BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: manuelspot op 26 July 2007, 18:15:59
-
Vandaag kreeg mijn vader en zijn vele colega's een niet zo leuke brief thuis gestuurd.
Daarin stond dat storingsmonteurs met een niet volledige bevoegdheid tot machinist per derect niet meer mogen rijden op de trein. Dit inverband met het verleden ziende resultaten onder NedTrain machinisten.
Dit heeft bij NedTrain natuurlijk beste gevolgen voor de werkzaamheden en het personeel. Dit zal nog wel een staartje hebben.
Maar ik dacht zo dat NS machinisten er ook wel wat van konden. Zo was er vandaag in Tilburg weer bijna raak. :o
Manuel
-
Ik vind het eigenlijk van de zotte dat je zonder (populair gezegd) rijbewijs het spoor op mag... Het bedrijf heeft er natuurlijk jarenlang van geprofiteerd door zo weinig mogelijk personen op te leiden maar wel maximaal in de zetten.
Datzelfde zien wij hier ook. We worden geacht volgens arbo te werken, maar ze profiteren al jaren van het feit dat we dat niet doen om geen onwerbare situaties te creeren...
-
.......
-
Maaruh machinisten bij NSR die in hun eerste 2 jaar zitten en dus alleen mogen rangeren hebben toch ook een beperkte bevoegdheid of ben ik nu gek geworden :o( kan nie dah was ik al ;D)
Groetjes Michiel
-
NSR is niet Nedtrain, dus laten we geen appels met peren vergelijken. We hebben het hier over Nedtrain! :)
-
Het gaat wel over dezelfde papier die je nodig hebt, vandaar dat ik dat wel een punt vind. Zie het zo persoon a heeft het zelfde rijbewijs als persoon b maar omdat persoon a bij een ander bedrijf werkt mag die niet rijden terwijl persoon b dat met de zelfde papieren bij de buren wel mag.
Dat is dan gewoon met 2 maten meten.
Groetjes Michiel
Ps; Ik vergelijk naar mijn mening geen appels met peren maar appels met appels.
-
Na dit bericht gelezen te hebben kan ik me niet aan de indruk onttrekken, dat het ongeval eind 2006 bij Rotterdam hiervan invloed is. Op de site van IVW (Inspectie van verkeer en waterstaat) is een volledig onderzoek te lezen over de toedracht en de conclusies. Waar de IVW zwaar aan tilde, was, dat er in de opleiding van de betrokken Nedtrain- machinist ernstige tekortkomingen waren.
Hoe het bij NSR er nu voor staat, weet ik niet, we kunnen erover speculeren, maar dat lijkt me niet verstandig en zonder kennis van zaken onwenselijk.
Waar ik nu benieuwd naar ben, is, hoe Nedtrain het e.e.a gaat oppakken, inlenen van machinisten in opleiding inclusief begeleider? Of toch bevoegde machinisten inlenen?
-
Het is ook zo dat een aantal van de storingsmonteurs van nedtrain wel een goede opleiding hebben. Aleen zijn er een aantal dingen in de tussentijd veranderd. En moegen daarom niet meer op de trein rijden. Dus deze mensen moeten opnieuw een opleiding doen. en natuurlijk examen.
Manuel
-
Manuel, dan even een vraag uit nieuwsgierigheid, moeten mensen bij Nedtrain dan weer volledig opnieuw een opleiding doen, of is het een bijspijkercursus?
En wat betreft het staartje, ik denk dat die langer is dan wat menigeen denkt, als blijkt dat de maatregel van Nedtrain voortvloeit uit het ongeval bij Rotterdam.
-
Hoe en wat precies is nog niet bekend maar zal het wel spoedig horen van mijn vader wat er gaat gebeuren.
Manuel
-
Ik vind het eigenlijk van de zotte dat je zonder (populair gezegd) rijbewijs het spoor op mag... Het bedrijf heeft er natuurlijk jarenlang van geprofiteerd door zo weinig mogelijk personen op te leiden maar wel maximaal in de zetten.
Datzelfde zien wij hier ook. We worden geacht volgens arbo te werken, maar ze profiteren al jaren van het feit dat we dat niet doen om geen onwerbare situaties te creeren...
Het gaat niet over mensen die géén opleiding hebben gehad, maar over mensen die minimaal of beperkt bevoegd zijn.
Dat houdt dus niet in dat zijn maar deel van een opleiding hebben gehad, maar een opleiding waarvan het takenpakket beperkt is.
Een Mcn minimaal mag volgens mij alleen binnen 40 km gebied rijden en een beperkt bevoegd mag icm met een pilot ook buiten 40 km gebied rijden.
Hang me er niet precies aan de definities op, maar het is iig niet zo dat ze iets doen waarvoor ze niet opgeleid zijn!
Ze hebben gewoon zoals jij het noemt een rijbewijs voor wat ze doen.
Volgens mij gaat het ook alleen op voor personeel waarvan keuringen of toelatingen verlopen blijken te zijn.
-
Mmm, de geschiedenis herhaalt zich dus. Vroeger, en dan bedoel ik jaren 70. Mochten rangeermachinisten van de kijfhoek ook beperkt treinen op de grote baan rijden. Totdat er zoveel herrie over ontstond dat dit door de NS weer teruggedraaid werd. Misschien is hier op het forum een machinist uit die tijd aanwezig die weet hoe dit toen precies gegaan is?
-
Het gaat niet over mensen die géén opleiding hebben gehad, maar over mensen die minimaal of beperkt bevoegd zijn.
Dat houdt dus niet in dat zijn maar deel van een opleiding hebben gehad, maar een opleiding waarvan het takenpakket beperkt is.
Dat hoor je mij ook niet zeggen.
Ze hebben gewoon zoals jij het noemt een rijbewijs voor wat ze doen.
Volgens mij gaat het ook alleen op voor personeel waarvan keuringen of toelatingen verlopen blijken te zijn.
Ja, en ben je niet in overtreding als je keuring of toelating verlopen blijkt te zijn? ;)
-
Stig, dat is een interessante vraag! Wat ik me trouwens ook afvraag, wie is verantwoordelijk voor geldige papieren?
-
@Manuel; je schrijft dat er in die brief staat dat storingsmonteurs die niet volledig bevoegd machinist zijn niet meer mogen rijden. Ik vraag mij dan heel erg af wat een storingsmonteur überhaupt zou moeten met een volledige rijbevoegdheid? Beperkte bevoegdheid lijkt me meer dan voldoende om als storingsmonteur je werk goed en veilig te kunnen doen.
Ik krijg een beetje het gevoel dat Nedtrain zich achter de oren krabt omdat er of een administratieve chaos heerst waardoor niet duidelijk is wie welke bevoegdheden heeft of dat er mensen rondlopen die bevoegdheden hebben verworven waar ze eigenlijk niet mee overweg kunnen......
Geldt deze maatregel puur voor de storingsmonteurs of ook voor de rangeerders dat je weet?
Interessant draadje iig.
Een machinist met beperkte bevoegdheid mag rijden (geen reizigerstreinen) met maximaal 40km/h in een straal van 25 km rondom zijn standplaats. (mits zijn wegbekendheid dit toelaat)
Je bent zelf verantwoordelijk voor het behoud van je bevoegdheden. Betreffende werkgever dient er zorg voor te dragen dat je bevoegdheid verlengt kan worden. (keuring, wegonderhoud, matkennis etc.)
Gebeurt dit niet, dan vervalt je bevoegdheid en mag je niet meer rijden.
mvg
Sander.
-
Nou er is nu wat meer duidelijkheid in de zaak gekomen.
Zo was het bij mijn vader zo dat die nog niet de nieuwste veiligheid langs het spoor had. ( Nu wel ) dus hij mag gewoon rijden.
somige storingsmonteurs hadden een verouderde opleiding en mogen daarom niet meer rijden. of hadden een pepaald onderdeel niet. Wat er later bij is gekomen.
Het was even onduidelijk wat er allemaal aan de hand was. Maar het wordt nu langzaam duidelijk van hoe en wat.
Manuel
-
Dat hoor je mij ook niet zeggen.
Ja, en ben je niet in overtreding als je keuring of toelating verlopen blijkt te zijn? ;)
Uiteraard ben je in overtreding, en niet bevoegd, als je papieren niet op orde zijn.
Ik kreeg even het idee dat je onder beperkt verstond dat een Mcn nog niet al zijn exames had gehaald oid.
-
Vnadaag heb ik te horen gekregen dat het verkeer en waterstaat de een bepaalde opleiding voor perperktbevoegde machinisten niet goed keurd. Mensen bij nedTrain met deze opleiding mogen dus niet meer rijden en dat zijn er ook aardig wat. Het was gewoon een officieele opleiding. Maar achteraf wordt deze niet goedgekeurd.
Manuel
-
Ik kreeg even het idee dat je onder beperkt verstond dat een Mcn nog niet al zijn exames had gehaald oid.
Nee nee, ben zeker geen expert, maar heb er wel eens van gehoord tijdens mijn stage bij NTC... ;)
-
er zijn dus twee soorten machinisten
machinist met volledige bevoegdheid en de machinist beperkte bevoegdheid.
Waarbij volledig bevoegd natuurlijk de meest ideale situatie is :)
-
Om het leuker te maken, er zijn 3 soorten mcn'en ;)
-
Benieuwd wat nummer 3 is dan.
Zijn er nog veel meer, maar die hebben niks met het spoor te maken ;)
-
Benieuwd wat nummer 3 is dan.
De derde is machinist minimaal bevoegd.
En zo is er zelfs nog een vierde en dat is de gereedschapsmachinist.
Deze mag dan gereedschap dienende spoorvoertuigen besturen op buiten dienst gestelde sporen.
Groeten Marcel
-
Dacht dat mininaal en beperkt hetzelfde waren :-[
-
Hier stond een grappige opmerking van mij, niet bedoeld naar de Nedtrain mensen, maar over machinisten in het algemeen.
Kon echter verkeerd opgevat worden.
Vandaar verwijderd door mezelf.
-
Als we over nedtrain personeel hebben, bij welke vestigingen is dit echt van kracht. Hier in Onnen zijn genoeg monteurs die het zelf wel doen
-
Zoals gezegd gaat het ook niet over alle medewerkers, maar over een aantal.
Anders zou er in dit land bijna geen trein mee kunnen rijden. ;)
Betreft ook gewoon diverse vestigingen.
-
Anders zou er in dit land bijna geen trein mee kunnen rijden. ;)
NSR treinen dan ;)
-
Dacht dat mininaal en beperkt hetzelfde waren :-[
Minimaal is dat je uitsluitend op een geografisch beperkt gebied mag rijden, bijvoorbeeld 1 bepaald emplacement. Beperkt is veel ruimer, daarbij mag je gewoon de baan op, maar alleen met treinen die geen reizigers vervoeren. De echte mc'en zullen dit vast beter kunnen omschrijven, ik doe dit even uit mijn hoofd.
-
De echte mc'en zullen dit vast beter kunnen omschrijven, ik doe dit even uit mijn hoofd.
dat ben ik niet dan >:(
Maar goed mijn handboek er maar eens bijgepakt, het antwoord op al uw spoorvragen ;D
Machinist beperkte bevoegdheid
"De machinist met beperkte bevoegdheid heeft als taak het besturen , rangeren en begeleiden van spoorvoertuigen, met een maximumsnelheid van 40 km/h en binnen een straal van 25 km vanaf het vertrekpunt van zijn rit"
Machinist minimale bevoegdheid
"De machinist met minimale bevoegdheid heeft als taak het besturen,rangeren en begeleiden van spoorvoertuigen, met een maximumsnelheid van 40 km/h op emplacementen of gedeelten daarvan, die niet zijn voorzien van een technische beveiliging of waar die beveiliging voorkomt dat ander treinverkeer van en naar betrokken sporen plaatsvindt."
bron: handboek machinist
Deze jongen heeft dus ergens in z'n opleiding een stukje gemist :-[
-
Deze jongen heeft dus ergens in z'n opleiding een stukje gemist
Oei, ik geloof dat ik nu toch maar ga oppassen. ;D
Graag wel wakker blijven bij het vervolg, hé?
Groeten,
Christoph
-
Bij de belangrijke stukken was ik wakker ;) ;D
Remco
-
Oef, wat een geluk. ;D
-
;D
maar weer snel on topic ;)