BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: remko1975 op 25 October 2013, 21:09:02
-
Hallo,
ik heb mijn baan bijna klaar maar nog een probleem hoe ik de onderstaande kruising moet isoleren.
Ik rij digitaal dcc decoder is nog onderweg. merk LDT type KSM SG-F keerlusmodule.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CCF25102013_00000.jpg) (http://hhttps://images.beneluxspoor.net/bnls/CCF25102013_00000.jpg)
langste trein 50 cm komt alleen op spoor A en B er rijdt in via 3 en 1 station ui via 1 en 4
spoor C en D max trein lengte zonder verlichte wagons 20 cm rijdt via 2 en 4 weg komt via 3 en 2 weer terug.
5 is een drieweg wissel wordt door max 20 cm lange trein bereden.
Station is een kopstation. Alleen bij C en D nog wissel ivm draaien loc tov wagons.
wie o wie kan de stukjes voor mij intekenen. alvast heel erg bedankt
Remko
-
Ik kan nu hier moeilijk tekenen, dus geen tekening. A1/B1 (melder 1) komt na wissel 4. A2/B2 (melder2) komt na wissel 3. Het stuk tussen melder 1 en 2 moet je langste trein kunnen bevatten.
Marius.
-
Waarom zou je de kruising moeten isoleren?
Je hebt de rijrichtingen ingetekend, maar dat is bij digitaal niet van belang. De rijrichting heeft niks met de polariteit op het spoor te maken.
In de titel gaat het over een keerlus, maar die zit er helemaal niet in (als dit tenminste het hele sporenplan is).
-
Zit er wel in, als dit het hele spoorplan is en de trein inderdaad rijd volgens aangegeven rijrichting.
Maar dan zit hij niet in die kruising, maar in de lus er boven.
Als het plan is zoals het lijkt dan rijd de trein naar boven het station uit, en doet dat via het rechter spoor.
Helemaal boven aan komen de sporen niet als een wissel bij elkaar, maar dat is je "keerlus" waarbij de trein de bocht omgaat en via het linker spoor weer het station binnen komt.
Het hele station tot en met je kruising moet je helemaal gelijk gepoold aansluiten.
Boven de kruising komt dan in de sporen de dubbele isolatie, en daar zit je keerlus.
Of dit het hele deel moet zijn, of een kleiner deel ervan hangt dan ook weer af van hoe groot dit in werkelijkheid is.
Is dit groot genoeg voor 1 trein, dan is dit geheel je keerlus.
Kunnen er wel 5 treinen rijden, eventueel in 5 blokken, of gewoon met de hand, dan moet je ongeveer een vijfde hiervan als keerlus schakeling maken. Maar dat hangt dus van de werkelijke maten af, maar als ik de tekening goed begrijp zit er helemaal boven in dus wel een keerlus. Niet in de kruising.
Groet,
Roelco
-
Aha, ik had die punt bovenin aangezien voor een splitsingswissel, maar het is dus een terugkeerlus?
Dan moet je in die lus ergens een keerlusmodule aanbrengen.
Maar het feit blijft dat het met de kruising niks te maken heeft.
-
Hierbij de tekening voor de aansluiting. Zoals Klaas al schreef er hoeft met de kruising niets te gebeuren. Hiet het plaatje: (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Keerlus_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Keerlus_5.jpg)
Marius.
-
tekening misschien nog wat onduidelijk.
Station is een kopstation. ik wil van spoor A of B weg rijden naar wissel 4
Kom dan later weer terug op wissel 3
laatste tekening is voor mij al vrij duidelijk.
-
rij trouwens met max twee treinen tegelijk. verder geen blok verdeling gemaakt.
-
Station is een kopstation. ik wil van spoor A of B weg rijden naar wissel 4
Kom dan later weer terug op wissel 3
En wat is dan nog het probleem? Wat je wil kan zonder meer.
-
jongens bedankt voor de info. ga er mee aan het werk. al vind ik het een beetje vreemd dat ik niets met de kruising hoef te doen. Maar zal het snel merken. Laat zodra alles werkt weer van me horen.
vgr Remko
-
Voor de keerlus hoef je niets met de kruising te doen. Mocht je echter met peco rails rijden dan heb je nog genoeg met de wissels en kruisingen te doen.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
al vind ik het een beetje vreemd dat ik niets met de kruising hoef te doen.
Dat komt waarschijnlijk omdat je nog analoog denkt. Zoals ik al eerder zei, bij digitaal heeft de rijrichting niks te maken met de polariteit op het spoor. Je moet dus de sporen A en B in het station gelijk polen, zodat de trein probleemloos kan overlopen over de kruising.
-
Gerard van der Stel, bedankt voor de reactie. Ik rijdt gelukkig al jaren met Fleischmann rail.
-
Klaas, dat is inderdaad waar. Moet nog wennen aan het digitale rijden. rijdt wel veel mooier.
Heb de Lint nu met geluid. loopt en werkt perfect.
-
C en D ook want die liggen aan de andere kant van de kruising?
-
Remko,
Alles wat op mijn tekening links van het lijntje a-d ligt kan je zonder meer met elkaar (door)verbinden. Je moet nog wel met 1 ding rekening houden. In deze keerlus mag zich maar 1 trein gelijktijdig bevinden. Dus gelijktijdig de keerlus in en uit rijden mag niet!
Marius.
-
Ik begrijp niet precies wat je met die vraag bedoelt, maar ik heb even wat zitten kleuren in de tekening van Marius.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Keerlus_5kleur.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Keerlus_5kleur.jpg)
Alle rode spoorstaven zitten aan de ene pool van de digitale spanning, de blauwe aan de andere pool. De secties A1, B1, A2, B2, AK en BK sluit je aan als in de handleiding van de KSM-SG.
-
Gemoster na de maaltijd, maar toch:
met een andere keerlusmodule had je alleen bij b/ en c/ de baan dubbel moeten onderbreken, modeule aansluiten en rijden met die handel.
Niks geen sensorsporen en andere onderbrekingen en bijbehorende bekabeling.
Maarten van der Burgt
-
... modeule aansluiten en rijden met die handel...
... terwijl de kortsluitingen je om de oren vliegen. >:( Maar die discussie is al vaker gevoerd. 8)
-
Ik vind die keerlusmodules die op kortsluitdetectie werken ook maar niks.
En zo erg is het toch niet om 4 extra railscheidingen te zagen en 4 extra draadjes aan te sluiten?
Voor de rest is alles door Littfinski voorgebakken, je hoeft niet te snappen hoe het inwendig werkt.
-
Hallo allemaal,
De keerlus module is in gebouwd en..... Het werkt perfect.
Dank u wel voor de goede tips, zonder had ik het niet gered. daar mijn keerlus niet standaard is.
-
Wat is er dan niet standaard aan jouw keerlus? Simpeler dan dit kan niet 8)
Dit is echt de meest elementaire vorm, het kan veel ingewikkelder. Waar ook oplossingen voor te vinden zijn.
Jouw "probleem" was dat je nog teveel analoog dacht.