BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Patrick1975 op 31 October 2013, 17:49:07
-
Wie o wie kan ons helpen 8) We hebben onze baan ala fleischmann voorbeelden gemaakt. Nu hebben we de grasmat onder de baan vandaan gehaald en iets de baan aangepast. De baan heeft een grote van ongeveer 110x215cm met diverse wissels en rangeer moegelijkheden. Nu hebben we alles weer aangesloten maar de loc loopt de eerste 10 cm heel langzaam en stopt dan. Wat kan dit zijn?? Voordat we de boel veranderde liep alles nog goed (y)
Hoor graag van jullie zodat we weer verder kunnen. ;)
Groet, Bram en Patrick
-
Begin eens met al je electrische verbindingen te controleren.
grt Piet.
-
Als je de standaard trafo van Flm gebruikt met de bijbehorende draad dan is t miss een idee is even te kijken of je uiteinde van die draad nog wel goed zijn.
Wat heb je trouwens aan de baan veranderd ?
-
Dat had ik al gedaan, heb zelfs andere kabeltjes gepakt, andere trafo, andere aansluit rail :-[ :-[ :-[
-
En je hebt één loc?
Kun je die niet testen bij een bevriend modelspoorder?
grt Piet.
-
Als je de kabeltjes van de trafo gelijk bij de lok houdt, wat gebeurt er dan?
Anders maar eens de baan schoonmaken?
-
Klinkt als een kortsluiting.
Test eerst de lok en trafo eens door de draden van de trafo rechtstreeks op de wielen van de lok
te houden.
Hiermee kun je uitsluiten dat het aan lok of trafo ligt.
Anders even goed de veranderde dingen nalopen, of desnoods weer loshalen en in stukjes weer aansluiten.
Tinus.
-
Haal de trafo los van de spoorbaan, leg een stukje losse rails neer en test de loc.
Of maak 2 draden aan de trafo en houdt deze op de wielen van de loc.
Draait de motor nu zonder problemen? Dan zit het in je baan.
Deel voor deel van je baan aansluiten op de trafo, zo kan je je storing zoeken, vinden en oplossen.
mvg,
Sander
-
Mannen, bedankt voor de snelle respons (y) (y) (y)
We hadden de gehele baan al schoongemaakt/geschuurt met railgum. Het rare is dat het voor de grasmat, wel deed en nu niet. Meerdere locs geprobeert etc. Ik ga maar eens de mannier van Sander proberen.
Groet Bram en Patrick
-
Ik hoop wel voor jou dat je weinig stroom (A) op je baan heb. Maar wel genoeg spanning (V).
Het klinkt als of er ergens een min een beetje slecht contact maakt.
M.v.g erik
-
We hebben stroom op de baan (y) (y) (y) Alleen als ik alle wissels er bij op knal heb ik een probleem :'( :'(
Ik denk dat ik het weet ??? ??? ??? Kan het zijn dat ik ongemerkt een keer lus heb gemaakt???
Ik had al van die keerlus/overgangen er bij geplaats, volgens plaatje. Wat er toen gebeurde was dat de trein over de 1ste keerlus overgang reed, dat gind goed tot dat hij bij de 2e kwam, toen ging de trein achter uit??? :P :P
We zijn op de goede weg, maar het kan nog beter ;D ;D ;D
Iemand een idee?
Groet, Bram en Patrick
-
Kan heel goed dat je een keerlus hebt gemaakt. Maar zonder plaatje kunnen we hem niet aanwijzen ::)
Timo
-
zal hem morgen even uit tekenen en wie weet 8)
-
Lijkt i.d.d. op een keerlus, of een wagon met wisselstroomwielen?! Even de tekening afwachten.
-
als ik het zo goed lees, zit er een fout bij de 2e lus.
Daar schiet plots de lok naar achteren......
Dit lijkt mij het probleem stukje.
Als je en wagon met marklin assen op je baan zet rijdt er niets tot die marklin assen van de rail zijn. ;D
-
Als je er echt een keerlus bijgemaakt hebt zou je een keiharde kortsluiting hebben. Dan rijdt de loc niet eerst 10 cm om dan te stoppen.
Dan rijdt er gewoon helemaal niets.
Allereerst je loks met de losse draadjes methode testen of die het goed dan.
Daarna is de beste optie om gewoon stukje bij beetje de baan op te bouwen.
Dus eerst een stukje rails aan de trafo, testen en dan langzaam aan rails er bij plaatsen. net zolang tot het fout gaat.
Kwestie van elimineren waar het probleem zit.
-
nog effe gedult met de tekening, ik heb geen idee hoe ik de foto uit de camera moet trekken en op internet moet plaatsen ??? ??? ;D ;D ;D ;D Daar heb ik mijn secretaresse voor :P
Ik had de loc al getest met de draadjes van de trafo en
wij hebben geen Marklin treinen, die meuk willen we niet ;D ;D ;D just kidding.
Groet, Patrick
-
Een ander gek idee.
Zou het kunnen dat 1 van de wissels niet goed meer is en een soort van kortsluiting produceert ?
Dat kun je het beste uitzoeken door wissel voor wissel in je nieuwe plan te plaatsen en na elk nieuw wissel te testen of er nog iets wil rijden.
Nog een gek idee,zoi je trafo nog wel sterk genoeg zijn/nog wel goed functioneren ?
Als die namelijk of te zwak is of kuren heeft intern,dan wordt het ook niks met treinen rijden.
-
Welk merk en welk type transformator gebruik je?
Dan kunnen we het vermogen na trekken.
Het zou inderdaad goed kunnen zijn dat het vermogen van je transformator te laag is.
Als dat zo is, klopt het dat een lok steeds een klein stukje rijd en dan weer stopt. Je transformator schakelt dat thermisch uit (wordt te heet), dan koelt je thermischebeveiliging af en schakelt ff later weer in, dan rijd je lok een stukje tot de thermischebeveiliging weer uit schakelt.... Enz, enz.
-
Lijkt me toch sterk met één rijdende trein. Zeker gezien het feit dat het voor de "verbouwing" wel heeft gewerkt. Ik zet dus in op een kortsluiting in de rails, misschien via een wisseltong ofzo.
Timo
-
Sorry heren, heb nog effe geen foto's van de baan, heb effe andere dingen die nelangrijker zijn.
Zal maandag hier effe op terug komen. Trafo is goed, treinen zijn goed. Zit hem in de wissel of keerlus.
Tot later.
Gr.Patrick
-
Hoi Patrick,
Je schrijft voor dat we de grasmat er onder vandaan haalden reed alles goed. Kan het zijn dat de grasmat als isolator heeft gediend?
Groetjes
Arthur
-
Arthur, ik denk het niet. Heb nu een foto en ik denk dat jullie nu wel zien wat er fout gaat
Hier een afbeelding van de baan, geen denderende foto, maar wel goed genoeg om te kijken wat er mis is.
We hebben een baan met een soort keerlus ??? Alles doet het tot dat ik het middengeelte met elkaar koppel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1050515.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1050515.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1050517.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1050517.jpg)
Ik heb van alles geprobeert, van die keerlus overgangen er tussen gemonteert en van die rails isolators er tussen ik krijg die trein maar niet over dit stuk rails, wat doen we fout?
We horen het wel.
Groet,
Bram en Patrick
-
Dat is niet een soort keerlus, dat is een keerlus. Je moet op dat diagonale spoor een volledig geïsoleerd stuk spoor maken dat groot genoeg is om een trein te bevatten. Dat stuk spoor moet je met schakelaars van stroom voorzien en wel zo dat de polariteit gelijk is aan het stuk spoor dat je verlaat danwel binnen wilt rijden. Je moet dus omschakelen als de trein op het geïsoleerde stuk staat.
Dat kan met schakelaars, maar er zijn ook automaten voor.
Zijn die overwegen soms onderdeel van zo'n Fleischmann keerlusset? Zo ja, dan zit in die overgangen een stroomonderbreking. Het stuk spoor tussen de overgangen krijgt nu geen stroom. Dat moet je dus voeden met een soort schakelaar. Rij je eigenlijk analoog of digitaal?
-
De overwegen zijn idd de keerlusset van Fleischmann. De witte pijl geeft de rijrichting aan. Dus van onderuit de keerlus in rijden. Als het goed is stopt de trein automatisch en na het omdraaien van de rijrichting bij de trafo gaat de trein weer rijden. Dit wel op basis van analoog :)
Groeten Ronald.
-
Oh werkt dat bij dat setje zo Ronald? Nooit geweten; de beste keerlus is geen keerlus zeg ik altijd maar.
Dus die loc op de foto kan het spoor tussen de overgangen oprijden, stopt dan, maar als je op de trafo de knop de andere kant op draait rijd de loc verder. Toch slimmer gedaan dan ik altijd dacht als ik het plaatje van het setje in de catalogus bekeek. ;D
-
Ok Henk, het is een keerlus, ha ha. We zullen zo eens kijken of het werkt wat ronald zegt. En anders gat hij er gewoon uit ;D ;D
Groet, Bram en Patrick
-
Als je die overwegen eruit haalt maakt dat voor die keerlus nog geen verschil,die blijft er dan alsnog gewoon inzitten .
Dit maar even ter info ;)
Ergens in m'n draadje worden wat voorstellen gedaan voor eventuele keerlus modules die je kan gebruiken en hoe deze werken,mocht je er iets meer over willen weten dan kun je dat evt is lezen ;D
-
Ronald zijn methode werkt (y) Aleen wanneer ik er een wagon achter hang en de trein met wagon over de keerlus overweg rij dan stopt de trein maar als ik de trafo omdraai in de andere richting doet de trein niks meer :'( :'(
Kan het zo zijn dat de wagon een soort kortsluiting maakt?
Gr.Patrick
-
Ja, de hele trein moet tussen de overwegen passen. Bij veel wagens is er een elektrische verbinding tussen het voorste en het achterste wiel, al is het maar via het chassis, en dan gaat het mis als dat wagentje op de overweg staat. Kortom, de overwegen verder uit elkaar.
-
Henk als de trein al net over de keerlus overweg is stopt hij er al mee. De trein met wagon past tussen de 2 overwegen, hij stopt er dus al eerder mee. Wat nu ??? ??? ???
Gr.Patrick
-
Iemand nog idee wat het kan zijn ???, we willen graag de eerste bergen maken :D
-
hum... Het is heel lang geleden dat ik zoiets gezien had :) Even wat googlen en dan kom je nog eens ergens :) De handleiding gevonden: Fleischmann 6099 (http://www.fleischmann.de/doc/AN/2/DE/BA_6099_200905.pdf). Daarin staat dat je nog een onderbreking moet maken. Dan stopt de trein op het deel wat tussen de overweg en de onderbreking.
Succes!
Groeten Ronald.
-
Die keerlusset betekent wel dat je altijd die keerlus vanuit 1 richting kan/moet berijden. Doe je dat ook?
-
Hoi Ronald, Ik had deze afbeelding ook gezien en had er al mee gestoeid 8)
Alleen kwam ik niet verder, vandaag nog maar eens een keer proberen
-
GELUKT (y) (y) (y) Alleen als ik de nieuwe Roco Et85 er over heen laat rijden, dan heeft hij moeite er mee of stopt zelfs. Als ik een stoomloc met tender met 5 wagonnen dan gaat dat prima.
Nog maar eens verder stoeien met het geheel, anders de keerlus er maar uit halen, of de Roco er niet op :-\
Gr.Patrick
-
GELUKT (y) (y) (y) Alleen als ik de nieuwe Roco Et85 er over heen laat rijden, dan heeft hij moeite er mee of stopt zelfs.
Dat treinstel neemt dan waarschijnlijk over de hele lengte stroom af, wardoor hij twee railscheidingen tegelijk overbrugt.
-
Klaas, dat zou kunnen, dit is een langertreinstel en misschien dat het daar in zit, ga de proef nog op de som nemen.
Bedankt voor je reactie. (y)
Gr.Patrick
-
Ik heb nog eens zitten denken ??? ??? :P, als ik van die isoleerlassen gebruik, wat schiet ik daar mee op? ???
In de tekening van het Fleischman boekje staat dat je aan het begin en aan het eind isoleerlassen moet toe passen.
Dit betekent dat ik in dit gedeelte geen stroom op de baan heb, tenzij ik dit appart voed. Is dit de bedoeling?
Zo ja op de zelfde trafo? :-[
Gr.Patrick
-
Ik vermoed dat er in die overgangen een diode zit verwerkt die ervoor zorgt dat er op het aangrenzende stukje spoor wel degelijk stroom kan staan, maar alleen van een bepaalde polariteit lees voor een bepaalde rijrichting. Doe nou maar, je zult zien dat het werkt.
-
Op mijn website staat zo'n keerlusschakeling. Die is wel van Lima/Rivarossi, maar ik denk dat die van Fleischmann op dezelfde manier werkt.
klik hier (http://people.zeelandnet.nl/zondervan/keerlus.html), en dan tekening 3.
Het stuk tusen B en C moet langer zijn dan de loc, of langer dan het treinstel, als dat treinstel over de hele lengte stroom afneemt.
-
@Klaas: Inderdaad het principe van de fleischmann keerlusset is hetzelfde.
Groet Ronald.
-
Hoi Klaas,
Zal je pagina uit printen en mee aan de slag gaan. Bedankt (y)
Gr.Patrick
-
Hoi Klaas, ik denk dat ik je methode maar ga toe passen..........geen keer lus ;D
Wat een gedoe. Het beste wat ik kan krijgen is toch wel het systeem dat ik de schakelaar van de trafo de andere kant op moet draaien, dit werkt het beste, maar wil je dit ??? ???
Zal na het weekend nog 1 keer naar de baan kijken en een beslissing nemen.
Gr.Patrick
-
Hallo Patrick,
Dat is de bedoeling van de "keerlus"-set van Fleischmann. De trein stop op het "stroomloze" deel van de keerlus en gaat pas verder na het omdraaien van de richting op de trafo.
Groeten Ronald.
-
Ik begrijp dat dit de methodes zijn en daar motten we het mee doen 8)
Ach, Brammetje mag beslissen, dit zal wel na het weekend worden.
Gr.Patrick
-
Inderdaad Patrick, mijn motto is: de beste keerlus is geen keerlus. Scheelt je een hoop kopzorgen.
-
;D ;D ;D had beter moeten luisteren, haha