BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Remco vM op 26 October 2013, 21:10:22

Titel: Treinongeval Gladbeck
Bericht door: Remco vM op 26 October 2013, 21:10:22
vanochtend zijn op het baanvak Gladbeck - Bottrop een kolen trein en een trein met lege gasketelwagens met elkaar in botsing gekomen.
Weer één voor het rijtje van 2013  :-\
http://waz.m.derwesten.de/dw/staedte/gladbeck/chaos-nach-zusammenstoss-auf-bahnstrecke-in-gladbeck-id8604201.html?service=mobile

http://m.youtube.com/watch?v=87M9jSqRjiU&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3D87M9jSqRjiU
Titel: Re: Treinongeval Gladbeck
Bericht door: nighttrain1 op 27 October 2013, 02:48:12
Dat wordt kolen scheppen.
Titel: Re: Treinongeval Gladbeck
Bericht door: nighttrain1 op 27 October 2013, 02:07:09
Hebben ze veel geluk gehad dat die gastrein leeg was.
Zo'n druktankwagen krijg je niet zo snel stuk, de wanddikte is al gauw een cm of 3 dik. Dat kan wel wat hebben.
Titel: Re: Treinongeval Gladbeck
Bericht door: Nederduitsemeester op 27 October 2013, 16:32:40
Een lege gastank is juist gevaarlijker, omdat dan het gas dan al vermengd is met lucht(lees: zuurstof). En dus daardoor veel explosiever..... ;)
Titel: Re: Treinongeval Gladbeck
Bericht door: nighttrain1 op 27 October 2013, 19:16:37
Nee, dat is niet waar.
In die tank komt geen zuurstof, ze pompen 'm nooit helemaal leeg, er blijft altijd een bar of wat aan gas inzitten. Anders krijg je een mengsel in plaats van een zuiver goedje.
Luister maar naar die brandweerman in het filmpje, de wagon is leeg maar heeft nog een druk van ongeveer 10 bar, (is nog wel vrij veel, maar voor een gasdruk transport ketel wagon is dat "leeg").
Titel: Re: Treinongeval Gladbeck
Bericht door: Mike77 op 27 October 2013, 19:50:15
Euhmm... Gasketels met koolwaterstoffen worden altijd eerst zuurstofvrij gemaakt met Stikstof!
Uiteraard om te voorkomen dat er een explosief mengsel ontstaat!
Bij het lossen blijft er een kleine restlading vloeistof achter. De gasfase is zowiezo gevuld met het product in gasvorm.

C4 producten (zoals hier Mengsel A = C4-LPG) hebben een dampspanning van ~2 Bar bij deze temperaturen.
De genoemde 10 Bar is de maximale keteldruk die op de tank vermeldt staat.