BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: JurS op 25 October 2013, 10:27:25

Titel: Oefenbaan Vliedam-Haven (H0, 366 x 60 cm)
Bericht door: JurS op 25 October 2013, 10:27:25
Hallo allemaal,

Een tijdje geleden heb ik een ontwerp gemaakt en hier laten zien voor een toekomstige grote baan in mijn nieuwe woning - Zuiderschans (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54102.15.html). Ik ben nog steeds van plan op termijn deze baan, of iets soortgelijks, te bouwen. Aan de andere kant ben ik me er van bewust dat het jaren geleden is dat ik een baan gebouwd heb, er is veel veranderd in de tussentijd en dit ontwerp is misschien wel een beetje ambitieus (en ook nogal kostbaar natuurlijk!).

Het lijkt me daarom beter on te beginnen met een wat bescheidener opzet. Zeg maar een oefenbaan, maar dan wel een met redelijke mogelijkheden om te rijden en te rangeren. De beschikbare ruimte is vrij groot (ongeveer 6 x 3.25 meter) maar natuurlijk hoef ik dit niet allemaal te gebruiken. Om de zaak overzichtelijk te maken heb ik de beperking opgelegd om het ontwerp op twee standaardplaten van 122 x 60 cm te plannen, plus een derde plaat als fiddle yard.

Kort en goed, hier is het plan voor "Vliedam-Haven" (Peco code 75):

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Haven4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Haven4.jpg)

Om het een en ander uit te leggen:

Het bovenste spoor is een enkelspoors lijntje dat van het denkbeeldige naburige station Vliedam doorloopt naar een halte bij de haven. Het idee is hier dat een treinstel een pendeldienst draait tussen het centraal station en de halte in deze havenwijk. Het lijntje eindigt links aan de tafelrand.

In het midden van dit lijntje takken de sporen naar de goederenloods en het haventje af via een Engels wissel. Dit leidt naar een omloopspoor dat in verbinding staat met het uithaalspoor rechts boven. Vanuit daar kan de goederenloods (links) bediend worden. De havensporen (rechts onder) zijn toegankelijk vanaf het omloopspoor. Rangeren gebeurt met een Hippel of Sik, er is een lok opstelspoor midden onder.

De maximale goederentreinlengte is zo'n 70 cm. Niet echt lang maar genoeg voor lok + 5 wagens. Rangeren kan met 2 of 3 wagens per keer. Tijdens het rangeren blijft de hoofdbaan vrij zodat de reizigersdienst ongestoord heen en weer kan pendelen.

De fiddle yard heeft genoeg ruimte voor 2 verschillende treinstellen (zeg maar DE1 en DE2) plus 3 goederentreinen. Ik heb inmidels een setje van 5 Trix onderlossers bemachtigt die in de haven geladen of gelost kunnen worden. Verder is er stukgoed verkeer naar de haven en plaatselijk verkeer naar de goederenloods.

Ik hoop dat deze baan genoeg mogelijkheden geeft om nieuwe model technieken te leren, en ondertussen ook wat rijplezier oplevert. Ik ben begonnen met de bak te maken en kan wat foto'tjes plaatsen voor wie geinteresseerd is.

Groetjes,

Jur
Titel: Re: Oefenbaan Vliedam-Haven (H0, 366 x 60 cm)
Bericht door: VFR op 25 October 2013, 11:17:47
Dag Jur,

Leuk plan met genoeg rijplezier denk ik. En een havengebied is altijd een mooi scenery gebeuren om uit te werken. Als ik het goed zie, heb je ook vloeddeuren ingetekend (in de toegang naar de eigenlijke havensporen).

Googlen nog eens naar afbeeldingen van havens en je ziet dan allerlei mooie havenelementen die je misschien er in kan verwerken. Goeie keuze.  (y)

Uiteraard  ;D ook een opmerking over je sporenplan. Als ik het goed zie heb je links een spoor langs het verhoogde laadperron. Daar zit vlak voor het laadperron een wissel in. Misschien kun je die wissel één spoor lager leggen, dus in het omloopspoor. Dat maakt het sporenverloop wat rustiger en logischer (denk ik dan weer  :D). 

Ik blijf het wel volgen, uiteindelijk is de ontwikkeling naar een definitief ontwerp altijd een interessant traject, waar we allemaal wel wat van kunnen leren.





Titel: Re: Oefenbaan Vliedam-Haven (H0, 366 x 60 cm)
Bericht door: tothebeach op 25 October 2013, 11:34:20
Uiteraard  ;D ook een opmerking over je sporenplan. Als ik het goed zie heb je links een spoor langs het verhoogde laadperron. Daar zit vlak voor het laadperron een wissel in. Misschien kun je die wissel één spoor lager leggen, dus in het omloopspoor. Dat maakt het sporenverloop wat rustiger en logischer (denk ik dan weer  :D). 
Dan was dat wat mij stoorde. Ik vind het een mooi uitgewerkt en doordacht ontwerp met veel mogelijkheden. Ik heb het even in tekening gezet en het oogt idd rustiger. Het kan ook gewoon uitgevoerd worden, er is een uithaalspoor langs de aanvoerlijn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Haven_4_1.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Haven_4_1.jpeg)
Ik ben benieuwd naar de bouw.

Groet,
Michel
Titel: Re: Oefenbaan Vliedam-Haven (H0, 366 x 60 cm)
Bericht door: Jeronimos op 25 October 2013, 12:05:17
Naast de aangegeven wijzigingen heb ik ook nog wat voorstellen/wijzigingen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Haven4_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Haven4_1.jpg)

3 sporen in de haven is wel wat veel. Daarom dacht ik dat 1 spoor wel in een gebouw kon verdwijnen.

Waarom zit  er eigenlijk een knik in de plaat van de fiddleyard?  Die heb ik er dus maar uitgehaald. Je hebt dan wat meer lengte, ook al is dat niet nodig. De sporen kun je neerleggen zoal jij mmooi vindt. Ik heb zo maar wat getekend in de fiddleyard.

Maar leuk baanplan  \o/.
Titel: Re: Oefenbaan Vliedam-Haven (H0, 366 x 60 cm)
Bericht door: VFR op 25 October 2013, 12:19:13
Ook een mooie toevoeging, een spoor in een opslagloods. Geeft inderdaad net weer meer het havengevoel voor mij. En breekt een beetje dat lange eind bebouwing (opslagloodsen, pakhuizen) daar in de haven. Goed gezien.
Titel: Re: Oefenbaan Vliedam-Haven (H0, 366 x 60 cm)
Bericht door: JurS op 25 October 2013, 12:48:41
Bedankt voor jullie reakties.

Aan vloeddeuren had ik helemaal niet gedacht, een interessant idee. Het getekende lijntje was meer als een hekwerk met een poort gedacht. Ik ben niet bekend met vloeddeuren, kun je er wat meer over zeggen?

Wat betreft dat wissel naar de losweg, het is grappig dat dit er in mijn oorspronkelijke ontwerp helmaal niet inzat. Er was alleen het onderste spoor naar de loods. Pas toen ik de rails op de tafel aan het uitleggen was om te zien hoe het allemaal zou passen kwam ik op dit idee. Een 'afterthought' dus, en inderdaad niet volledig doorgedacht. Jullie suggestie is beter en ik heb het nu veranderd.

Misschien niet erg zichtbaar op het plan is dat er een subtiele s-bocht in de rails ligt tussen A en B. Dit komt omdat de positie van deze twee kritische wissels heel nauw komt. Als A te ver naar links gaat heb ik niet genoeg plaats erachter voor lok + wagens om te rangeren naar de haven, en als B te ver naar rechts gaat wordt het uithaalspoor te kort. De posities op het plan zijn ongeveer optimaal denk ik. Door de geometrie zit ik dan wel vast aan een slingertje. Bij het definitieve uitleggen van de rails zal ik zien of het beter oogt dit slingertje ook te volgen met het losweg spoor, of dat het beter is dit recht te houden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Haven_alt1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Haven_alt1_1.jpg)

De havensporen zijn voor lossen en laden en dienen ook een beetje als opstelspoor. Ik zal er over nadenken of ik een spoor kan inkorten. Ik vind het idee van een loods met spoor wel leuk op zich. Wat ik ga doen is het plan tekenen op een groot vel papier en dan met stukjes karton aan het schuiven om de rangeerbewegingen te testen.

De fiddle yard is nog niet definitief. Ik will wel een goede scheiding hebben tussen het havenwater en de fiddleyard, vandaar dat het niet een gewone rechthoekige plaat zal worden. Ik denk dat ik aan 5 sporen wel genoeg heb en zal nog een beetje puzzelen om het optimaal te krijgen.

De havengebouwen worden vrij hoog om als visuele afscheiding te dienen tussen baan en yard. Ik heb wat Metcalfe kits en zal een paar foto'tjes opladen om te laten zien waar ik aan loop te denken.

Jur
Titel: Re: Oefenbaan Vliedam-Haven (H0, 366 x 60 cm)
Bericht door: JurS op 25 October 2013, 13:09:31
Hier een paar foto's gemaakt tijdens het klungelen met wat triplex platen en rails. Nog niks vastgezet of op maat gezaagd natuurlijk.

In vogelvlucht:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01814_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01814_2.jpg)

De gevels van de pakhuizen aan de kade:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01815_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01815_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01819_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01819_2.jpg)

Goederenloods en haltegebouw - wat friemelen met Kibri station Tubbergen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01816_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01816_2.jpg)

Anyrail 1:1 prints aan elkaar geplakt en uitgelegd over het triplex, met Hippel voor schaal:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01822.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01822.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01824.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01824.jpg)

Overigens hoeft dit niet per se een Nederlandse baan te worden. In eerste instantie wel, maar misschien kan ik de gebouwen los laten om ze te kunnen omwisselen voor een andere stijl. Engels bijvoorbeeld - ik woon in Engeland en er is hier best mooi modelbaan spul te kriigen. Ik heb nog wat oud materieel, ik zal eens zien.

Groetjes,

Jur
Titel: Re: Oefenbaan Vliedam-Haven (H0, 366 x 60 cm)
Bericht door: VFR op 25 October 2013, 13:48:34
Hoi Jur,

Met vloeddeur bedoel ik de deuren die in een dijkcoupure zitten, zoals uitgelegd in

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,40046.15.html

het draadje EU12 Diorama: Reinier "Door de dijk".

Ik had het hek aangezien voor een aanduiding van een kleine dijk, waarin een vloeddeur zit die dicht kan als het echt hoog water is.

De haven van Delfzijl staat bij echt hoog water compleet onder water, vandaar dat men er een dijk omheen heeft gebouwd en in de toegangen (weg en spoor) vloeddeuren geplaatst die dicht gaan bij hoog water. De haven mag wel onder water staan, maar de achterliggende stad niet. Het onder water staan van de haven gebeurd elk jaar wel een keer.

Nog een opmerking over wissel b. Als je die toch verder naar rechts schuift, zou je dan wellicht het uithaalspoor nog een stukje kunnen doortrekken op de fiddle yard?

Titel: Re: Oefenbaan Vliedam-Haven (H0, 366 x 60 cm)
Bericht door: JurS op 25 October 2013, 14:56:57
Bedankt Hijlco. Zo'n vloeddeur is interessant, maar een dijkje kost wel wat ruimte in de breedte. We zullen zien hoe dat eventueel past. De dijk loopt dan onzichtbaar verder achter de pakhuizen - dus die zouden dan wel kunnen overstromen? Lijkt me niet zo goed voor de spullen die erin opgeslagen worden!

Ja, ik had ook al uitgevogeld dat ik het uithaalspoor wel zou kunnen verlengen naar rechts. Maarre... als je eenmaal met zoiets begint is er geen ophouden! Dan zou ik ook nog wel een bak aan de linkerkant kunnen maken, ik heb nog een paar meter muur over daar.....en dan zou ik het geheel misschien ook wel een beetje dieper kunnen maken....enzovoorts  ;D Uiteindelijk riskeer ik dan te eindigen met een oefenbaan die net zo groot wordt als wat ik in eerste instantie wil vermijden lol.

Dus ik ben streng op mezelf - de baan moet helemaal op de twee platen passen, alleen de fiddle yard mag eruitsteken. Basta!  8)

Jur
Titel: Re: Oefenbaan Vliedam-Haven (H0, 366 x 60 cm)
Bericht door: tothebeach op 25 October 2013, 14:59:28
Hou Jur,

Erg mooi, je uitwerking. Je plan doet mij denken aan Harlingen haven, geen echte overeenstemming, maar ook een haven en een klein personenstation. Ook daar was er vroeger sprake van vloeddeuren (http://www.nicospilt.com/z/z10574.JPG). Hier (http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Harlingen_Coupure.JPG) een wat recentere versie, deze situatie bestaat niet meer, het station is binnendijks gehaald.
Deze (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/64/Rijksmonument_509156_Dijkcoupure_Kwadendamme.JPG/1024px-Rijksmonument_509156_Dijkcoupure_Kwadendamme.JPG) heeft een enkele deur, in gesloten toestand, een soortgelijke (http://www.sleutelspoor.nl/img/SGB/large/SGB%209.jpg) in geopende toestand. En dan nog een modernere (http://www.railgoed.nl/mediapool/75/756988/resources/big_20671857_0_700-464.jpg).

Dus ik ben streng op mezelf - de baan moet helemaal op de twee platen passen, alleen de fiddle yard mag eruitsteken. Basta!  8)
Precies, geeft ook meer voldoening als het lukt. En als je wel buiten je maten gaat, wil je er meer bij en dan past het toch ook niet  ;)
Leuke gevels zijn het die je geplaatst hebt, Metcalfe Models (http://www.metcalfemodels.com/00-h0-gauge-kits/industrial)? Daarnaast zie ik dat je het oude plan hebt uitgeprint ::) ;)

Groet,
Michel
Titel: Re: Oefenbaan Vliedam-Haven (H0, 366 x 60 cm)
Bericht door: Bert van Gelder op 25 October 2013, 15:36:22
Hallo Jur,

Een suggestie: als je één van je haven sporen in een gebouw laat gaan, aan de rechterkant, kun je dat  spoor ook aan laten sluiten op je FY. Deuren open, trein er in en deur weer dicht.

Succes, gr, Bert
Titel: Re: Oefenbaan Vliedam-Haven (H0, 366 x 60 cm)
Bericht door: JurS op 25 October 2013, 16:33:55
Bedankt Michel, goeie foto's, ik begin te begrijpen hoe zo'n vloeddeur eruit kan zien. Ik zal er eens goed over nadenken - een mogelijk probleem is hoe ik de dijk netjes kan laten weglopen achter de pakhuizen. Het is niet erg breed allemaal en ik weet niet of dit overtuigend kan worden. Aan de andere kant, een dijk is natuurlijk wel een prachtige visuele afscheiding tussen haven en station, daar is wel veel voor te zeggen. Om eerlijk te zijn zat ik al een beetje te tobben over wat te doen met de driehoek onderaan tussen de kade en het lokspoor. Een dijk is misschien wel een dijk van een oplossing!  ;D

De pakhuizen zijn inderdaad Metcalfe, ze hebben een serie verschillende gebouwen en ik kan er wel het een en ander aan kitbashen denk ik. Ik zal de achterwanden natuurlijk van gewoon karton maken, die zie je toch niet. Ze zijn 00 schaal maar dat staat eigenlijk beter bij H0 dan de meeste H0 gebouwen die vaak veel te klein zijn!

De Anyrail prints zijn van vorige week hehe  ;)

Jur
Titel: Re: Oefenbaan Vliedam-Haven (H0, 366 x 60 cm)
Bericht door: VFR op 25 October 2013, 16:43:13
Hoi Jur,

De opslagloodsen in de haven van Delfzijl staan bij hoog water inderdaad in het water. Ze hebben vast ook wel weer een oplossing gevonden voor het droog houden van de inventaris binnen.
Titel: Re: Oefenbaan Vliedam-Haven (H0, 366 x 60 cm)
Bericht door: JurS op 25 October 2013, 16:46:04
Hi Bert, met zo'n mooie driewegwissel van Peco zou ik zowel mijn opstelsporen kunnen houden als een spoor de loods in laten lopen. Inderdaad zou dit direkt naar de fiddle yard kunnen leiden maar zoals ik al zei trek ik ergens een grens....

...in ieder geval nu nog  ;D

Met dijk en loodsspoor ziet het er dan zo uit:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Haven_alt2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Haven_alt2.jpg)

Jur
Titel: Re: Oefenbaan Vliedam-Haven (H0, 366 x 60 cm)
Bericht door: Jeronimos op 25 October 2013, 18:43:42


De haven van Delfzijl staat bij echt hoog water compleet onder water, vandaar dat men er een dijk omheen heeft gebouwd en in de toegangen (weg en spoor) vloeddeuren geplaatst die dicht gaan bij hoog water. De haven mag wel onder water staan, maar de achterliggende stad niet. Het onder water staan van de haven gebeurd elk jaar wel een keer.

Zo dus (https://maps.google.nl/maps?hl=nl&ll=53.329848,6.929852&spn=0.002239,0.005681&t=h&z=18&layer=c&cbll=53.329848,6.928829&panoid=DzsWwz14CzHinR4pSCknIg&cbp=12,145.09671599999996,,0,6.345776&photoid=po-8231442)
Titel: Re: Oefenbaan Vliedam-Haven (H0, 366 x 60 cm)
Bericht door: SuperSylvester op 25 October 2013, 20:02:14
Hallo Jur,

Een interessant draadje dit, ik ben zelf ook bezig met een grotere baan te ontwerpen en ik miste nog inspiratie voor
een industriegebied met haven. Je hebt me iig op een idee gebracht.

Jack
Titel: Re: Oefenbaan Vliedam-Haven (H0, 366 x 60 cm)
Bericht door: JurS op 26 October 2013, 12:06:54
 Ik heb het baanplan nog eens kritisch bestudeerd, en allerlei treinbewegingen doorgespeeld. Ik heb toch geprutst aan de posities van wissels A en C en de slinger in het omloopspoor eruit weten te halen. Een andere verandering is dat ik het lokspoor heb verwijderd. Ik geloof niet dat ik het nodig heb en het geeft veel meer ruimte voor de dijk plus een toegangsweg naar de haven:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Haven_alt5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Haven_alt5.jpg)

Het lijkt me wel leuk om ten zuiden van het havenspoor een dijklichaam te bouwen, maar ten noorden wordt dat een muur zoals bijvoorbeeld hier in Harlingen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Harlingen_kademuur.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Harlingen_kademuur.jpg)

Dit kost minder ruimte en is een aardige variatie. De vloeddeur kan dan het spoor en de weg afsluiten, zoals hier:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Coupure_Straatspoor.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Coupure_Straatspoor.jpg)

Ik vind het havenkantoor van Harlingen wel een interessant gebouw, ik weet niet hoe oud het is maar het lijkt me een soort jaren 60 architectuur? Zou dan wel passen bij mijn tijdperk en het is weer eens wat anders, met de ronde vormen en ramen. Niet zo gemakkelijk om zoiets te bouwen maar ik zal eens zien wat ik kan doen met deze inspiratie. Het is het witte gebouw links op de foto:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Harlingen_havenkantoor.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Harlingen_havenkantoor.jpg)


Ik heb ook nog even naar de fiddle yard gekeken, het nieuwe plan scheelt wat ruimte maar geeft me genoeg ruimte voor een DE1 en een DE2 plus 3 goederentreinen van 70+ cm.

Jur
Titel: Re: Oefenbaan Vliedam-Haven (H0, 366 x 60 cm)
Bericht door: VFR op 26 October 2013, 12:16:27
Ja, het baanplan begint zo al veel meer te leven. Ik kan je baan zo al veel beter visualiseren (of in gewoon Nederlands: voor me zien  ;D)

Verhoudingen lijken me zo ook goed. De dijk split de baan in twee delen met elk een eigen spoorgroep; haven groep en rangeer/goederenloodsdeel.

Joh, je noemt het een oefenbaantje, maar als je dit goed uitwerkt kun je er zo mee op Eurospoor staan. Mooie compositie  (y)
Titel: Re: Oefenbaan Vliedam-Haven (H0, 366 x 60 cm)
Bericht door: JurS op 26 October 2013, 12:25:47
Even iets over mogelijke treinbewegingen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Haven_alt5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Haven_alt5.jpg)

De personendienst is simpel - een DE1 en een DE2 pendelen afwisselend heen en weer tusen Vliedam Stad en Vliedam Haven. We nemen aan dat ze van verder weg komen, waarschijnlijk van twee verschillende vertrekpunten (Elders en Verwegburg), de ene plaats wat drukker dan het ander.

Dan is er de buurtgoederendienst. De wordt verzorgd door een NS2400 die binnenkomt van Elders op spoor 4b. De lok koppelt af en wordt weggezet op spoor 4a. De plaatselijke Sik komt in beweging van zijn opstelplaats op spoor 2a naast het seinhuis. Hij pakt de wagens van het loodsspoor en stelt een trein samen met de wagens van de losweg (spoor 2a), en wordt dan weggezet op het uithaalspoor 2b. De 2400 loopt terug via spoor 3b en 2b, en koppelt aan de vertrekkende goederentrein op spoor 2a. Sein op groen en het zaakje vertrekt via het hoofdspoor 1 richting Elders. De Sik verdeelt dan de inkomende wagens op spoor 4b over de loods (3a) en de losweg (2a).

Ertstreinen van en naar de haven worden verzorgd met een NS 2200 en een Hippel. Volle wagons staan op het kraanspoor 5a. De 2200 komt binnen met een lege trein van Verwegburg op spoor 4b. De 2200 ontkoppelt en wordt weggezet op spoor 2b via 3b. De Hippel staat te wachten op spoor 5c en pakt telkens 2 lege wagons van 5a, terug via 4a en zet ze op 3b. Wanneer het kraanspoor 5a leeg is pakt de Hippel telkens 2 lege wagons van spoor 4b en zet ze op 5a. De 2200 komt van 2b en wordt vooraan de volle ertstrein op 3b gezet. Sein op groen en weg via hoofdspoor 1.

Er zijn ook nog mogelijkheden met stukgoedwagons in de haven. Het basisprincipe is dat de Sik de plaatselijke goederendienst verzorgt en de Hippel de haven.

In het echt zouden er niet zoveel loks nodig zijn maar ja, daar doen we het natuurlijk niet voor  :)

Jur
Titel: Re: Oefenbaan Vliedam-Haven (H0, 366 x 60 cm)
Bericht door: JurS op 26 October 2013, 12:39:37
Ja, het baanplan begint zo al veel meer te leven. Ik kan je baan zo al veel beter visualiseren (of in gewoon Nederlands: voor me zien  ;D)

Verhoudingen lijken me zo ook goed. De dijk split de baan in twee delen met elk een eigen spoorgroep; haven groep en rangeer/goederenloodsdeel.

Joh, je noemt het een oefenbaantje, maar als je dit goed uitwerkt kun je er zo mee op Eurospoor staan. Mooie compositie  (y)

De verbeteringen zijn allemaal te danken aan jullie goeie reakties! Waarvoor dank.

Eurospoor haha! Plannen op papier is makkelijk maar het echte bouwen niet zozeer! We moeten nog maar afwachten wat er van terechtkomt. Trouwens, ik heb de bak al gemaakt en het is een flink eind hout, 244 cm lang in een stuk (het is niet zo eenvoudig om te splitsen in twee bakken, overal liggen wissels in de weg). Past niet in de auto maar dat geeft niet, het wordt toch een vaste baan.

Hier een paar fototjes van het timmerwerk tot nu toe:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01827.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01827.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01828_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01828_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01829_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01829_1.jpg)

Helaas is dit zover als het voorlopig zal komen. Ik werk rotatie en kan er pas in December weer mee verder gaan. Dat geeft in elk geval nog wel tijd voor bezinning en mogelijk verdere verbeteringen. Bedankt voor alle hulp tot zo ver!

Jur
Titel: Re: Oefenbaan Vliedam-Haven (H0, 366 x 60 cm)
Bericht door: Jeronimos op 26 October 2013, 13:55:43
Goed railplan, leuk rangeerplan en stevige bakken, maar misschien zou je in het midden van die bakken nog een extra balkje kunnen maken.
Titel: Re: Oefenbaan Vliedam-Haven (H0, 366 x 60 cm)
Bericht door: JurS op 26 October 2013, 15:08:59
Dat ben ik inderdaad nog wel van plan Jeroen, maar ik moet eerst nog even heel precies meten waar de wissels komen te zitten.

De bak komt op 6 poten van 1.20 m. Ik zou de lange kant wel aan de muur willen bevestigen maar de muren zijn hol, gipsplaat op latjes tegen de bakstenen buitenmuur. Ik heb mijn twijfels of ik een bevestiging wel sterk genoeg kan maken. Ik trek liever niet de halve muur omver als ik eens op de bak moet leunen  :o

Jur
Titel: Re: Oefenbaan Vliedam-Haven (H0, 366 x 60 cm)
Bericht door: Rienk op 26 October 2013, 15:14:14
Hoi Jur,

Erg leuk en realistisch baanplan! (y) Ook je begin met de bakken en de opstelling van de fabriekspanden op de vorige pagina zag er al goed uit. Mijn Nederlandse modulebaan heeft bijna dezelfde afmetingen dus nog interessanter om te volgen.
Weet je al hoe je gaat ontkoppelen en koppelen op een makkelijke, soepele manier? Ik zou je zelf Kadee koppelingen en ontkoppelingen aan willen raden. Ik gebruik het zelf ook en het werkt erg plezierig en maakt rangeren nóg leuker!

Groeten,
Rienk
Titel: Re: Oefenbaan Vliedam-Haven (H0, 366 x 60 cm)
Bericht door: JurS op 26 October 2013, 20:29:05
Hallo Rienk, ik heb je Oldehaeve draadje opgezocht en ik moet direkt zeggen dat jij wel hele mooie huisjes bouwt! Ik zelf heb nog niks dat ik kan laten zien dat daarbij in de buurt komt, geweldig!

Ik heb nog niet in detail over de koppelingen nagedacht. Kadee lijkt wel een goede keuze maar er zijn veel verschillende soorten en ik begrijp nog niet echt welke ik zou moeten gebruiken. Mijn rollend materieel is voornamelijk Roco met wat Artitec en Trix en op dit moment is het een mengelmoes van kortkoppelingen en ouderwetse beugeltjes+haakjes. Tegen de tijd dat de rails liggen moet ik er maar eens een beslissing over nemen.

Jur
Titel: Re: Oefenbaan Vliedam-Haven (H0, 366 x 60 cm)
Bericht door: Robbert op 16 April 2014, 20:50:15
Jur,

Ik ben benieuwd naar de bouw, hoe staat het daarmee?

Robbert
Titel: Re: Oefenbaan Vliedam-Haven (H0, 366 x 60 cm)
Bericht door: VFR op 10 July 2014, 11:56:49
Jur,

Net als Robbert ben ik benieuwd naar de eventuele voortgang van je mooie plan.