BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: NS 1100 op 29 October 2013, 21:01:50
-
Aangezien ACME (http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=1016:slaaprijtuigmun&catid=59:diversen&Itemid=120) binnenkort LSM voor is en met een MUn gaat uitkomen, ben ik eens aan het kijken hoe ik mijn internationale treinen het beste kan samenstellen.
In principe ben ik bezig met het samenstellen van 2 treinen:
- Autoslaaptrein 1335: 's Hertogenbosch - Maastricht - Frejus/St. Raphael (anno 1996)
- D202/203: Amsterdam CS - Brig (Schweiz Expres) (anno 2001)
Omdat ik zo veel mogelijk verschillende nachtrijtuigen die de NS eind jaren '90 / begin '00 in dienst had wil gebruiken in deze 2 treinen zonder dat het onrealistisch bont wordt kom ik nu tot deze 'Schweiz Express:
+NS 1700 (Roco)
+NS WR Buffet (LSM44030)
+NS MUn (ACME?)
+NS WLAB30 (LSM 44051)
+NS T2s (LSM?)
+NS Bcvmh (LSM 44011-1)
+NS Bcm (LSM 12097-1)
+NS Bcvmh (LSM 44011-2)
+NS Avmz (Rivarossi 4177)
+NS Avmz (Rivarossi 4177)
Ik zit nu met de volgende vragen:
- Reden de ex-Grillexpress Buffetrijtuigen inderdaad in deze trein?
- De MUn heeft volgens de site van Martijn Haman in het begin van 2000 in deze trein meegereden, daarna gingen de rijtuigen naar de Overnight Express. De Avmz die ik eigenlijk wil gebruiken is de variant met gele lijn. Die is echter pas in 2001 zo op het spoor verschenen. U voelt hem dus al aankomen: werd de MUn in 2001/2002 ook wel eens in de Schweiz Express ingezet? Zo nee, welk type zitrijtuigen werden er voor de periode van de Avmz ingezet?
-
Als deze drie slaaprijtuigen bij elkaar in 1 trein hebben gezetten dan hou ik me aanbevolen voor een foto van deze samenstelling. Volgens mij werd de T2s vooral richting Parijs gebruikt, er waren maar twee van deze rijtuigen bij de NS. Ik zou namelijk eerder een extra AB30 of MU verwachten dan een T2s.
Je weet zelf dat een rijtuig ook wel eens storing heeft en omgewisseld moet worden, dat zal een enkele keer wel eens voorgekomen zijn. Ik weet niet of de NS de samenstelling ook aanpaste aan de bezetting, als er een rijtuig vrijkomt dan zal deze ook wel voor andere treinen gebruikt zijn. In de trein naar Praag allicht maar Brig zou ook goed kunnen.
Zou de NS bij gebrek aan een NS Avmz geen NS Bcm hebben gebruikt of een DB Bc rijtuig? De zitrijtuigen waren voor mij vroeger minder interessant, wijsheid komt met de jaren zullen we maar zeggen. ::)
Mvg,
Marc
-
Deze trein (dat wil zeggen de trein 's ochtends, richting Amsterdam) heb ik vanaf september 1998 tot de opheffing zeer regelmatig zien rijden op schooldagen. In deze periode zaten er standaard geen WR, WLAB30 of NS Avmz in de trein. De minimale samenstelling van de trein was loc-WL-Bcvmh-Bcm-A-B-B-BD. De trein kon ook langer zijn, bijvoorbeeld loc-WL-WL-Bcvmh-Bcvmh-Bcm-A-B-B-BD. De WL, Bcvmh en Bcm waren van NS, allen donkerblauw. De A-B-B-BD waren van de DB, in IC/EC-kleuren en op het einde ook in ICE-kleuren. De was volgens mij een Avmz,
de B's Bm235 of Bomz en de BD een BDms273 of een BDomds of zoiets. De meest voorkomende afwijking van het hierboven genoemde was trouwens een groene SBB A (type UIC) in plaats van de DB A.
EDIT: vermoedelijk was de eerste B was een Bvmz en de tweede B een Bomz.
-
Een samenstelling van 24 februari 2002
NS 1700
NS MUn slaaprijtuig (ACME)
NS WLAB30 (LS MODELS / HERIS)
OBB Bcmz 59-70 blauw/wit (Liliput / ACME)
OBB Bcmz 59-70 blauw/wit (idem)
OBB Bmz 21-71 rood/antraciet (? Roco)
OBB Bmpz 29-91 rood/antraciet (? roco)
DBAG Bomz rood/wit DB Nachtzug (tillig)
DBAG Bomdz rood/wit DB Nachtzug (Tillig)
NS Bcm blauw (Heris / LS Models)
NS Bcvmh blauw (LS Models)
NS WLAB30 (LS Models / Heris)
NS WLAB30 (LS Models /Heris)
Maar 11 oktober van dat jaar reed dezelfde samenstelling met maar 1 WLAB30
De MUn heeft ook nog incidenteel in de Alpen Expres gereden. In ieder geval 1 keer toen ik hem zelf gezien heb. Leek toen wel op een speciale rit, want in Utrecht sprongen er allerlei hotemetoten uit het rijtuig en werd er champagne geproost.
Excuus, de samenstelling hierboven is van de Donauwalzer. Die ging richting Oostenrijk. Is wel misschien een alternatief voor jouw Schweiz Express
-
Dit is niet de samenstelling van de Schweiz Express, maar van de Donauwalzer uit München en Wenen, zie ook dit draadje (http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=18194.5).
-
Hmm, dan lijkt het er op dat een Skitrein wat meer voor de hand gaat liggen. Aangezien ik eigenlijk alleen NL-materieel verzamel, wil ik liever geen of zo weinig mogelijk buitenlandse rijtuigen inzetten.
In de trein moet sowieso een WLAB30, Ex-Grill-Express WR Buffet, Bcm, Bcvmh komen en als het kan ook MUn en/of Avmz... Die T2s is leuk, maar hoeft er niet per sé in. Iemand suggesties?
-
Dan kun je net zo goed een ledig materieelrit rijden vanuit Watergraafsmeer naar Leidschendam v.v.. Deze treinen reden begin deze eeuw bijna elke werkdag en de samenstelling was geheel afhankelijk welke rijtuigen voor onderhoud (of inzet in de Skitreinen) naar Leidschendam moesten. Het betrof wel allemaal rijtugien van NS Internationaal in deze Ledig Mat ritten.
Jeroen
-
Ik heb even het stof van dit draadje afgeblazen om wat informatie te zetten over de int. 202 / 203 Schweiz expres ;D. Een mooie bonte trein die goed in model is samen te stellen. Ik had deze trein al in model staan maar heb pas geleden deze trein weer opnieuw samengesteld door wat modellen te vervangen. Zo wilde ik graag gebuik maken van een NS MUn in deze trein. Ik heb voor de korte versie gekozen van deze trein (Ma t/m Do) waardoor de totale lengte uit 7 bakken bestaat. Er is evt. wat variatie mogelijk met rijtuigen. Zo wordt er een DB Bm235 voorgeschreven maar in de praktijk werd er ook weleens een DB Bomz ingezet. Nog even een opmerking: Het bagagerijtuig en de Bm235 hebben een oud DB logo. Met een decal heb ik deze 2 rijtuigen voorzien van een DB AG logo wat ook op de foto is te zien.
Samenstelling overzicht van NSI uit 1999/2000:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4391_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4391_5.jpg)
Uit spoorboekje 2001:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4563_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4563_2.jpg)
De gebruikte modellen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4404_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4404_4.jpg)
Het eindresultaat in model:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4547_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4547_5.jpg)
Hopelijk heb ik met deze informatie weer wat mensen inspiratie kunnen geven :)
Gr, Jeroen
-
Fraaie trein! En niet te lang, dus passend op een niet al te grote modelbaan.
Een opmerking: volgens mij werden DB-rijtuigen vanaf 1996 Verkehrsrot geschilderd, dus dan zou het voor de hand liggen dat er ook een paar rijtuigen in nieuwere kleuren tussen zitten, zeker de meer 'hoogwaardige' rijtuigen zoals Avmz of Bvmz.
-
Bedankt en past voor mij ook mooi in de vitrine van 2,40 meter ;D
ik had inderdaad ook de verkeersrode kleur voor deze periode meer verwacht in deze trein. Maar ik heb een aantal filmpjes bekeken op Youtube en zelfs tot 2002 kwam de oude rode IC kleur nog regelmatig voor in deze trein. Zelf heb ik nog op een foto gezien uit 2000 dat het bagagerijtuig oceaanblauw/ beige was. Reden voor mij om toch voor deze oude kleuren te kiezen. Wel heb ik in een filmpje de nieuwe rode kleur voorbij zien komen op het bagage rijtuig en de Bomz rijtuigen. Zelf heb ik het idee dat de verkeersrode kleur eerder meer voorkwam in de EC's.
-
Heb jij toevallig links van die filmpjes Jeroen?
Zelf wel wat zitten kijken op Youtube, maar echt iets tegen gekomen: nee.
Ik heb zelf overigens de BDms in het Orientrood, dus eigenlijk is dit best een leuke trein om ermee samen te stellen ;-)
Dank vast!
-
De D202 was toch de Lorely?
-
Een treinnummer verandert in de loop der jaren. D202/203 werd in 1989 overgenomen door de Schweiz Express. Samenstelling van beide veranderde door de jaren heen sterk. Maar een trein is als een bijl van een houthakker, 5e steel, 3e kop, maar nog steeds dezelfde bijl 8)
-
Hier de linkjes van een paar filmpjes. Plaatser "Kokerrok01" heeft behoorlijk veel filmpjes. Ik ben er nog wel meer van tegengekomen maar je moet er aardig goed naar zoeken. :)
Op 18-8-2001 bij 2:15 min. Alle rijtuigen zijn in de oude IC kleur behalve het bagagerijtuig. Het bagagerijtuig is zo te zien een Halberstadt in de nieuwe rode kleur en de zitrijtuigen zijn Bomz i.p.v. Bm235
https://www.youtube.com/watch?v=P_b0guGm4qU
Op 14-8-2001 bij 1:18
https://www.youtube.com/watch?v=9tYZIZC04NU
Op 17-7-2002 bij 1:50. Ook hier alle DB rijtuigen nog in de oude IC kleur behalve weer het bagagerijtuig. In deze trein zit ook de NS Mun.
https://www.youtube.com/watch?v=24UOaXS_odY
-
Blijft leuk dat speurwerk :) Kwam nog de volgende samenstelling tegen met een nieuwe ontdekking als ik het goed zie 8)
Op 7-7-2001 om 4:00
https://www.youtube.com/watch?v=h41Bnu-7_5I
Vanuit de lok. gerekend:
1e rijtuig: DB Bm235 in de nieuwe verkeersrode kleur.
2e rijtuig: DB Bomz in de oude rode IC kleur.
3e rijtuig: DB Bm235 in de oude rode IC kleur.
4e rijtuig: DB bagagerijtuig in de oude rode IC kleur (niet de Halberstadt)
5e rijtuig: DB Bomz in de oude rode IC kleur.
Kortom er zijn variatie mogelijkheden om tot een realistische model samenstelling te komen.
-
hahaha, leuk dank je wel!
Het bagagerijtuig lijkt in het laatste filmpje "DB Nachtzug" opschriften te hebben :o
Heel apart.....
Wat hangt er achter die tweede Bomz? Een Bvmz met luchtdichte overgang en een Avmz lijkt mij.
Klopt dat?
Groeten!
-
Dat is inderdaad een Bvmz en Avmz. Of het in dit filmpje daadwerkelijk de luchtdichte rijtuigen zijn durf ik niet te zeggen. Wel weet ik dat er in het NSI VRM document staat dat er een
Bvmz en Avmz word voorgeschreven beginnend met nummer 61 (niet luchtdicht) en dus niet de 73 (luchtdicht). Maarja in de praktijk kan er weleens van worden afgeweken.
Aankomst Schweiz expres uit Amsterdam in 2000:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4568.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4568.jpg)
Achter de lok. zit vervolgens:
1e rijtuig een BDms (oceaanblauw/beige) met zo te zo te zien ook het DB NZ opschrift :o
2e rijtuig een Bomz
3e rijtuig het is wat moeilijk te zien 8) maar lijkt mij toch de Bvmz
-
Ik ben op zoek naar foto's/video's van de Schweiz Expres met ongeveer 7 rijtuigen uit de periode van ca. 1994 tot ca. 1998. Op vagonWEB heb ik al een mooie samenstelling gevonden, maar wellicht waren er nog andere samenstellingen?
-
Op 11 november 1995 werd de Int 202 omgeleid via de Kippenlijn. Achter de 1147 passeert ze hier Barneveld Noord:
Precies met 7 rijtuigen! ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/951111cBarneveldNoord1147Int202SchweizExpress.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/951111cBarneveldNoord1147Int202SchweizExpress.jpg)
-
Mooie foto (y) De achterste wagon was slechts enkele jaren in dienst bij de NS, dus redelijk uitzonderlijk in deze samenstelling. De overige (DB) wagons zijn wat moeilijker te zien, vermoedelijk Bm, BDms en ABm / Am rijtuigen?
-
Bm, BDms, Bm, Bm en ABm als ik het goed zie, de eerste klasse streep is de aanwijzing.
-
Klopt rick,
Laatste is ABm.
Leverbaar bij roco.
Zou een volledig 1e klas ook kunnen?
Heb deze stam zoals bovenstaande foto dan compleet.
Groeten chris
-
Ik vermoed dat hier (05-05-1995) de Schweiz Express ook langs komt bij 4minuten.
De volgorde is een beetje raar en er zit een Zwitsers slaaprijtuig in. Gezien de BDms vermoed ik toch dat het gaat om
de desbetreffende trein van dit draadje:
https://www.youtube.com/watch?v=N7ViM2l861c
Bij 7:45 min dezelfde trein opnieuw. Achterop hangt een DB Bcm (dat is het eerste rijtuig aan het begin van het filmpje).
Hier (05-07-1995) komt de D203 in lange samenstelling bij 6:14 voorbij:
https://www.youtube.com/watch?v=cVDqIj3wW18
En hier (11-07-1995) bij 3:10:
https://www.youtube.com/watch?v=DD0DsjxvfcQ
Hier (22-07-1996) bij 7:30
https://www.youtube.com/watch?v=6MtClHU1Yfk
-
Kan de LS Models 44191 ook in de Schweiz Express gebruikt worden? Ik wil graag deze samenstelling maken (helemaal onderaan):
http://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=NS&cislo=203&nazev=Schweiz-Express&rok=1996#v1920
Ik mis nog de LS Models 44011 - bcvmh (al geruime tijd naar op zoek :-\ ) en de Roco 44749 - BDms273 (ook moeilijk aan te komen) en de LS Models 44191 indien die gebruikt kan worden. Deze is echter nog wel volop te koop.
Zoals in de filmpjes de zien is, zijn er diverse mogelijkheden qua samenstelling en lengtes.
-
De ABm is leverbaar onder het nummer 64676 Roco en de BDms is leveverbaar
onder het nummer 64679 Roco.
Gr. Patrick
-
De video's in een overzicht tot zover ik gevonden heb:
05-05-1995 4:00 https://www.youtube.com/watch?v=N7ViM2l861c
05-05-1995 7:45 https://www.youtube.com/watch?v=N7ViM2l861c
05-07-1995 6:14 https://www.youtube.com/watch?v=cVDqIj3wW18
11-07-1995 3:10 https://www.youtube.com/watch?v=DD0DsjxvfcQ
22-07-1996 7:30 https://www.youtube.com/watch?v=6MtClHU1Yfk
07-07-2001 4:02 https://www.youtube.com/watch?v=h41Bnu-7_5I
14-08-2001 1:18 https://www.youtube.com/watch?v=9tYZIZC04NU
18-08-2001 2:15 https://www.youtube.com/watch?v=P_b0guGm4qU
17-07-2002 1:50 https://www.youtube.com/watch?v=24UOaXS_odY
-
De ABm is leverbaar onder het nummer 64676 Roco en de BDms is leveverbaar
onder het nummer 64679 Roco.
Is de hele serie 64675 t/m 64679 te gebruiken voor de Schweiz Expres?
-
Hoi Edwin,
Zo wie zo de volgende nummers: 64676 ABm, 64677 Bm, 64678 Bm met sluitverlichting
en de 64679 BDms.
Alleen weet ik niet of er een volledige eerst klas rijtuig in die trein heeft gezeten (Am 64675).
Ik heb alleen gekeken naar de foto van de trein die via de Kippenlijn werdt omgeleid.
Gr. Patrick
-
Dank je wel Patrick.
Ik zat even te twijfelen aan de wagons omdat bijvoorbeeld de Bm -en '234' zijn, en niet '235', maar de verschillen zijn volgens mij niet zo groot, dus kan de '234' ook gebruikt worden.
-
Die roco 64677 is inderdaad in Bm234. Zelf twijfel ik of deze dan wel geschikt is voor deze trein. Zie onderstaand citaat uit de Wikipedia over UIC rijtuigen. De Bm235 is een verbouwde Bm234. De Roco 44746 en 44767 zijn in ieder geval Bm235 rijtuigen. Om deze trein na 1994 samen te stellen hoort er ook een DB AG logo op te staan. Je zult dus ook decals op deze rijtuigen moeten zetten als je het goed wilt doen. Een Bm235 met DB AG logo bestaat nog niet in model in de oceaanblauwe/beige kleur zover ik weet.
Citaat Wikepedia:
"Met de geplande invoering van het nieuwe InterCitynetwerk in een uursdienstregeling met tweede klasse, werden vooruitlopend op de bestelling van nieuwe rijtuigen, de rijtuigen uit de bouwserie Bm 234 met magneetschijfremmen uitgerust, en toegelaten voor een maximumsnelheid van 200 km/h. Bij de start van het IC-79-project werden deze wagens omgenummerd in de bouwserie Bm 235."
-
Nog even wat aanvullende plaatjes :) :
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DB.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DB.jpeg)
Roco 64677 een Bm234 met oud DB logo
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/00035987_5.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/00035987_5.jpeg)
Roco 44767 een Bm235 met oud rood DB logo. De Roco 44746 is Bm235 met oud DB logo
-
Op de foto van de trein op de kippenlijn uit 1995 zie ik toch alle wagens met witte db logo's of zie ik het fout?
Groeten chris
-
Ik denk dat in 1995 de meeste rijtuigen al wel voorzien waren van nieuwe DB AG logo's, maar dat ik op de foto inderdaad lastig te zien...
-
Hoi Chris,
Je ziet het niet verkeert, het zijn witte DB logo's.
Ik heb vandaag verschillende malen die foto uitvergroot, ze zijn wit.
Meer kan ik er niet van maken ;)
@Edwin, het is maar net hoe precies je bent met de kleine verschillende details van de rijtuigen,
als je zo iets hebt van het maakt mij niet uit dan neem je ze en als je het toch niet goed genoeg
vind dan neem je ze niet en ga je verder opzoek naar de juiste rijtuigen ;)
Gr. Patrick
-
Op de foto van de trein op de kippenlijn uit 1995 zie ik toch alle wagens met witte db logo's of zie ik het fout?
Groeten chris
Ik neem aan dat je DB AG logo's hiermee bedoeld (rood/wit). Dan klopt het namelijk wel. Ik heb nog even goed naar alle filmpjes (overzichtje Michiel) uit 1995 gekeken en ik zie op geen enkel
DB rijtuig nog een oud DB logo (zoals op de 2 detail foto's van de Roco modellen). Als op de foto van de kippenlijn nog oude DB logo's zouden zitten dan vind ik dat wel heel bijzonder.
Gr, Jeroen
-
Hoi Patrick,
Bedankt voor het uitzoeken :) Als het alleen om dat logo gaat (en de max. toegestane snelheid van 160 ipv 200 kmh), dan is het volgens mij een overweging waard om de wagons te kopen, mede gezien het feit dat de rijtuigen met rood logo moeilijk te verkrijgen zijn.
Rest mij alleen nog de laatste vragen:
- De achterste wagon op de foto op de kippenlijn, kan daarvoor Roco 45145 gebruikt worden?
- Komen nog andere slaaprijtuigen in aanmerking, bijvoorbeeld WLABmz T2S (LS Models 44191), of misschien een MU?
Gr. Edwin
-
Ik neem aan dat je DB AG logo's hiermee bedoeld (rood/wit). Dan klopt het namelijk wel. Ik heb nog even goed naar alle filmpjes (overzichtje Michiel) uit 1995 gekeken en ik zie op geen enkel
DB rijtuig nog een oud DB logo (zoals op de 2 detail foto's van de Roco modellen). Als op de foto van de kippenlijn nog oude DB logo's zouden zitten dan vind ik dat wel heel bijzonder.
Gr, Jeroen
Een paar weken terug zag ik op een kolenwagen in de Westhaven nog een oud DB logo staan, bij beter kijken bleken er meerdere nog dat logo te hebben. Nu zijn dat wel goederenwagons maar 20 jaar na die foto is het oude logo dus nog steeds te vinden.
-
In ieder geval kwamen er in 1995 nog ozeaanblauw-beige Bm234-rijtuigen voor, met DB AG-logo.
(http://www.railfaneurope.net/pix/de/car/express/DB/Bm/Bm234_KbhH95a_M.jpg)
Van: http://www.railfaneurope.net/pix/de/car/express/DB/Bm/pix.html (http://www.railfaneurope.net/pix/de/car/express/DB/Bm/pix.html)
In de jaren negentig zullen er in ieder geen (of zeer uitzonderlijk) rijtuigen in de internationale treinen zijn geweest met vaste klaptreden.
Dat is iets om op te letten bij het aanschaffen van tijdperk 4-rijtuigen, die je al dan niet om wilt stickeren.
Een paar weken terug zag ik op een kolenwagen in de Westhaven nog een oud DB logo staan, bij beter kijken bleken er meerdere nog dat logo te hebben. Nu zijn dat wel goederenwagons maar 20 jaar na die foto is het oude logo dus nog steeds te vinden.
Ik denk eerlijk gezegd dat ze daar bij de personenrijtuigen wel iets nauwkeuriger mee waren.
Op de Picture Gallery vind ik in ieder geval geen foto's van personenrijtuigen met oude logo's, na 1994.
Overigens lijken daar op de thumbnails ook meerdere rijtuigen witte logo's te hebben, waar het bij aanklikken (en dus uitvergroten) toch een DB AG logo lijkt te zijn.
-
Samenstelling overzicht van NSI uit 1999/2000:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4391_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4391_5.jpg)
Uit spoorboekje 2001:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4563_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4563_2.jpg)
Jeroen, enig idee wanneer die Avmz en Bvmz in deze trein zijn gekomen en daarmee de oudere Duitse rijtuigen hebben vervangen?
In de filmpjes die jij (en ik) hebben gevonden zit een gat tussen 1996 en 2000. In 1996 reden de oudere rijtuigen nog, in 2000 de Avmz en Bvmz
De gebruikte modellen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4404_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4404_4.jpg)
Volgens mij is de Roco Avmz 207 niet de goede.... Als ik op de filmpjes kijk hebben de Avmz rijtuigen smalle deuren en zou het dus een Avmz 111 moeten zijn.
-
Het spoorboekje buitenland uit 1998 geeft in de samenenstelling een 2e klas aan met midden en zijgang en een volledig 1e klas riijtuig en dus geen ABm. Dus 1998 lijkt mij aannemelijk dat het een Bvmz en Avmz was. Maar kan ook in 1997 zijn geweest. Dat weet ik niet helemaal zeker.
Dat van die Avmz 207 en Avmz 111 kan wel kloppen. Dat had ik ook in die filmpjes gezien. Ik weet dat het merk Ade een Avmz 111 in model heeft uitgebracht. Toch heb ik dit even overwogen maar ben toch voor de Avmz 207 van Roco gegaan omdat ik de Bm 235 en de Bvmz al had van Roco en om geen (kleur) afwijkingen te krijgen tussen deze 3 modellen vond ik dit de beste oplossing. Maar goed afgaand op die filmpjes is de keuze voor een Avmz 111 dan wellicht beter.
Trouwens ik heb in een filmpje gezien dat er Avmz 207 rijtuigen zaten in de EC's die naar NL reden. Dus het kan in de praktijk best mogelijk zijn geweest dat ze ook weleens in de Schweiz expres voorkwamen. Helaas geen bewijs voor gevonden maar helemaal onlogisch lijkt mij de keuze voor een 207 dan ook weer niet.
Gr, Jeroen
-
Dank u!
Kom ik op de volgende samenstelling:
(of deze geldt vanaf 1996 of 1997 komen we vast nog wel uit ;-)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/D203_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/D203_2.jpg)
-
En de oudere samenstelling:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/D203_old.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/D203_old.jpg)
-
Mooie en interessante samenstellingen Michiel. (y)
Heb je 1 van deze in model staan? Die Lima als Avmz lijkt mij ook een goede optie. Ga ik misschien toch overwegen.
Een BDomsb (Halberstadt uitvoering) in de nieuwe rode IC kleur zou ook kunnen voor de periode begin 2000.
Alleen hier is zover ik weet geen model van.
-
Ik heb ze beide nog niet compleet in model. Ik heb nog wat ligrijtuigen nodig, maar kan nog geen keuzes maken.
Denk ook dat ik het slaap gedeelte gewoon dubbel gebruik en daar variërend andere rijtuigen achter hang.
Ik heb namelijk niet onbeperkt BCM en Bvcmh rijtuigen :P
Het betreffende rijtuig is er wel, maar nergens meer te krijgen... :-(
Groetjes
-
- De achterste wagon op de foto op de kippenlijn, kan daarvoor Roco 45145 gebruikt worden?
Ja, volgens mij wel.
Ben ik benieuwd wat het verschil is tussen de 45145 en de Roco 45076(.1).
Ze lijken 3x hetzelfde rijtuig te hebben uitgebracht of is dat schijn?
-
Het spoorboekje buitenland uit 1998 geeft in de samenenstelling een 2e klas aan met midden en zijgang en een volledig 1e klas riijtuig en dus geen ABm. Dus 1998 lijkt mij aannemelijk dat het een Bvmz en Avmz was. Maar kan ook in 1997 zijn geweest. Dat weet ik niet helemaal zeker.
Nu ik zelf ook een hele zooi spoorboekjes heb kan ik bevestigen dat het boekje buitenland 1997 (geldig vanaf 1-6-2007) al een rijtuig met zijgang toont en een volledig 1e klas rijtuig.
Het spoorboekje 1996-1997 (geldig tot 31 mei 1997) toont wel een 1e/2e klasse rijtuig.
Conclusie: vanaf 1-6-1997 "nieuwe" samenstelling.
De wat oudere samenstelling is vanaf 28-05-1995. Daarvoor reden er nog DB ligrijtuigen.
Iemand (Jeroen?) enig idee TOT wanneer de Schweiz Express reed? Spoorboekjes uit de jaren 2000 heb ik (nog) niet.
-
Bedankt Michiel dan weten we dat ook weer :). Zo komen we steeds meer te weten (y)
Ik heb alleen een spoorboekje van 2001 en 2008 maar weet wel dat tot december 2002 de Schweiz Expres voor het laatst reed. Trouwens bijna alle bestaande nachttreinen die NL aandeden werden in 2002 opgeheven (ook Donauwalzer) Er werd vanaf 2002 maar 1 nieuwe nachttrein naar NL ingezet en dat was de CNL 306/307 naar München/Zurich.
-
En de oudere samenstelling:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/D203_old.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/D203_old.jpg)
Bedankt voor al het uitzoekwerk! Geeft een mooi overzicht van de ontwikkeling van deze trein door de jaren heen.
Wat mij alleen niet duidelijk is, is waar de T2 (zou dan trouwens T2S moeten zijn) in het bovenstaande plaatje vandaan komt. In de foto's, filmpjes en "officiële" documenten kom ik dat rijtuig nergens tegen in de Schweiz Express. Of heb ik ergens wat gemist?
-
Ik denk dat je een punt hebt.....
Had de samenstelling (deels) overgenomen van:
http://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=SBB&cislo=203&nazev=Schweiz-Express&rok=1996&lang=de
Maar op de filmpjes is inderdaad geen TS2 te zien, maar eigenlijk altijd een MU of Wlabmh.
Dank, zal het plaatje veranderen
-
Trouwens nog twee mooie illustraties van Avmz-rijtuigen in de Schweiz Express op Railfaneurope.net:
(http://www.railfaneurope.net/pix/de/car/IC%2BIR/Avmz/111-109/red-white/NS98072819A1.jpg) (http://www.railfaneurope.net/pix/de/car/IC%2BIR/Avmz/111-109/red-white/NS98072819A1.jpg)
(http://www.railfaneurope.net/pix/nl/car/night/NS98072826A1.jpg) (http://www.railfaneurope.net/pix/nl/car/night/NS98072826A1.jpg)
Een Bvmz zie ik er niet tussen.
Nog een vraag: volgens het Zugbildungsplan van 1994/95 reed ook een SBB couchette Amsterdam - Brig in de trein.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20160516_11_49_21_Pro_1_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20160516_11_49_21_Pro_1_4.jpg)
Foto's o.a. op https://www.flickr.com/photos/johannes-j-smit/3240889689/ en https://www.flickr.com/photos/siccodierdorp/6073499802/ . Weet iemand van wanneer tot wanneer die gereden hebben?
-
Interessante foto's van die Avmz (y) weet je toevallig wanneer deze zijn gemaakt? De Avmz is hier in de nieuwe rode IC kleurstelling die was ik nog niet eerder tegengekomen op foto / filmmateriaal.
-
Komt hier vandaan: http://www.railfaneurope.net/pix/de/car/IC%2BIR/Avmz/111-109/red-white/pix.html (3e van onder) en http://www.railfaneurope.net/pix/nl/car/night/pix.html (4e van boven). Lijkt er op dat het 2x de zelfde trein op de zelfde dag in juli 1998 is.
-
Bedankt! Inderdaad 2x in juli. Wat mij opvalt is dat er relatief veel DB rijtuigen in de oceaanblauwe/beige kleur in zaten op die Avmz na. Ik had voor het jaar 1998 meer DB rijtuigen verwacht in de (oude) rode kleur. Is wel een leuke variant van deze trein. Die onderste foto zal wel gemaakt zijn vanuit het slaaprijtuig want deze is net niet zichtbaar ;D
-
Dat is (ook) een leuke samenstelling! Behalve de rijtuigen in oude kleuren valt ook op dat de Bvmz vervangen is.
Normaal: Bm235 - BDms - Bm235 - Bvmz - Avmz
(maar dan is dus blijkbaar de Bvmz vervangen door een Bm235....)
Groet,
Michiel
-
Nog een vraag: volgens het Zugbildungsplan van 1994/95 reed ook een SBB couchette Amsterdam - Brig in de trein.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20160516_11_49_21_Pro_1_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20160516_11_49_21_Pro_1_4.jpg)
Foto's o.a. op https://www.flickr.com/photos/johannes-j-smit/3240889689/ en https://www.flickr.com/photos/siccodierdorp/6073499802/ . Weet iemand van wanneer tot wanneer die gereden hebben?
De eerste foto is van 1994, de tweede lijkt mij niet van dat jaar gezien:
1. De MU in de nieuwe NS kleur is
2. De samenstelling van de Duitse rijtuigen uit de periode 1995-1997 is (daarvoor reden er drie Duitse rijtuigen mee en bovendien in een andere samenstelling).
Het lijkt er dus sterk op dat er ook later een SBB Bcm rijtuig in deze trein zat (wellicht ter vervanging van een NS exemplaar?)
-
Heb de samenstelling 1995-1997 aangepast, helaas kan ik mijn oude berichten niet meer hetzien:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/D203_old_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/D203_old_1.jpg)
-
De eerste foto is van 1994, de tweede lijkt mij niet van dat jaar gezien:
1. De MU in de nieuwe NS kleur is
2. De samenstelling van de Duitse rijtuigen uit de periode 1995-1997 is (daarvoor reden er drie Duitse rijtuigen mee en bovendien in een andere samenstelling).
Het lijkt er dus sterk op dat er ook later een SBB Bcm rijtuig in deze trein zat (wellicht ter vervanging van een NS exemplaar?)
De tweede foto is op 24 mei 1997 gemaakt. Het staat rechts onder de foto.
-
Dacht ik eerst ook, maar bij de andere foto staat dat het 2008 is, terwijl er in de tekst 1994 is (meer aannemelijk).
Het zou natuurlijk kunnen dat de datum van 24-05-1997 wel klopt...
-
Hi allen,
Deze trein heb ik al een tijdje op het oog en heb van Roco ook twee mooie rijtuigen gekocht. Echter zijn deze met het oude db logo. Tot wanneer in de 90's is daarmee gereden of is het verstandiger hier nieuwe logo's met decals erop te doen?
Mvg,
Antal
-
Vanaf 1994 werden de oude DB logo's vervangen door de DB AG logo's. Als je dus deze trein vanaf 1994 goed wilt uitbeelden dan horen er DB AG logo's op te staan en ben je dus aangewezen op decals.
Gr, Jeroen