BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Trams en smalspoor => Topic gestart door: Bergland express op 27 October 2013, 22:36:40
-
Nu mijn D8 en D9 van Zillertalbahn langzaam maar zeker afgebouwd kunnen worden, ben ik aan het rondkijken welk project ik hierna wil doen.
Het lijkt mij leuk om de VT1 van de Zillertalbahn te maken. 8)
Dit treinstel is in Nederland wellicht beter bekend als het Sperwer treinstel van de RTM. Dit treinstel is een Düwag grossraumwagen dat de RTM heeft verbouwd tot dieseltreinstel. De Zillertalbahn heeft dit treinstel gekocht en met nieuwe smallere draaistellen heeft het heel wat jaren in het Zillertal gereden. Nu is het weer terug in Nederland en rijd het in de RTM kleuren weer rond bij Ouddorp.
Ik vond een mooie foto op Flickr van de uitvoering die ik wil bouwen, zie onderstaande link:
http://www.flickr.com/photos/78319288@N02/7176997080/lightbox/ (http://www.flickr.com/photos/78319288@N02/7176997080/lightbox/)
Ik heb een aantal vragen en ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen:
- Is er een model van een (kleinserie)fabrikant te koop?
- Is er iemand een tekening voor mij beschikbaar heeft van het Sperwer treinstel?
- Heeft iemand dit treinstel al eens in H0e gebouwd?
- Zijn er andere donor modellen dan onderstaande, die schappelijk geprijsd zijn of heeft iemand tips andere tips om dit treinstel te kunnen bouwen?
Het enige dat ik tot nu kon vinden was http://www.bus-und-bahn-und-mehr.de/Artikelubersicht/Strassenbahnen/Bielefeld/bielefeld.html (http://www.bus-und-bahn-und-mehr.de/Artikelubersicht/Strassenbahnen/Bielefeld/bielefeld.html) (een stukje scrollen). Maar dit word een dure optie als ik deze driemaal nodig heb. :(
Groeten,
Marcel
-
EMA/RETM Amsterdam (http://museumtramlijn.org/tramshop/model.html)
Weet niet of de weense hetzelfde zijn.
Groet Martijn
-
Zover ik weet is/zijn er geen modellen van dit tramstel in de handel. Tekening moet ik nog even naar kijken.
-
De NVM (http://www.modelbouwers.nl/) heeft tekeningen in haar archief die je kunt bestellen.
Dit weekend stond op Eurospoor de Voornse Modelspoor Vereniging (http://www.voornse-modelspoor.nl/) met hun RTM baan. Op die baan zag ik ook het Sperwer-stel rondrijden. Mogelijk kunnen zij je nog van informatie voorzien.
-
Je kan de voor en achterkant van een Lima GT6 nemen en eventueel de zijwanden en deuren van een Roco GT6/8. Het wordt wel een duur grapje, want je heb meerdere modellen nodig voor een 3 delige Sperwer. Zowel de Lima's als de Roco's zijn voor rond de 80 euro op een beurs, Ebay (DE) of Marktplaats te krijgen.
Groeten, Mark
-
Kijk ook eens in Railhobby 2004/2 Schouwen op een cirkel.
-
Je kan de voor en achterkant van een Lima GT6 nemen en eventueel de zijwanden en deuren van een Roco GT6/8. Het wordt wel een duur grapje, want je heb meerdere modellen nodig voor een 3 delige Sperwer. Zowel de Lima's als de Roco's zijn voor rond de 80 euro op een beurs, Ebay (DE) of Marktplaats te krijgen.
Groeten, Mark
Op Ebay.de zijn regelmatig losse kappen te vinden, dat is veel goedkoper. Ik speel met de gedachte nog eens een Boedapestse 'Villamos' te bouwen, dan heb ik ook losse kappen nodig.
-
Marcel,
De Sperwer is door de RTM verbouwd uit twee Düwag motorrijtuigen van de meter sporige DB tramlijn Ravensburg - Weingarten - Baienfurt.
Hiervan heeft Holger Dietrich Resin kappen gemaakt, of die nog leverbaar zijn, weet ik niet. Goedkoop zijn ze zeker niet en de ombouw (aan één zijde de deuren halveren en die dan aan de andere kant inbouwen) is lastig.
Het middenrijuig is gebouwd op het onderstel van M66 (ex MBS) met een stalen opbouw van de carrosserie fabriek Hoogeveen.
Deze zal je zelf moeten bouwen.
De kappen van de Weense modellen wijken teveel af om ze te kunnen gebruiken.
Groeten, Kees
-
Bedankt voor jullie reacties, het helpt me zeker op weg! (y)
Uit jullie reactie maak ik op dat ook met een donormodel de zijwanden compleet nieuw gebouwd moeten worden. Tot dusver heb ik zonder problemen modellen kunnen maken als ze lekker hoekig waren, dan moeten zijwandjes ook wel lukken. Styreen in de juiste vorm buigen is mij nog nooit succesvol gelukt ondanks een aantal pogingen. :'( Vandaar dat de kopvorm van de donor voor mij het belangrijkste is. De grootte van de motor is niet van belang aangezien ik in de middelste wagen van de Sperwer een hoop kwijt kan. 8)
Ik loop de reacties even langs:
@martijn v m: Dat weet eerlijk gezegd ook niet maar ik vind ze veel lijken op de wagen uit Bielefeld die ik tot toe had gevonden. Er lijkt steeds 1 kop van de wagen met pantograaf en een deel van 1 zijwand bruikbaar te zijn. De detaillering is laag maar daar is de prijs ook naar. Wellicht dat ik er 1 bestel om eens te kijken of er iets mee te beginnen is, want veel details zal ik toch zelf moeten toevoegen.
Op deze site staat de Bielefeld uitvoering net boven de Weense: http://www.bus-und-bahn-und-mehr.de/Aktuelles/aktuelles.html (http://www.bus-und-bahn-und-mehr.de/Aktuelles/aktuelles.html)
Ik ben geen tram kenner maar ik zie het verschil niet in kopvorm van voorkant niet. :-[
@Sobat Kras: Mocht je een tekening hebben dan hou ik me aanbevolen. :)
@Marc tramt: Beide site staan nu in mijn favorieten, bij de NVM zie ik alleen de aangedreven unit van de Sperwer in de catalogus staan. Wellicht staan op dezelfde tekening ook de bijwagens maar dat kan ik allicht bij ze navragen.
@MMTB: Toen ik besloten had om dit model te bouwen was dit de eerste gedachte totdat ik beter lijken opties had gevonden. Het nadeel van deze Lima trams vind ik toch de Lima aandrijvingen. Hoewel ik een totaal ander model van Lima had, heb ik besloten dat Lima er nooit meer inkomt. De zijwanden hoeven niet direct van een donor te komen, dat is prima te doen uit styreen. Tevens moet ik veel aanschaffen om een treinstel compleet te maken en dat is voor mij inclusief de twee bijwagens. De Sperwer heeft wel eens met 1 bijwagen gereden maar dat was in jaren 70 en/of 80, in het laatste Zillertalbahn jasje heb ik geen foto's of verhalen gevonden van een tweedelige samenstelling. Lijkt me ook niet logisch gezien de reizigersgroei gedurende jaren, zoveel plek had de Sperwer nu ook weer niet.
@Gert Arkema: Ik zal eens in de gaten houden wat de kappen doen op Ebay. Dan kan ik altijd kijken of dit goede donoren zijn en of dit een betere optie is dan de optie van Martijn.
@Tramkees: De oorsprong van dit treinstel in mij inmiddels bekend door mooie verhalen op de RTM website. Van de DB tijd zijn weinig foto's te vinden, tijdens de periodes erna was het treinstel waarschijnlijk fotogenieker. ;)
Tot nu toe heb ik er twee gevonden: http://phototrans.eu/images/photos/original/461/367166.jpg (http://phototrans.eu/images/photos/original/461/367166.jpg) en http://www.eisenbahnwelt.de/text-1019-736-et_die_gruene_strassenbahn_der_db.html (http://www.eisenbahnwelt.de/text-1019-736-et_die_gruene_strassenbahn_der_db.html)
Wat betreft het midden rijtuig, voor mij als leek lijkt deze toch veel op de bijwagens. Voor mijn gevoel is de vorm en lengte van de drie wagens gelijk, voor de motorunit moet ik alleen meer dichtmaken. Daarom wil ik een tekening hebben om dit gevoel te controleren. :)
Kan je mij uitleggen waarom de kappen niet te gebruiken zijn?
Bij het origineel was bij de Zillertalbahn goed te zien dat ze ook gesleuteld hebben aan de locaties van de deuren. Naast de koppen hebben ze de toegangsdeur smaller gemaakt, hier hebben dubbele deuren gezeten. Als ik in model ook veel moet plamuren dan is dat geheel conform de werkelijkheid. :D
Dus ik ben benieuwd wat de verschillen zijn tussen de Weense wagens en de wagens uit Bielefeld. Mochten mensen nog betere donormodellen kennen dan hou ik me uiteraard aanbevolen. 8)
Groeten,
Marcel
-
Holger Beine (weet ik niet zeker, psuidoniem tram de ruhr- zie ook modellstrassenbahnforum van jan ruppert), staat vaak in Houten en heeft heel veel Duitse resin-modellen, van rond de € 50,- .
En op Ebay Duitsland zie ik af en toe ook wel van die modellen; laatst was er een van
Ravensburg - Baienfurt.
Gr Frank.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img017_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img017_7.jpg)
-
Marcel,
De tekening van Sobat Kras verduidelijkt heel veel, lijkt mij. De koppen van de Weense modellen wijken erg af van de deze, hoewel ze op elkaar lijken. Op de tekening is ook duidelijk het verschil in de kopvorm tussen het motorrijtuig en de aanhangrijtuigen te zien. De zijwanden zijn totaal verschillend ten opzichte van het Weense model.
Om het DB model als donor te gebruiken moet je eraan denken dat Resin moeilijk te bewerken is. De dubbele deuren zitten slechts aan één kant.
Groeten, kees
-
@Sobat Kras: (y) (y)Bedankt! (y) (y)
@Tramkees: de tekening van Sobas maakt zeker veel duidelijk. Als ik naar de bijwagens kijk dan hebben deze dezelfde lengte als de Weense wagens. Afstand tussen de draaistellen is hetzelfe, dus het onderstel kan ik al gebruiken.
Als ik kijk naar de Weense wagen met pantograaf dan lijkt de bestuuderszijde echt etzelfde qua kopvorm. De vorm van het raam oogt hetzelfde, de vorm van het dak, koplampen en de bumper moeten wegehaald worden en aangepast worden.
De smalle toegangsdeur en het kleine raam moeten omgewisseld worden, maar lijken qua maatvoering wel goed. De ramen tussen de deuren en de toegangsdeuren aan de achterzijde moeten allmaal aangepast worden, dus het is geen donor die mij plamuurwerk zal besparen. ;)
De bijwagens zijn niet te gebruiken, die hebben afwijkende koppen. Het motorrijtuig van de Sperwer zal lastiger worden vanwege de draaistellen en de ramen in de kop die verder door lopen.
Ik zal vanavand kijken of ik de foto's kan bewerken en naast elkaar kan zetten, want ik zie nog steeds niet wat er zo verschillend is aan de Weense C1. Dus Kees kan je mij dan in detail aangeven waar het verschil in zit, want je blijft tot dusver erg algemeen. Ik ben geen tramkenner dus allicht zie ik iets over het hoofd maar dan hoor ik graag wat ik dan over het hoofd zie.
Groeten,
Marcel
-
Marcel, ik heb nog wat aanvullende informatie. Ferivan (kleinseriefabrikant uit België) heeft in 1996 in Neurenberg het treinstel aangekondigd. In MIBA Messe 1996 staat een foto van de behuizingen in RTM en Zillertal uitvoering. Alhoewel de modellen in zowel h0e als h0m aangekondigd weet ik niet of de modellen ooit op de markt gekomen zijn.
Verder vind je foto's van het treinstel in deel 7 (RTM uitvoering) en deel 16 (Zillertal) van de RTM reeks. Verder vind je aanvullende informatie en foto's in de volgende uitgaven:
- Schmalspur in Baden-Württemberg (Kurt Seidel): Blz 166
- De rijtuigen van de Nederlandse stoomtramwegen (A. Dijkers): Blz 184-185
- Zeunert's Schmalspurbahnen, deel 13: Blz 28
- Zeunert's Schmalspurbahnen, deel 17: Blz 24
Verder verwacht ik dat in Bahn im Bild,band 5 (Zillertalbahn) ook enige foto's te vinden zijn. Zelf moet ik nog enige afbeeldingen hebben. Zodra ik iets tegenkom meld ik me.
Groet, Rob
-
Marcel,
Als je naar de tekening kijkt, zie je dat de gebogen ramen van de aanhangrijtuigen anders zijn dan die van het motorrijruig. Het Weense model komt nog het dichtst in de buurt van het motorrijuig, voor de aanhangrijtuigen zijn ze te groot! en de kop van het Weense model is iets spitser dan die van de Sperwer / VT1.
Het onderstel van de Weense modellen is zo ontworpen dat de motor in het draaistel zit, daardoor zit er een in de bodem een gat van 17 (ja, zeventien) millimeter, jij bouwt H0e. Ook de motorloze draaistellen zijn zo. Het Weense draaistel hiervoor aanpassen lijkt mij bijna niet te doen en zou op nieuwbouw neerkomen, dus aan de onderstel heb je niet veel.
groeten, Kees
-
@Silvolde: Ik had nog nooit van Ferivan gehoord maar ze hebben een site. De Sperwer staat er niet op maar ik zal kijken of ik ze kan bereiken voor meer informatie.
@Tramkees: Bedankt voor je toelichting nu weet ik tenminste waar ik moet kijken. Overigens lijkt het mij het makkelijkste om met de bijwagens te beginnen en daarna de motorwagen te doen.
en de kop van het Weense model is iets spitser dan die van de Sperwer / VT1.
Het is lastig om foto's uit dezelfde hoek te vinden om de trammetjes te vergelijken. Als ik deze http://de.wikipedia.org/wiki/RTM_M_17 (http://de.wikipedia.org/wiki/RTM_M_17) met deze vergelijk http://www.flickriver.com/photos/27862259@N02/6038152646/ (http://www.flickriver.com/photos/27862259@N02/6038152646/) dan is de kopvorm te verschillend. De C1 is te smal aan de voorzijde, waardoor het raam ook niet te gebruiken is. De hoogte van het raam is wel hetzelfde als de Sperwer bij wagens.
Dan lijkt de tram uit Bielefeld toch qua kopvorm beter. Zie deze foto http://www.bahnbilder.de/1024/ein-duewag-grossraumwagen-vestischen-strassenbahn-solingen-kohlfurt-423179.jpg (http://www.bahnbilder.de/1024/ein-duewag-grossraumwagen-vestischen-strassenbahn-solingen-kohlfurt-423179.jpg)
Het onderstel van de Weense modellen is zo ontworpen dat de motor in het draaistel zit, daardoor zit er een in de bodem een gat van 17 (ja, zeventien) millimeter, jij bouwt H0e. Ook de motorloze draaistellen zijn zo. Het Weense draaistel hiervoor aanpassen lijkt mij bijna niet te doen en zou op nieuwbouw neerkomen, dus aan de onderstel heb je niet veel.
Als ik op de site van Halling kijk dan ligt de motor toch echt tussen de draaistellen, met cardanassen verbonden met de draaistellen. Je opmerking snap ik dus niet helemaal, ik ben met je eens dat deze variant niet het beste is. Zelf vind ik het storend dat de vliegwielen naast de motorhouder zitten waardoor ze zichtbaar worden. Dat is voor de Sperwer niet nodig dankzij de motorwagen. 8)
Als ik de motorloze variant bekijk dan lijkt het mij mogelijk om de zijkanten van de motorhouder te dichten, dan hebben de twee bijwagens een passend chassis. Bij de motorwagen van de Sperwer kan ik de motor iets hoger leggen en met cardanassen alsnog verbinden. Wat betref de assen, H0e is dezelfde spoorbreedte als N. Aanpassen van draaistellen is altijd nodig want dit tramtype heeft volgens mij niet gereden op 760 millimeter.
Voor een complete Sperwer heb ik toch 6 koppen nodig en als ik van de Grossraumwagen uit Bielefeld steeds maar 1 kop kan gebruiken dan ben ik 12 donormodellen verder... :( Dan word het toch interessant om Lima kappen te verzamelen. :-\
Mijn kennis van het zelf gieten met giethars is te beperkt maar zou dat een goed alternatief zijn? Ik heb namelijk geen idee of dat te doen is voor een complete kap.
Toch lastiger dan ik had gehoopt, de komende dagen ben ik minder online maar ik zal wel verder zoeken. Ik waardeer jullie input, toch handig zo'n forum. (y)
Groeten,
Marcel
-
Je kunt overwegen om de zijwanden van styreenplaat 0,75 mm of 1 mm te maken.
Gebruik je twee lagen van 0,5 mm op elkaar dan kun je zelfs heel eenvoudig de deuren verdiept realiseren.
DE koppen zou je laag voor laag uit 1 mm styreen kunnen opbouwen waarna je de overtollige styreen aan de binnenzijde weg freest/ vijlt.
Met styreen profielen is een hoop te doen.
Voor de motorwagen zou ik een oude spoor N loc met dubbele aandrijving zoeken.
Als er hier RTM motorwagens van karton in Ho getoond kunnen worden op dit forum geeft het al aan dat er diverse wegen (karton, styreenplaat, messing) naar Rome of een RTM model leiden.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,50608.0.html
-
Als ik op de site van Halling kijk dan ligt de motor toch echt tussen de draaistellen, met cardanassen verbonden met de draaistellen. Je opmerking snap ik dus niet helemaal, ik ben met je eens dat deze variant niet het beste is. Zelf vind ik het storend dat de vliegwielen naast de motorhouder zitten waardoor ze zichtbaar worden. Dat is voor de Sperwer niet nodig dankzij de motorwagen. 8)
De Weense C1 heeft oorspronkelijk de draaistellen die Kees noemde, maar Halling heeft in de laatste jaren een heruitgave gedaan met een nieuwe bodemplaat met kardanmotor. De kap is nog steeds hetzelfde, maar alleen opnieuw bedrukt en hij heeft ingezette ramen gekregen.
Groeten, Mark
-
@ MMTB: Duidelijk. Het huidige chassis is al beter maar de oplossing van de vliegwielen is jammer, maar nu snap ik de opmerking van Kees tenminste. (y)
@Henk: Ik heb eerder aangegeven dat zijwanden uit styreen geen probleem zijn, hoekige modellen heb ik vrij snel in elkaar gezet. De oplossing die je aandraagt om de koppen te maken is een optie die niet mijn voorkeur heeft. Er moeten koplampen gemaakt worden en boren door laagjes zorgt nooit voor strakke gaatjes, er zal altijd iets spelling in de laagjes komen. Dit werkt op zit bij daken prima maar bij ronde koppen had ik toch het gevoel dat er betere methoden moeten zijn.
Buigen en styreen is voor mij lastig, wellicht bij gebrek aan goede tips hoe dit het beste te doen is. :-[ Verwarmen met heet water en dan buigen, zo had ik begrepen dat je dit moest doen. Maar zodra de tape eraf gaat boog het langzaam weer terug. :-X :-\ :'( Na een aantal pogingen kwam ik toch de conclusie dat daken en koppen op een andere manier gemaakt moeten worden. Tenzij iemand mij een masterclass styreen buigen kan geven ;D
Karton lijkt mij veel te fragiel en messing beschouw ik als hogeschool modelbouw, ik ben net uit de brugklas. :P ;)
Een N lokje die zijn motor af moet staan? Het zal met de motor van een klein H0 lokje ook wel gaan, de motorwagen heeft plek zat. Ik heb nog een taurus van Hobbytrain liggen dus die kan ik altijd gebruiken.
Groeten, Marcel
-
Over styreen buigen heb ik in het verleden eens een draadje gestart; klik (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,6350.msg95378.html#msg95378).
-
Marcel,
Jouw probleem met de vliegwielen begrijp ik niet!
Als je de aanhangrijruigen niet van een motor voorziet, heb je volgens mij, geen motor en dus geen cardanassen en dus geen vliegwielen (die je overigens probleemloos zou kunnen verwijderen) of vergis ik mij?
De draaistellen zijn voor 9 mm geschikt te maken.
Ook als je de Halling aandrijving in de aanhangrijuigen zou gebruiken, zie je die vliegwielen niet of nauwelijks, de rijeigenschappen worden er wel beter van. (Je kunt ze altijd nog zwart verven)
Bij de Lima kappen moet je er wel aan denken, dat de vensters, de wanden en het dak één geheel zijn, je kunt de vensters er dus niet uithalen.
Wat betreft het verschil in de koppen tussen het Weense model, de Bielefelder en de VT 1, moet je letten op het voorraam onder het ventilatie strookje.
Dit is bij de Bielefelder en de VT 1 breder dan dat het hoog is en bij het Weense model is dit vierkant.
Groeten, Kees
-
@Marc tramt: Dit topic heb ik gemist maar ik zie al wel dat ik te voorzichtig met het styreen ben geweest. Ik heb warm water uit de kraan gebruikt zonder koud water erbij. Dat was al warm zat voor mijn vingers :-X, aan kokend water heb ik nooit gedacht. :-[
Ik vraag me alleen af hoe je na buigen ook nog een knik kan maken. Stel dat ik de Sperwer kop wil maken, buig je dan eerst de kop in model? Hoe maak je daarna de knik in de kop? (Het raam van de machinist helt immers iets naar achter.) Hoe pak ik dat het beste aan?
Sorry voor de wellicht stomme vraag maar ik zie het niet voor me. :-[ :-[
@Tramkees: Jouw probleem met de vliegwielen begrijp ik niet!
Dan probeer ik het te verduidelijken. :)
Als je de aanhangrijtuigen niet van een motor voorziet, heb je volgens mij, geen motor en dus geen cardanassen en dus geen vliegwielen (die je overigens probleemloos zou kunnen verwijderen) of vergis ik mij?
Ik weet niet of je weet dat Halling nu een chassis aanbied met en zonder motor? Voor de bijwagens van de Sperwer kan ik het beste tweemaal de versie zonder motor bestellen. Voor de motorwagen zou ik een set met aandrijving van bus-und-bahn-und-mehr kunnen bestellen. Dan heb ik in ieder geval 1 model met de juiste kopvorm. De aandrijving zal ik in de Sperwer motorwagen verwerken.
Het onderstel van de Weense modellen is zo ontworpen dat de motor in het draaistel zit, daardoor zit er een in de bodem een gat van 17 (ja, zeventien) millimeter, jij bouwt H0e. Ook de motorloze draaistellen zijn zo. Het Weense draaistel hiervoor aanpassen lijkt mij bijna niet te doen en zou op nieuwbouw neerkomen, dus aan de onderstel heb je niet veel.
Als je de aanhangrijruigen niet van een motor voorziet, heb je volgens mij, geen motor en dus geen cardanassen en dus geen vliegwielen (die je overigens probleemloos zou kunnen verwijderen) of vergis ik mij?
In het bericht van 29-11 geef je aan dat het onderstel niet bruikbaar is. Je hebt het hier vooral over het gemotoriseerde chassis van de Weense C1. En vandaag is hetzelfde chassis wel bruikbaar? ??? Dan is het voor mij ook niet duidelijk wat je precies bedoeld en wellicht begrepen we daardoor elkaar niet?
Waarom zou ik drie gemotoriseerde onderstellen aanschaffen als ik de motor, cardanassen en vliegwielen niet ga gebruiken? Dan is het chassis zonder aandrijving toch een beter keuze. Wat ik lelijk vind aan het Halling chassis met motor probeer ik met onderstaande foto duidelijk te maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Halling.jpg)
De blauwe pijl geeft de rand van de apparaatkast aan die in het midden onder het chassis hangt. De motor is mooi onzichtbaar weggewerkt. De oranje pijl geeft de vliegwielen aan de er naast hangen en daardoor zichtbaar zijn. Als de kap erop zit zal het zeker minder zichtbaar zijn. Deze oplossing zal voor een grossraumwagen de beste en mooiste oplossing zijn, maar in de motorwagen van de Sperwer moet de motor helemaal weg te werken zijn. Naar gelang de ruimte die ik over hou, kan ik altijd nog kijken of beide vliegwielen erop blijven of 1 vliegwiel. Met een decoder met een UPS eraan kan je overigens ook goede resultaten als de motor geen vliegwielen heeft.
In de versie zonder motor hoef ik dit vlak alleen maar te dichten en de draaistellen aan te passen.
De draaistellen zijn voor 9 mm geschikt te maken.
Gelukkig zijn er ook voordelen aan de donor modellen, dat zal sneller gaan als het omsporen bij Zillertalbahn 8)
Bij de Lima kappen moet je er wel aan denken, dat de vensters, de wanden en het dak één geheel zijn, je kunt de vensters er dus niet uithalen.
Dat lijkt me een stuk lastiger om de kappen strak te krijgen, dan twijfel ik sterk of ik dan op jacht moet naar Lima kappen. :-\
Wat betreft het verschil in de koppen tussen het Weense model, de Bielefelder en de VT 1, moet je letten op het voorraam onder het ventilatie strookje.
Dit is bij de Bielefelder en de VT 1 breder dan dat het hoog is en bij het Weense model is dit vierkant.
Dat zag ik pas na heel lang kijken, had dit eerder gezegd! :P ;) Dat laat eens te meer maar zien dat het goed is om eerst goed te zoeken naar goede informatie voordat je een model gaat bouwen. :D
Groeten,
Marcel
-
Plan van aanpak dusver:
- 1x bouwpakket aanschaffen met aandrijving van de bielefelder grossraumwagen bij bus-und-bahn-und-mehr
- 2x onderstellen/chassis van de C1 bestellen bij Halling, uiteraard zonder motor
Dan maar eens kijken of ik de kop van de grossraumwagen kan dupliceren, hoe weet ik nog niet. Lima kappen verzamelen of alleen maar bielefelder grossraumwagens bestellen voor de koppen, word wel kostbaar. De zijwanden en daken zullen niet zo'n probleem zijn als ik deze uit styreen platen maak. Komend weekend maar eens wat bestellingen de deur uit doen. (y)
Dank voor jullie bijdragen en mocht jullie nog info/tips/foto's hebben dan hoor ik het graag.
Groeten,
Marcel
-
Marcel,
Er zijn twee versies van de Weense C1.
Ooorspronkelijk is dit model door het Weense vervoersbedrijf als souvenier model uitgebracht. Deze kun je nog bij de tramshop van de museumtram in Amsterdam kopen voor € 25,00 (motor en bijwagen, uiteraard zonder motor). Hierin zit het onbruikbare draaistel.
Het bruikbare draaistel zit in de versie die de firma Halling ervan heeft gemaakt. De kappen zijn hetzelfde, zoals Mark al eerder had vermeld in dit draadje.
Groeten Kees
-
Ik vraag me alleen af hoe je na buigen ook nog een knik kan maken. Stel dat ik de Sperwer kop wil maken, buig je dan eerst de kop in model? Hoe maak je daarna de knik in de kop? (Het raam van de machinist helt immers iets naar achter.) Hoe pak ik dat het beste aan?
Sorry voor de wellicht stomme vraag maar ik zie het niet voor me. :-[ :-[
Groeten,
Marcel
Kijk eens bij onze onvolprezen burgemeester van Hespendam.
De kop van de HTM 200 serie heeft iets vergelijkbaars met een hellende frontruit.
http://www.hespedam.nl/page19.html
Eerst in vorm maken en daarna de bovenzijde aan de zijkant doorsnijden.
Niek bouwt in messing maar het principe blijft gelijk.
-
Het wachten is begonnen, ik heb 1 bouwset bestelt van de DÜWAG Großraumtriebwagen. Ik heb gekozen voor de Bielefelder uitvoering. Levertijd is drie tot vier weken, dit hoor ik overigens al twee keer achter elkaar. :-\ Het is blijkbaar normaal bij de kleine fabrikanten maar ik wacht rustig af, het is immers een hobby. :)
De aandrijving van de motorwagen zal een BA aandrijving worden die op maat gemaakt wordt, op deze manier kan ik de draaistellen van de motorwagen makkelijk op de juiste afstand maken. 16 mm afstand tussen de assen is behoorlijk klein maar wel de juiste afstand in schaal H0. Er is een BA aandrijving met een as afstand van 16mm maar deze variant heeft geen stroomafnemers. De stroomafnemers worden pas gemonteerd op de versies vanaf 17 mm en groter. Voor mij is het een compromis die ook veel gemak gaat geven en 1 mm verschil zal de verhouding niet verstoren. De motor is een Mashima 10x20mhk en die zou sterk genoeg moeten zijn voor het complete treinstel.
GM&S is echt een aanrader, ze denken goed mee als je op zoekt bent naar oplossingen! (Geen aandelen!) (y)
Als de bouwset binnen is zal ik foto's plaatsen en dan gaan we maar eens aan de slag.
Groeten,
Marcel
-
Kuche, kuche, wat een stof in dit draadje zeg. ;)
Het wachten is begonnen, ik heb 1 bouwset bestelt van de DÜWAG Großraumtriebwagen. Ik heb gekozen voor de Bielefelder uitvoering. Levertijd is drie tot vier weken, dit hoor ik overigens al twee keer achter elkaar. :-\ Het is blijkbaar normaal bij de kleine fabrikanten maar ik wacht rustig af, het is immers een hobby. :)
Zaterdag kwam het model binnen, "een maand..." ::) :-\
Als de bouwset binnen is zal ik foto's plaatsen en dan gaan we maar eens aan de slag.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Overzicht_9.jpg)
Even een foto met de aaipet gemaakt, daardoor een lagere kwaliteit.
Het model ziet er goed uit, geen gaatjes of vliezen. Handleiding is verzorgt en alle toebehoren zijn van goede kwaliteit. Helaas zijn de draaistel zijkanten erg gevoelig voor beschadigingen, bij beide draaistellen zijn ze verbogen. Ik heb inmiddels al vervangende onderdelen toegezegd gekregen, ze moeten binnen weken binnen zijn. Goede service. (y)
Het model is een goede basis voor de ombouw, ik ga de komende dagen bekijken hoe ik het model verder ga verbouwen. Zoals eerder gemeld is de kop van de voorzijde verschillend van de achterzijde. Bij de sperwer zijn beide koppen qua vorm gelijk, in het begin heeft de VT1 ook gereden met 2 eenheden i.p.v. de gebruikelijke 3. Of dit ook voorkwam bij de RTM is mij niet bekend.
Er is genoeg vijl werk te doen, de meeste sierstrips kunnen weg. De lampen moeten ook aangepast worden en op het dak kunnen ook een aantal dingen weg.
Waar ik mijn vraagtekens over heb is het rijgedrag van het model. Dit is de H0m variant en ik vind hem nu al erg wiebelig, 1 keer niezen en het wiebelt al. ;D Dit zal volgens mij alleen maar erger worden als ik er H0e assen onder zet. Iemand tips om dit zoveel mogelijk te verbeteren?
Groeten,
Marcel
-
Inderdaad heeft de Sperwer ook bij de RTM als tweewagenstel gereden. Nadat de lijn naar Oostvoorne in september 1965 werd opgeheven kwam de Sperwer in Hellevoetsluis in depot en sleet het stel de laatste RTM-dagen op het korte traject Spijkenisse-Hellevoetsluis. In die periode raakte begin 1966 de 1702 defect en kwamen de 1701 en de 1700 samen op de baan, totdat het stel op 6 februari 1966 helemaal defect raakte. Herstel was op dat moment niet echt urgent omdat er nog voldoende ander materieel was om de twee trams te rijden, die dagelijks nodig waren. En dus werd het defecte stel naar de centrale werkplaats in Rotterdam gesleept.
Overigens moet er nog heel wat aan je motorwagen worden verbouwd voordat hij lijkt op de 1701 of 1702! Veel succes daarbij!
-
Even lage kwaliteit foto kan niet aan de iPad liggen, maar eerder aan de slechte verlichting van het model.
-
@Jan1947: Klopt maar ik denk dat dit model een goede basis is. Beter dan een Roco tram(duur) of Lima tram(Bedrukking op doorzichtig plastic). De nieuwe zijwanden zijn zo gemaakt met styreen en de grotere ramen zijn zelfs met cristal clear te maken. Dat zal wel goed komen, de 1700 wordt een grotere uitdaging.
Ik ga eens kijken of het me lukt om een mal te maken van de kop, het zou mooi zijn als ik deze in resin kan gieten. Als ik de 1701 en 1702 klaar heb ben ik al over de helft. ;D ;D
@Sven:
Even lage kwaliteit foto kan niet aan de iPad liggen, maar eerder aan de slechte verlichting van het model.
Ik kan op de Ipad geen langere sluitertijd instellen. Meer licht had ik niet beschikbaar en de Ipad heeft nu eenmaal geen flitser om snel een plaatje te maken. Voortaan maak ik de foto's wel met mijn DSLR, dat gaat me beter af. Nu weer terug naar de VT1! :)
-
Hallo allemaal,
Aangezien ik geen kennis heb van het gieten van resin modellen, ben ik voorzichtig gaan proberen. Eerst gietrubber en resin aangeschaft om eens te proberen, steeds met verschillende objecten. Massieve modellen zijn het makkelijkste te maken, de uitdaging zat in een "hol" model zoals wij onze trein in 1:87 kennen. Ik vond zelf maar weinig films of websites die soortgelijke modellen als basis nemen. Uiteindelijk iemand gevonden die een film op YouTube had geplaatst waarin hij de neus van 1:45 auto wilde na gieten. Tijdens het kijken zag ik hoe hij een tweezijdige mal maakte maar het gieten van het resin liet hij niet meer zien.
De eerste stap is het maken van de buiten mal, hiervoor heb ik het DÜWAG Großraumtriebwagen model massief gemaakt met behulp van klei en kristal clear. Toen een gietbakje gemaakt met oude LEGO stenen en het model op twee pootjes van klei in het bakje gelegd. Het dak van het model naar boven gericht, andersom werkt niet. (Niet vragen hoe ik daar achter kwam... :-[ ::))
Met een tweezijdig mal krijg je altijd te maken met een gietnaad, ik heb met klei de wanden van het model iets langer gemaakt. Op deze manier zit de naad niet op het model zelf maar net iets daaronder.
Na 24 uur drogen kon het model eruit, de buiten mal zag er erg goed uit, de blijdschap werd al gauw minder toen ik me realiseerde dat nu de klei uit het DÜWAG model gepeuterd moest worden. ;D ;D
Na enige uren rustig peuteren was het model weer schoon en kon het terug de buiten mal in voor het gieten van de binnen mal. In de rand van de binnen mal had ik een paar pennen gedrukt om beide mallen goed op elkaar aan te sluiten. Na 24 uur komt er een massief blok rubber uit mijn LEGO gietbakje en lijken de twee delen van de mal niet meer los te laten. :o De afdruk van de LEGO stenen is aan de buitenkant goed te zien, hierdoor wist ik goed waar de naad zat. Geduldig ben ik de mal delen uit elkaar gaan trekken en naar 30 minuten had ik twee mal delen.
En wederom was de vreugde van korte duur, want hoe krijg ik er nu resin in gegoten? Vul gat vergeten!! :-[ :-[
Ik heb in de buiten mal twee gaten gemaakt op een glad gedeelte van het dak. Deze plekken zijn later makkelijk te bewerken en dan is er niets meer van te zien. 8)
Kijk maar:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Koppie.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Voor_en_achter.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zijlangs.jpg)
Er zitten enkele luchtbelletjes in het dak maar dat zijn er maar enkele en die zijn makkelijk weg te werken. Ik had nooit verwacht dit resultaat te kunnen behalen zonder professionele apparatuur! 8) 8) (y) Alle details zijn perfect overgenomen van het DÜWAG Großraumtriebwagen model, dus ik kan nu voldoende kappen gieten om deze kappen te gebruiken voor een Sperwer model. Voor de 1701 en 1702 heb ik minimaal vier kappen van resin nodig om de verkeerde kopvorm aan de achterzijde aan te passen. Op de 1700 concentreer ik me later wel.
Wat mij betreft is deze missie geslaagd en zeker voor herhaling vatbaar. (y)
Groeten,
Marcel
-
Aangezien ik een elektrische tram als voorbeeld gebruik, ga ik er vanuit dat het bij de RTM en/of Zillertalbahn het dak aangepast is. Een dieseltreinstel heeft andere installaties nodig lijkt mij. Op de foto's van de VT1 die ik vond, is de rand waar voorheen de pantograaf zat zichtbaar. Maar hoe het er van bovenaf uit ziet?
Heeft iemand een tekening of een foto van de bovenzijde van de Sperwer uit de tijd van de RTM of Zillertalbahn?
Groeten,
Marcel
-
Leuk hoor! Ik heb zelf die flessen ook al klaar staan om te gaan proberen. Je moet wel je hoofd erbij houden, zie ik al. Ik had het geluk een live demonstratie te krijgen op een modelspoorfestival. Dat neemt wel een beetje de angst weg. Hoe ga je die ronde ramen voor doen. Als je een mal maakt, zou je de ze vacuüm kunnen zuigen. Dat schijnt ook thuis te kunnen (met de stofzuiger?).
-
Hoi hoi!
Op het dak zit gewoon alles nog wat er in Duitsland op zat. Alleen de pantografen zijn verwijderd, waarna men de moeren weer netjes op de achterblijvende bouten heeft gedraaid! Ik heb de Sperwer bij de RTM Ouddorp weer in zijn RTM kleuren geschilderd en zodoende alles goed kunnen bekijken.
Groet van Thonis
-
@Sven: Gewoon proberen en wees bereid om leergeld te betalen. Aan de ramen wil ik nog niet denken, maar ik kan de ramen voor de kop uit de kit gebruiken. Wellicht kan ik deze nog nabestellen, ik zie het niet zitten om deze zelf te maken. Deze kappen heb ik gemaakt zonder ze vacuüm te zuigen en dat gaat prima.
@thonis: Op zich verbaasd het me niet van de Zillertalbahn, die hadden al genoeg kosten om ze om te sporen. Wat mij dan niet duidelijk is wat er dan op het dak ligt? Als ik naar het model uit de kit kijk dan lijken het isolatoren, maar het zijn er wel veel. Kan je toelichten wat er op het dak ligt?
Nog mooier zouden fotos van het dak zijn, want ik heb geen idee wat de kleuren zijn van de isolatoren.
Groeten,
Marcel
-
Hoi hoi!
Op het dak liggen de weerstanden. Zelf heb ik er geen foto van, maar wellicht iemand anders op het forum?
De wagens zijn technisch door de RTM minimaal aangepast, de stroom werd niet meer via bovenleiding toegevoerd, maar door de ingevoegde dynamowagen geleverd..
Groet van Thonis