BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: willyvo op 28 October 2013, 20:09:50
-
IK heb onlangs via een veiling een Arnold Loc aangekocht: het betreft Arnold 82353 digital, origineel digitaal uitgevoerd met digital code 04.
De trein rijdt normaal, bediend via Uhlenbrock Intellibox II; maar soms (en echt slechts soms) vertrekt de loc in de andere rijrichting, na een stop voor een signaal (Viessmann signaal met stroomonderbreking op het spoor), en dit niet iedere keer, en ook niet altijd bij hetzelfde signaal.
De trein is wel met het Lissy-navigatiesysteem uitgerust, met telkens 2 individuele receivers (die dus niet rijrichtingafhankelijk werken) en de receivers zijn allen op dezelfde manier geprogrammeerd (wat de LNCV's betreft).
Moet er soms een LNCV van de ingebouwde decoder van de Loc aangepast worden?
-
Welke decoder zit erin? Sommige echt oude decoders vergaten na een stroomonderbreking de rijrichting en vielen terug op een default rijrichting. Dat was dus soms de verkeerde richting.
-
Henk, ik denk een Uhlenbrock.. het uitlezen is niet gemakkelijk, maar dacht dat hij code 85 had gegeven, en ergens had ik gezien dat dit Uhlenbrock is. Maar denk inderdaad dat het een oude decoder is. Kan ergens dan de 'default' rijrichting ingegeven worden, of misschien is die default richting juist de richting 'achteruit' (in mijn geval dus). Dan zou het misschien volstaan om de loc te draaien zodat hij altijd in die 'default' richting rijdt, en bij uitvallen van de stroom indien hij zichzelf op default zet, in de goede richting blijft rijden.
Ga dit morgen eens uitproberen, en hou je op de hoogte.
In elk geval al bedankt voor de hint.
-
Henk: ik heb alles nog eens nagezien en uitgeprobeerd.. het zou een Fleischmann decoder zijn (enfin op CV 8 geeft hij 155 aan, en volgens (http://www.nproject.org/nl/modelspoor-digitaal-en-dcc/decoder-fabrikant-nummers-en-het-resetten-van-decoders.html) zou dit een Fleischmann zijn..
Het resetten via Cv8 = 8 lukt niet..
In alle rijrichtingen doet hij dus hetzelfde.. lok op spoor zetten met een bepaalde snelheid ingesteld, en afnemen en opzetten, en bijna telkens verandert hij van richting, dwz telkens hij terug op spoor gezet wordt gaat hij van vooruit naar achteruit en omgekeerd.
Ik dacht van die decoder maar uit te bouwen, en een andere er in te zetten, maar is een volledig geïntegreerde, dus dat lukt me niet.
-
Hoi,
Een Fleischmann decoder zou je kunnen resetten met CV64=1.
Maar of dan het probleem weg is, is maar de vraag.
-
Bedankt, morgen dat weer eens proberen.
-
Sommige decorders interpreteren de puls die soms ontstaat zodra een blok weer onder stroom komt als een omschakelsignaal. Ik heb een Roco 2200 die dat soms ook heeft. Welke decoder erin zit durf ik niet te zeggen, want de printplaat is door de fabrikant vakkundig compleet zwart geverfd.
-
mja 1200 blauw, en jij kan er ook niets aan veranderen dus? Is wel erg storend vind ik. Als je wil weten welke decoder er in zit, kan je altijd via uitlezen van cv 8 zien welke. (Geeft een waarde, en die is dan in de lijst http://www.nproject.org/nl/modelspoor-digitaal-en-dcc/decoder-fabrikant-nummers-en-het-resetten-van-decoders.html te vinden)
-
In vroegere tijden mocht een stopstuk niet geheel zonder stroom komen te staan. Er moest met een grote weerstand dan toch een beetje stroom blijven vloeien meen ik mij te kunnen herrinneren. Ik ga eens zoeken of ik nog oude documentatie kan vinden die mijn bewering staaft.
Marius.
-
Hoi,
Hoe wordt de loc aangestuurd? DCC-Motorola?
Als de decoder een multiprotocol decoder is (687303) dan zou het wel eens kunnen dat hij daardoor van slag raakt.
Mogelijk dat hij dan zijn "richtingsgevoel" even kwijt is na het wegvallen van de spanning.
(Resetten van deze decoders is overigens waarde 3 op CV 8 te programmeren bij Fleischmann decoders)
Het beste is dan, indien mogelijk, de centrale zo in te stellen dat deze alleen DCC spreekt. (kan dus niet als je naast DCC ook nog Motorola decoders gebruikt)
De decoder is volgens mij niet in te stellen voor alleen DCC, er van uitgaande dat dit een 687303 is.
Willem.
-
(Resetten van deze decoders is overigens waarde 3 op CV 8 te programmeren bij Fleischmann decoders)
Willem,
Jij maakt het wat verwarrend allemaal.
Volgens de handleiding zou deze decoder een Zimo zijn (CV8=145) en is de reset gewoon 8 in CV8 wegschrijven.
Bij een echte Flieischmann is het CV64=1 voor een reset.
Maar zolang er geen zekerheid is welke decoder er nu echt in zit blijft het gissen.
-
Remunj,
We gaan de verwarring compleet maken :D
Je hebt gelijk over het resetten van de decoder 687303, dat is inderdaad waarde 8 in CV 8. had effe niet goed gekeken. :-\
Maar deze geeft ook waarde 145 bij het uitlezen van CV8. (staat ook in de handleiding).
Voor de N decoders geldt echter dat de waarde die in CV 8 geprogrammeerd wordt er voor zorgt dat alleen voor de desbetreffende CV op de fabrieksinstellingen wordt gezet. Dus waarde 4 in CV 8 programmeren reset CV4
Hierbij wordt bij uitlezen van CV 8 overigens de waarde 155 gegeven en is dus een Fleischmann N decoder en kan het een 685301, 685401, 685501, 685303, 685403 of een 685503 zijn.
Algehele reset voor de N decoders kan ingegeven worden in CV64 met waarde 1.
Maar pas op, in geval van een foutmelding die sommige centrales kunnen geven moet dit herhaald worden, althans staat zo in de handleiding.
Zo, ben er zelf nu ook wat wijzer van geworden. ;D
Willem.
-
De Intellibox geeft wel aan dat het Fleischmann decoder is. Maar reset van cv64 naar 1 (was 255) gaf enkel dat de trein nu niet meer te regelen was, en continu in max. snelheid reed.
Dus terug 255 ingebracht, en is terug regelbaar.
Verder zijn de meeste cv's niet herprogrammeerbaar.. Intellibox blijft gewoon hangen met 'actief' en verder gebeurt er niks.
En de trein blijft dus kuren verkopen... 10 keer geen probleem, en dan denk je het is ok, en dan ineens terug een vertrek in 'achteruit'.
-
In vroegere tijden mocht een stopstuk niet geheel zonder stroom komen te staan. Er moest met een grote weerstand dan toch een beetje stroom blijven vloeien meen ik mij te kunnen herrinneren. Ik ga eens zoeken of ik nog oude documentatie kan vinden die mijn bewering staaft.
Marius.
Inderdaad, een weerstand (1 of 10k meen ik me te herinneren) tussen het stroomloze stuk en de ringleiding zorgt er voor dat er wel digitale informatie op de decoder blijf staan, maar dat er te weinig "kracht" beschikbaar is om de lok te laten rijden, tenminste dat werkt zo met de oude Motorola/Märklin decoders, gewoon uitproberen dus.
Groet, Caterpillar
-
Willyvo,
Kun eens proberen om CV 29 uit te lezen.
Als deze de waarde 6 aangeeft probeer dan een waarde 2 erin te zetten.
Hiermee schakel je het analoge rijden uit.
Dan nog een vraagje.
Moet F7 bij de loc activeren om Lizzy te gebruiken.
Willem
-
@ br194: de CV 29 stond op 2, dus was ook een oplossing.. en heb eens geprobeerd om juist omgekeerd te doen, dus die op 6 te zetten. Resultaat blijft hetzelfde.
@ caterpillar: zou ik nog ergens zo'n weerstand moeten vinden.. en dan voor elk signaal zo'n weerstand zetten (want als je ze in een kring zet na die weerstand, dan wordt zodra 1 stuk volledige stroom krijgt, dit toch doorgegeven naar de kring). Of ben ik verkeerd in mijn redenering?
't zal dus aan de ouderdom van die decoder liggen denk ik. Zal een andere oplossing voor die loc moeten zoeken.
Bedankt reeds aan allen voor de voorstellen, zal trachten via of Fleischmann of Arnold (Hornby) een antwoord te krijgen.