BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Trams en smalspoor => Topic gestart door: Henk Boshuyzen op 25 October 2013, 20:00:21
-
Van de week werd een pakje bezorgd van Atlas editions.
De motorwagen 505 uit Parijs, 1907 in schaal 1:87.
Waar onze Duitse collega tramhobbyisten al langer verwend worden door Atlas, is men nu ook hier in Frankrijk van start gegaan.
Buiten de bekende modellen die ook al in Duitsland verschenen zijn hier ook nog een paar franse trams uit Lyon en Dijon.
Het start model kostte 2,99 Euro, de volgende 19,99 per stuk.
Maar beoordeel zelf de kwaliteit:
(http://www.flickr.com/photos/zandman48/10404603446/)
(http://www.flickr.com/photos/zandman48/10404598165/)
-
...
Maar beoordeel zelf de kwaliteit:
http://www.flickr.com/photos/zandman48/10404603446/ (http://www.flickr.com/photos/zandman48/10404603446/)
http://www.flickr.com/photos/zandman48/10404598165/ (http://www.flickr.com/photos/zandman48/10404598165/)
-
Hallo Henk,
Ik heb vandaag 2 modellen van de 500 binnengekregen via Ebay Frankrijk, maar het model lijkt een beetje uit verband qua hoogte. Als ik hem naast mijn andere trams zet valt hij behoorlijk op omdat hij overal bovenuit steekt.
Maar een leuk model is het zeker en de München A1 en het model uit Halle zijn ook zeker de moeite waard uit de Atlas serie. Hopelijk gaan ze nog een tijdje door!
Groeten, Mark
-
Weten jullie zeker dat ze schaal HO zijn en niet OO? De Blackpoolse trams van Atlas zijn in 1:76.
-
De overige modellen zijn wel degelijk H0, maar ze gaan af en toe de mist in met de hoogte van een model. Bij de stoomtram uit Bern klopt de lengte, maar is hij ook 15% hoger dan het origineel. Dat de Blackpool tram in schaal 1:76 is uitgebracht klopt, want dat is een kopie van een Corgi model.
-
Hallo Henk,
Ik heb vandaag 2 modellen van de 500 binnengekregen via Ebay Frankrijk, maar het model lijkt een beetje uit verband qua hoogte. Als ik hem naast mijn andere trams zet valt hij behoorlijk op omdat hij overal bovenuit steekt.
Groeten, Mark
De Parijsse serie 500 stond inderdaad nogal "hoog op de poten".
Ook in het echt vielen ze op door hun hoogte.
Zie de foto's van een door het trambedrijfje van Hagondange overgenomen 500 (nu met schaarbeugel) ten opzichte van de rest.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img241_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img241_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img242_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img242_2.jpg)
-
Mooie kleurenplaten Henk. Het doet mij wat aan NZH kikkers denken. Het zijn natuurlijk ook gewoon tijdgenoten.
Mvg, Paul
-
Het lijkt best een leuke uitdaging om TZT een 505 te vebouwen in de Hagondance uitvoering (als ik iets meer tijd heb).
Zie de franse "Kikker" hier nog rijden.
http://www.youtube.com/watch?v=TdwuvkLrkcI&list=FLEOmyOM2N4IEsEYIWJFSlDw&index=2
Met let ook eens op de 2-asser die er met de nodige 4 assige aanhangrijtuigen vandoor gaat.
Eigenlijk een eldorado voor de modeltrambouwer, alles kan.
Zo zijn er nog wel meer franse voorbeelden.
-
Leuk filmpje, Henk ( en niet te vergeten al die andere links rechts).
Wat mij altijd fascineert aan de beelden van Hagondange zijn die 'gemoderniseerde' wagens met van die panoramaruiten; ik hoop niet dat je die als voorbeeld voor nabouw wilt gaan nemen.
Gr Frank.
-
Nee Frank,
Maar het trambedrijf van Hagondange laat duidelijk zien dat bijna alles kan.
één tweeassertje wat 3 vier-assige bijwagens trekt.
één twee-asser die een behoorlijke "kattenrug" heeft.
Dus is het ee interessant voorbeeld bedrijf voor de modeltrambouwer.
Maar als je het andere filmpje bekijkt van trams in Frankrijk bij "Algemeen" dan zie je dat er veel meer leuke bedrijven waren, Lyon - Neuville, Valenciennes, etc.
Atlas heeft nu al een aankondiging gedaan van een model uit Lyon en een model uit Dijon.
Ik hoop dat ze het waar maken.
-
By the way, Bij de UCPMI reden twee uit parijs overgenomen 500-en onder de nummers 5 en 6? de twee assige motorwagens hadden de nummers 1 - 4.