BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: koekepeers op 23 October 2013, 20:01:20
-
Voordat ik van alles ga aanschaffen, eerst maar eens de vraag hier op het forum neerleggen.
Ik begrijp van elektronica niet veel, maar zolang ik voorbeelden kan volgen en de zelfde kleurtjes bij elkaar houd gaat het nog steeds goed.
Ik wil een heel eenvoudige oplossing voor het stoppen en vertrekken bij seinen. Ik heb allerlei draadjes gelezen over blokken met meld- afrem- en stop-secties, maar dat is mij allemaal veel te ingewikkeld.
Na veel plaatjes te hebben bekeken verwacht ik dat dit ook kan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/scannen0001_23.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/scannen0001_23.jpg)
Het alternatief is voor de gele draad die ik rechtstreeks naar het sein had getekend. Omdat ik op de vele plaatjes op internet daar ook gele aansluitingen zag zitten?
Aldus blijf ik met de volgende vragen zitten:
1- Kan dit, of moet ik het alternatief toepassen? Zo niet hoe kan ik het op een andere manier eenvoudig houden.
2- Kan ik ongestraft digitale spanning voor de baan gebruiken en analoge voor de seinen?
3-Verder lees ik vaak dat er weerstanden of andere dingen geplaatst moeten worden. Zo ja wat en waar plaats ik die?
4-Kan het plotseling in- en uitschakelen van de baanspanning schade veroorzaken aan de decoders?
Ik heb zelf maar 1 bezwaar tegen dit systeem en dat is dat een sound decoder ook abrupt stopt met het geluid.. Maar daar valt nog mee te leven.
5-Als laatste vraag ik mij af of dit ook te gebruiken is voor armseinen.
-
Ben bang dat je lok stil blijft staan na het weer inschakelen van de spanning.. Sommige loks rijden door, maar de meeste wachten dan weer op een commando van je centrale. Feitelijk haal je analoog en digitaal door mekaar. Analoog werkt dit schema prima, echter digitaal kan het volgens mij gekke dingen opleveren.
gr Dieuwe
-
Het sein gaat zo niet werken. De stroom keert nergens terug naar de trafo.
-
1- Kan dit, of moet ik het alternatief toepassen? Zo niet hoe kan ik het op een andere manier eenvoudig houden.
2- Kan ik ongestraft digitale spanning voor de baan gebruiken en analoge voor de seinen?
3- Verder lees ik vaak dat er weerstanden of andere dingen geplaatst moeten worden. Zo ja wat en waar plaats ik die?
4- Kan het plotseling in- en uitschakelen van de baanspanning schade veroorzaken aan de decoders?
Ik heb zelf maar 1 bezwaar tegen dit systeem en dat is dat een sound decoder ook abrupt stopt met het geluid.. Maar daar valt nog mee te leven.
5- Als laatste vraag ik mij af of dit ook te gebruiken is voor armseinen.
1- Het alternatief toepassen, maar de bovenste gestreepte draad vanaf de decoder moet naar de trafo (bruin).
2- Wordt zelfs aangeraden om digitaal vermogen te besparen.
3- (+ bezwaar) I.v.m. geluidsdecoder in locs (maar anders ook) een weerstand van 1 kohm over het contact aan de onderkant van de decoder plaatsen.
4- Nee.
5- Ja.
-
Marc,
Het getekende schema is bijna goed. (y)
De gestippelde lijn die naar het sein gaat moet aangesloten worden aan de gestippelde lijn die naar de trafo gaat en niet aan het sein.
De schakeling werkt zowel voor analoog als digitaal en kan geen kwaad voor een decoder.
De weerstand waarover je sprak is niet nodig.
Voor sound decoders heeft de weerstand ook geen nut, het geluid zal weg vallen indien het stuk spoor wordt onderbroken (bij rood licht van het sein).
De weerstand is alleen nodig indien er gebruik moet worden gemaakt in een bloksysteem met analoge regeling.
In een digitaal gestuurd bloksysteem werkt dit anders.
Willem.
-
Om precies te zijn, zie rode lijn:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/scannen0001_23_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/scannen0001_23_1.jpg)
Groet,
Gerard van der Sel.
-
De weerstand waarover je sprak is niet nodig.
Hangt er vanaf. Zonder weerstand komt de loc helemaal stroomloos te staan, en wordt dan ook niet meer gedetecteerd. Dus als je met stroomdetectie werkt zou ik die weerstand toch maar toevoegen.
-
Hangt er vanaf. Zonder weerstand komt de loc helemaal stroomloos te staan, en wordt dan ook niet meer gedetecteerd.
Lijkt mij in dit geval niet van toepassing.
Willem.
-
Het gaat hier om een stuk digitaal spoor wat spanningsloos komt te staan, echter ben ik nog steeds bang dat als de spanning terug komt bij een groen sein, dat de lok niks doet. Vergelijk maar met een stukje vies spoor, sommige loks moeten dan weer een commando ontvangen van de centrale. Dit is echt decoder afhankelijk.
-
Bedankt voor alle inbreng. (y)
Naar aanleiding van het verhaal van Martin, gisteren avond had ik het volgende gemaakt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/scannen0002_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/scannen0002_8.jpg)
Volgens mij is dit het zelfde als die van Gerard.
Volgens mij schakelt het relais de baanspanning geheel uit, waar zou dan een weerstand (1 kohm) moeten zitten?
(Tussen Rood1 en Rood2 mischien?)
Voor zover ik weet schakelen de Märklin hobbyseinen ook de rijspanning uit?
Ik kan mij de problemen die ontstaan door het wegvallen van de spanning wel voorstellen, maar dat ik een trein opnieuw handmatig in beweging moet zetten bij een groen sein zie ik niet echt als een probleem, als hij maar stopt bij rood.
-
....waar zou dan een weerstand (1 kohm) moeten zitten?
(Tussen Rood1 en Rood2 mischien?)
Inderdaad, er blijft dan een klein beetje stroom lopen naar de loc. Te weinig om hem te laten rijden, maar net genoeg om de decoder aan de praat te houden. Je zou gewoon eens kunnen proberen of het wat uitmaakt.
-
Marc,
Het schema is zo helemaal goed. (y)
Nog even over die weerstand.....
Indien de spanning wegvalt, zoals in dit geval gebeurd bij een rood sein, en op een later tijdstip weer wordt ingeschakeld (het sein wordt weer groen), zal de loc met decoder gewoon weer beginnen te rijden.
Probeer maar eens wat er gebeurd als je een rijdende digitale loc van de rails heb gehaald deze weer terug plaatst.
De loc zal gewoon weer gaan rijden en hoeft dus niet handmatig weer op gang geholpen te worden.
De decoder hoeft dus niet aan de praat gehouden te worden.
Het enige waar deze weerstand voor gebruikt wordt, is om stroom te detecteren indien er van een besturing door middel van stroomdetectie gebruikt wordt gemaakt.
Aangezien daar hier geen sprake van is, is deze weerstand overbodig.
Willem.
-
Hoi Willem,
Bij mij is dat niet altijd het geval dat de lok gaat rijden na het wegvallen van de spanning, de ene lok doet dit wel en de andere niet, ik denk dat dit komt door de soort decoder die je gebruikt. De ene onthoudt wat hij aan het doen was en de andere moet opnieuw een opdracht krijgen.( althans, dat is mijn ervaring ;D )
Gr.
-
Ik zou denken dat de centrale de laatst gegeven opdracht continu blijft herhalen. Is dat dan niet zo?
En als dat niet zo is, hoe kan een decoder dan de laatste opdracht onthouden als hij spanningsloos is?
-
Raar maar waar.. Ik weet het fijne er ook niet van, dat zal een digitaal deskundige wel weten denk ik. Hoe een centrale het signaal wegstuurt weet ik niet, maar hier rijdt ik Koploper + DDW en als een lok blijft hangen op een stukje vies spoor o.i.d., rijdt de ene verder als ik hem een zetje geef en de ander moet ik een zetje geven en opnieuw een opdracht sturen m.b.t. de snelheid.
Nogmaals, dit is mijn ervaring en hoe anderen dit ervaren of kunnen verklaren, ik hoor het graag! :)
-
Hallo allen,
Hangt er natuurlijk van af op welke wijze de stroom weg valt.
Als de loc tot stilstand komt door vervuilde rails heeft hij altijd een klein zetje nodig.
In de meeste gevallen herhaald de centrale de opdrachten constant, juist om de problemen bij een korte onderbreking de decoder van nieuwe informatie te voorzien.
Het feit dat een lok niet weg rijdt indien de digitale spanning tijdelijk onderbroken is geweest, kan inderdaad met het soort decoders te maken hebben.
Multiprotocol decoders hebben hier vaker last van, in sommige gevallen rijdt hij dan zelfs de verkeerde kant op.
Heb ook wel eens gelezen dat hele oude type decoders hier last van kunnen hebben, maar heb dit zelf nog nooit meegemaakt.
Hou me al sinds 1991 bezig met digitale besturing van de modelbaan en heb wat dat betreft al veel "voorbij" zien komen.
Willem.
Edit: Nu ik er nog eens over nadacht, schoot me te binnen dat ik dit verschijnsel wel eens ervaren heb. :-\
Alleen gebeurde dit niet altijd, meestal kwam de zaak wel weer op gang.
In het geval dat de loc bleef staan werdt de loc even gekanteld zodat de wielen aan 1 zijde van de rails kwamen.
Vervolgens de loc weer laten zakken en ging de zaak weer rijden.
Een goede verklaring heb ik echter hier niet voor kunnen vinden.
De oplossing door de decoder instelling aan te passen door alleen digitaal rijden in te schakelen en railcom e.d. uit geschakeld bleek meestal wel te helpen.
-
Eindelijk de draad weer opgepakt, door een vervelende ziekte het afgelopen jaar nauwelijks aan de de hobby kunnen werken. Vlak voor de vakantie weer voorzichtig begonnen. Vorige week begonnen met het aansluiten volgens het laatste schema. Helaas pindakaas het sein ging niet branden.......balen ???
Vandaag kreeg ik echter de ingeving, dat in ledjes de stroom maar één kant op kan. Verder staat in het aansluit schema bij de seinen bij de draadjes naar de ledjes een + 8)
Dus opnieuw het schema veranderd, aangesloten, en getest. Jawel het werkt (y)
(Met 3 loks getest en die deden keurig wat er verlangd werd.)
Het is uiteindelijk dus als volgt geworden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1841.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1841.jpg)
Nogmaals bedankt voor het meedenken.
-
Gefeliciteerd! En bedankt voor het vermelden van het resultaat.
-
Leuke topic. Ik ben eigenlijk met hetzelfde bezig maar had een iets wat andere aansluiting bedacht. Wat is het idee? Vanuit het Trix handboek heb ik kunnen lezen hoe men seinen analoog kan aansluiten op de baan. Voor lichtsignalen gebruik je de gele schakelkastjes waarmee je de sein kan bedienen. Nu kun je met deze schakelkast twee dingen tegelijk bedienen. Bij de een is er een spanning van buitenaf welke je op de groene en rode aansluitingen kan aansluiten (dus voor lichtsignaal) en er zijn nog twee kleurloze aansluitingen welke eigenlijk als stroomkring onderbreker fungeren. Belangrijk om te weten is dat deze niet in verbinding staan met de spanning van buitenaf (dus voor de groene en rode aansluiting). Hieruit is het idee gekomen om het sein aan te sluiten volgens het handboek en 1 spoorstaaf te isoleren en deze te verbinden met de kleurloze aansluiting. Hierbij gaat er een draad naar de ringleiding voor spoorstaaf blauw en een draad naar de geïsoleerde spoorstaaf blauw. Door op de rode knop te drukken zou de spanning van de spoorstaaf verdwijnen (waardoor de trein stopt) en zal het sein op rood springen. Hierbij is rekening te houden met het feit dat ik een digitale spanning over de baan heb lopen maar de rest analoog wil bedienen. Hieronder staan twee illustraties.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Illustratie_seinaansluitein_project_Eijssen_1_1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Illustratie_seinaansluitein_project_Eijssen_1_1.png)
En hier hoe de aansluitingen in de gele schakelkast lopen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Illustratie_seinaansluitein_project_Eijssen_2.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Illustratie_seinaansluitein_project_Eijssen_2.png)
Nu ben ik er zelf bijna zeker van dat dit ontwerp kan gaan werken maar vraag voor de zekerheid toch even de expertise van de mede forum gebruikers.
Alvast bedankt,
Stefan
-
Geen expert maar wel de bevestiging dat je idee werkt. Er zit net zoals bij het anloge rijden een adder onder het gras. De trein staat in de stopsectie meteen stil en de lichten doven. In tegenstelling tot het analoge rijden is hier door de decoder alleen met hele complexe zaken wat aan te doen. Tenzij je met de ABC of remschakeling gaat werken.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Zoals Gerard ook al aan gaf gaat dit prima werken. Dit is exact zoals Trix het voor ogen had tien ze de kastjes ontwierpen, alleen dan voor analoog maar dat maakt geen verschil.
Timo
-
Zoals Gerard en Timo al schreven gaat dit zeker werken, het Trix schakelkastje doet immers precies het zelfde als bij mij het Viessmann-relais. Ik denk dat dit ook veel goedkoper is.
Dat de treinen abrupt stoppen bij rode seinen klopt ook het licht en het geluid gaan uit, als het sein weer groen is start het geluid weer bij het opstarten terwijl de trein dan al rijd. Dit alles is bij mij geen bezwaar daar de treinen al ruim voor het sein handmatig moeten stoppen. Wanneer ik dit vergeet te doen rijdt de trein het stroomloze gedeelte in en stopt. Een soort van ATB ;D
-
Bedankt voor de reacties. Ga het binnenkort uittesten vooralsnog zonder sein want die moet ik nog aanschaffen. Maarja eerst maar even een goede ringleiding leggen voor de baanvoeding.
-
Beste allemaal,
Ik had over de schakelaar ook nog een vraag. Kun je ipv de gele trix schakelaar ook een tuimelschakelaar met 6puntjes gebruiken. Evenals velen ben ik een leek op ekectronica gebied, maar heb de indruk dat met de tuimelschakelaar ik in 1 beweging 2 stroomkringen kan beinvloeden. De eerste voor de rijstroom, de tweede voor de seinspanning. Geldt wrschlijk alleen voor een lichtsein.
Heb daarbij de volgende schakelaar in gedachten:
https://www.conrad.nl/nl/tuimelschakelaar-250-vac-3-a-2x-uitaan-sci-ta201a1-vergrendelend-1-stuks-700974.html
Zou dat werken?
Paul
-
De schakelaar die je in je tekst noemt zou kunnen. De schakelaar in je link echter niet, daar staat een verkeerde foto bij. De volgende doet het wel: https://www.conrad.nl/nl/tuimelschakelaar-250-vac-3-a-2x-aanaan-sci-ta202a1-vergrendelend-1-stuks-701158.html
-
Ok!
Hartsikke bedankt
Paul (y)