BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Eenerspoor op 29 October 2013, 17:04:34
-
Beste mensen,
Van mijn Roco BR 290, art. nr. 63422 slippen de cardankoppelingen op de assen van de motor. De motor draait, maar de lok rijdt niet. :o
Hoe kan ik die cardans weer vast zetten? Is secondenlijm een goede manier? ???
Mvg,
Henk
-
Hallo
Ja, secondelijm is prima. Ik heb dit vaak toegepast.
Jaap
-
Nog beter is de cardankogeltjes vervangen.
Was een gekend probleem bij bepaalde Roco locs.
Secondenlijm geeft wel resultaat maar bij te hoge belasting blijft het euvel de kop opsteken.
Loctite van Bison geeft soms ook wel goede resultaten als alternatief
Mvg
Peter
-
Loctite van Bison
Sinds wanneer is dat?
-
Zou Bison wel willen dat ze Loctite (y) (y) haddden.
Hadden ze eindelijk goede lijm gehad. ;D ;D
-
Bedoeld wordt Bison Lock Bond en dat is prima spul.
Over de kogels: waarschijnlijk zijn ze gescheurd en dat is moeilijk te zien. Bij Erwin Emmen kun je nieuwe bestellen.
http://www.etsemmen.nl/
Gr, Ben.
-
Kun je die cardankogels dan zo van assen aftrekken en nieuwe erop zetten?
Hoe komen die dan vast te zitten?
Of moet je sowieso lijm gebruiken?
Hoe dan? Eerst lijm op de as en (snel) de kogel erop drukken?
Wat die Lock Bond betreft: die is voor toepassingen die ook ooit weer eens los moeten kunnen. is dat dan wel zo goed voor deze cardankogels?
Mvg,
Henk
-
Origineel een klempassing. Als die openbreekt, ga je over tot lijmen of vervangen. Dan druk of pers je de kop er weer op en zou het weer moeten klemmen.
-
Ik heb de cardankogeltjes van de motorassen gehaald, ze zaten helemaal los! Daarna secondenlijm op de asjes, kogeltjes er weer op. Ff wachten, daarna de lok weer in elkaar gezet en proef gereden. Eén draaistel hobbelde opeens. :o
Na wat zoeken kwam ik er achter dat de zojuist opnieuw gemonteerde cardankogel de oorzaak was: die was gespleten en daardoor te dik geworden. Daardoor past de huls er niet meer soepel overheen, die klemde zelfs.
Met heel fijn schuurpapier heb ik iets van de kogel afgeschuurd, net zo lang tot de huls van de cardan weer soepel over de kogel gleed.
Opnieuw de lok in elkaar gezet, proef gereden en..... perfect! (y) :D
Mvg,
Henk
-
Blijft een gescheurd kogeltje. Kans op nieuwe problemen blijven groot
Waarom niet een paar eurootjes uitgeven en het definitief en goed oplossen.
Kogeltjes zijn te bestellen als onderdeel. o.a. bij ETS Emmen of MTE in Vlaardingen
-
Waarom niet een paar eurootjes uitgeven en het definitief en goed oplossen.
Hoe definitief is definitief. De originele komen ook bij roco weg, en hebben het probleem ook gegeven. Dus waarom zouden nieuwe dat niet kunnen.
Bovendien, zelf een probleem oplossen zonder nieuwe onderdelen geeft ook voldoening. En de drempel om bij een volgend probleem ook weer eerste zelf te kijken word kleiner. Nieuwe onderdelen kan altijd nog. En risico dat je dan iets duurder uit bent omdat je iets verkeerd gemaakt hebt ( kapot gemaakt heb dus ) neem je dan gewoon voor lief. Een leer proces mag ook wat kosten toch?
Roelco
-
Hoe definitief is definitief. De originele komen ook bij roco weg, en hebben het probleem ook gegeven. Dus waarom zouden nieuwe dat niet kunnen.
Omdat van één serie van Roco bekend was dat het een slechte serie betrof, die dus zeer regelmatig braken.
Gr, Bert
-
Interessant, al die reacties. Dank daarvoor.
Ik heb voor de lijmoplossing gekozen met op de achtergrond de gedachte dat nieuwe kogels altijd nog kunnen. En wie garandeert dan dat die niet scheuren?
Toen die ene kogel te dik bleek, heb ik trouwens geprobeerd die weer van de as af te halen, maar dat lukte niet door de secondelijm. Daarom ben ik toen maar gaan schuren, gelukkig met werkbaar resultaat. Ben benieuwd hoe lang die lijm het houdt.
Mvg,
Henk
-
Ben benieuwd hoe lang die lijm het houdt.
Twaalf jaar lijkt me lang genoeg om te weten hoelang die lijm het houdt :angel:
-
De loc heeft een paar jaar niet gereden en is kort geleden weer in gebruik genomen. Geen problemen met de cardans.
De lijm houdt dus.
Mvg,
Henk
-
Bedankt. Tip gaat benut worden. (y)
Ik zat me af te vragen of een heet water bad het kogeltje zou helpen bij het op de as drukken ....
-
Nog beter is de cardankogeltjes vervangen.
Was een gekend probleem bij bepaalde Roco locs.
Bij mijn BR290 hetzelfde euvel, beide kogeltjes kort na elkaar dus gelijk allebei vervangen.
Nieuwe cardankogeltjes is altijd beter.
Als je de oude gaat lijmen blijft het scheurtje aanwezig waardoor de afstand tussen twee opeenvolgende tanden net iets groter is dan bij de andere tanden.
Hierdoor kan de loc een tikkend geluid maken en overmatige slijtage veroorzaken aan de overige tandwielen.
-
Bij een tandwiel luistert het veel nauwer. Die kan je inderdaad beter vervangen.
Een cardankogel heeft een ruimere tolerantie, er zitten maar 2 pieletjes aan doorgaans. Als het maar in het cardan kommetje past zonder al te strak te zitten. Een nieuw kogeltje bestellen kan altijd nog.
Mvg,
Robert
-
Als je de oude gaat lijmen blijft het scheurtje aanwezig waardoor de afstand tussen twee opeenvolgende tanden net iets groter is dan bij de andere tanden.
Hierdoor kan de loc een tikkend geluid maken en overmatige slijtage veroorzaken aan de overige tandwielen.
Mijn BR290 maakt geen tikkend geluid en rijdt heel mooi en stil.
Mvg,
Henk
-
Je kunt een plastic kardanverbinding ook vervangen met een stukje siliconenslang. Heeft ook nog een voordeel dat het veel van het lawaai wegneemt. Een plastic kardan maakt verrassend veel geluid.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Screenshot-2021-01-02-at-10-16-53-67cf3d06c9c65.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Screenshot-2021-01-02-at-10-16-53-67cf3d06c9c65.jpg)
-
Leuk idee. Waar koop je dat?
Mvg,
Henk
-
Klik op het wereldbolletje van Sven.
-
een stukje siliconenslang
ouderwets fietsventiel slangetje?
-
Mogelijk, maar als ik het slangetje van een fietsventiel die ik hier heb vergelijk met de commerciële siliconen slangetjes, is het wel wat stijver. Anders zou je ook krimpkous kunnen gebruiken. Maar een ventiel of krimpkous zijn denk ik niet flexibel genoeg. Je kunt het altijd proberen, natuurlijk, ik heb het niet getest.
-
Op Ali vele diameters en wanddiktes te krijgen. Werkt uitstekend.
-
Uit ervaring: ventielslang is te slap.
-
Bij mijn BR290 hetzelfde euvel, beide kogeltjes kort na elkaar dus gelijk allebei vervangen.
Nieuwe cardankogeltjes is altijd beter.
Als je de oude gaat lijmen blijft het scheurtje aanwezig waardoor de afstand tussen twee opeenvolgende tanden net iets groter is dan bij de andere tanden.
Hierdoor kan de loc een tikkend geluid maken en overmatige slijtage veroorzaken aan de overige tandwielen.
tanden op het kogeltje ? ??? :-X
je verward blijkbaar gebarsten tandwielen met gebarsten kogeltje ;)