BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: djm008 op 26 July 2007, 23:12:54
-
Is plan W in een stam met plan E te combineren...??
Of is dit dan een kermistrein...
-
Ik denk het wel, alleen zeker durf ik het niet te zeggen aangezien een Plan W buisbalgen heeft en een Plan E vouwbalgen.
Mocht dat niet uitmaken dan kunnen de Berlijnsblauw met reclamebanen prima bij elkaar.
Hoe het precies zat vóór de reclamebanen weet ik niet.
-
Zeer zeker, toen ICR er nog niet was reed het bijna niet anders :P
Deze link bied je al wat voorbeelden; klik (http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/treinsamplanE60.htm)
Verder had je ook spitstreinen in Noord Holland in de jaren 80 bestaande uit een plan E 1e klas, 2x3 plan W's en dan weer een plan E 1e klas.
Op Amstardam-Arnhem reden toen ook enkele setjes van een 1e klas plan E en 3 plan W's die de treinen die via Nijmegen-Kleve v/n Duitsland gingen versterkten.
Groetjes Michiel
-
De plan W kan zelfs niet zonder Plan e i.v.m. dat er geen 1ste klas rijtuigen als plan W waren.
Kun je trouwens plan W met Plan D combineren ?
-
Met plan D weet ik niet maar met de vergelijkbare bolkop rijtuigen, zie onderaan de eerder gegeven link.
Groetjes Michiel
-
Plan E heeft eigenlijk zo'n beetje met alles gecombineerd gereden:
- blokkendoos
- bolkop
- plan D
- plan E
- plan N
- plan K
- ICR
Als je bv op de onderstaande site kijkt:
http://www.nicospilt.com/Rijtuigen.htm (http://www.nicospilt.com/Rijtuigen.htm)
dan zie je wat er zoal te combineren valt.
-
Ach ja natuurlijk , dat had ik moeten weten.
Ik combineer mijn plan W's altijd met 1 1ste klas plan D (de Lima plan's E kunnen echt niet 8) )
Eigenlijk kan op het Nederlandse spoor alles gecombineerd worden .
(http://members.lycos.nl/juinen/nsoost18.jpg)
Dit vind ik nog steeds de meest verwonderlijke :o
-
Hoogtijd dat Plan W in 1/87 (1/87!!) verschijnt!
-
Een paar maanden geleden heb ik in Houten de eerste proefetsen gezien van plan W op 1/87 van MK modelbouw. Moet je hem wel zelf bouwen uit messing en resin, maar dan heb je ook wat moois.
Ivo
-
Kijk eens aan, dat klinkt zeer interessant!
Dat roco geval lijkt helaas nergens naar.
Maar, hoe combineer je buisbalgen met vouwbalgen? Die fiets plan e's waren destijds ook voorzien van buisbalgen namelijk.
-
In de zomer van 1987 reden uit de Beneluxdienst teruggekeerde Plan W1-rijtuigen in de spitstreinen Amsterdam-Den Helder in een combinatie van 6x Plan W (in BNL-kleuren dus nog steeds) gecombineerd met 2 x A-rijtuig Plan E. Ook leuk achter een 1600 of incidenteel 1100.
In de jaren zeventig reden de blauwe Plan W2-rijtuigen ( met reclamebanen) in setjes van 3 steeds gecombineerd met een A en een RD Plan E tussen Amsterdam en het Oosten.
De combinatie buisbalg (Plan W) met vouwbalg (Plan E, N, K, D) ging trouwens prima samen. Ik zal de NS-toelichting er bij zoeken en dat hier publiceren met nog een h0-tip.
-
over het koppelen van buisbalgen aan vouwbalgen bij de echte Plan W staat het volgende in het NS-instructieboek (1966) voor het personeel over Plan W het volgende;
Bij het koppelen met andere rijtuigen, die eveneens van rubber buisbalgen zijn voorzien, is het voldoende de rolluiken resp. de deuren van de doorgangsinrichting te openen en de overloopplaten neer te laten. Door het indrukken van de buisbalgen tijdens het koppelen is een elastische en tochtvrije verbinding verzekerd.
Het is echter ook mogelijk te koppelen met de tot nu toe gebruikelijke vouwbalgen.
Dit gaat dan als volgt;
1. rolluik openen,
2.overloopplaat van het met buisbalgen uitgeruste rijtuig neerlaten,
3. daarna overloopplaat van het andere rijtuig neerlaten (deze volgorde moet aangehouden worden),
4. vouwbalg losmaken en deze tegen de buisbalg aantrekken,
5. de 2 verende getande stelplaten van het rijtuig met buisbalgen op de grootste lengte instellen,
6.de scharnierbare bouten door de bussen van de afdichtingslijsten van de buisbalg steken,
7. de scharnierbare bouten door de gaten van het vouwbalgraam steken en het voorgedeelde van deze bouten een kwartslag knikken,
8. de veren door middel van de getande stelplaten zodanig spannen, dat het vouwblagraam strak tegen de buisbalg wordt gedrukt.
Een hele heisa dus voor de rangeerders ;D. In model gaat het simpeler. Ik heb rijtuigen met buisbalgen rijden in H0 (gemaakt van krimpkous, lekker elastisch, goede kleur, goede maat; beschrijving zie mijn verhaaltje op http://www.friesemodelbaanclub.nl/index.php?page=Buisbalgen ) en rijtuigen met werkende magnetische vouwbalgen (van zo'n Franse firma waar ik de naam effe van kwijt ben). In de praktijk lopen de vouwbalgen mooi tegen de buisbalgen aan en lijkt het net echt. Ik heb dit op DB-rijtuigen maar het is straks ook ideaal op de LSM ICR, Plan W en de vouwbalgen op de Roco Plan D en de Mehano Plan E.
groeten,
Wim
-
Leuk dit verhaal. Het zal nu wel wat makkelijker gaan. Verklaart direct waarom er vroeger meer rangeerders op de grote stations nodig waren.
Maar eh, in model probeer ik te rijden met roco plan W en D. Gebruik de 'oude'roco kortkoppelingen. Toch krijg ik de buffers en ook de balgen niet tegenelkaar. Is hier een makkelijke oplossing voor? Ben van plan er märklin icr's bij te zetten (met gelijkstroom wielen), sluiten deze wel goed tegen een plan W van roco? De D's passen perfect tegenelkaar maar dat is natuurlijk wel logisch. Nu nog wachten op de E's van mehano ...
-
Gebruik de 'oude'roco kortkoppelingen. Toch krijg ik de buffers en ook de balgen niet tegenelkaar. Is hier een makkelijke oplossing voor?
Ik gebruik al jaren de universeelkoppeling van Roco, deze gebruik ik als kortkoppeling.
Ik snij van de koppelingsschacht van elke wagen ongeveer 1mm af , koppeling erin steken, vastlijmen en klaar. Werkt perfect!
Rob
-
Ik rij op mijn M*baan ICR met Plan W gekoppeld. En dat gaat in feite prima.
(http://i172.photobucket.com/albums/w11/fermon_photos/IMG_0681pb.jpg)
-
Yep, dat is wat ik bedoel, ziet er goed uit! Heb nog een merkwaardig 'probleem'. M'n geel/blauwe roco plan W's sluiten met 'oude' roco kortkoppeling bijna naadloos aan een plan D. Vreemd genoeg doen de blauwe plan W's dit niet, zit iets ruimte tussen, geen centimeter ofzo maar toch, zie foto. Nou dacht ik een klein stukje van een koppeling af te halen maar dan koppelen de W's onderling weer niet, de blauwe en de gele W's koppelen namelijk wel goed.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01099.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01100.jpg)
-
Dat de blauw plan-w's minder kort koppelen komt omdat
er een ander mechaniek onder zit. In totaal heeft Roco
bij de plan-w's 3 soorten toegepast.
groet,
marco-