar wil nu toch uitbreiden.
Daarom baan uitgebreid, maar de Edits Booster (5 Amp) schiet steeds in de kortsluiting/overbelasting (?) bij loc nr 4 en nog erger bij loc nr 5 (om de paar seconden). MRdirect zet vervolgens baan stil (ook naar Koploper).
Ik wil uiteindelijk toch rijden met 8 à 9 locs, dus de booster ge-upgrade naar 10 Amp door de vier weerstanden van 0,33 Ohm te vervangen door vier weerstanden van 0,15 Ohm, de baan is in afgezekerde secties verdeeld. De ringkerntrafo is van het type 300VA. De kortsluitbeveiliging is voorzien van een z.g. C7 Elco van 1uF.
Het probleem van de kortsluiting/overbelasting (?) blijft echter onveranderd bestaan. De Multimeter geeft in rust 0,1 Amp en als er 5 locs (eventjes) rijden ongeveer 3,5 à 4 Amp.
Ik weet het nu niet meer. Heeft iemand een idee om dit op te lossen? Alvast bedankt!
Jan.
-
Het gebeurd wel eens dat een elco zijn capaciteit verliest. Ook de oude philips elco's hadden daar nog wel eens last van. Ik neem aan dat die booster ook al een jaar of 20 oud is?
-
Hallo Ruudns,
Tja, dat weet ik niet, er zitten nog wel de oorspronkelijke BDV64 en BDV65 torren in. Zou die kleine C7 (die iets doet tegen vroegtijdige kortsluitingsignalering hier ook last van kunnen hebben? En als ik die vervang door een exemplaar die ik nog heb liggen, heeft die er dan ook last van? Of gelden de capaciteitsverliezen alleen voor elco's die in gebruik geweest zijn?
Jan.
-
Effe googlen bracht oa dit (http://www.pa4tim.nl/?p=114).
-
Ik heb nog even gekeken in het schema van mijn Edits booster. Ik heb indertijd de zener D9 vervangen door een 15V 400mW exemplaar.
Voor 9 treinen is een booster van 5A voldoende. Op mijn baan reden regelmatig 9 treinen tegelijk en had hem op 5A staan. Dat is wel veiliger dan 10A, ik heb een paar keer schade gehad aan de stroomafnemers van sommige loc's omdat die bij een kortsluiting zo heet werden dat het plastic waarmee zij bevestigd waren smolt. (ik had hem toen ook op 10A staan).
Groet
Gerrit
-
Is dit (http://www.mrdirect.nl/extras/edits_booster.asp) voor jouw van belang, Jan?
-
Hallo Jan,
Mijn ervaring met de Edits Booster is dat C7 inderdaad erg kritisch is. Ik had die eerst op advies van de bouwbeschrijving niet gemonteerd en toen was de Booster niet op te starten en viel steeds in de kortsluitbeveiliging. Na monteren van de Elco werkt het goed, al blijft hij gevoelig bij het opstarten. Als ik de baan start, valt de Booster ook vaak meteen in de kortsluitbeveiliging. Ik heb nu een aparte schakelaar tussen de baan en de booster gezet. Ik start nu eerst de Booster op, samen met het TwinCenter en schakel dan de baan aan. Als het eenmaal loopt heb ik geen problemen, tenzij Koploper de zaak uitschakelt.
Ik zou dus zeker de Elco op C7 even goed nakijken en eventueel vervangen.
-
Hoi Ruudns,
Ik ga die C7 maar eens onderhanden nemen.....
Bedankt voor het meedenken en ik laat je het vervolg wel weten.
Groet,
Jan.
-
Hallo Jeroen,
Ja, dit is de schakeling zoals ik in de booster heb zitten.
Inmiddels ga ik even rommelen met de C7 elco en/of de de D9 zener om e.e.a. te testen.
Bedankt voor het meedenken, ik meld me weer als ik meer weet.
Jan.
-
Gerrit,
Ik denk dat ik het in eerste instantie moet zoeken in een nieuwe C7, heb ik begrepen. Ook het spelen met de D9 Zener is wellicht een optie.
Bedankt voor het meedenken, ik hou je op de hoogte.
Jan.
-
Hallo Dirk,
Dank voor je uitgebreide antwoord. Ik ga nu eerst maar met die C7 aan de gang. Ik hou je op de hoogte.
Groet,
Jan.
-
Aan alle forumleden die met mij meegedacht hebben.
Ik heb de C7 vernieuwd, oude elco's zouden kunnen verlopen. Toen leek het al beter te gaan.
Ik heb ook de zener D9 van 15V vervangen door eentje van 13V (14V had mijn electronicazaakje niet).
Het resultaat is dat ik nu twee keer 20 minuten getest met 5 locs (meer heb ik niet), 4 wisseldecoders en nog 3 keerlusschakelingen en dat alles het allemaal blijft doen, zonder enig probleem !!!
Of de 13V zener voldoende is om een echte sluiting tijdig op te vangen, moet ik nog ontdekken, maar deze oplossingsweg lijkt wel de juiste.
Nogmaals bedankt!