BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: M@rco op 26 October 2013, 23:12:40
-
Mijn vragen zijn :
Welk type/reeks is dit Belgisch treinstel nou precies?
Zijn deze nog ergens in H0 te koop of verkrijgbaar?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1049.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1049.jpg)
Marco.
-
Een model van Jocadis denk ik. Geen idee of dat nog verkrijgbaar is.
mvg,
Gert
-
Hoi
Yep, een Jocadis AM66.
Ik meen dat Jocadis gestopt is begin van het jaar na overlijden van de eigenaar?
Bart
-
Het is MS 70 van de NMBS, geen idee of er een model van verkrijgbaar is.
-
Ik meen dat Jocadis gestopt is begin van het jaar na overlijden van de eigenaar?
Inderdaad, na zijn overlijden zijn ze op een andere locatie nog een tijdje doorgegaan, maar konden het om de een of andere reden niet bolwerken. Gisteren op Eurospoor gehoord van iemand die daar regelmatig spullen ging halen.
Wat de originele vraag betreft, misschien heb je meer kans op het forum van Modelspoormagazine.
-
Ik bezit het bordeauxrode broertje van dit treinstel.
Is een LSmodels produktie voor Jocadis geweest.
Kleine series dus snel uitverkocht.
Mocht je ergens een blik tegenkomen laat het even weten. ;D
Mvg Robin
-
Interessant een Bordeaux rode AM 70.
Is nog wat voor hier in Maastricht
Jos.
-
Is inderdaad van Jocadis. De link met de locatie is verkeerd: ze waren al enige tijd verhuisd naar een prachtige locatie in het station van Edingen toen André Witmeur, pionier van de Belgische modelbouw, overleed. Daarna ging het opmerkelijk snel bergafwaarts door financiële problemen (die overigens niet direct het gevolg waren van de modelbouwhandel). Afgelopen zomer ging men dicht.
Naast de Belgische elektrische stellen (in veel te kleine oplages) maakte Jocadis ook een breed scala aan toebehoren voor de Belgische modelbaan.
Er is gelukkig hoop; en lopen diverse trajecten variërend van een soort van doorstart tot het overnemen van een deel van de door Jocadis gemaakte producten. De klassieke stellen zijn hierbij specifiek genoemd. Even afwachten dus...
-
Interessant een Bordeaux rode AM 70.
Is nog wat voor hier in Maastricht
Jos.
Volgens mij heb ik ze ook wel gezien in Maastricht in de kleurstelling zoals op de foto.
Kan dit kloppen?
Prachtig treinstel vind ik dit.
Marco.
-
Kijk even op het modelspoormagazine forum.
Er wordt daar geschreven dat er aan het eind van het jaar een nieuwe versie van zou uitkomen. Maar wie de nu maker is? Dat is nog niet duidelijk. Maar gezien de vraag naar het model in Belgie komt er zeker een vervolg.
-
Zowel de bordeauxrode als de witte versie komen naar Maastricht.
Mvg, Peter
-
Klopt, de AM70 stellen zijn/worden allemaal gereviseerd, en worden wit/grijs.
De NMBS is schijnbaar nog niet van plan om ze de laan uit te sturen.
Maar in het bordeaux, smoelt ie nog altijd het beste.
Jos.
-
Kijk even op het modelspoormagazine forum.
Er wordt daar geschreven dat er aan het eind van het jaar een nieuwe versie van zou uitkomen. Maar wie de nu maker is? Dat is nog niet duidelijk. Maar gezien de vraag naar het model in Belgie komt er zeker een vervolg.
Ik zoek het "draadje"op het MSM forum ...
-
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,18567.90.html
AUB.
-
Dank voor de link.
Ik kan nog wel een 2e gebruiken in de grijze kleur.
Dus dit gaan we in de gaten houden.
Robin
-
Dank voor de link en overige info!
Ik wil graag zo'n exemplaar zoals op de foto hierboven.
Op het MSM forum staat er een te koop, een Sabena model voor een pittige prijsje!
-
De stellen zijn enkele jaren geleden allemaal al gereviseerd, de laatste tientallen zijn in CityRail-kleurstelling verschenen. De rode stellen die de laatste jaren nog te zien waren, betroffen oudere series en is op ene enkeling na nu verdwenen. Binnenkort begint men dan ook met het afvoeren van de grijze stellen.
-
Blijven prachtige treinstellen en een bordeaux rode staat ook op mijn verlanglijst. Zou mooi zijn dus als ze wederom gemaakt kunnen worden.
Nooit geweten dat de 'oude' Jocadis overleden is. Zeer spijtig.
Net zo als te horen dat de winkel dus ook niet meer is. Mooi pand daar in het stationsgebouw, alleen het 'oude winkeltje' in het dorp vond ik wel leuker om te snuffelen.
-
Volgens mij staat half België nog vol met die rode stellen, maar er rijden inderdaad niet veel meer rond. Voor de mensen die een baan naar Nederlands voorbeeld hebben: tot januari 2013 waren de rode stellen heer en meester op de dienst Maastricht - Liège Guillemins. Zo'n 10% van de treinen werd tot die tijd met de gereviseerde stellen gereden.
Vanaf begin dit jaar eiste de provincie Limburg beter materieel dan de oude rode stellen en als reactie hierop werden helaas geen Breaks ingezet maar de gereviseerde wit/grijze stellen.
-
Volgens artikel in de meest recente Modelspoor Magazine zijn de AM mallen overgenomen door de firma Eosyra, en ook de naam Jocadis. Begin 2014 wordt de nieuwe productie verwacht. Wel onder voorbehoud, schijnt bij Modern Gala vandaan te komen, die ook voor LS Modelspoor produceert.......
-
Hallo,
Een soortgelijke mededeling vernam ik van een mij welbekende medewerker van LSModels toen ik hem onlangs in Genk trof. Het bekende tweetje van Jocadis was aanwezig in de vitrine van de stand van LSM.
Gegroet,
Rob
-
Ik meen idd een Sabena versie gezien te hebben in een vitrine bij Van Biervliet te Ingelmunster.
Door de snelle instroom van de nieuwe MS08 'Desiro' treinstellen, is er een kleine 'aardverschuiving' aan de gang bij de inzet van de motorstellen in België. Deze komen op steeds meer verbindingen in gebruik.
Het plan is, dat de oude 'klassieke' tweetjes, die de modernisering niet kregen en nog in het Bordeaux jasje zitten, met de nieuwe dienstregeling van december buiten dienst gaan.
Vervolgens zouden de gemoderniseerde stellen met JH aandrijving buiten dienst gaan.
(= reden vroeger voor de modernisering max. 130km/u)
En tenslotte volgen als laatst, de gemoderniseerde stellen met thyristhor aandrijving (laatste schijf, gebouwd half de jaren '70 en altijd geschikt geweest voor 140km/u)
De kans wordt alsmaar groter dat de 'tweetjes' het nieuwe IC/IR plan van 2014-2015 niet zullen halen.
Gr,
Jan
-
Helaas is het dan snel gedaan met de Tweetjes :-\
Net als hier de Plan V langzaam verdwijnt.
Ben benieuwd naar de nieuwe productie, zo'n stelletje zou
mooi bij mijn collectie Belgisch materiaal passen 8)
-
In Luik zie ik nog veel van die rode stellen, dus moet je snel zijn met je camera!
-
Op de IR verbinding Liège-Palais - Liège-Guillemins - Verviers - Aachen Hbf, zal je de oudste stellen wellicht het langst tegenkomen. (= een 2-uur dienst + 1 spitsverbinding Aachen Hbf - Welkenraedt, die te Welkenraedt aansluiting geeft op de IC Eupen - Luik - Brussel - Oostende)
Dit heeft te maken omdat de meeste nieuwere materiaal types niet toegelaten zijn op het grensbaanvak Aachen Sud Grens en Aachen Hbf. (storingen van de elektronica op het Duidse net.)
Men is er nog niet aan uit welke treinstellen of loc's met rijtuigstammen deze verbinding zullen overnemen.
Gr,
Jan
-
Deze zomer zijn op die IR naar Aachen al de stellen in de 600 serie toegelaten.
In new look kleurstelling dus.
Voor wie nog een klassieker in bordeaux wil treffen moet snel zijn:
Morgen 8/11 zal stel 204 als allerlaatste van de serie 151 - 270 een paar reizigerstreinen rijden.
Ze staat nu in Ronet en zal morgen van Namur naar Arlon sporen.
Daar in de stelplaats Stockem zal ze haar panto voor altijd neerlaten...
Een einde van een tijdperk?
Groejes Davy